SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
mam dotaz jde prevarit tigem svar svarenej metodou mig ? jde mi oto zda kdyz svary zavarene metodou mig prevarim tigem zda se nesnizi pevnost tim ze se to znovu ohreje nejsem si jistej u nekterych svaru a potreboval bych je prevarit na vybrouseni neni misto a znovu prevareni mig tak me napadlo to preject tigem bez dratu vim ze to neni asi nic dokonaleho ale lepsi nez niz nic :-(
predem diky
mara
Offline
jo zapomel jsem jedna se o ocel 11
Offline
U nas v praci se normalne Tiguji svary, aby ze zamezilo pnuti.
Zrovna na 2 vyrobcich co jde odemne tak je prikazano svedy Tigovat, kvuli zmenseni pnuti a zamezeni mikrorrhlin na posledni vrstve svaru.
Bez pridani dratu jen se to proste samotnym tigem prejede.
Offline
Ten svár je pevnostní? Na čem to vlastně je? Proč to potřebuješ převařit- je nepohledný, nebo je to mizerně provařený? Pokud je to mizerný už na pohled- díry a důlky ve sváru, tak to musíš celý vybrousit, jelikož to dělaj pory. Pokud je svár pouze nepohledný, ale nejsou v něm žádný díry, či prohlubně, tak to klidně provařit tigem můžeš, ale bacha na pevnostní spoje, tlakové nádoby ap. Tam se to nesmí!!!!!
Offline
proc se to u pevnostniho svaru nesmi ? rekneme ze provarene to je dobre aspon vizualne to tak vypada ale pro klid na dusi to prevarit tigem tak se stane co stim svarek zkrehne ?
Offline
U pevnostních svárů se to dělat nesmí z důvodu většího tepelného ovlivnění okolní oblasti sváru (alespoň u nás ve vagonce se to nesmí). My máme totiž pro železniční vozidla docela přísný normy. nevím, zda se můžou přetigovávat mosty a podobné výrobky (o tom též pochybuju. Na zmenšení pnutí je možné e to je i nakázáno. To nevím.
Offline
tomape napsal(a):
U pevnostních svárů se to dělat nesmí z důvodu většího tepelného ovlivnění okolní oblasti sváru (alespoň u nás ve vagonce se to nesmí). My máme totiž pro železniční vozidla docela přísný normy. nevím, zda se můžou přetigovávat mosty a podobné výrobky (o tom též pochybuju. Na zmenšení pnutí je možné e to je i nakázáno. To nevím.
zítra ti udělám foto kde to je ve výkresu označné pod názvem tig treatment - TIG léčba v překladu.
Offline
Hoši, beru to podle svého odvětví- normy pro železnici to neumožňujou. U Unihera je to jiné, Tig využíváte my bohužel (možná bohudík) nesmíme.
Offline
tomape napsal(a):
Hoši, beru to podle svého odvětví- normy pro železnici to neumožňujou. U Unihera je to jiné, Tig využíváte my bohužel (možná bohudík) nesmíme.
tigují s emísta kde to praskalo, po přetigování to přestalo.
Offline
Tomape má pravdu.Podle předpisu V95/5 se svary nesmí přetavovat metodou TIG.Osobně netuším proč.Pro odstranění vad typu vrub, zápal, nedokonalé napojení, je přetigování vhodné a i doporučované.Tyto vady jsou koncentrátory napětí a iniciátory pozdějších trhlin.Předpis V95/5 povoluje pouze opravu zabroušením vrubu, pokud nedojde k úbytku materiálu více než 0,5mm, vady v napojení vybrousit a opravit zavařením.Ovšem přetigovat svar jen tak pro jistotu je zbytečné, pokud jsou vady ve výplňových vrstvách svaru, tak přetavením povrchu se nic nezíská.Jinak ke snížení pnutí se používájí různé metody jako žíhání, kuličkování nebo odstraňování pnutí vibracemi.
Offline
Tomape to píše naprosto přesně. Podle ČSN EN ISO 15085 a norem navazujících, např. drážní předpis V95/5. se vadné sváry převařovat TIGem nesmí. Dokonce ani sváry nenosné.
