SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 01-10-2011 08:35:02

studna002
Člen
Registrovaný: 08-01-2011
Příspěvky: 16

da sa zvarat

da sa zvarat zelezo metodov tig ?

Offline

 

#2 01-10-2011 08:56:19

Unihero
Člen
Registrovaný: 14-06-2010
Příspěvky: 707

Re: da sa zvarat

samozřejmě

Offline

 

#3 01-10-2011 11:18:07

studna002
Člen
Registrovaný: 08-01-2011
Příspěvky: 16

Re: da sa zvarat

dik

Offline

 

#4 01-10-2011 11:45:57

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4462

Re: da sa zvarat

Tedy, rozhodně bych si netroufnul řící, že se dá železo svařovat metodou TIG. Ale určitě se tak dá svařovat hodně druhů ocelí od nizkolegovaných až po vysokolegované. Řada ocelí se ale vůbec svařovat nedá. Použitelnost metody TIG na ocelích je omezena max. tlouštkou cca 6 mm. Pak už tepelný výkon oblouku TIG přestává stačit na dostatečné natavení materiálů.

Offline

 

#5 01-10-2011 12:10:22

tigmaster
Člen
Registrovaný: 13-02-2010
Příspěvky: 58

Re: da sa zvarat

jirkati napsal(a):

Tedy, rozhodně bych si netroufnul řící, že se dá železo svařovat metodou TIG. Ale určitě se tak dá svařovat hodně druhů ocelí od nizkolegovaných až po vysokolegované. Řada ocelí se ale vůbec svařovat nedá. Použitelnost metody TIG na ocelích je omezena max. tlouštkou cca 6 mm. Pak už tepelný výkon oblouku TIG přestává stačit na dostatečné natavení materiálů.

Toto si vytisknu a dám u nás v práci na nástěnku.
Tam nás totiž nutí svařovat Tigem i 10 plotny 11373.

Offline

 

#6 01-10-2011 14:12:46

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4462

Re: da sa zvarat

Pro tigmastr - tahle nectnost TIGu se řeší zpravidla tím, že se svařuje jen kořen a použije se poměrně ostrý úkos, aby ohřívané množství materiálu bylo co nejmenší. Ovšem výplně už pak TIGem dělat nejdou. Jinak je to neproduktivní onanie.
Určitou úlevu pak přináší svařování nerezových materiálů, které se díky své špatné tepelné vodivosti dají ve více vrstvách svařit až do 10 mm.

Offline

 

#7 01-10-2011 15:03:35

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2440
Web

Re: da sa zvarat

Jirkati, souhlasím, že převážně je pravda co píšete o TIGu, jako o neproduktivní onanii smile Ale TIGem  lze svařovat i libovolně tlusté materiály a dokonce existují příklady, kde procedura připouští pouze svařování TIG. Pochopitelně musí být mašina, která je schopná dodat nejméně 300A a vodou chlazený hořák. Žádný jiný problém v tom nevidím, kromě zmíněné neproduktivnosti. 
U nás ve firmě vyrábíme ventily pro Nukleární elektrárny, kde se vevařují sedla s návarem tvrdokovu do předem vysoustružených těles ventilu, kde síla stěny je i přes 100mm a jediné dovolené svařování je metoda TIG. Jedná se jak o nerez, tak různé jiné oceli. Např. uhlíkové A105, LF2, tak i legované F11, F22, F91, atp. To samé je vyžadováno pro speciální zakázky NAVY a Cryogenic Valves. Je to zejména kvůli kvalitě a čistotě svařovaných dílů.

Editoval Frank (01-10-2011 15:05:44)

Offline

 

#8 01-10-2011 19:04:45

Petr
Moderator
Registrovaný: 10-02-2007
Příspěvky: 703
Web

Re: da sa zvarat

Z nedávné doby cca 3 roky zpět, jsem byl v Brně v Alstomu ( to ještě fungoval ) a tam svařovali potrubí pro ostrou páru ( P90 nebo P91 ) o síle 30 mm celou tloušťku metodou TIG, protože si to předepsal německý zákazník.

