SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Zdravím Vás,potýkám se s budoucí prácičkou a to nádoba 400x400x400 z PP plastu 5mm,která má sloužit jako zásobník teplé vody(do 50C) a zároveň výměník ,napojený na naftové nezávislé vzduchové topení auta.O přenos tepla do vody se budou starat AL trubky,které budou mezi dvěma přepážkama uvnitř nádoby.Voda není tlaková,jen se odsává čerpadlem dále a při vyčerpání se musí dolévat znovu.Díry na AL trubky 12mm budou provedeny na CNC včetně naformátování dílců nádoby,ty díry musí mít osazení pro těsné nasazení(nalisování,je jich mnoho na ploše 300x300).
Otázka zní: Jak zajistit těsnost v otvorech mezi trubkou a PP materiálem(bude roztažnost vlivem teplot 0-50C)?Směrem z přepážek mohou libovolně přesahovat v prostoru do 20mm,ale nenapadá mě hmota kterou by to šlo zalít a spojilo se to pružně AL+PP.Příprava před nasazením samozřejmě bude 100%(zkosené hrany na trubkách a náběh v dírách).
Nějaké nápady,nebo mám jít rovnou koupit tabule AL plechu a svařit vše z jednoho materiálu?
Offline
Na polypropylenu jako termoplastu nedrží skoro nic. pokud vím. Navíc polypropylen nesnáší žádná dlouhodobá napětí, zvláště pokud to bude v prostředí vibrací v autě nebo v prostředí s kolísavou teplotou. Možná by šlo ty trubky nalakovat práškovou barvou a ty trubky s barvou potom zatavit , na práškové barvě by možná natavený polypropylen držel Nějakou dobu, než vlivem různé tepelné roztažnosti popraská.
Jinak jedině mechanické řešení typu příruby těsněné nějakým měkkým pružným těsnění, a stahováním šroubů příruby to těsnění utěsní i trubky v otvorech. Ale stále tady bude tečení polypeopylenu pod tlakem nebo jeho praskání.
Offline
Možná by stačily elektrikářské PG průchodky. Manžeta těsní i při slabém utažení, takže se trubka nebude deformovat. Další možnost je klasický šroubení do stěny (závit na trubce zvenku, plotna + podložka s maticí + těsnění). Dle mého skormého názoru zde má místo jedině mechanické řešení s gumou, nebo jeho ekvivalent typu zálivka (bambule kolem trubek apod.). Na PP se nic lepit nedá, kov už vůbec ne, takže těsnit to prostě musí mechanicky, pružností gumy, tmelu apod.
PS: Možná, pokud to neni nějaká kritická aplikace, by stálo za pokus vyzkoušet gumový panelový průchodky pro kabely. Pokud by se sehnal vhodnej rozměr, tak při přesném provedení by to mohlo taky fungovat (nějakej čas). http://www.guma.cz/grafika/pruchodka.gif
Offline
Pokud by se mělo jednat o těsnění, tak by asi vycházelo dobře vlastnostmi i cenou těsnění udělané či odlité z silikonového tmelu. Pokud by byla prvořadá mechanická odolnost, pružnost a houževnatost, tak z univerzálního acetického silikonu ( polymerace je založena na uvolňování kyseliny octové) , případně ještě doplněného o protiplísňové přísady. Pokud by se jednalo o řešení, kdy těsnění je nalepeno na hliníkové trubce, tak potom neutrální silikonový tmel. Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že tento tmel drží na kovech velmi dobře , pokud se kov pořádně očistí. A kartuše tmelu, 300 mililitrů, je 100 - 150 Kč, takže cena víc než přijatelná.
U těchto tmelů je při výrobě těsnění trochu problém, že nejsou tekuté a tak se musí do nějaké formy natlačit, je taky možné zakoupit odlévací silikonové tmely, které jsou tekuté, ale taky dražší.
Editoval Radim (11-12-2011 10:53:07)
Offline
Pruduch,ty průchodky jsou dost dobrý nápad,díky.Vemu průchodku 6x13x19mm a AL trubku 14mm,to bude držet.Sice to bude kumšt nastrkat po jedné trubce do těch průchodek,ale po máznutí to snad pude dobře bez vytlačení průchodek z přepážek.
Offline
pochybuju, že trubka z Al (v tomto prostředí) bude mít životnost úměrnou složitosti výroby...
Offline
Složité to není když jsou prostředky k výrobě
Offline
To vypadá moc pěkně.
Online
Vypadá , ale jestli to nemáš zbytečnou práci . Ta voda bude sice do 50°C , ale co teplota toho vzduchu ? Nebude mnohem vyšší ? Kdyby jsi to svařil , nebylo by co řešit .
Offline
Teplota vzduchu není změřená ,ale jedná se o teplovzdušný naftový bufík do auta Ateso(2Kw na max.),už dva roky jej provozuji v dodávce(obytné části) a rozvody jsou odpadní trubkou PP(75mm/1mm stěna) a nikde se to nebortí.Ruku na tom vzduchu udržíš i v plném výkonu.Ten výměník je tedy taky z plastu PP 5mm a je to hlavně kvůli hmotnosti,mám tam už 300kg interiéru tak se šetří kde to jen jde.Bude napojen smyčkou na ten rozvod(pomocí klapky v potrubí) a do těch hliníkových trubek příjdou ještě brzdiče(virníky)pro podporu přenosu.Původní spirálou 700W se to nahřívalo(20l) cca 25-35min než ses moh osprchovat horkou vodou,teď tam je 38l tak si slibuji stejný čas bez kraválu centrály a voda pro dva umazance(závodíme) najednou.Jen jsem včera v tempu zapoměl ty brzdiče strčit do trubek po tlakové zkoušce a zavařil to tak ten vrch teď musím znovu odřezat a svařit znova.Zbývá to jen zabalit do polystyrénu a obalit.
Offline
Mimochodem zajímavý je rozpis v cenách materiálu: PP 5mm 0,4m2-700Kč / Al trubka bezešvá 18x1mm 10m -170Kč / průchodka 18x6x25 55Ks -541Kč /svařovací drát 3mm 20m-50Kč /trubky 75mm na propojení+T kusy +kolena 205Kč.Polystyren,plech na virníky mám doma a obalovat budu asi koženkou na suchý zip,největší problém je koupit svařovací drát na ostravsku.Jediný kdo jej měl skladem byly Plasty Slavík,ale jen 3Kg za 700Kč(což jsem nevzal,co bych s tím dělal),naštěstí pomohli kluci ze svářecí školy.
Offline
Offline
vypadá to dle fotek velmi slušně, rozhodně se přiznej co to bude dělat v provozu!!
Offline
Jasné s tímhle já potíže nemám,od konce března zase vyrážíme na závody tak poreferuji pak jak to funguje,do auta to v těchto mrazech montovat nechci zatím.
Offline
Tak dnes premiéra ohřevu.Do nádoby vleju 32l studené vody a tento objem bufík ohřívá za dnešního 5C dne hodinu v plném výkonu 2KW na příjemnou sprchu.Perfektní na té trubkovnici uvnitř je,že se voda takřka nevrství a je prohřátá od spodu až nahoru stejně,tím pádem už nemusím řešit odběr čerpadla plovoucí násoskou od zhora.Za tu hodinu v plném výkonu to zbaští 0,2 litru nafty,ale zároveň to vyhřeje dodávku uvnitř,v kabině,nebo jen ve sprše dle nastavení klapek.K žádným deformacím samozřejmě nedochází,vše vyšlo podle představ,ještě uvidíme jak dlouho udrží celoobal z 20mm polystyrénu vytvořené teplo ve vodě.
Offline
Tak s ohřevem je to lepší než jsem původně zkoušel.Na tréningu jsem pustil počas ježdění na trati bufík na první stupeň z deseti,kdy je nejnižší dávkování nafty a otáčky ventilátoru a plná nádrž ledové vody(byla v autě několik dní) se ohřála během hodiny a půl na teplotu kolem 35- 40C(teplota těla).Ten polystyrén propustí po osmi hodinách teplotu o 4C(z 38 na 34,venku 4C).Takže parádně vyřešená sprcha o 40C pro dva lidi v komfortu.
Offline
nezbývá než vyslovit uznání
eště bys moh dát pár fotek jak to plníš atd. (přepad?)
Offline
Bourači o životnost bych se vůbec nebál první kondenzační kotly z dakonu měly hliníkový výměník.A vkotli bylo dost agresívní prostředí.A vydrželo to cca 12 let než se poškodil.
Offline
jasně ale kotel naplníš vodou a po pár zatopení (cca 1 měsíc ) se voda vyvařía je tzv mrtvá = bez vzduchu a kyslíku, teda neagresivní, ani neošetřené trubky nekorodují. Uplně jinak je to ale když se voda pořád vyměňuje za novou, vždy je v ní vzduch.
To co postavil marko250 ale nejspíš pár let vydrží
Offline
Bourači díky.Plnění je jednoduché, nalívání otvorem a je vidět na fotce, kdy je to obalené už polystyrénem(vpravo nahoře,poslední fotka).Otvor 40x80mm ,kterým tam strčím jak ponorné tlakové čerpadlo na 12V, tak plnící hadici buď z řádu,nebo když jsme v depu tak jen samospád z kanistru,který musíme donést od cisterny(je to v přírodě).Roztažnost po zahřátí,či schladnutí neovlivňuje vylévání vody za plného stavu(vodu liji po vrch nádoby,né otvoru).Kolik to vydrží se uvidí,ale jelikoš origo bojler od trumy na 3-6l vody výjde přez třicet litrů a s tím další systém míchání a elektroniky,tak to neřeším.Ten přepad by se hodil,přiznám se že musím sledovat při nalévání hladinu ,abych to utnul a nepřelil vodu do skříňky,ale dělat další díru do auta se mě nechce,už tak byla STK zajímavá ,možná by to šlo do odpadu z dřezu či sprchy uvidíme jak se to osvědčí na závodech.
Výměník je místo té modré ledničky http://marko250.rajce.idnes.cz/Ford/
Editoval marko250 (04-03-2012 20:37:44)
Offline