Offline
jirkati napsal(a):
Tomape to píše naprosto přesně. Podle ČSN EN ISO 15085 a norem navazujících, např. drážní předpis V95/5. se vadné sváry převařovat TIGem nesmí. Dokonce ani sváry nenosné.
co svařuji v práci tak je zavařeno správně, ale jsou místa kdy při testu na trhačce kde bylo 1,2 mil cyklů po dobu 1 měsíce praskalo.
místa kde se objevili praskliny tak se musí svár přejíždět TIGem a po přetigování praskliny nejsou, úspěšné trhací zkoušky, všechno prochází.
dokonce ve švédsku vyjeli papír(nevím jak se tomu ted odborně říká) ale byly vykresleny barvou nejvíce namáhaná místa a kde bylo červeno tam je sáhnuto TIGem.
zítra schválně vyfotím část výkresu kde to je i podmínkou, přeci jen kdyby to tam nemělo být tak to asi není ani ve výkresu, sváry mám pěkné, ale TIG tam prostě být musí.
jednou jsem sem vkládal video, jak svařuji takovu přírubu, tak ta je z poloviny také přetigována, zítra schválně zkusím vyfotit.
Offline
Jo Unihero, to je jasné. Kde to konstruktér předepíše, tak ví, proč to tam je a musí se to udělat.
Offline
jen teoreticky kdyz se svar prevari tigem pak ale i za pouziti pridavneho materialu jakto ze tam nenastane tepelne ovlivneni ? kdyz vlastne to ohrivam jako bez nej jen pridam vic materialu ?
Offline
Pro mara_m - když teoreticky, tak teoreticky. U metod MMA a MAG je díky tepelnému gradientu mezi taveninou a studeným základním materiálem vždy nebezpečí koncentrace různých typů napětí díky velice úzké TOO (tepelně ovlivněné oblasti). Při rychlém chladnutí pak může dojít až ke vzniku martenzitových struktur. Při přetavení metodou TIG, která má malý tepelný výkon, se na svár a jeho okolí působí dost dlouhý čas doplňkovým teplem, které způsobí mírné přežíhání sváru a odstranění nepříjemných přechodových krystalických struktur mezi původní taveninou a základním materiálem.
Offline
mohl bys to prosim malinko rozvest ? :-)
Offline
Mara-m: co chceš vlastně přetavovat tigem? O jaký se jedná výrobek?
Offline
jedna se oto ze na vykendove blbnuti si stavim khar nejedna se o zadnej race khar proste jen se jit obcas o vykendu svest na okruhu takze do auta si stavim ram nepocitam stim ze se nim podivam mimo trat ucel ramu je aby se nekroutila kastle zavarene to mam ceockem ale proste me napadlo zda by nebylo lepsi svari jeste pretavit tigem aby se popripade eliminovali vady ve svaru ktere by tam mohli bejt
nez sem zacal svaret ram zkusil jsem si svarit trubky na T spoj a nasledne ohnout (vylomit ) ani jedna mi neprdla ve svaru ale vedle svaru a to az po ohnuti dynamicky o 40 stupnu
Offline
zdravím všechny přítomné jsem začínající svářeč a v práci mi ted koupili svařování tigem chtěl bych se zeptat co se dá všechno svařovat tigem myslim jako jaký materiál se stim tigem da svařovat diky za odpověd prošel sem zatim jenom zakladním kurzem a chtel bych vedět vice diky
Offline
Pro dasan.
Pokud jste absolvoval Základní kurz svařování na metodu TIG tak jste se při teorii a technologii svařování přece všechno v kurzu dozvěděl. Určitě máte v poznámkách druhy materiálů a jejich tloušťky, které se TIGem dají zpracovat. Co v poznámkách nenajdete to vám tu rádi doplníme.
Offline
pokud to chapu dobre tak svar proveden MIG/MAG diky vneseni mensiho tepla do zakladniho mat mene ovlivni pevnost materialu a pri zavareni tigem je vneseno vetsi teplo proto ovlivni vice pevnost materialu nez u metody MIG/MAG nebo to plati jen u pretaveni svaru tigem ?
Offline
mara_m napsal(a):
pokud to chapu dobre tak svar proveden MIG/MAG diky vneseni mensiho tepla do zakladniho mat mene ovlivni pevnost materialu a pri zavareni tigem je vneseno vetsi teplo proto ovlivni vice pevnost materialu nez u metody MIG/MAG nebo to plati jen u pretaveni svaru tigem ?
já to tedy chápu tak že přeTIGováním se svár svařený MAG zbaví mikrotrhlin...
Offline
Unihero má sice pravdu, ale ovlivní se tím tepelně (a ne málo!!) okolí. Z toho důvodu je převařování tigem v dopravním a stavebním odvětví strojírenství značně omezeno!!!!!!
Offline
ne malo znamena co ?
otazka tet zni zda svar pouze zavaren tigem je vic tepelne ovlivnen nez svar zavaren metodou mag ?
Offline