SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Zdravím,měl bych dotaz jak svařovat(spojovat) spirálový dopravníky.Kdo se s tím snesetkal,tak je to taková spirála,dost to pruží,ale při ohnutí to zůstane ohnutý (není to tak jak pružina).Vaříme to MMA , EB 121,praská to za svárem (zahřátím se změní vlastnosti ?).
Díky za tipy.
Tohle je ono:
http://www.agra-bohemia.cz/index.php?ob … ;catID=152
Offline
Sender - co a kde praská? Spojovací nosná trubka nebo plech ke trubce? Z jakého materiálu je trubka a z jakého a jak tlustý je plech? Pokud je materíál spirály třeba hardox tak to pak s EB 121 praská v přechodovém pásmu těsně vedle sváru na plechu. Zvláště při použití masivního jednovrstvého sváru.
Online
My jsme je opravovali u kamaráda tak, že jsme vytočili pouzdro, narazili na konce a tu spirálu lehce přiohli. Co vím, tak drží ouž 5 let bez problému... (je to dopravník na šrot ze sila do míchárny -cca 5 metrů s převýšením 2 metry.
Offline
jirkati> máme ty spirálý až 50m dlouhý.Spojujeme je tak,že se dají cca 2 cm přes sebe a zvrchu a z vnitřní strany se trošku povaří.Praská to jak píšeš. Víc přez sebe to bejt nemůže,pak se to v tom místě ucpává.
tomape> nepochopil jsem úplně přesně jak to myslíš.Jak přiohne ? Když se dá pouzdro po venku,tak to bude drhnout.Pouzdro do vnitř -to by se okamžitě ucpalo,ne ?
Offline
Sender napsal(a):
EB 121,praská to za svárem (zahřátím se změní vlastnosti ?).
Díky za tipy.
asi bude třeba jinou elektrodu, zjistit co to je za matroš, co výrobce? Ten by by moh něco doporučit.
Co tím dopravujete? Funguje to i svisle?
Offline
bourač napsal(a):
Sender napsal(a):
EB 121,praská to za svárem (zahřátím se změní vlastnosti ?).
Díky za tipy.asi bude třeba jinou elektrodu, zjistit co to je za matroš, co výrobce? Ten by by moh něco doporučit.
Co tím dopravujete? Funguje to i svisle?
Souhlas, bourači. Je nutné zjistit co je to za materiál, ale mám dojem, že tyto dopravníky(ty spirály) jsou vyráběny z pružinové oceli. Tam by použití eldy EB 121 bylo nevhodné a praskalo by to přesně jak je popsáno. (In the HAZ).
Pro tento účel by byla vhodnější elda AWS A.5.4 / E 312-16, nebo E 312-17. V Česku sehnatelná pod WELCO 1660S. Popřípadě Böhler FOX CN 29/9 je E 312-16, Böhler FOX CN 29/9-A je E 312-17.
Elektroda WELCO 1660S(E 312 - 16 a E 312 - 17) je vhodná pro vysoké požadavky při spojování a navařování. Netvoří trhliny při spojování těžce svařitelných ocelí jako jsou Mn - oceli, nástrojové, pružinové a rychlořezné oceli. Předehřát ca 250°C. Svařuje se na +pólu, popřípadě i střídavým proudem.
Ještě odkazy: http://www.welco.cz/katalog/welco-1660s
http://www.boehler-welding.com/france/f … de_ENG.pdf (Chapter 1.2)
Editoval Frank (05-02-2014 04:44:12)
Offline
Frank> Děkuji za odborné informace.Zkusíme se s tím nějak poprat.Zjištění materiálu v současnou dobu nepřichází v úvahu.
Dnes jsem se dozvěděl,že snad původně jakési spojky (podobné jak píše tomape) tam s montážním materiálem byly.Nikdo nevěděl na co to je,tak se to vyhodilo.
Offline
Tyhle spirály jsme nastavili tou spojkou, kterou jsme lehce ohli v rádiusu tý spirály. Nasunuly na sebe a provrtalii skrs na 2-4 místech. Prostrčili jsme čepy (tuším, že o průměru 3-4mm), a na tom pouzdru přivařili. Sváry jsme ubrousily na úrověň pouzdra. Celý to drží už několik let. Bez problému, v místě se neuhemujou. Jen se musí sypat do dopravníku stále. jakmile to chytne ale hroudu, tak se to musí reverzovat. Proto jsme nad šnk v násypce dali jeden pororošt- hroudy se tak při pádu ze zásobníku o výšce 1metru rozbijí..... Je to dopravník drtě z kukuřičných zrn. A též vedlejší dopravník na suchou soju ze sila- tak je to lepší, nejsou tam hroudy a tak se to dopravuje řetízkovým dopravníkem v trubce. U kukuřice se to tehdy hemovalo, proto ten spirálový, aby se to z trubky stíralo. Čas od času to stačí vzít gumovou palicí a setřást nálepy. V ležatém zásobníku jsou ještě lopatky na řetízku, který pohybuje pomalu stálou rychlostí 0,1m za minutu. Takto se zajistí plynulé syání drtě do násypky. Do tohoto zásobníku se sype drť makladačem, což by se přímo do násypky nezvládlo- tam by se to pak hemovalo.
Offline
kolego Sendere, z agry bereme a svařujeme pokud si stáhnete nebo kouknete na jejich stránky zde http://www.agra-bohemia.cz/index.php?obsah=download a kliknete v návodech na spirálové dopravníky, tak na straně.18 je od výrobce popsaný návod jak napojit spirály svařováním. Další strany jsou i o spojkách.
Jinak mám od výrobce i scan materiálového listu a složení je C 0,580% Mn 0,646% P 0,015% S 0,003% Si 0,234% Cu 0,017%.
Takže ocel kde je pro svaření potřeba předehřevu a dohřevu. Nebo jak to popisuje výrobce. E-B 125 je kvůli vyšší pevnosti základního materiálu.
Nejsem si jistý, zda elektrody 312 dosáhnou požadované pevnosti.
Offline
kirkmen napsal(a):
Nejsem si jistý, zda elektrody 312 dosáhnou požadované pevnosti.
Zdravím kolego kirkmene.
Zde jsou parametry jednotlivých elektrod - kliknout na "specifications":
E 312- 16
pevnost v tahu 770 MPa, mez kluzu 460 MPa, tažnost až 45%, http://www.welding.com.au/filler-metals … nicord-312
EB - 125
Pevnost v tahu 580MPa, tažnost 25% mez kluzu 480MPa. http://products.esab.com/Templates/T041.asp?id=97855
Editoval Frank (06-02-2014 14:46:22)
Offline
Frank děkuji.
Vidím, že to sice není moc, ale i tak je mez kluzu E-B 125 vyšší, asi těch 20 MPa nebude mít podstatnou roli. Nicméně u těchto spirál je mez kluzu důležitější než mez pevnosti. My experimentovali s 307 a "natahovalo" se to.
Vycházel jsem z toho, že austenitická nerez má podstatně nižší mez kluzu než ocel, přesněji ze srovnání 11375 a 17240. Nikde jsem to nehledal o té elektrodě.
Já bych doporučil postup od výrobce i s předehřevem.
Offline
Souhlas, nelegovaná elektroda s předehřevem. Navrhl bych FOX EV 63, to je na uhlíkové oceli s až 0,6% C. Mez kluzu 580 (≥500) N/mm2, mez pevnosti 630 (610-720) N/mm2, to je ale čistý svarový kov, vzhledem k promísení s tak uhlíkatým materiálem počítejte s podstatně vyššími hodnotami.
Je takový trend používat univerzálně 312, pár prodejců to nazve zlatá elektroda, královská elektroda, superlegovaná elektroda a podobné nesmysly a řeknou si za ní i přes 1000,- Kč/kg a cpou je univerzálně všude. Ale i když ji koupíte za normálních max. 600-700,- Kč/kg, není nad to zachovat typ a strukturu materiálu, když to jde a 312 si nechat na nástroje, přechody atd.
kirkmen napsal(a):
Frank děkuji.
Vidím, že to sice není moc, ale i tak je mez kluzu E-B 125 vyšší, asi těch 20 MPa nebude mít podstatnou roli. Nicméně u těchto spirál je mez kluzu důležitější než mez pevnosti. My experimentovali s 307 a "natahovalo" se to.
Vycházel jsem z toho, že austenitická nerez má podstatně nižší mez kluzu než ocel, přesněji ze srovnání 11375 a 17240. Nikde jsem to nehledal o té elektrodě.
Já bych doporučil postup od výrobce i s předehřevem.
Offline
JardaK napsal(a):
Souhlas, nelegovaná elektroda s předehřevem. Navrhl bych FOX EV 63, to je na uhlíkové oceli s až 0,6% C. Mez kluzu 580 (≥500) N/mm2, mez pevnosti 630 (610-720) N/mm2, to je ale čistý svarový kov, vzhledem k promísení s tak uhlíkatým materiálem počítejte s podstatně vyššími hodnotami.
Je takový trend používat univerzálně 312, pár prodejců to nazve zlatá elektroda, královská elektroda, superlegovaná elektroda a podobné nesmysly a řeknou si za ní i přes 1000,- Kč/kg a cpou je univerzálně všude. Ale i když ji koupíte za normálních max. 600-700,- Kč/kg, není nad to zachovat typ a strukturu materiálu, když to jde a 312 si nechat na nástroje, přechody atd.
Jako vždy existuje samozřejmě několik řešení, ale dovolím si oponovat tvrzení, že použití E312tky elektrody jsou nesmysly. Ze zkušenosti mohu určitě potvrdit co udávají výrobci těchto elektrod a jsem přesvědčen, že použití v tomto konkrétním případě je spíše opodstatněné. Nikomu nervu násilím, aby tu E312 mermomoci použil, nicméně pokud neznám a nemohu určit složení materiálu, je to rozhodně opodstatněné použití. Cena je vyšší, nicméně úspěch na neznámých mat. vždy zaručen. Proč tam v tom původním prvním dotazu uvádí p. Sender, že jim to při použití E B-121 praská v HAZ???
Offline
Frank napsal(a):
... E B-121 praská v HAZ???
HAZ = TOO = Tepelně ovlivněná oblast ???
Sender napsal(a):
...EB 121,praská to za svárem (zahřátím se změní vlastnosti ?)...
Offline
JARDA V napsal(a):
Frank napsal(a):
... E B-121 praská v HAZ???
HAZ = TOO = Tepelně ovlivněná oblast ???
Sender napsal(a):
...EB 121,praská to za svárem (zahřátím se změní vlastnosti ?)...
Asi jsem se zeptal nevhodně. Ano HAZ = Heat Afected Zone, čili Tepelně ovlivněná oblast. Chtěl jsem pouze vědět, jestli oni to před svařováním předehřívali a na kolik°C a potom nějak tepelně upravovali (pomalé ochlazování v zábalu ap.). Předpokládám, že ano a přesto to prasklo. Ten postup by měl pan Sender objasnit.
Offline
Tohle je třeba pořádně umět a mít s tím zkušenosti. Pokud toto plánujete dělat i do budoucna, je třeba se to naučit. Pokud je to ovšem jen nějaká lokální oprava, a pak už s tím nepříjdete do styku, či jen jako užovatel, tak doporučuju ty spojky- drží, dopravník se nehemuje....
Offline
Frank napsal(a):
JARDA V napsal(a):
Frank napsal(a):
... E B-121 praská v HAZ???
HAZ = TOO = Tepelně ovlivněná oblast ???
Sender napsal(a):
...EB 121,praská to za svárem (zahřátím se změní vlastnosti ?)...
Asi jsem se zeptal nevhodně. Ano HAZ = Heat Afected Zone, čili Tepelně ovlivněná oblast. Chtěl jsem pouze vědět, jestli oni to před svařováním předehřívali a na kolik°C a potom nějak tepelně upravovali (pomalé ochlazování v zábalu ap.). Předpokládám, že ano a přesto to prasklo. Ten postup by měl pan Sender objasnit.
Ne,předehřev nikdo neřešil. V minulosti jsme to zkoušeli pájet mosazí -praská to taky za,nebo před svárem a víc než vařením MMA(určitě proto,že se neřešilo pomalé ochlazování).
