SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Stránky: 1
Dobrý den,
prosím o radu či připomínky k danému problému.
Jedná se o následující situaci:
motocyklová přední vidlice(odlitek) a náboj kola (brzdový buben), kdy na vidlici je obdélníkový nálitek, který se zasouvá do výběru na brzdovém bubnu. Toto spojení zabraňuje vzájemnému pootočení při jízdě. Bohužel překrytí nálitku není dostatečné(není to moje motorka, tak neznám podrobnosti).Potřebuji tedy navařit tento nálitek.
V práci jsme provedli analýzu chemického složení RT spektrometrem - základní materiál je AlCu4NiMg . V literatuře je informace pouze o vytvrditelnosti této slitiny a o tom ,že není vhodná ke svařování.
Jedná se o navaření obdélníku cca. 15x50mm a tloušťka návaru by byla tak 5-7mm(vícevrstvý svar),metoda svařování TIG, přídavný materiál OK TIGROD 5087(AlMg4,5MnZr),asi i předehřev dílu 100-120°C.Po svaření a zabroušení provedeme PT. Prosím o rady jaká jsou rizika a jak je případně minimalizovat, nebo se do toho raději vůbec nepouštět
Předpokládám možnost tvorby trhlin za horka
a pokles mechanických vlastností v TOO
jedná se o kochací motorku Royal enfield bez rychlostních ambicí, ale spolehlivě brzdit to taky musí :-)
Díky
Editoval antipepek (27-07-2015 11:23:05)
Offline
Na úpravu přední brzdy motorky je potřeba obzvláštní drzosti .
Offline
A co na tu vidlici přišroubovat kus plechu?Nebo jiné technické řešení?Obecně sváření obtížně svařitelných nateriálů nese mnohá rizika a to především u míst kde je vyžadována 100% funkce což brzdy jistě jsou je velmi nerozumným jednáním.
Offline
Hmm, no a co to domodelovat Welco 1450?Stejně to bude zatížený jen smykem, když to brzdilo v poho doteď, tímhle nic nezkazíte....zdravím
Offline
Evita napsal(a):
Hmm, no a co to domodelovat Welco 1450?Stejně to bude zatížený jen smykem, když to brzdilo v poho doteď, tímhle nic nezkazíte....zdravím
V žádném případě nechci doporučovat jakýkoliv způsob svařování na těžko svařitelném materiálu, zejména jde-li o dopravní prostředek. Kdybych to dělal pro vlastní potřebu, asi se mi tento způsob opravy také jeví jako nejlepší. Welco 1450 a podobné slitiny na opravy aluminiových slitin s nezaručenou svařitelností pro TIG/MIG svařování vidím jako nejvhodnější způsob. Pouze si nejsem jist, do jaké míry by byly ovlivněny vlastnosti pův. materiálu teplotou kolem 400°C a do jaké míry je to vůbec důležité. Jinak ale pevnostně jsou takovéto spoje vyhovující.
Offline
Durafix se da pajet i tigem? nebo pouze plamenem?
Offline
zatím děkuji za Vaše názory a rady.
samozřejmě zvažujeme i jiné technické řešení, ale zatím bez úspěchu. Jsem si vědom důležitosti brzdového systému, ale zajímá mě podstata technického problému při použití svařování nebo pájení a odpověď na brzdy se nesahá, protože jsou důležité mi není nic platná. WELCO 1450 stojí za zvážení.
Offline
Vytvrditelné slitiny se svařují přídavným materiálem AlMg4,5Mn nebo AlMg4,5MnZr protože nic pevnějšího v hliníkových přídavných materiálech není.
Často je lepší použít AlSi5, který má sice poloviční pevnost, ale podstatně lépe svařitelný a dost eliminuje riziko vzniku trhlin. A raději vhodně navrhnout místo svařování, mimo maximální zatížení, a samozřejmě dostatečně dimenzovaný svar, tzn. tvar a velikost. Ale veškerá tato teorie padá u vytvrditelných slitin s vyšším obsahem mědi, tam prostě trhliny budou a záleží na použití, jaké procento vad je akceptovatelné. Já osobně bych na motocyklové vidlici, stejně jako třeba prasklém rámu jízdního kola, nebo alu ráfcích neakceptoval ani povedený svar
(a jéje, to zase bude kritiky od svářečů alu kol )
No a pájení? Tvrdá pájka AlSi12 se ani nechytne a i když, díl bude 600°C poškozen. Měkká pájka SnAg3 se možná chytne, těch 230°C vidlici možná neovlivní, ale je to měkké a vymačká se to znovu. Kompromis je AlZn pájka. Ale 450°C vidlici také ovlivní, jen o trochu méně, měkké to bude také, také jen o trochu méně.
A domodelovat to tmelem? Vada odlitku, dobrá, ale toto?
Když už lepit, tak bych po celé ploše nalepil tenký ocelový pásek. Nebo z něj radši udělat přesné U, ten nálitek po stranách o tloušťku plechu obrousit a mít to nalepeno ze tří stran. A hlavně lepidlo si nechal doporučit někým, kdo je na lepidla odborník a zastupuje renomovanou značku.
Online
youngprimitive napsal(a):
Durafix se da pajet i tigem? nebo pouze plamenem?
Myslím, že by to TIGem mělo jít, zejména na tlustších součástech. (osobně jsem toto nezkoušel)
Existuje však slitina Super Alloy 5 určená k pájení Al, kde možno použít i TIG. Viz zde:
http://muggyweld.com/super-alloy-5
Teplotu tavení udávají 600°F, což je asi 320°C... Pevnostně je to pomalu na úrovni sváru s použitím AlSi5. Pozor! Obsahuje cadmium!
Editoval Frank (28-07-2015 18:03:31)
Offline
No, to JardaK, Welco 1450 není tmel, já bych do toho šla, jen je to trochu dražší.Na měkkou pájku je to překvapivě tvrdý a fungluje to.......zdravím s hláškou od šéfa"někdy i blbec poradí"...
Offline
To je pravda, Welco 1450 není tmel, ale AlZn pájka, tzn. ca. od 420-430°C pájecí teplota (ano, Welco uvádí 390°C teplotu tavení, ale pájecí bývá výš).
A o pájkách jsem se zmínil.
To s tím tmelem byly mé myšlenkové pochody...teď jsem ještě zvědav, kdy někdo přijde s tmelem ...No a šup, bylo to v příspěvku.
Evita napsal(a):
No, to JardaK, Welco 1450 není tmel, já bych do toho šla, jen je to trochu dražší.Na měkkou pájku je to překvapivě tvrdý a fungluje to.......zdravím s hláškou od šéfa"někdy i blbec poradí"...
Online
Stránky: 1