SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 29-03-2009 12:24:17

guma
Člen
Registrovaný: 27-04-2008
Příspěvky: 1

Čím zvariť AL motocyklový rám alebo blok motora

Chcel by som poradiť aký prídavný materiál by sa mohol použiť na zvarenie AL motocyklového rámu alebo jeho častí ak nemáme možnosť zistiť zloženie ?  Taktiež mám odtrhnutý spodný držiak na bloku motora, ktorý by som nechcel rozoberať a potrebujem ho vyvariť / je to asi 1,5x1,5cm / . Aké prídavné materiály by sa mohli použiť?
Rám nie je prasknutý ale je sú v ňom ryhy po páde , ktoré by som chcel zaliať.

Editoval guma (29-03-2009 12:25:11)

Offline

 

#2 29-03-2009 12:45:03

ZDENÁL
Člen
Registrovaný: 03-01-2009
Příspěvky: 1605

Re: Čím zvariť AL motocyklový rám alebo blok motora

Pokud rám není prasklý je lepší ho nevařit ,ale  třeba zakytovat . Teplem od svařování ztratí hliník částečně původní mechanické vlastnosti /zejména pevnost/. Rám se svařuje slitinou AlMG4,5Mn . Blok motoru AlSi5.

Offline

 

#3 29-03-2009 13:02:58

Petr
Moderator
Registrovaný: 10-02-2007
Příspěvky: 703
Web

Re: Čím zvariť AL motocyklový rám alebo blok motora

Souhlas se Zdenálem. Pokud by to bylo možné, vyhnul bych se jakémukoli navařování na rámu. Vhodnější by bylo na ty rýhy použít nějaký tmel.

Editoval Petr (29-03-2009 13:04:01)

Offline

 

#4 30-03-2009 11:28:23

oldas
Člen
Registrovaný: 10-12-2008
Příspěvky: 85

Re: Čím zvariť AL motocyklový rám alebo blok motora

Co se týká rámu souhlas se Petrem i Zdenálem a k tomu bloku záleží na tom v jaké části to je, ale při svařování se demontáži asi nevyhneš.Slitiny hliníku hodně vedou teplo tak ti zničí okolní simerinky popř. těsnění apod. a někdy se to hodně kroutí.A pořád je to svařované se všemy nevýhodami.Možná taky lepit ale to chce odhadnout jaké síly na něj působí.

Offline

 

#5 30-03-2009 12:30:31

MiraGSX
Člen
Místo: Brno
Registrovaný: 03-08-2008
Příspěvky: 476

Re: Čím zvariť AL motocyklový rám alebo blok motora

Jen bych přidal že při vaření bloků motoru dbát na čistotu svařovaného místa! Žádný olej či karbon v okolí svaru.


ISTP Kutil
WSME-200A AC/DC TIG; KITin 170 TIG LA; SioMIG 351
svářecí kabely do 160A; TIG hořák ESAB BTF 150 a ZHT-315 + čína (unknown); P600e

Offline

 

#6 30-03-2009 23:56:19

HonezZz
Člen
Registrovaný: 19-01-2009
Příspěvky: 16

Re: Čím zvariť AL motocyklový rám alebo blok motora

MiraGSX napsal(a):

Jen bych přidal že při vaření bloků motoru dbát na čistotu svařovaného místa! Žádný olej či karbon v okolí svaru.

A já bych dodal pro ten blok motoru že předehřev v pícce (podle velikosti)by taky neškodil většinou alespoň co sem viděl se při vyvařování pistnice nebo jak se to zove tam je při "studenem" svařování neunosne pnutí a cela prace by se mohla prodražit pač se to opravdu mže zkroutit.

Offline

 

#7 25-07-2009 10:01:28

Matroš
Člen
Registrovaný: 25-07-2009
Příspěvky: 4

Re: Čím zvariť AL motocyklový rám alebo blok motora

Dobrý den
taky tu mám něco ke svaření z oblasti motorek. Jedná se o karburátorové šoupátko. urazil se malý kousek šoupátka nahoře kde šoupátko dosedá na nastavovacá šroub volnoběhu tedy urazila se ta dosedací plocha. V Karbecu musí to šoupátko krásně chodit takže se nesmí při svařování skroutit. Poradte co s tím popřípadě neměl by někdo zájem o tuto zakázku? děkuji za odpovědi

Offline

 

#8 25-07-2009 13:00:32

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2440
Web

Re: Čím zvariť AL motocyklový rám alebo blok motora

Matroš napsal(a):

Dobrý den
taky tu mám něco ke svaření z oblasti motorek. Jedná se o karburátorové šoupátko. urazil se malý kousek šoupátka nahoře kde šoupátko dosedá na nastavovacá šroub volnoběhu tedy urazila se ta dosedací plocha. V Karbecu musí to šoupátko krásně chodit takže se nesmí při svařování skroutit. Poradte co s tím popřípadě neměl by někdo zájem o tuto zakázku? děkuji za odpovědi

Neměl bych obavy jen o deformaci šoupátka. Problém bude ve složení materiálu. Karburátory ap. zařízení se odlévá ze slitiny Al - Zn (poměr neznám) a jak známo zinek dělá problém, protože jeho teplota varu je 907 °C. Tato teplota je při svařování TIG metodou lehce dosažitelná a Zn se odpařuje a jeho páry okamžitě oxidují a tvoří bílý dým. Další problém bude nízká teplota tavení materiálu šoupátka, takže při použití běžných přídavných drátů pro Al to půjde obtížně. Doporučuji měkké pájení pájkou pro Al slitiny, neilépe asi použitím příd. mat. HTS-735 II.

http://www.exposales.net/exposales/stor … ds/hts.htm

Pokud TIGem, tak materiál Welco 52. ( http://www.harrisproductsgroup.com/pdf/spec/52.pdf )TIG AC ''square wave'' je podmínkou. Seřídit  ''balance'' pro nejvyšší čistící efect, to znamené zvýšenou plusovou půlvnu na elektrodě. Materiál musí být dokonale odmašťený a svařovaný povrch očištěný. Použít Argon čistoty 100%, nebo co nejčistčí. Určité zkušenosti s tímto materiálem jsou podmínkou a pokud jste naprostý začátečník, nedoporučuji toto dělat. smile

Offline

 

#9 25-07-2009 13:28:13

Matroš
Člen
Registrovaný: 25-07-2009
Příspěvky: 4

Re: Čím zvariť AL motocyklový rám alebo blok motora

Díky za info...já se do toho svařování asi pouštět nebudu proto bych uvítal kontakt na firmu která je schopna tento úkon udělat.. Nevíte u nějaké nebo o šikovném svařeči?

Offline

 

#10 26-07-2009 00:10:22

oldas
Člen
Registrovaný: 10-12-2008
Příspěvky: 85

Re: Čím zvariť AL motocyklový rám alebo blok motora

Existují i jiné metody než je svařování nebo pájení. Frank popsal problém karburátoru zcela přesně většinou jsou ze zinkové slitiny ale dělají se i z hliníkových slitin ale to jen velmi zřídka.Nejsložitější pro našinec je zjistit z čeho je materiál složen. Pro Franka je analýza materiálů jednoduchá má na to kouzelnou mašinku popisovanou zde  http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic.php?id=796
Další variantou je konstrukční lepení je někdy vhodnější a dostupnější. Popřemýšlej i tímto směrem.
No a je dobré vědět z jakeho regionu jsi. Já jsem z Prahy.

Offline

 

#11 26-07-2009 11:16:08

Matroš
Člen
Registrovaný: 25-07-2009
Příspěvky: 4

Re: Čím zvariť AL motocyklový rám alebo blok motora

To konstrukční lepení mě zaujalo ale nemám s tím vůbec žádné zkušenosti. Je opravdu ten spoj po slepení tak pevný? Menší problém je v tom že to lepidlo musí odolávat prostředí s benzínovými výpary. Doporučte nějaké dobré lepidlo pokud jste měli možnost něco takového vyzkoušet...Já jsem ze Vsetínska-zlínský kraj

Offline

 

