SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Dobrý den nebo ahoj všem. Potřebuji k sobě svařit ozubená kola zřejmě stejného složení pro mě neznámého materiálu a prosím vás o zodpovězení několika možná hloupých otázek.
1. kolik mám ubrousit materiálu na v svár ze 7mm stěny?? (Říkal jsem si tak 2/3 ovšem nikde jsem o tom nic nenašel i když hledám opravdu dlouho.)
2. čím to svařit? V plánu je elektroda 3.2mm castolin xuper 680 s ovšem elektrodou jsem nevařil alespoň 10 let, tak potřebuji zkušeného MMA svářeče - Potřebuji aby to drželo!!
Doma mám MIG/MAG a TIG AC/DC (- MMA umí taky, ale nemám ani kleště na elektrody) a svařuji pouze těmito metodami docela často, proto bych uvítal kdyby to šlo perfektně svařit tigem - To bych zvládl bez jakýchkoliv problémů sám, pouze netuším jaký přídavný materiál a předehřev použít (bohužel jak píšu výše nevím vůbec o jaký materiál se jedná )
Kola mám na přesném čepu stažené k sobě šroubem aby se to nijak nepohlo. Mám ten čep trošku namazat svařecí pastou aby na něj něco neprsklo a nezůstal tam uvězněn, nebo by mohla pasta při předehřevu nasáknout mezi svařence a natropit více škod než užitku?
Děkuji všem za rady, většinou svařuji jen konstrukční ocel, hliník a nerez, ovšem tohle mám do převodovky svého auta které mě všude vozí, tak potřebuji aby to drželo za všech okolností (offroad) - bude to sloužit k zpomalení redukce.
Přeji všem krásný den
Offline
jako první to zkus nakreslit a napočítat když si tak dlouho hledal jak svařet, tak pohledej jak vypočítakt a nech to nacenit u více firem. Když je to u auta tak bych moc nesvařoval. Ozubená kola nebo jen věnce ti vyrobí přesně a ty si je osadíš na hřídel. to je rozumnější než svářet a pak se snažit rovnat že budou nesouosá a nebo se ti zešišatí otvor pro hřídel. Také se ti změní po svaření jejich osová vzdálenost.
Offline
ty kola jsi z něčeho vyřezal ne? Vzal bych ty zbytky a svařil nejprv tyto, při tom uvidíš jak se materiál chová a můžeš pak udělat destrukční zkoušku, třeba jeden konec navařit na bytelnou traverzu a na druhý 3metrovou páku a myslím že to neutrhneš . Elektrodu bych použil menší, 3,15 se mi zdá hodně, úkos pro svar tak max cca 1/2, aby nedošlo k protečení lázně do díry. Svár bych nechal převýšený - pokud tam nevadí...
Offline
hmm, já bych na to zkusila Welco T 1660, když si zmáknete trochu úkos a vezmete to proti sobě tak by to mohlo bejt v poho, stejně je to na traktůrek,že?
Offline
No, jednoduché to asi nebude, když opomenu možné a dost pravděpodobné deformace po svařování, tak druhý problém vidím v tom, že teplota předehřevu i popouštění je stejná.
Kola budou vyrobená z cementační oceli, zřejmě 14 220, takže před svařováním bude určitě potřeba odbrousit cementační vrstvu zhruba do hloubky 0, 5 mm v místě svaru. Tento materiál má podmíněnu svařitelnost předehřevem na 200 st.C a jelikož materiál je již zušlechtěný, potřebný by byl i dohřev a problém je, že i popouštěcí teplota je 200 st.C, takže mám obavy, aby delším setrváním na teplotě nezměkly zuby.
Ideální by asi bylo, po zavaření dvojkolo vyžíhat pro snížení vnitřního pnutí a znovu zakalit, pochopitelně vše ve vakuu, aby nedošlo k poškození povrchu zubů okujemi.
Jestli ovšem vlivem deformací bude dvojkolo použitelné, to nevím.
Editoval japa (04-05-2014 19:32:08)
Offline
Uhm, kedze nevieme naco to je take veci osustruzia a lisuju na hriadel. Predstava ze ta skrutka v strede to podrzi pri zvarani je skreslena. Ake sily budu na to ppsobit?
Offline
Děkuji všem za odpovědi.
František - bohužel to by se mi nevyplatilo nechat vyrobit, protože k tomuto patří ještě kola do kterých to zapadá takže celkem 5 ozubených kol a nechat vyrobit jen tohle to prostřední taky není moc extra, protože stejně zemřou 2 rozvodovky + náklady na výrobu... nerentabilní. Nicméně kdysi jsem poptával výrobu ozubeného kola do motorky (veterána) a za malé kolečko padaly nabídky v rozmezí 10-13tis, proto si myslím, že tudy cesta nevede.