Offline

 

#9 01-10-2011 20:02:03

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2440
Web

Re: da sa zvarat

Přesně tak, Petře. To se běžně dělá, dokonce i větší tloušťky, pokud si to přeje zákazník, nebo prostě pokud je potřeba co nejkvalitnější spoj. Na produktivitu se nehledí.

Offline

 

#10 01-10-2011 20:47:54

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4462

Re: da sa zvarat

Ale pánové, my tu neřešíme speciální případy. Já jsem v r. 1977 svařoval na přání zákazníka v elektrárně Ledvice 22 svárů na potrubí 380/45 mm TIGem, z toho bylo 6 ks přechodových mezi materiály 15 a 17. A to všechny přechodové sváry byly v poloze PC. Jeden svár trval skoro 11 hodin. Důvodem pro takovouto akci byly parametry přehříváku, kdy pára přehřátá na 560 st. C měla tlak přes 180 atm. Potrubí pak za provozu ve tmě temně žhnulo.
Firma, ve které jsem ještě v r. 1995 pracoval, dodávala kompletní kotle pro elektrárnu Elbistan právě pro firmu Alstom. První podmínkou technické části smlouvy s Alstomem bylo svařování trubek a potrubí výhradně jen metodou TIG. Jistou pikantností může být, že si Alstom dodal vzorové WPS, takže se nemusely dělat desítky WPAR.

Offline

 

#11 28-01-2012 20:02:08

levoruk
Člen
Registrovaný: 01-07-2011
Příspěvky: 85

Re: da sa zvarat

Nechce se mi zakládat kvůli takové blbosti nové téma, tak to přidám sem pokud to nevadí. Dá se svařit chassis z V3S (nebo k němu přivařovat ponejvíce 11523) tak aby sváry nebyly náchylný k praskání vlivem vibrací? Mám k dispozici CO alfa-in 250 a nebo usměrňovač Km350. Autogen na případnej předehřev není problém

Offline

 

#12 28-01-2012 20:10:43

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 4730
Web

Re: da sa zvarat

levoruk napsal(a):

Dá se svařit chassis z V3S

s Praga V3S mám bohaté zkušenosti - s různými modifikacemi (skříň, sklápěč, valník, AD 080)
jde o nezničitelný vůz s vynikajícími terenními vlastnostmi, často jsem na 3tunce vozil 10tun atd. Nikdy nic neprasklo a k rámu jsem občas elektrodou cosi vařil - úspěšně.


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa. A nově také dřevorubci.
Plasmy. Přímočaré pily ocasky. Ruční orbitální pila (za studena). Utahováky. Sbíjecí kladiva. Plošiny. Jeřáby.
Vaření obalenou elektrodou (Lorch).
Práce ve vysokých výškách a v hlubokých hloubkách. Práce v jedovatých a výbušných atmosférách. Nic levného.

Offline

 

#13 28-01-2012 20:28:45

levoruk
Člen
Registrovaný: 01-07-2011
Příspěvky: 85

Re: da sa zvarat

S V3Skou mám taky zkušenosti (rychlosklápěč a fekál) a o tom, že její poslední jízda po vlastní ose je ta do hutí jsem skálopevně přesvědčen. Jde mi o ty vibrace, který bude produkovat dopravní ventilátor

Offline

 

#14 28-01-2012 20:39:47

david870
Člen
Registrovaný: 28-06-2011
Příspěvky: 124

Re: da sa zvarat

vůbec bych se toho nebál elektrodou ok 48 myslím že ten rám bude z materialu 11523 nebo 11370 ani bych to neohříval

Offline

 

#15 28-01-2012 20:58:48

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 4730
Web

Re: da sa zvarat

levoruk napsal(a):

dopravní ventilátor

co se bude dopravovat? jestli hrozí např. radiální vibrace udělal bych nějakou podpůrnou konstrukci, nejen hlavní sváry.

napiš co a jak máš v plánu dopravovat, jinak tady budou jen samý "knížecí" rady big_smile

co použít silentbloky?

Editoval bourač (28-01-2012 21:00:11)


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa. A nově také dřevorubci.
Plasmy. Přímočaré pily ocasky. Ruční orbitální pila (za studena). Utahováky. Sbíjecí kladiva. Plošiny. Jeřáby.
Vaření obalenou elektrodou (Lorch).
Práce ve vysokých výškách a v hlubokých hloubkách. Práce v jedovatých a výbušných atmosférách. Nic levného.