Offline
Sender napsal(a):
Ne,předehřev nikdo neřešil. V minulosti jsme to zkoušeli pájet mosazí -praská to taky za,nebo před svárem a víc než vařením MMA(určitě proto,že se neřešilo pomalé ochlazování).
Hmm, to je zajímavé. Takže to praskalo v TOO i po pájení mosazí? Předpokládám autogenem. No, tam bych to tedy nepředpokládal, že se to mohlo zakalit, tedy pokud to někdo nepolil ihned po spájení vodou.
Offline
jj autogenem. Vodou se to rozhodně neochlazovalo.Chladlo to volně na vzduchu.
Offline
Sender napsal(a):
jj autogenem. Vodou se to rozhodně neochlazovalo.Chladlo to volně na vzduchu.
No jo, no. Zkusil bych to podle doporučení výše - oběma elektrodami. Jednou E B-123, podruhé tou E312-16 a potom nám sdělte, co vydrželo déle. Docela by mne to zajímalo. Ale faktem je, že tyto oceli (pružinová ocel, pokud to je) jsou velmi obtížně svařitelné. Možná je vážně vůbec nejlepší řešit to tak jak uvádí p. tomape - tou spojkou.
Editoval Frank (07-02-2014 00:42:18)
Offline
Pane Frank, trochu vám nerozumím. Při použití neznámeho materiálu ? Proč to praská v TOO ? Ano pokud bych nevěděl co je to za materiál, tak bych jednal podobně jako vy a taky jsem tak jednal a dal na to 307, také dobrá elektroda na těžko svařitelné materiály a nemá to ty vlastnosti co má mít.
Ale já zde přeci dal odkaz na postup svařování od výrobce a dokonce jsem sem opsal složení oceli, ze které je to vyrobeno a není to nic zvláštního, je tam jen více uhlíku a s tím spojené postupy s předehřevem a především pomalým ochlazováním (i po tom pájení autogenem to stydne na vzduchu a to je asi moc rychle).
Já za sebe mohu říci, že to tou 312 svaří, ale i tou E-B 123 a když dodrží postup, výsledek bude lepší.
Pane Sender víte co, spojte se s výrobcem jako my a poptejte se. Pokud odkaz výrobce nestačí jako fakt.
Offline
At chcete nebo ne tento matrrial NENÍ VHODNY KE SVAROVANI takze bude praskat s tim nikdo nic neudelame!!!.Pokud se jedna o opravu na kratkou dobu pak snad ano ale vzhledem k tomu ze existuji jine spolehlivejsi zpusoby jak ji spojit tak je tahle diskuze vcelku zbytecna.
Offline
Honzo, úíšu jim to tu celou dobu a je to nezajímá.... Ty spojky jsou nejlepší, osvědčený a za rozumný peníz. My jsme si je dělali sami, ale koukám, že se dají sehnat už hotové.....
Offline
Honza007 teď nebudu vůbec polemizovat o tom, že ten materiál není vhodný ke svařovaní třeba jako 11375, ale zajímalo by mě, jak si vysvětlujete, že výrobce uvádí napojení svařováním a kvalitu spoje podmiňuje doporučeným postupem. Obtěžoval se tu vůbec někdo ten odkaz výrobce přečíst ? http://www.agra-bohemia.cz/download/navod_spiraly.pdf zde znovu.
Možná by chtělo napsat výrobci, že nabízí vlastně podvod, když ten spoj svařením je jen nouzovka a my celou dobu děláme nesmysl, naše zkušenost je vlastně špatná.
tomape, ne vždy je spojka vhodná, protože narušuje závit spirály výstupkem, někdy to peletky drtí. Možná pro sendera bude ok, nevíme co tím dopravuje.
Offline
Z hlediska technologického plně souhlasím s provedením spoje na obr. 10 v návodu od výrobce. Hlavně s tou poznámkou o pomalém chladnutí v zábalu. Ty navrhované stehy na šikmo uříznutých koncích se samozřejmě mohou udělat z obou stran, ale po pomalém vychladnutí by se musely stehy na funkční straně dobře zabrousit.
Editoval jirkati (07-02-2014 08:48:04)
Online