Bourač: to je super nápad, dneska to vyzkouším a uvidím. Svár může být převýšený, nic tam není.
Evik: V zeléné kartě mám napsáno "Nákladní automobil, nebo traktor" nicméně se s tím denně pohybuji s ročním nájezdem přes 20000km to kolo se otočí cca 5x za 1metr
Japa: Je to z Japonska, tak těžko říct, co tam namýchali. Cementační vrstvu odbrousím, to je dobrá rada.
Atlan: čep který to středí je cca 30mm v průměru a je to klasický kalený čep jako třeba pístní čep. Sice věřím že tam jsou velké síly, ovšem nevěřím, že by to ten čep dokázalo zohnout. Vůli má opravdu minimální, tím šroubem co je vidět je to pouze stažené k sobě a ten má taky řádný průměr.
Pokud by se změnila osová vzdálenost, nevadí, na magnetce se to lízne aby to tam vešlo jak má a zubům to vadit nebude ta setinka..
Existuje tedy nějaký přídavný materiál pro TIG, který by to bezpečně spojil? Nejraději od ESABu - dnes jedu do prodejny, mají tam od esab asi vše.
Offline
Danismckost napsal(a):
Děkuji všem za odpovědi.
Existuje tedy nějaký přídavný materiál pro TIG, který by to bezpečně spojil? Nejraději od ESABu - dnes jedu do prodejny, mají tam od esab asi vše.
Ptejte se na ER312 příd drát. ESAB to myslím prodává pod označením ARCALOY TIG 312
Offline
Tak jsem s tou ER312 pochodil a mám to nachystaný. Jdu to tedy vyzkoušet na těch kolech co nebudu potřebovat.
Předehřev na 200° platí? Nepřesmažím to moc?
Offline
To nesvaříš i kdyby jsi se po. praskne to, nemá to cenu.Tady jeden nadšenec vyvářel zub na diferenciálu,samozřejmě bez úspěchu.
Offline
Vse zalezi na materialu a dodrzeni technologickeho postupu.Otazkou je ovsem zda to vydrzi pozadovane zatizeni.Pokud by se jednalo o staticke zatizeni pak bych se tak nebal zde se ovsem jedna o dynamicke zatizeni a to jeste razy.Idealni by bylo pokud je na volne casti misto tak ji po svareni preplatovat dvema kusy pultrubky.Obecne se ale obavam deformaci takze bude treba kus po svareni obrobit(dira se stahne)paklize by to nevadilo(dira ma uprostred odlehceni) pak dosti pravdepodobne dojde k mirneho prohnuti hridele.
Nech si udelat rozbor materialu zda ma smysl se pokouset o svareni.
Editoval Honza007 (11-05-2014 07:39:18)
Offline
rapid napsal(a):
To nesvaříš i kdyby jsi se po. praskne to, nemá to cenu.Tady jeden nadšenec vyvářel zub na diferenciálu,samozřejmě bez úspěchu.
Proč by to nezavařil? Je velmi důležité především vědět složení svařovaných dílů. Podle toho stanovit postup, teploty procesu a popřípadě tepelné úpravy po svaření.
Ale ze zkušenosti mohu prohlásit, že neméně důležitá je konečná úprava svařovaného dílu. Neméně důležité je provést vyleštění sváru i blízkého okolí a provést PT test. NESMÍ tam být v okolí sváru patrné jakékoliv prasklinky. Pokud ano, pokud se trhlinky tvoří i po opakovaném pokusu, potom vám dám za pravdu - časem to praskne, zejména při velkém dynamickém namáhání. Pokud test neshledá prasklinky, součást obvykle vydrží. Svařoval jsem tímto způsobem i listové pružiny a netrvrdil bych, že to nemělo smysl. Drží dosud.
Offline
Honza007 napsal(a):
... pak dosti pravdepodobne dojde k mirneho prohnuti hridele....
To je jedno, on už se prostě rozhodl kola svařit, tak je svaří.
Offline
by mě zajímalo o jaké hřídeli je zde řeč, všechno samá teorie a kydy (neplatí pro Frenka a evika )
Offline
Rapid: Pro mě to cenu rozhodně má, a to že někdo nezvládl vyvařit zub diffu nic nemění na tom, že to zkusím.
