SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 27-07-2015 11:21:19

antipepek
Člen
Registrovaný: 21-01-2014
Příspěvky: 27

navařování na odlitku AW 2218 (AlCu4NiMg),UNI 3045 - půjde to?

Dobrý den,
prosím o radu či připomínky k danému problému.
Jedná se o následující situaci:
motocyklová přední vidlice(odlitek) a náboj kola (brzdový buben), kdy na vidlici je obdélníkový nálitek, který se zasouvá do výběru na brzdovém bubnu. Toto spojení zabraňuje vzájemnému pootočení při jízdě. Bohužel překrytí nálitku není dostatečné(není to moje motorka, tak neznám podrobnosti).Potřebuji tedy navařit tento nálitek.
V práci jsme provedli analýzu chemického složení RT spektrometrem - základní materiál je  AlCu4NiMg . V literatuře je informace pouze o vytvrditelnosti této slitiny a o tom ,že není vhodná ke svařování.
Jedná se o navaření obdélníku cca. 15x50mm a tloušťka návaru by byla tak 5-7mm(vícevrstvý svar),metoda svařování TIG, přídavný materiál OK TIGROD 5087(AlMg4,5MnZr),asi i předehřev dílu 100-120°C.Po svaření a zabroušení provedeme PT. Prosím o rady jaká jsou rizika a jak je případně minimalizovat, nebo se do toho raději vůbec nepouštět

Předpokládám možnost tvorby trhlin za horka
a pokles mechanických vlastností v TOO
jedná se o kochací motorku Royal enfield bez rychlostních ambicí, ale spolehlivě brzdit to taky musí :-)
Díky

Editoval antipepek (27-07-2015 11:23:05)

Offline

 

#2 27-07-2015 12:49:15

bobobo
Člen
Registrovaný: 20-08-2009
Příspěvky: 4201

Re: navařování na odlitku AW 2218 (AlCu4NiMg),UNI 3045 - půjde to?

Na úpravu přední brzdy motorky je potřeba obzvláštní drzosti .

Offline

 

#3 27-07-2015 20:04:18

Honza007
Člen
Místo: Český ráj 294 11
Registrovaný: 10-12-2011
Příspěvky: 2491

Re: navařování na odlitku AW 2218 (AlCu4NiMg),UNI 3045 - půjde to?

A co na tu vidlici přišroubovat kus plechu?Nebo jiné technické řešení?Obecně sváření obtížně svařitelných nateriálů nese mnohá rizika a to především  u míst kde je vyžadována 100% funkce což brzdy jistě jsou je velmi nerozumným jednáním.


Jak šel čas KS250 Triodyna WLSP315 Unimig 400 Trafo po dědovi, invertor telvin,gama,autogen a dalsi.Dnes Migatronic Pilot2400 Flex330 Alfa-in 350 a 250 plazma Cebora Fronius 1400 Speedglas 9100XX a doma pro radost BWIG 180 BSP-40 WMP 200 s  AEK 024
Prosím než se zeptáte nebudte líní HLEDAT www.google.cz  http://cs.wikipedia.org  a hlavně používat mozek wink Lidi nebuďte líní přemýšlet a číst.

Offline

 

#4 27-07-2015 20:35:36

Evita
Člen
Registrovaný: 27-05-2015
Příspěvky: 915

Re: navařování na odlitku AW 2218 (AlCu4NiMg),UNI 3045 - půjde to?

Hmm, no a co to domodelovat Welco 1450?Stejně to bude zatížený jen smykem, když to brzdilo v poho doteď, tímhle nic nezkazíte....zdravím

Offline

 

#5 28-07-2015 00:03:28

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2440
Web

Re: navařování na odlitku AW 2218 (AlCu4NiMg),UNI 3045 - půjde to?

Evita napsal(a):

Hmm, no a co to domodelovat Welco 1450?Stejně to bude zatížený jen smykem, když to brzdilo v poho doteď, tímhle nic nezkazíte....zdravím

V žádném případě nechci doporučovat jakýkoliv způsob svařování na těžko svařitelném materiálu, zejména jde-li o dopravní prostředek. Kdybych to dělal pro vlastní potřebu, asi se mi tento způsob opravy také jeví jako nejlepší. Welco 1450 a podobné slitiny na opravy aluminiových slitin s nezaručenou svařitelností pro TIG/MIG svařování vidím jako nejvhodnější způsob. Pouze si nejsem jist, do jaké míry by byly ovlivněny vlastnosti pův. materiálu teplotou kolem 400°C a do jaké míry je to vůbec důležité. Jinak ale pevnostně jsou takovéto spoje vyhovující.

Offline

 

#6 28-07-2015 10:14:07

youngprimitive
Člen
Registrovaný: 20-12-2013
Příspěvky: 38

Re: navařování na odlitku AW 2218 (AlCu4NiMg),UNI 3045 - půjde to?

