SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Zdravim,
potreboval bych poradit ohledne zavareni zdobeni na paprscich ALU kol, viz.obrazek.
Jde o to, ze kola budou lakovana praskovou barvou, ktera se zapeka pri 200°C. Z tohoto duvodu mi bylo receno, ze neni mozne zdobeni zadelat tmelem ani tekutym kovem. Nevim, co je na tom pravdy ohledne tekuteho kovu, ale budiz.
Jedinou moznost je tak pry zavareni. Sam jsem hlinik nikdy nevaril, tak shanim nekoho, kdo by se toho ujal. Zaroven me zajima, jestli se jedna o narocny proces a jestli tam hrozi nejaka rizika pro kola (vzduchove bubliny, moznost zkrouceni nebo prasknuti paprsku apod.). Kola jsou kovana, nejsou lita.
Offline
Existuje už desítky let řada profi tmelů na oceli i hliníkové slitiny, které jsou určeny k použití i před práškovým lakováním. Práškové lakovny je běžně při přípravě dílů k práškování používají. Pokud neznáte přesné chemické složení slitiny, ze které jsou disky zhotoveny, nemáte příliš velkou šanci na zavaření oněch ozdůbek. Existují firmy, které umí svařovat na Al discích i s následující záruční dobou.
Offline
Není to tak úplně jednoduché.
V první řadě je třeba vědět, jaký prásek, na jakou teplotu tam je a jaký je teplotní režim v sušce.
Běžný prášek totiž může být vysokoteplotní, který se vypalujem při teplotách kolem 200 st C nebo nízkoteplotní, který se vypaluje při teplotách kolem 140 st C. Vysokoteplotní prášek se v závislosti na teplotním režimu může vypalovat třeba i při teplotě 220 st C stejně tak jako při teplotě třeba jen 160 st C, záleží, jak dlouho dílec v nastaveném taktu linky setrvává v sušce.
Tmel ty teploty musí vydržet. Pokud není přímo deklarován pod prášek, musí být přísadami aspoň modifikován tak, aby byl aspoň trochu vodivý. Jinak na něm vrstva prášku nevznikne. Stejně ale se dá počítat s tím, že horší tmely pod prášek při vypalování prášku poněkud zkřehnou. ALU kolo je za provozu vystavené všelijakým rázům a otřesům a po delší době může dojít k uvolnění toho tmelu.
Dále potom pokud to kolo je už použité, je třeba počítat s tím, že praskliny a póry budou kontaminovány mastnotou a jinými nečistotami. Pokud se to jen tak napráškuje, i po odmaštění v lince, ty nečistoty při vypalovací teplotě pustí plyny a vytvoří na prášku defekty. Kola je třeba před práškováním nechat vypálit v sušce.
Editoval Radim (13-05-2016 23:07:31)
Offline
Ja teda s tmelama pod prášek mam jen špatný zkušenosti. Ano existuji, ale málokdo je používá. Aby to dopadlo, musi se vykytovat, vypálit v peci jako barva a prebrousit a az pak myčka, prášek, pec. Jinak bude kytovany místo propadly nebo naopak vystouply bez toho mezivypaleni.
Offline
Volil bych klasickej akrylat a kit s hliníkem. Vic se to leskne, širší barevná škála.
Offline
Kola bych nepráškoval zdá se mi to jako prasečina ,šel bych do autoakrylátu,do laku bych dal změkčovadlo aby to neničily kamínky ,ale je to daný tím že mám kde a vím jak ,pokut to má člověk platit v plný palbě tak ten prášek bude levnější.
Offline
Prášek je ale mechanicky odolnější už v základní verzi průměrné práškové barvy určené pro venkovní prostředí. Proti nějakému kvalitou i cenově průměrnému akrylátu.
S koly nemám zkušenosti, ale zvážil bych ty ozdoby vůbec netmelit, pokud to není na výstavu či tuningovou akci, ale jen na běžné ježdění. Spíš bych investoval do kvalitní předúpravy pod prášek, aby na tom hliníku dobře držel.
Offline
Prášek je odolný ,levný,rychlý,ale proti metalíze akrylátu dost hnusný ,alespoň co znám a v mém okolí jsou dvě práškovny ,prostě prášku schází optická hloubka ,na plecháče supr.
Offline
Tmelení pod páškové barvy jsem zaváděl v jedné firmě už v roce 1989. Byl to přímo požadavek od německého zákazníka, který na své krabice na zabezpečovačku požadoval dokonalý dizajn i s přestříkáním lakem pro lepší "hloubku".
Bylo to hodně podobné jako http://www.sardel.cz/saro/komaxit.pdf
jinak:
http://www.matrix2000.cz/tmely-pod-praskove-barvy
Offline
Netvrdím, ze to nejde. To kitovani pod prášek, ale je s tim srani.. Cena samo hovoří pro prášek. Za to kolik bude stát komaxit na všechny 4 kola se pořídí tak max.material na mokrou cestu. Dal bych sem fotky kol co jsem lakoval, ale tady jde hrozne blbe vkládat. Spis do mailu.
Offline
Rozdíl je v tom, že metalíza v rozpouštědlovém akrylátu je běžná věc, prodává se po malých plechovkách a nanáší stříkací pistolí. Není tedy problém si příslušné množství koupit, třeba i s objednáním a a při troše pečlivosti natříkat ty 4 kola třeba doma na dvoře.
Prášková barva se taky dělá v metalízovém provedení i s vrchním bezbarvým lakem, ale je to speciální věc a nejmenší množství prodávaného prášku je tak 20 kilo. A práškovat se musí v lince, kde nejspíš bude při použití takové neobvyklé barvy nutné linku pečlivě vyčistit. Ty kola se mohou v pohodě napráškovat metalízou nebo jiným speciálním vzhledově perfektním odstínem a velmi odolnou barvou, ale aby to nebylo předražené, musé jich být tak od půl, čtvrt kamiónu výš.
Pouze 4 kola na speciální odstín by se pořádně prodražila. V takovém případě je třeba ty kola "přifařit" k nějaké jiné zakázce a napráškovat tak takovou barvou, která se v té lince běžně používá.
Co se týká vzhledu práškové barvy, napadla mě ještě taková "divočina". Kola nechat normálně nalakovat nějakou klasickou práškovou barvou a aby se získala barevná hloubka, přelakovat rozpouštědlovým krycím lakem. Třeba tím akrylátovým na metalízu. Ale nemám ponětí, jak dobře by ten průhledný lak na prášku držel a nemůžu to vyzkoušet.
Takže je to čistě teoretická věc do diskuze.
Offline
Dekuju za nazory a rady.
Po zvazeni jsem se rozhodl zdobeni netmelit, nicmene furt je tu moznost zavareni, coz byl puvodne hlavni dotaz. Psal jsem do jedne firmy, kde byla mi bylo nabidnuto zavareni (celkem 72 der) a zabrouseni za 5000,-. Prijde mi to celkem dost. A jeste jeden dotaz, hrozi kolu nejaka ztrata pevnosti nebo zkrouceni vlivem zavareni? S autem jezdim i na okruhy, takze je vyzadovana vysoka pevnost kol.
Co se tyce praskove barvy - mel jsem jeste jednu sadu techto kol, u ktere zdobeni zustalo. Nechal jsem kola chemicky odlakovat, opravit limce a nalakovat praskovou barvou (gunmetal/sedy antracit) a vysledek dopadl nad me ocekavani. Cena byla 2000,- za odlakovani a 2000,- za lakovani praskem. Dle meho nazoru solidni cena. Nize fotky hotove sady.
Editoval DaveMax (24-05-2016 16:06:06)
Offline
Pár let jsem za mlada závodil ,ale nikdy jsem neřešil jestli maj kola zdobení, a jestli když je zatmelím mi půjdou ke kabelce od Armániho ,prostě jsme řešili výkon ,váhu ,seřízení podvozku a telemetrii .Nevím jak se to teď jezdí jestli jsou extra body za růžovej lak nebo tak něco.
Teď k tomu vaření ,žáný výrobce nedovoluje sváření kol alespoň co já vím( i když se to děla) ,je velký rozdíl v odlitku kola jestli je litý gravitačně do kokily nebo níkotlakým litím do kovové formy, případně vysoktlakým litím kde vetšinou nejde dělat ani tepelné zpracování odlitků.Prostě proč vařit kola když to není potřeba .
Offline
Nejde o kola na zavodni auto, u zavodaku bych to neresil...
Kola jsou kovana, ne lita.
Offline
Tak do kovaných a ještě do paprsků teplem asi vůbec ne ,jinak budeš muset centrovat a to by byl ranec.
Offline
fmodel napsal(a):
Tak do kovaných a ještě do paprsků teplem asi vůbec ne ,jinak budeš muset centrovat a to by byl ranec.
Souhlasím. Ono ani u litých Al kol, bych to nevyvářel. Jednak je tam riziko pokroucení a rovněž částečné ztráty pevnosti.
Offline
Jinak k prášku.. Bežně se da sehnat malý množství na zkoušku. Od výrobce prášku co dodává stovky kil barvy ročně. Cena 2000+2000 je solidní. Možná ten odlak je drahej... A vypadá to pekne, ale akryl by mel lepsi lesk a vetsi hloubku. Varit kola půjdou.. Ale nedělal bych to. Pokud je to kovany kolo..
Offline