Honza007: Právě z deformací mám největší obavu. Kvůli tomu jsem nechal vyrobit ten přesný trn. Uprostřed v místě rozpůlení je odlehčení jak říkáte a pod každým kolem je jehlové ložisko. Pokud by to bylo opravdu nutné, nechal bych tu díru i o nějakou setinku zvětšit aby to bylo přesně rovné a vyrobit k tomu větší čep + zvětšit otvory i v kartrech. Prostě to chci co nejlépe na pořádek, plánuji letos expedici do Bulharska kde v Rumunsku budem blbnout terénem, tak aby mě to někde nenechalo. Přikládám několik pokusů ze světa co jsem našel na googlu:
Třeba toto se mi nelíbí vůbec
Toto řešení se mi líbí velice že zůstane přesná osa, ovšem zase se vyžhaví dráha pro jehly a možná i zuby??
A zde to je tak, jak to mám nachystané. Tohle je vařené přímo na jehlách, kde to může uhnout určitě jednodušeji než to mám já a funguje to bezproblémů už asi 6 let.. není to ani stažené k sobě.. Toto je svařené právě Castolin xuper 680 S
Ovšem jsou i tací, co to mají takhle svařené, sice to drží, ale žvejká a co 10000km musí měnit jehly a čep, což nechci takhle dopadnout ani náhodou!!!!
Jarda: Napadlo mě i obrazit tam drážkovou hřídel a kolo zajistit segerovkou, ale to můžu i potom, co to uletí..
Bourači, jestli chceš kouknout co je to zač, je to z přídavné převodovky na Samurai http://www.foto-album.cz/album.asp?Id=6296&Count=9
Frank ví, že to svařit jde, takový přístup se mi rozhodně na svarforu líbí víc než "to nesvaříš ani kdyby ses posral"
Nespěchám na to, mám to už rozdělané přes rok, na zimu mi totiž vyhovuje rychlejší redukce, kde roztočím kola v závějích a jedu i ve velmi hlubokém sněhu..když uberu stojím a můžu jít kopat..ale na léto, když jedu nějaký technický úsek, nebo velké kameny je to prostě moc rychlé, musím to tahat spojkou, kdežto s touto úpravou mi to na trojku pojede jak teď na jedničku což na jedničku se poplazím jak slimák
Tak. Kdyby si někdo šikovný (zažitý člen svarfora, ne někdo s osmi příspěvky jako já ) troufl to zavařit tou Castolinkou, rád mu to pošlu, na tom tigu netrvám, to jen v případě, že bych to vařil sám, je mi jasné, že Tigem to ohřeju moc, proto se do toho ani tak nehrnu.. Ještě jsem nezkusil ani ta kola co zbyla.
Všem moc dík, jsem rád, že to mám s kým řešit.
Offline
Myslim,ze z ciech je Pan Matule alebo ako sa vola a ten upravuje prevodovky+ ine veci-neviem ci nema aj zlievaren alebo pristup ku nej a robi od patrola po toyoty a ine tak ten By ti poradil aj to asi vyriesil ale aka bude cena? hm ? ale ak by to bola ocel z akej su,, kolecka,, v diferencialoch tak to sa da bezne zavarit aj co2 a drzi to! par ludi ma tak zavarene diferencialy na tvrdo a drzia ale v tomto pripade si nie som isty
Offline
Hmm, neřešte to, zmákněte si úkos, sestehujte tigem proti sobě, obruste lamelákem, vyhoďte čep aby jste ho vyndal,místo něj vražte měděnej pásek, trochu ohřejte a proti sobě tigem zavařte, eldou bych se bála že nebude stejnoměrný průvar.
Offline
evik napsal(a):
bych se bála že nebude stejnoměrný průvar.
toto je dobrá myšlenka, Tigem bude průvar určitě dokonalejší = lepší pevnost spoje. Ale jak to bude s vneseným teplem? Jde o ty dráhy pro jehly.
Ten pomocný čep se musí vyndat ve správnou chvíli, jinak půjde ztuha a zkurví povrch díry. Přiměřeně namáznout.
edit: původně jsem myslel že je to do bagru, tam by to nevadilo
Editoval bourač (12-05-2014 23:45:13)
Offline
Zrovna jsem se jednoho samuraje zbavil z výkonem co to ma to držet bude když to drží jinde. V nejhoršim to bude trošku hučet
tak jen hurá do toho
Editoval Juggernault (13-05-2014 01:10:19)
Offline
po více než dvou letech a najetých přes 40tis km mohu slavnostně prohlásit, že rozvodovka drží perfektně i přes to, že je často nadměrně namáhána. Nic nehučí, nic nepraská, všechno je jak má být. Děkuji vám pánové.
No dnes jdu stavět druhou evoluci s vývodem na hydraulické čerpadlo, takže to samé plus ještě navařená další hřídel..snad se to povede zase tak skvěle jako posledně. Ještě jednou dík zdejším odborníkům
Offline