SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Stránky: 1
Dobrý deň. Poprosil by som Vás skusenejších o radu. Mám motocyklový rám z hlinikovej zliatiny ktorý prerábam. Z toho dôvodu som bol nútený rezať a zvarať. V súčastnosti mám rám už zvarený do požadovaného stavu. Rám je japonskej výroby, neviem bližšie o akú zliatinu sa jedná a k tomu som priváral (dal privariť) profili zo zliatiny 6061 pevnosti T6. Keďže som v tejto oblasti úplný amatér, moje vedomosti sú obmedzené iba na prísun z internetu a tam som sa dočítal (čo nie je vždy najlepšie), že po zvarení sa miesto v oblasti zvarov oslabí na T0 a následné obnovenie mechanických vlastností a pevnosti do pôvodného stavu T6 sa dosiahne zohriatím na teplotu 130C po dobu niekoľkých hodín. Chcel by som sa opýtať, či pevnosť po zvare bez tepelnej úpravy je postačujúca (ide o motokrosovu motorku), alebo je potrebná tepelná úprava či už z dôvodu obnovenia pevnosti alebo nejakého pnutia zvaru. A aký je postup tepelnej úpravy (doba, C stupne...) prípadne ak nemám požadovanú pec či si viem pomôcť aj doma svojpomocne (horákom, plameňom). A posledná otázka, ak by som ten rám tepelne upravoval, či nemôže dojsť k nejakým stratam vlastnosti na pôvodnej zliatine. Ďakujem za pomoc. Rasťo
Offline
no tak o tomto by som sa i ja rad nieco dozvedel, ale akosi sa nikomu moc nechce pisat....
Offline
Motocyklové rámy se svařují slitinou ALMg4,5Mn , svary se nijak tepelně neupravují, pouze se nechávají vyzrát několik dní- čili zatěžovat až za několik dní.Nijak tepelně neupravovat , může dojít ke strátě pevnosti původního materiálu.
Offline
rastysok napsal(a):
...A posledná otázka, ak by som ten rám tepelne upravoval, či nemôže dojsť k nejakým stratam vlastnosti na pôvodnej zliatine. Ďakujem za pomoc. Rasťo
Po svaření je pevnost snížena až o 80% původní T6. Takže bez tep. úpravy po svařování očekávejte značné snížení pevnosti. Ono se to časem vytvrdí samo, ale po hodně dlouhé době.
Podle materiálového "data sheet" se slitina 6061 dá upravovat několika způsoby tepelného zpracování:
T0 - Zahřátí na 750 - 775°F (cca400°C) po dobu cca 3h, pomalu ochlazovat 50°F (10°C) za hodinu.
T4 - Zahřátí na 957°F (513°C cca2h.) a po prohřátí celého předmětu zchladit ve vodě. T4 se časem, (za několik let) sama přemění téměř na T6.
T6 - Zahřátí na 320°F (160°C) po dobu 16 hodin, potom ochlazení na vzduchu.
http://www.suppliersonline.com/propertypages/6061.asp
http://en.wikipedia.org/wiki/6061_aluminium_alloy
Offline
Vhodným MIG a WIG svařovacím drátem je Union AlMg4,5MnZr, možno i Union AlMg4,5Mn. Ten s tím Zr má jemnější strukturu a vyšší odolnost vzniku trhlin za tepla.
Pevnost svaru samozřejmě nedosahuje pevnosti základního materiálu. To je však obecně známý fakt, který je nutno při návrhu konstrukcí zohlednit.
Tzn. dostatečně dimenzované svary, přednost koutových svarů před tupými, vlastní návrh svařence atd. Je-li to možné, může být řešením i tzv. umělé stárnutí po svařování (obvykle ca. 120°C/10h).
Offline
Vďaka všetkým za odpovede. Ešte by ma zaujímalo, či to zahriatie sa može urobiť v teplovzdušnej peci alebo sa to robí len v špeciálnych olejoch a mineráloch.
Offline
Pro umělé stárnutí není nutná při teplotě cca 150 st.C zvláštní atmosféra. jen ten čas minimálně 16, lépe 20 hodin na teplotě, to je docela energeticky (i finančně) náročné.
Offline
Tak, tak. Jinak těch 10 hodin, co jsem uváděl výše, je minimum. Předpokládá se totiž, že nikdo nezačne svařenec bezprostředně naplno zatěžovat.
Zcela upřímně, stejně bych dal přednost šikovnému konstruktérovi, co dostatečně dimenzuje svařenec, a technologovi, co správně navrhne svary, než řešil, jestli bude stačit 10 hodin, nebo radši 20 hodin
jirkati napsal(a):
Pro umělé stárnutí není nutná při teplotě cca 150 st.C zvláštní atmosféra. jen ten čas minimálně 16, lépe 20 hodin na teplotě, to je docela energeticky (i finančně) náročné.
Offline
Dobrý den, chtěl jsem se zeptat jestli nemá někdo zkušenosti s tepelnou úpravou slitiny 6061 T6. Nechal jsem zavařit prasklý rám horského kola (pouze zadní stavba) a ted řeším tepelnou úpravu. Našel jsem pár firem které se touto úpravou zabývají, ale nejsem si tak uplně jist co přesně mám po nich chtít. Narazil jsem na tyto 4 pojmy- vytvrzování, popouštění, žíhání a umělé stárnutí. Mohl by mi někdo osvětlit tyto pojmy, případně říct která z těchto úprav se mě týká?.
Jak jsem se dočetl výše, pro opětovné dosažení třídy T6 by se jednalo o zahřátí na 160°C po dobu nejméně 16 hodin, předpokládám že cena takovéto úpravy se bude pohybovat v řádu tisíců kč, pokud by byli vůbec ochotni zabývat se pouze jedním kusem. Napadlo mě strčit to do klasické el. trouby a nechat vypéct, nebo je třeba speciální pec?
Na závěr, bych se chtěl ještě zeptat jestli by někdo neporadil konkrétní firmu, která tyto úpravy provádí.
Díky.
Editoval cednik (27-08-2013 17:27:06)
Offline
poohledni se po nejake sklarne ktrera ma temperovaci-chladici- pasovou pec a ten ram nech potrebny cas v ni(privazany na napr.dratu)nejlepe ho dat na nejaky vozik nebo tzv.sanky aby se neodrel-vyhoda je ze si najdes teplotu ktera bude akorat vyhovovat
akorat najit dneska tu sklarnu ktera ti to umozni bude asi problem
Editoval packa (28-08-2013 15:11:03)
Offline
160 st C, +- bude taky ve vypalovacích pecích práškových barev. U klasických práškových barev bývá vypalovací teplota od cca 140 do takových 220 st C. Podle toho, jaký mají takt neboli jak dlouho se díly zdržují v peci a jestli to jsou tenké nebo masívní díly. Skutečná teplota cirkulačního vzduchu v takové peci a tudíž teplota dílce, který tam je furt, bude o takových 20 - 40 st C vyšší než uváděná teplota vypalování pro zavážené dílce, ale moderní pece by mohly mít i měřidla teploty tohoto vzduchu , tudíž by se správnou teplotou nebyl problém. Otázka je, jak musí být ta požadovaná teplota 160 st C přesná.
Takže přidrátovat to dovnitř na stěnu do správně nadstavené vypalovací pece a nechat tak dvě směny..... Pokud to v lakovně dovolí. A pokud nejedou nějaké prášky se sniženou teplotou vypalování. Případně pokud barva na rámu se při takové teplotě nebude rozkládat a zanášet tak do sušky nečistoty ničící kvalitu ostatního lakovaného zboží.
Podobnou teplotou se taky vypaluje forézní barva, dneska už asi všude kataforéza. Takové provozy ale budou o hodně vzácnější než obyčejné práškové lakování.
Editoval Radim (28-08-2013 16:28:36)
Offline
Stránky: 1