Durafix se da pajet i tigem? nebo pouze plamenem?

Offline

 

#7 28-07-2015 11:29:42

antipepek
Člen
Registrovaný: 21-01-2014
Příspěvky: 27

Re: navařování na odlitku AW 2218 (AlCu4NiMg),UNI 3045 - půjde to?

zatím děkuji za Vaše názory a rady.
samozřejmě zvažujeme i jiné technické řešení, ale zatím bez úspěchu. Jsem si vědom důležitosti brzdového systému, ale zajímá mě podstata technického problému při použití svařování nebo pájení a odpověď na brzdy se nesahá, protože jsou důležité mi není nic platná. WELCO 1450 stojí za zvážení.

Offline

 

#8 28-07-2015 17:07:17

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1180

Re: navařování na odlitku AW 2218 (AlCu4NiMg),UNI 3045 - půjde to?

Vytvrditelné slitiny se svařují přídavným materiálem AlMg4,5Mn nebo AlMg4,5MnZr protože nic pevnějšího v hliníkových přídavných materiálech není.
Často je lepší použít AlSi5, který má sice poloviční pevnost, ale podstatně lépe svařitelný a dost eliminuje riziko vzniku trhlin. A raději vhodně navrhnout místo svařování, mimo maximální zatížení, a samozřejmě dostatečně dimenzovaný svar, tzn. tvar a velikost. Ale veškerá tato teorie padá u vytvrditelných slitin s vyšším obsahem mědi, tam prostě trhliny budou a záleží na použití, jaké procento vad je akceptovatelné. Já osobně bych na motocyklové vidlici, stejně jako třeba prasklém rámu jízdního kola, nebo alu ráfcích neakceptoval ani povedený svar smile
(a jéje, to zase bude kritiky od svářečů alu kol smile )
No a pájení? Tvrdá pájka AlSi12 se ani nechytne a i když, díl bude 600°C poškozen. Měkká pájka SnAg3 se možná chytne, těch 230°C vidlici možná neovlivní, ale je to měkké a vymačká se to znovu. Kompromis je AlZn pájka. Ale 450°C vidlici také ovlivní, jen o trochu méně, měkké to bude také, také jen o trochu méně.
A domodelovat to tmelem? Vada odlitku, dobrá, ale toto?
Když už lepit, tak bych po celé ploše nalepil tenký ocelový pásek. Nebo z něj radši udělat přesné U, ten nálitek po stranách o tloušťku plechu obrousit a mít to nalepeno ze tří stran. A hlavně lepidlo si nechal doporučit někým, kdo je na lepidla odborník a zastupuje renomovanou značku.

Online

 

#9 28-07-2015 18:01:12

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2440
Web

Re: navařování na odlitku AW 2218 (AlCu4NiMg),UNI 3045 - půjde to?

youngprimitive napsal(a):

Durafix se da pajet i tigem? nebo pouze plamenem?

Myslím, že by to TIGem mělo jít, zejména na tlustších součástech. (osobně jsem toto nezkoušel) smile

Existuje však slitina Super Alloy 5 určená k pájení Al, kde možno použít i TIG. Viz zde:

http://muggyweld.com/super-alloy-5

Teplotu tavení udávají 600°F, což je asi 320°C... Pevnostně je to pomalu na úrovni sváru s použitím AlSi5. Pozor! Obsahuje cadmium!

Editoval Frank (28-07-2015 18:03:31)

Offline

 

#10 28-07-2015 20:25:55

Evita
Člen
Registrovaný: 27-05-2015
Příspěvky: 915

Re: navařování na odlitku AW 2218 (AlCu4NiMg),UNI 3045 - půjde to?

No, to JardaK, Welco 1450 není tmel, já bych do toho šla, jen je to trochu dražší.Na měkkou pájku je to překvapivě tvrdý a fungluje to.......zdravím s hláškou od šéfa"někdy i blbec poradí"...

Offline

 

#11 29-07-2015 16:47:59

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1180

Re: navařování na odlitku AW 2218 (AlCu4NiMg),UNI 3045 - půjde to?

To je pravda, Welco 1450 není tmel, ale AlZn pájka, tzn. ca. od 420-430°C pájecí teplota (ano, Welco uvádí 390°C teplotu tavení, ale pájecí bývá výš).
A o pájkách jsem se zmínil.
To s tím tmelem byly mé myšlenkové pochody...teď jsem ještě zvědav, kdy někdo přijde s tmelem smile ...No a šup, bylo to v příspěvku.   

Evita napsal(a):

No, to JardaK, Welco 1450 není tmel, já bych do toho šla, jen je to trochu dražší.Na měkkou pájku je to překvapivě tvrdý a fungluje to.......zdravím s hláškou od šéfa"někdy i blbec poradí"...

Online

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2024


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče