SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
asi bych to zvladl urobit,ale ted se me to nehodi. ale v zimne bych to bral a cas uz bude. v elektrice uplne hloupy nejsem ale tahle pristrojova me nic nerika,jen znam zakladni souvastky.
co je lm317? tranzistor 220/12V z nejaky nabijecky aby mel 100mA vid,mozna takovy mam doma. musi byt DC.
ale jak poznas ze tam ma byt par odporu a kondikov. v tom se uz nechytam a nenavrhl bych to. a plosak sem sam nikdy nedelal. pajku mam jen klasiku a mikro pajka by se hodila,tu bych i poridil.
Offline
ono ani vybita baterka na motorku nepatri,myslim si jaky odber zacne mit baterka v moto,tak takovy vykon tam posle altik a pak se altik prehreje. uz sem daval previjet altik. snad neni zas vprdelce.
Offline
Potřebuješ nějaké minitrafo s velmi malým výkonem, tak cca 2 watty, které sníží síťové napětí plus k tomu nějaký regulátor napětí. Jako je právě ten lm317. Případně pokud nadstavíš udržovací proud tak, že bude zhruba doplňovat ztráty vybíjením v baterce vybité na cca polovinu , dvě třetiny kapacity, nepotřebuješ ani regulátor napětí, stačí jen omezovač proudu. Ale s regulátorem je to pohodlnější a bezpečnější.
Minitrafo musí mít dobrou izolaci, protože bude dlouhodobě bez dozoru a pod napětím.
Co se týká baterie, jak už je jeden článek nafouklý, je to už pouze "dojížďák". Neboli velice rychle to přestane dávat větší proudy třeba na startování a potom to nějaký rok bude tak na nějaký malý odběr třeba svícením malými zářivkami nebo LEd světly někde v boudě bez elektřiny, do stanu nebo tak nějak. Než to odejde definitivně.
Offline
Kromě výše uvedeného několik dalších variant. Předesílám, že ani jedno řešení nesplňuje uváděných 0,8 - 12A (což už je parketa hodně drahých nabíječek takovýto rozsah):
Možnost x:
http://www.zajic.cz/nablion/nablion.htm - tohle se dá bezproblému použít pro Pb aku, má to omezení proudu a drží to velmi přesně napětí. Je třeba pouze upravit dělič napětí pro referenci aby napětí bylo vhodné pro danou AGM baterku. Je to i s plošňákem k mání jako stavebnice. Nebo někdo určitě prodává i stavebnici jednoduchýho zdroje se zmíněnou 317 (nebo ji lze dobasltit do nějakýho adaptéru), ale pak je třeba pořešit omezení proudu v počáteční fázi nabíjení ale hlavně 317 má i jiné neduhy (v článku jsou popsané, m.j. je tam popsaná i méně známá L200) a nedrží napětí tak přesně jako ten "Zajíc". Ale pokud je v pořádku dobíjecí soustava motorky, tak je v podstatě jakákoli nabíječka zbytečná, resp jednou za zimu podobnou službu udělá jakejkoli regulovatelnej zdroj s rozumnou obsluhou (a budíkem ). Osobně jsem na bastlení elektroniky už rezignoval, klidně bych risknul nějakej kšunt z ebay, tedy...
Možnost y:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_sacat=0 … p;LH_BIN=1 s tím že bych ho jen proměřil, případně podrobil pitvě co z toho leze a jednou za rok použil pokud by to bylo k tomu.
Možnost z:
Před pár lety jsem zakoupil automatickou nabíječku Ultimate Speed ULG 3.8 v Lidlu, je to nějaká noname napodobenina Cteku a ani baterka v autě ani na motorce si nestěžuje když jim jednou, dvakrát za zimu trochu "pomůžu". Je to automat, vadnou baterku s velkým vnitřním odporem pozná, nepřebíjí, má udržovací režim, je to malý, relativně vlhkuodolný... nadoma to funguje dobře.
Manuál zde: http://www.kompernass.com/pages/_pdfs/8 … 3844ab.pdf .