#12 26-07-2009 12:23:08

petce
Člen
Místo: Bratislava
Registrovaný: 26-12-2007
Příspěvky: 121

Re: Čím zvariť AL motocyklový rám alebo blok motora

Určite ide zalepiť ale keď máš ulomené držiaky z oboch kartrov ako to potom rozoberieš? Ak tam necháš medzeru pri doťahovaní to ulomíš epoxidy nie su moc pružné. Pred rokmi som sa venoval výrobe a úpravám motokrosových a motokárových motorov na lepenie som používal chs epoxy /Klasický epoxid/,
npr. pri výrobe spádového karborátora, pri prebrúsených pepúšťacích kanáloch i prerazených kartroch. Ale držiak motora by som ja privaril, ale k tomu treba rozobrať motor aby sa todalo perfektne opracovať do roviny. Po zvarení musia tie kartre aspoň 3 dni stáť uvolnia sa pnutia lebo keď ich hneď stiahneš múžu prasknúť. Kartre sme vyvárali všetky kvôli brúseniu kanálov a iným rýchlostkám.  Tu máš od Henkla

http://www.loctite.as/?p=p_47&sName … ho-lepidla

Offline

 

#13 27-07-2009 00:01:55

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 4730
Web

Re: Čím zvariť AL motocyklový rám alebo blok motora

Matroš: to šoupátko bych vařit ani nezkoušel, to nedopadne dobře. Nevím jak vypadá ta "ploška" zkusil bych to důkladně odmastit a vylejt chs epoxy jak píšou kolegové, po vytvrdnutí dopilovat jemným pilníčkem.

zajímalo by mě jak k takové závadě mohlo dojít a co je to za motorku, třeba se někomu takovej karbec povaluje doma.


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa. A nově také dřevorubci.
Plasmy. Přímočaré pily ocasky. Ruční orbitální pila (za studena). Utahováky. Sbíjecí kladiva. Plošiny. Jeřáby.
Vaření obalenou elektrodou (Lorch).
Práce ve vysokých výškách a v hlubokých hloubkách. Práce v jedovatých a výbušných atmosférách. Nic levného.

Offline

 

#14 27-07-2009 13:24:17

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2440
Web

Re: Čím zvariť AL motocyklový rám alebo blok motora

To lepení je skvělý nápad smile Jenže pokud mám zkušenosti, palivo a hlavně přísady v něm jsou schopny zlikvidovat lepený spoj pomocí epoxidových lepidel v několika dnech. smile Takže můj point je, že pouze pájení, nebo sváření je vhodné pro takovou opravu. Popřípadě jiný druh lepidla.

Offline

 

#15 27-07-2009 15:54:11

Matroš
Člen
Registrovaný: 25-07-2009
Příspěvky: 4

Re: Čím zvariť AL motocyklový rám alebo blok motora

Tak to jak se to ulomilo by me taky zajímalo. Ono je to motorka z 93 roku tak možná stáří..nevím... jo a je to Kawasaki kx 125 (motokrosová dváca)...no s tím lepením epoxidem...kouknul jsem na nabídku firmy loctite a myslím že tam jsou lepidla odolávající chemikáliím. Je to sice drahý špás ale co mi jiného zbývá když se tento díl už nedá u Europe kawasaki sehnat. Nabídka firmy Loctite je velmi pestrá a ted jenom vybrat ten správný produkt.

Offline

 

#16 27-07-2009 17:37:33

oldas
Člen
Registrovaný: 10-12-2008
Příspěvky: 85

Re: Čím zvariť AL motocyklový rám alebo blok motora

Frank napsal(a):

To lepení je skvělý nápad smile Jenže pokud mám zkušenosti, palivo a hlavně přísady v něm jsou schopny zlikvidovat lepený spoj pomocí epoxidových lepidel v několika dnech. smile Takže můj point je, že pouze pájení, nebo sváření je vhodné pro takovou opravu. Popřípadě jiný druh lepidla.

No a v tom s Frankem opět souhlasím.Dlouho nám trvalo než jsme našli toho pravého dodavatele, který řeší i tento problém ale dokáže jen nejmenší balení od 500g  v cenách cca 1900 Kč +DPH. Dokážeme s tím zalepit hliník i šedou litinu namáhanou do teplot cca 120 st. C . Do 1000 st. C se používá jiný druh.

Offline

 

#17 27-07-2009 19:19:23

petce
Člen
Místo: Bratislava
Registrovaný: 26-12-2007
Příspěvky: 121

Re: Čím zvariť AL motocyklový rám alebo blok motora

Ahoj Frank klasickým epoxidom a sklotextilom mám zalepenú naftovú nádrž už 20 rokov a stále drží. Na karburátoroch sme lepily plavákové komory lebo sa to nedalo zvárať /pri výrobe spádových karburátov/ a neodpadol na motokrosovej mutorke.

Offline

 

#18 27-07-2009 19:37:17

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2440
Web

Re: Čím zvariť AL motocyklový rám alebo blok motora

petce napsal(a):

Ahoj Frank klasickým epoxidom a sklotextilom mám zalepenú naftovú nádrž už 20 rokov a stále drží. Na karburátoroch sme lepily plavákové komory lebo sa to nedalo zvárať /pri výrobe spádových karburátov/ a neodpadol na motokrosovej mutorke.

Hmm, to je zajímavé. Já slepil epoxidem víčko na nádrži auta, pouze zajistil proti otáčení, protože původně zamykatelné víčko přestalo fungovat a za pár dnů pouze výpary z benzínu, nikoliv přímý styk s palivem ten epoxid zlikvidovaly tak, že se úplně vydrolil. Použil jsem klasické dvousložkové epoxy, přesně podle návodu, to ztvrdlo a zdálo se to být OK, ale po čase nastal ten výše popsaný jev, tak nevím. S lepením kovů nemám dobré zkušenosti smile

Offline

 

#19 27-07-2009 19:50:42

petce
Člen
Místo: Bratislava
Registrovaný: 26-12-2007
Příspěvky: 121

Re: Čím zvariť AL motocyklový rám alebo blok motora

Klasickým českým Epoxidom? To nie je možné. Odmasťovali sme to acetónom a zdrsňovali šmirglom a fakt tomu nič nerobí. Musí sa to nechať vytvrdnúť bez pohonných hmôt a ich výparov. Pri teplote nad 25 stupňov aspoň dva dni.

Offline

 

#20 27-07-2009 21:52:13

Sender
Člen
Registrovaný: 21-04-2008
Příspěvky: 700

Re: Čím zvariť AL motocyklový rám alebo blok motora

Já bych se ani o to lepení nepokoušel (záleží jak a kde je to ulomený...).Pokud nejde sehnat nový,nechal bych si ho vyrobit,nebo část udělat doma a zbytek ve fabrice.

Offline

 

#21 27-07-2009 22:02:36

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2440
Web

Re: Čím zvariť AL motocyklový rám alebo blok motora

Sender napsal(a):

Já bych se ani o to lepení nepokoušel (záleží jak a kde je to ulomený...).Pokud nejde sehnat nový,nechal bych si ho vyrobit,nebo část udělat doma a zbytek ve fabrice.

Naprosto souhlasím. Nejlepší je sehnat, nebo vyrobit originální součástku. Já sice podobné věci s úspěchem svařoval, nutné je použít metody a příd. mat., které popisuji výše. smile Ale bez praxe s těmito materiály to opravdu nedoporučuji...

Offline

 

#22 28-07-2009 03:42:59

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 4730
Web

Re: Čím zvariť AL motocyklový rám alebo blok motora

Ty epoxidový (dvousložkový) lepidla maj jednu potíž, musí se smíchat naprosto přesný poměr pryskyřice + tvrdidlo, když se dá tvrdidla málo zůstane to měkké, když se dá tvrdidla moc ztuhne to rychle a materiál je křehký.  Člověk většinou potřebuje lepidla jen trochu - malé množství a to se dá přesně namíchat asi jen v laboratorních podmínkách. Řešil jsem to tak že jsem si nachystal víc věcí které potřebovaly opravu a lepidla rozmíchal hodně - pak se to povedlo a drželo to. I nějaké prasklé karburátory u dvoutaktního motoru.


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa. A nově také dřevorubci.
Plasmy. Přímočaré pily ocasky. Ruční orbitální pila (za studena). Utahováky. Sbíjecí kladiva. Plošiny. Jeřáby.
Vaření obalenou elektrodou (Lorch).
Práce ve vysokých výškách a v hlubokých hloubkách. Práce v jedovatých a výbušných atmosférách. Nic levného.

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2024


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče