SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Přeji dobrý den. Dostal jsem se do problému ohledně pájení šroubků na lištu. Dělám si lištu na práh Tatry 57 a z roku l939. Je vyrobil podélným rozříznutím měděné trubky průměru cca 15 mm a po vyžíhání ji tvarově napasoval na práh. Aby se nekroutila a dobře chromovala, vylil jsem ji vrstvou cínu. K přichycení potřebuji do lišty/ kde je cín/ naletovat šroubky M5. Nemohu však docílit pocínování šroubků. Zkoušel jsem nejdříve hlavičky opatřit slabou mosaznou vrstvou, nahřát je a pak zabořit do cínu. Nepovedlo se. Pak jsem to zkoušel cínem za použití převařené kyseliny nebo kalafuny, také bezvýsledně. Zkoušel jsem i z hlaviček šroubů odbrousit kadmium, ale cín se nechytal.Na nahřátí šroubů jsem používal jak velkou elektrickou pájku, tak i autogen. Můžete mi, prosím, poradit, jakým způsobem mám přichytit šroubky, aby dobře držely lištu? Děkuji.
Offline
Šrouby mechanicky očistit, pak odmastit (aceton, trichlor, perchlor - ne benzín!), při pájení použít tavidlo MTV 125.
Offline
Kadmiování se z hygienických důvodů již nepoužívá, to bude zinek. Šroubky pozinkované běžně cínuji pomocí chloridu zinečnatého, čili kyselého lötwasseru (zinek rozpuštěný v kyselině solné). Pájení cínovou pájkou pomocí autogenu je nevhodné, použijte elektrickou pájku a zkuste vyměnit šroubky. Kalafuna by vyhovovala na šroubky mosazné, na šroubky železné (neupravované), pozinkované nebo nerezové A2 musí fungovat lötwasser - po použití je třeba neutralizovat, jinak způsobuje korozi. Dají se samozřejmě koupit i různá průmyslově vyráběná tavidla, pro tento účel třeba MTV 125, na nerez se dodává též speciální kapalina. Jinak by bylo lepší použít mosazné šroubky a připájet je před vycínováním stříbrem.
Offline
To bude galvanický zinek, ten bude povrchově upraven ještě chromátováním, žlutým nebo modrým a nakonec budou póry v galvanickém zinku utěsněny průhledným vodouředitelným lakem.
Špatnou pájitelnost dělá ten chromát a potom hlavně ten organický lak. Takový povrch není na pájení vůbec vhodný a to z toho důvodu, že než se lak a chromát odstraní, je pryč i ten galvanický zinek a šroubky jsou ještě víc náchylné ke korozi než kdyby byly z nechráněného černého materiálu.
Vidím tři možnosti:
Nejlevnější - použít šroubky z obyčejného černého materiálu a jejich povrch co nejlépe pocínovat a potom po našroubování ještě zalakovat průhledným lakem.
Střední - domluvit v galvanovně pozinkování nových šroubků bez chromátu a bez krycího laku, čistě jen galvanický zinek.
A doporučovaná - šroubky sehnat v nerezi, pocínovat pájkou Sn97Ag3 nebo podobnou s obsahem stříbra, na nerez by měla chytat nejlépe, za pomocí tavidla pro nerez a pocínované připájet na lištu.
Editoval Radim (09-09-2015 13:21:30)
Offline
Na 99% si zaděláváš na problém sám . pájení měkkou pájkou je velmi problematické i při minimálním přehřátí . Vzniklém oxidy znemožní práci . Pájet autogenem je zvěrstvo , to v podstatě nemůže dobře dopadnout . Pájení černých věci jsem odkoukal od klempířů . V dobách , kdy se žlaby nýtovaly používali ke snýtování černé nýty a ty museli potom zapájet . Dělali i různé ozdoby z větších a velkých černých nýtů . Připravili si pájku akorát nahřátou-důležitý krok . Věci k cínování vhodili do misky s naředěnou HCl cca 1:1 a nechali tak 20-30sec a "pojezdili" pájkou . Jde to samo . Nyní jsem pájel kropáček ke konvi . Viditelný kamenec ve spoji . Prostě kyselinu , spájet co jde , nečistoty opláchnout , kyselinu , zapájet , omýt , až je hotovo . Většina menších věcí se pocínuje na první . Když ne opláchnout a znovu . Ale stále měj na mysli , že teplota je tvůj nepřítel .
Offline
Pokud ta lišta půjde na nějakou povrchovku ("chromování") je nejrozumnější variantou použít obyčejmé ocelové šrouby odmořené v kyselině a na konci pocínované. Ty pak s přebytkem tavidla připájet do lišty. Jinak použít šrouby nerezové, ty samostatně pocínovat a připájet. Představa, že se šrouby samy připájí při ponoření do cínové lázně, není správná. Takhle pájení jako technologie nefunguje. Všechny pájené díly v místě spoje totiž musí mít v okamžiku pájení příslušnou teplotu. Tu studený šroub určitě nemá.
Pájení autogenem vyžaduje notnou dávku znalostí a umění. Proto třeba chlaďaři pájí Cu trubičky měkkým propan-kyslíkovým plamenem, který povrch pájených dílů tak dramaticky neokysličuje.
Offline
Děkuji všem za rady. Objednám šroubky v nerezu a zkusím tu pastu. "jirkati" měl bych ještě dotaz ohledně teploty. Jak nejlépe docílit předehřátí šroubků. Šlo by to dát do plechové misky a předehřát na vařiči? Pokud budu rovnou elektrickou pájkou předehřívat vycínovanou lištu současně se šroubem, tak nedocílím rovnoměrného prohřátí.a tudíž se mi to nespojí.Ještě jednou díky.
Offline
Ten předehřev na vařiči by mohl stačit. Chtělo by to aspoň 250 stupňů. Lištu bych ohříval opatrně plamenem a masivní elektrickou páječkou (až 500 W) prohřát místo spojení. Když budou šrouby předem dobře pocínované mělo by to jít docela dobře.
Jen technologické doplnění - ten pájený spoj v daném případě není nic moc. Šroub se může při nekvalitním spoji z cínu vytáhnout. Kdybych musel tento problém řešit sám tak bych stříbrnou pájkou natvrdo připájel šroubky do Cu lišty a tu bych až po chromování v případě potřeby vyplnil (a zpevnil) třeba epoxidem, asfaltem, silikonem apod.
Offline
Ještě jeden. Já již mám ale lištu vycínovanou, tak bych těžko nyní připájel šrouby stříbrem. Ten cín mi doporučili, protože právě manipulací před chromováním a při chromování dochází k velkým deformacím a pak lišta nepasuje.
Offline
Správná připomínka od Jirky . Asi by byly nejlepší se zapuštěnou hlavou , ale stejně , měkká pájka je prostě měkká . A když už máš pocínováno , není nejmenšího problému vlastní spoj provést . Pokud cokoliv většího pájím , tak si plochy NEJPRVE samostatně ocínuji a až potom díly spojím . Jde to potom "samo" .
Offline
Cín má malou pevnost, u auta je potřeba počítat s vibracemi. Pokud již nejdou ty šrouby přiletovat tvrdou pájkou na lištu, tak bych je přiletoval tvrdou pájkou na měděný pásek (vytvarovaný odřezek z té trubky) a tu přinýtoval měděnými zapuštěnými nýty a z lícní strany přeleštil. Chtělo by to ale napřed udělat vzorek, jak to bude vypadat po chromování. Nebo bych ten plech s šroubem přiletoval klempířskou pájkou k liště, díky několikanásobně zvětšené ploše bude pevnost dostatečná.
Offline