Nějaký povídání o tom co z toho leze je třeba zde: http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=40&t=42912
A tady nějakej dobrodinec změřil průběh nabíjení (vše vygoogleno, nejsem autorem):
Editoval Pruduch (31-08-2012 23:45:10)
Offline
dekuju ti moc me to inspirovalo,dnes mam novou baterku,tak nato kouknu co udelat
jeste sem driv videl Nabíječ nb 81 , ta by se ted hodila,je fakt suprova,ale nikde neni
Offline
Pokud to chceš hned a nevadí Ti vyšší cena, tak s něčím od CTEK taky nešlápneš vedle, ale jak jsem psal rozsah 0,8-12A je vcelku dost velkej. Jinak Ad "pulzní" nabíječka - ono to je trochu složitější a ne vždy znamená že pulzní = špatně (nebo dobře). Je to prostě jen kouzelný marketingový nicneříkající slovíčko podobně jako třeba "digitální" nebo "turbo" a další bláboly. Bylo by to na delší povídání... ale pokud je slovem pulzní myšlen spínanej zdroj řízenej PWM tak pokud to neni úplně zprasený tak to baterce nijak nevadí, stejně tak pokud je tím "pulzní" myšleno že chvíli nabíjí a pak měří, tak to taky neni nic proti ničemu. Ale je fakt, že pár "pulzních" nabíječek vyhlášených spíše jako "zabíječky" existuje (tam je princip spíš ten, že to pere velkej proud v relativně pomalých pulzech). Problém "špatných" nabíječek je spíš obecně v algoritmech vyhodnocení nabití, udržovacím proudu atd, ale taky v tom jaká baterka se na tom nabíjí. Některý potřebujou o dost vyšší napětí než jiný (nějak to souvidí s obsahem Ca v elektrodách, zase tak tomu nehovím) takže některý starší auta některý novější druhy baterek trvale podvybíjí (a naopak) a pak vznikaj fámy že je něco krám i když se jedná o chybu aplikace daný baterky uživatelem atd atd.
PS: NB81 se mi nepodařilo nic moc vygooglit , doufám že to neni taková ta variace na "červenou krabici na milion způsobů" kde je jen trafo a usměrňovač? Tak to potom jedině ampermétr, voltmetr, případně hustoměr, budík, tužku a papír. Pak s použitím selského rozumu a uvedených pomůcek nebude problém s tím nabít baterku korektně. Dřív se to nedělalo jinak (v době předprocesorové).
PS2: Ještě se vrátím k tomu co píšeš výše, že (dovolím si zkrátit) vybitá baterka na motorku nepatří protože shoří altík - to že vybitá motorka nepatří nikam je jasný, ale s tím altíkem to neni tak jednoznačný. Nemá náhodou naprostá většina motorek altík s perm. magnety a zkratovou regulaci? Jen taková poznámka... tématu nabíjení se nijak netýká...
Editoval Pruduch (03-09-2012 21:39:07)
Offline
Jo , běžný alternátor nelze připojením i vybitého aku zničit . Pro domácí potřeby je nabíječka co dá trvale 12A nesmyslem . A jenom poslední a přesné info . Pro klasický nezapouzdřené aku lze mít zdroj proudu do 0,05C i déledoběji připojený (přes noc bez hlídání) -tzn.2A pro 40-55Ah bez nhlídání koncového napětí . U zapouzdřeného-lidově gelového aku se bez omezení napětí cca 13,5V (podle zdroje 13,4-13,8V) NEOBEJDEME a lze ho též mít připojený libovolně dlouho .
Offline
U otevřených olověných akumulátorů se dříve běžně uváděl nabíjecí proud desetina kapacity. Konec nabíjení tehdy, když akumulátor začal intenzívně plynovat , u vybitého akumulátoru to bylo po takových cca 14 - 16 hodinách nabíjení. Nějaká cca hodina plynování navíc při takovém nabíjecím režimu neměla mít na životnost aku vliv. Kdo měl nabíječku se stálým proudem a trochu ze zkušenosti znal projevy akumulátoru při plynování, nepotřeboval tak vůbec žádné měřidlo. Stačilo připojit nabíječku a v případě jen částečně vybitého akumulátoru co hodinu, dvě hodiny kontrolovat , jestli aku neplynuje.
To je ale dneska spíš historie, dneska jsou akumulátory na stejnou kapacitu výrazně menší a lehčí , případně rovnou uzavřené, elektronické hlídání stupně nabití obvykle potřebují a to elektronické hlídání stupně nabití je dnes bezproblémově dostupné.
Offline
U PB aku sedá stav dá stav nabití velice přesně měřit "REFRAKTOMETREM". Funguje na principu lomu světla velice přesně. Dá se měřit i kvalita chladící kapaliny a kapaliny do ostřikovačů na dalších stupnicích. K měření stačí jedna kapka tekutiny.
Offline
nevim co napsat driv. zacnu NB 81, meli sme v praci takovou nabijecku,dal se tam regulovat proud i napeti a bylo to myslim Kovoplast Nabíječ NB 81. uz si to moc nepamatuju. nebyla ani moc velka,vygooglil sem take jen nb 22. a vyrobky epromy. neni to z nich ani jedna.
podivam se na vyrobky ctek
12A sem volil podle baterky co mame v traktoru 120Ah
o ty pulzaci sem to tusil pulzovat muze cokoliv a je to relativni slovo. jako slovo gelova baterka a pritom je to agm. jen nesmi pri nabijeni plynovat. kolik voltu max muze mit?
dnes mam novou baterku a motorka dobiji 14,40 a pri zvyseni otacek klesne na 13,5 to je zvlastni.
altik je permanetni magnet ktery se otaci kolem 12 civek,ktery tvori 3 civky,draty.
takze je trifazovy,pak to jde do usmernovace a relatka. vic tomu nerozumim.
Offline
nabiječky CTEK jsou velmi dobre mam doma taky jednu od lonska z aukra podařilo semi sni 2 autobaterky oživit na zimu tak že auta startovala i v 20 stupnovem mrazu uoplne v pohodě a baterky jsou starší 5 let až sem se divil za 16 stovek co stala mi prodloužila zivotnost baterk tak že je používam na startovani i ted na další zimu planujem už nove autobaterie s tchanem...
Offline
Podívej se na elektrobastlírnu , kde se tento problém řešil . To nabíjecí napětí je moc velké , zvláště jezdíš-li dlouhé štreky . Holt originál zkratový regulátor je nastaven na vyšší napětí . Jsou zde proti sobě dvě věci . I servisní návody u motorek těch 14,5V uvádí , ale popisy výrobců k akumulátorům toto napětí nepovolují . Babo raď . Sám mám zato , že výrobci motorek se jistí , aby i při velmi častém startování a popojíždění od baby k babě bylo dost proudu pro startování . A jaksi cena aku pro germána či japonce vyjde z portmonky jinak než u nás .
Offline
vypada to tak,jak rikas. A to to kazdy jeste zahriva na volnobeh. Chtelo by to zabudovat voltmetr. A zjistit kolik otacek davat minimalne.
Aspon vim ze reguluje dobre. Ale s voltmetrem budu jisty porad,prece jen to nema strechu a kontakty nemaj radi vodu a prach.
Offline
sakra porad nemam poradnou nabijecku nemuzu najit takovou co by umela od 0,8A do 12A. proste od motorky po traktor
Offline
http://aukro.cz/nabijecka-autobaterii-1 … 82092.html u tehle je prej až 16A..
Offline
80-250ah, ja potrebuju 8 - 120ah
Editoval pawka (16-09-2013 23:20:09)
Offline
tak to potom tuhle česka vyroba:http://aukro.cz/auto-nabijecka-i3537947184.html
Offline
nb eproma uvadi jako nevhodne pro agm aku, tak nevim
Offline
kukaj pravidelne bazos a skus zohnat daco taketo http://dom.bazos.sk/inzerat/29286066/Nabijacka-24V.php samozrejme taky typ ktory vie nabit 12v aku
Offline
pozorujem bazar, nejakou vysokofrekvencni bych bral!
Offline
ja som tak kupil uz 3 pre kamaratov co maju traktory a rozne ine polnohospodarske stroje a stale maju potrebu daco nabyjat...tieto priemyselne maju vacsinou plynulu regualciu prudu takze s tym nabyjes od aku v motorke az po trakcny akumulator ktory ma 100-ky apmerhodin
Offline
pro motorku potrebuju max0,8A a nabijeni ukoncit pri mas13,6V
Offline
BENNING diky za tuto znacku! skoda ze nevidim zadny auto-moto changer.
Offline
kupte tuto: a neprohloupite mam doma tu stejnou + přídavne konektory kterejsou u baterky namontovany rovnou tak že otevřu u auta kapotu nabiječ ku strcím do specialniho konektoru z nej vodiče vedou na svorky autobaterky natahnu prodlužku mezi krytem mototru pichnu nabiječku do zasuvky a nabijim podle potřeby :http://www.battery.cz/nabijecka-ctek-multi-xs-5-0-12v-0-8a-5a.html už se tady oni hovořilo za tu cenu jeto kvalitni nabiječka ahlavne značkova ktere se da veřit ja ju mam doma delší dobu.. ten muj příspevek jde dohladat tu v tomto vlaknu-..
Offline
bral bych ji,vypada lepe nez moje lidlovka,ale chtel bych neco pres 10A nejlip 12A. na motorku by byla fajn, jestli by neukoncila nabijeni zbytecne brzo,jako ta z Lídlu. to se spis vzdam malych amper a pujdu radsi do vetsi. kdyby umela nabijet v kHz to by byla parada! dobre to regeneruje. zatim myslim na tu cemont 22. nebo jak psal pavol, nabijecce. ale nerozumim tomu az tolik a je to hledani v kupe sena
Offline