Offline

 

#16 28-01-2012 21:20:07

levoruk
Člen
Registrovaný: 01-07-2011
Příspěvky: 85

Re: da sa zvarat

to je fakt, měl sem to napsat hned od začátku, něco takéhoto

http://www.agriaffaires.cz/pouzite-zari … eed-8.html
http://www.agriaffaires.cz/pouzite-zari … uevel.html

do tohohle se vhodí balík slámy, ono si ho to rozřeže, ty kusy nasáje ventilátor a  vyhodí pryč

Výztuhy jsou samozřejmostí, ale co by mi byly platný, kdyby se ty sváry při první zkoušce vytrhly kvůli nesvařitelnosti toho chassis

Offline

 

#17 28-01-2012 21:26:43

david870
Člen
Registrovaný: 28-06-2011
Příspěvky: 124

Re: da sa zvarat

pod ten ventilátor bych udělal zvlášt rám a ten bych k tomu chassis přitáhl přes třmeny

Offline

 

#18 28-01-2012 22:04:29

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 4730
Web

Re: da sa zvarat

jo takhle lol já myslel že chceš foukat polistyrenovou drť, nebo maximálně zrní smile tohle je upně jiná kategorie smile co přes ten rám z V3S přidat ještě nějaké nosné hutní profily tvar U (cca U22?)


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa. A nově také dřevorubci.
Plasmy. Přímočaré pily ocasky. Ruční orbitální pila (za studena). Utahováky. Sbíjecí kladiva. Plošiny. Jeřáby.
Vaření obalenou elektrodou (Lorch).
Práce ve vysokých výškách a v hlubokých hloubkách. Práce v jedovatých a výbušných atmosférách. Nic levného.

Offline

 

#19 28-01-2012 22:25:20

levoruk
Člen
Registrovaný: 01-07-2011
Příspěvky: 85

Re: da sa zvarat

šrouby mě taky napadly, ale nechal bych si je jako poslední možnost, nebo jako pojistku kdyby to náhodou povolilo. Máme rozmetadlo na hnůj, který má šroubovanou oj, nevim, jestli ty šrouby byly zajištěny proti povolení i lepidlem nebo jen pérovkou ale faktem je to, že se za den práce povolily. Ty šrouby jdou velmi špatně dotahovat, některý bez speciálních přípravků nešly vůbec. Takže ať se mi to jako strojaři jakkoliv nelíbilo, šrouby sem dotáh, zajistil svárem a stykový plochy taky objel housenkou. Protože kdyby člověk jednou zapomněl dotáhnout a ta oj se vytrhla na silnici ... radši nedomejšlet. S lepidlama na šrouby mám nulovou zkušenost, z toho důvodu jim zatím moc nedůvěřuju

Offline

 

#20 28-01-2012 22:44:42

levoruk
Člen
Registrovaný: 01-07-2011
Příspěvky: 85

Re: da sa zvarat

Myslíš, že by to potřebovalo až takou výztuhu? Co jsme měli na předváděčce vozy, tak to byla čistá plechařina do 6mm a to ukotvení rotoru 15mm jinak nic.

Offline

 

#21 29-01-2012 12:53:28

david870
Člen
Registrovaný: 28-06-2011
Příspěvky: 124

Re: da sa zvarat

něco takového bych nedal přímo na rám myslím že to bude slušně třepat celým autem aby sis ten rám zbytečně nezníčil ale zas až tak silné učko tam být nemusí , ty silembloky nebo pořádná guma mezy rám a ventylátor by určitě nebyla chyba

Offline

 

#22 29-01-2012 13:57:46

levoruk
Člen
Registrovaný: 01-07-2011
Příspěvky: 85

Re: da sa zvarat

asi tam tu gumu pro jistotu někam zakleju, ale na žádnym továrnim stroji jsem jí nenašel. Co jsem ty nastýláky viděl v provozu tak se vůbec netřepaly. to kolo má zhruba 1200/ min a váží v originále pěknejch pár kilo.

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2024


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče