SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Zdravím,
potřebuji navařit hřídel elektromotoru (13,2kW) na kterým je litinová řemenice průměr 150mm s drážkami na pět klýnových řemenů.
Stalo se to,že postupem času se vymačkal klínek.Vlivem pohybu řemenice na hřídeli se hříde i řemenicel za několik let provozu vymačkala.Mám k dispozici pouze MMA (invertor). Jakou elektrodu použít pro navaření ? Stačila by EB-121 ? Jak řešit litinovou řemenici ?
Děkuji za rady.
Offline
Sender napsal(a):
Zdravím,
potřebuji navařit hřídel elektromotoru (13,2kW) na kterým je litinová řemenice průměr 150mm s drážkami na pět klýnových řemenů.
Stalo se to,že postupem času se vymačkal klínek.Vlivem pohybu řemenice na hřídeli se hříde i řemenicel za několik let provozu vymačkala.Mám k dispozici pouze MMA (invertor). Jakou elektrodu použít pro navaření ? Stačila by EB-121 ? Jak řešit litinovou řemenici ?
Děkuji za rady.
ja bych nechal někde nechat navařit hridel tvdokovem znovu osoustružit a pokud jde o řemenici ta bude lepší vyfrezovat tak aby znovu pasovala na hřidel motoru a znovu udělat drazku na klinek a složit do hromady přivařit řemenici na tvrdo se zas moc nevyplati někdy bude pořeba motor opravovat vymena ložisek a prípadne previnutí motoru pri spaleni.. pokud byto šlo navařit tak si mislim ze byto musela byt elektroda tak zvana nikelitka co je primarne na litinu.. přesne ale nevim nemam stim skušenost
Offline
Sender napsal(a):
Vlivem pohybu řemenice na hřídeli se hříde i řemenicel za několik let provozu vymačkala.Mám k dispozici pouze MMA (invertor). Jakou elektrodu použít pro navaření ? Stačila by EB-121 ? Jak řešit litinovou řemenici ?
Děkuji za rady.
Rozhodně litinovou řemenici nevyvařovat! Tu řemenici vypouzdřit, tzn. vyrobit pouzdro s patřičným přesahem a nalisovat do řemenice. Hřídel stočit tak, aby s patřičnými tolerancemi pasovala na to vlisované pouzdro v řemenici. Hřídel bych navařoval pouze v případě, že jiné řešení není možné. To stočení o pár desetin by vadit nemělo.
Offline
pokud je to omačkání jen u klímku tak bych to nevařil udělal bych drážku na větší klínek při omačkané hřídely bych ji na soustruhu srovnal a řemenici bych dal novou se systémen taper-lock používám tyto řemenice na nové konstrukce, nejsou nijak drahé, drží dobře ikdyž je hřídel o něco malinko slabší
Offline
Díky za rady,názory ,ale čím to navařit(jakým mat.) ?
Offline
Tak pro doplnění, co ten elektromotor pohání? Je totiž poněkud rozdíl, jestli pohání třeba ventilátor nebo odstředivé čerpadlo, kde nejsou rázy anebo když pohání třeba kompresor, drtičku nebo setrvačníkový lis nebo něco podobného, kde ty rázy a kolísání potřebné síly je velké. Co stačí na jedno, tady konkrétně třeba zajištění té řemenice na klínek, aby nebyly překročeny mezní tlaky na materiál klínku, řemenice a hřídele, musí být v druhém případě 2 - 3 x naddimenzováno. Jinak se to prostě vymačká, i když to je přesně vyrobeno s minimální tolerancí a přesně a kvalitně smontováno.
Čím to navařit nevím, jen jsem chtěl zeptat, jestli ta hřídel, u 13 Kw elektromotoru dle mého odhadu dlouhá cca 600 - 800 a s průměrem cca 40 - 50 se vnitřním pnutím při navaření nezkřiví, pokud ten návar bude jen na jedné straně, nebude kolem dokola 360 stupňů?
Ještě jak se tak koukám, nějaké informace k té věci by byly na http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic.php?id=368 na http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic.php?id=386 na http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic.php?id=1816 a případně i jinde v tomto fóru, navařování na různé hřídele je tady dost časté téma.
Editoval Radim (05-07-2010 23:03:50)
Offline
Svár v ose hřídele by mohl hřídel zkroutit - ohnout, nešlo by jen vyfrézovat drážku na druhé straně?
Na litinu pozor, svár je křehký a musí se svařovat po kouskách, aby se materiál co nejmíň ohřál, jinak praskne, dobré je zaklepávat kladívkem pro eliminaci pnutí.
Offline
Určitý rázy na to jsou.Hřídel má minimálně 50 průměr a 120 dýlku(co vyčnívá).Co když to budu vařit po bodech s dostatečnejma přestávkama (vychladnutí materiálu).
Řemenici rozhodně vařit nebudu.Nejlíp se mi jeví vysoustružení nějaký vložky a nalisováním do vysoustružený řemenice(taky na klínek).
Offline
1b napsal(a):
Svár v ose hřídele by mohl hřídel zkroutit - ohnout, nešlo by jen vyfrézovat drážku na druhé straně?
Na litinu pozor, svár je křehký a musí se svařovat po kouskách, aby se materiál co nejmíň ohřál, jinak praskne, dobré je zaklepávat kladívkem pro eliminaci pnutí.
byl jsem ve firme ktera pro cementarnu spravuje strojní zařízení a bežne hřídele motoru a jinych soukolí drtičů vapence po vypaleni slinku po na drcení a umletí z toho vznika cement.. normalne momalu navařují a pak to osoustruží případne ofrezjí a zase za rok provozu znovu opraví stejnym spusobem..
Editoval alll (06-07-2010 17:01:15)
Offline
Sender napsal(a):
Nejlíp se mi jeví vysoustružení nějaký vložky a nalisováním do vysoustružený řemenice(taky na klínek).
Pokud ty rázy a nutnost pravidelné opravy příliš vadí, co takhle to udělat trošku opačně? Osoustružit hřídel, vysoustružit vložku a tu vložku buď na hřídel nalisovat za tepla nebo rovnou přivařit? A teprve na tuto připevněnou vložku jakoby na normální hřídel dát řemeničku. Pokud by to pouzdro nepřekáželo třeba při demontáži té hřídele nebo demontáži něčeho jiného, to nevím..... Řemenička se použije na výrazně větší průměr hřídele, stejně tak i klínek bude výrazně větší, tudíž upevnění řemeničky bude proti vymačkání rázy podstatně odolnější. Za předpokladu použití stejně tvrdého materiálu.
Detaily řešení, pokud v tom není nějaký zásadní háček, ale musí dořešit strojař, to já nejsem.
Bude to nejspíš platit i z opačné strany. Pokud se hřídel osoustružením znatelně ztenčí, tak řešení nalisováním vložky do vysoustružené řemenice a její upevnění klínkem na osoustruženou hřídel následné vymačkávání ještě zvýší, zmenší se kontaktní plocha, takže se zvětší měrný tlak při rázech.....
Offline
Sender napsal(a):
Určitý rázy na to jsou.Hřídel má minimálně 50 průměr a 120 dýlku(co vyčnívá).Co když to budu vařit po bodech s dostatečnejma přestávkama (vychladnutí materiálu).
Řemenici rozhodně vařit nebudu.Nejlíp se mi jeví vysoustružení nějaký vložky a nalisováním do vysoustružený řemenice(taky na klínek).
Ale to je naprosto zbytečný tu hřídel navařovat. Ušetříte si tím řadu problémů. Pokud, jak sám uvádíte, jste se rozhodl udělat vložku do řemenice, což bych dělal i já, stačí osoustružit vymačkanou hřídel a vložku vyrobit na ten nový průměr hřídele. Pár desetin stočení určitě vadit nebude. Pokud vůbec bude nutné. Tu vložku nemusíte dělat na klínek, nicméně pevně nalisovat a zajistit bude třeba.
Offline
Radim napsal(a):
....Detaily řešení, pokud v tom není nějaký zásadní háček, ale musí dořešit strojař, to já nejsem.
Je to překombinovaný. To vytlučení řemenice rázy nastane tehdy, když tolerance neodpovídají, to znamená, že ta původní řemenice byla na hřídeli volná. Pokud je nalisována se správnými tolerancemi, nikdy k tomu nedojde. Tolik moje zkušenost.
Offline
Nějaká desetinka stočení určitě vadit nebude, ale Sender píše, že to klemcalo několik let. Pokud si toho nikdo nevšímal, dokud to jakž takž běželo, může být na hřídeli průměru 50 vymačkání klidně i nějaký milimetřík. Možná i centimetřík, pokud použili příliš tvrdý klínek.....
Souhlasím, že pokud to je nalisováno ve správné toleranci, pravděpodobnost vymačkaní půjde k nule. Ale úplně nulová zřejmě nebude, u stroje s nějakými silnými rázy. Obávám se ale lidského faktoru , poškození při demontáži, mírného ulehčení při výrobě použitím volnější tolerance, použitím levnějšího měkčího materiálu při konstrukci....
Aby to vydrželo aspoň půl roku, rok, dva roky provozu, jak je dnes zvykem, místo 10 - 20 let provozu.......
Editoval Radim (06-07-2010 17:49:25)
Offline
Radim napsal(a):
Nějaká desetinka stočení určitě vadit nebude, ale Sender píše, že to klemcalo několik let. Pokud si toho nikdo nevšímal, dokud to jakž takž běželo, může být na hřídeli průměru 50 vymačkání klidně i nějaký milimetřík. Možná i centimetřík, pokud použili příliš tvrdý klínek.....
Centimetřík snad ne To by už asi ulítlo, ne? Já tipuju, že ne ani milimetr. Pár desetin to být může. Ale pochopitelně se mohu mýlit. Chtělo by to vyjádření autora (změření) a foto.
Offline
Foto nemám,ale v místě klínku je to několik milimetrů(navařit to bude třeba).Rozdíl průměrů hřídele a řemenice je skoro 2mm
Offline
Sender napsal(a):
Foto nemám,ale v místě klínku je to několik milimetrů(navařit to bude třeba).Rozdíl průměrů. hřídele a řemenice je skoro 2mm
Ok, to je tedy o dost víc než jsem předpokládal. Jde o to o kolik je hřídel opotřeben proti originál průměru. Jestli je to 2mm. tak navařit hřídel pokud možno v polohovadle. Ten materiál hřídele neznám, ale neměl by být problém ani s použitím té EB-121 co máte k disposici. (TIG by byl vhodnější) Sám jsem několik hřídelí takto navařoval TIGem, běžnou uhlík. ocelí (ER70S-2) a problém nebyl. No a potom už jen stočit na správný rozměr, vyfrézovat novou drážku a hotovo.
Offline
Zdravím místní mozkové centrum. V práci teď řešíme problém s vymačkaným těžkým litinovým setrvačníkem- jedná se o setrvačník z parní mašiny Albatros. (je silný cca 20cm, průměr 80cm). Problém je v tom, že když by jsme chtěli srovnat omačkaný střed a vyvložkovat jej pořádnou ocelí, tak ta litina je tak zpevněná otlačením, že se nedá obrobit (nehne s tm ani fréza, ani velkej soustruh- nastaven minimální posun a úběr, aby byla špona co nejmenší. Mátě nejakej nápad, jak to šetrně srovnat aby byl úběr materiálu co nejmenší?
Offline
Vvyvařovat to nechceme, jelikož k tomu nění dobrý přístup a stálo by to zaprd (díra skr takovej kus litiny je pouze 82mm (průměr hřídele, na které to ale musí přesně sedět je 80mm- navíc na tom setrváku jsou různé škvírky, jak to vibrovalo). Nejlepší asi bude tu díru zvětšit na 90-100mm a udělat vložku, kterou tam dáme na 4 klínky a celý to ovaříme z obou stran a následně to vybrousíme a rozleštíme do roviny.
Offline
Tomape abych tě hodil do rality:4 drážky ne kulé díře neoděláš nikdy přesně aby ti pasoval protikus. Už 2 jsou docela pakárna. A normálně bych to udělal na nalisovaný spoj s vlozkou ve stylu silnostěnýcćh nádob a to by mělo vydržet víc než ty sváry. Svár ne litine je vždy sázka do loterie. Dám příklad kola ne vagónech se taky nalisovávají na hřídele a hruží i bez sváru. Při výrobě toho nalisovyného spoje bych se pohyboval v toleranvích: díra H7 nebo H8 podle toho jaký je k dispozici kalibr, Hřídel někde s6 nebo t6 ,u6. A díru v setrvačníku zvětšit tak aby síla stěny vložky byla min 15 mm. Jde to přesně napočítat, tak at se váš konstrukter činní. Trochy pevnosti a pružnosti nikomu neublíží.
Offline
František: my máme hlavní problém, jak to zvětšit- je to tvrdý jak blázen a fréza ani soustruh s tím nechce hnout- za celodení práci jsme na soustruhu ubrali cca 4 cm na hloubku a zvětšili jsme průměr o 5mm..... Je to horší, než cementovaná ocel.
Offline
No ked je to tvrde ako cementovana ocel, tak to chce na najmensich otackach sponu do hlbky 0,2 - 0,3 mm a posuv napriklad 1 mm na otacku. Geometria noza musi byt negativna. Pokial prejde noz tych 200 mm na dlzku tak sa nestihne s tymto posuvom otupit. Ja som tymto stylom kedysi davno ked som este robil v ZTS na sustruhu stacal celuste ked mi ich vietnamec na druhej smene nabural a nebezali mi.
Offline
tomape napsal(a):
Mátě nejakej nápad, jak to šetrně srovnat aby byl úběr materiálu co nejmenší?
mám ale nejdřiv mi řekni kde je na Albatrosu setrvačník, pak ti poradím
Offline
z parní mašiny Albatros ...tym to asi bude nieje albatros ako albatros
Offline
a co bruska na kulato?
Offline
Georg.H napsal(a):
a co bruska na kulato?
ten "setrvačník" jestli tomape zas nefantazíruje (von nikdy ) by měl vážit 800kg, a průměr 80cm, brus nakulato s nástavcem na díry by bylo řešení - obrousit jen tolik aby byla kruhová díra (H7 ) ale nemusí to být nějaký konkrétní rozměr - jen ji srovnat a upravit hřídel třeba j6 - to bude jednodušší
Offline