SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 03-07-2010 09:46:58

Sender
Člen
Registrovaný: 21-04-2008
Příspěvky: 700

Navaření hřídele elektromotoru

Zdravím,
potřebuji navařit hřídel elektromotoru (13,2kW) na kterým je litinová řemenice průměr 150mm s drážkami na pět klýnových řemenů.
Stalo se to,že postupem času se vymačkal klínek.Vlivem pohybu řemenice na hřídeli se hříde i řemenicel za několik let provozu vymačkala.Mám k dispozici pouze MMA (invertor).  Jakou elektrodu použít pro navaření ? Stačila by EB-121 ? Jak řešit litinovou řemenici ?
Děkuji za rady.

Offline

 

#2 03-07-2010 12:51:15

alll
Člen
Místo: ...
Registrovaný: 12-09-2009
Příspěvky: 3595

Re: Navaření hřídele elektromotoru

Sender napsal(a):

Zdravím,
potřebuji navařit hřídel elektromotoru (13,2kW) na kterým je litinová řemenice průměr 150mm s drážkami na pět klýnových řemenů.
Stalo se to,že postupem času se vymačkal klínek.Vlivem pohybu řemenice na hřídeli se hříde i řemenicel za několik let provozu vymačkala.Mám k dispozici pouze MMA (invertor).  Jakou elektrodu použít pro navaření ? Stačila by EB-121 ? Jak řešit litinovou řemenici ?
Děkuji za rady.

ja bych nechal někde nechat navařit hridel tvdokovem znovu osoustružit a  pokud jde o řemenici ta bude lepší vyfrezovat tak aby znovu pasovala na hřidel motoru a znovu udělat drazku na klinek a složit do hromady přivařit řemenici na tvrdo se zas moc nevyplati někdy bude pořeba motor opravovat vymena ložisek a prípadne previnutí motoru pri spaleni.. pokud byto šlo navařit tak si mislim ze byto musela byt elektroda tak zvana nikelitka co je primarne na litinu.. přesne ale nevim nemam stim skušenost


Parkside Pmsg 200 A1/ kukla ESAB origotech.

Offline

 

#3 03-07-2010 16:06:34

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2440
Web

Re: Navaření hřídele elektromotoru

Sender napsal(a):

Vlivem pohybu řemenice na hřídeli se hříde i řemenicel za několik let provozu vymačkala.Mám k dispozici pouze MMA (invertor).  Jakou elektrodu použít pro navaření ? Stačila by EB-121 ? Jak řešit litinovou řemenici ?
Děkuji za rady.

Rozhodně litinovou řemenici nevyvařovat! Tu řemenici vypouzdřit, tzn. vyrobit pouzdro s patřičným přesahem a nalisovat do řemenice. Hřídel stočit tak, aby s patřičnými tolerancemi pasovala na to vlisované pouzdro v řemenici. Hřídel bych navařoval pouze v případě, že jiné řešení není možné. To stočení o pár desetin by vadit nemělo.

Offline

 

#4 03-07-2010 16:08:30

Renda
Člen
Registrovaný: 01-08-2009
Příspěvky: 38
Web

Re: Navaření hřídele elektromotoru

pokud je to omačkání jen u klímku tak bych to nevařil udělal bych drážku na větší klínek při omačkané hřídely bych ji na soustruhu srovnal a řemenici bych dal novou se systémen taper-lock používám tyto řemenice na nové konstrukce, nejsou nijak drahé, drží dobře ikdyž je hřídel o něco malinko slabší


Lepší malý bagr, než velká lopata. ®

Offline

 

#5 05-07-2010 21:50:58

Sender
Člen
Registrovaný: 21-04-2008
Příspěvky: 700

Re: Navaření hřídele elektromotoru

Díky za rady,názory ,ale čím to navařit(jakým mat.) ?

Offline

 

#6 05-07-2010 22:40:44

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 4568

Re: Navaření hřídele elektromotoru

Tak pro doplnění, co ten elektromotor pohání? Je totiž poněkud rozdíl, jestli pohání třeba ventilátor nebo odstředivé čerpadlo, kde nejsou rázy anebo když pohání třeba kompresor, drtičku nebo setrvačníkový lis nebo něco podobného, kde ty rázy a kolísání potřebné síly je velké. Co stačí na jedno, tady konkrétně třeba zajištění té řemenice na klínek, aby nebyly překročeny mezní tlaky na materiál klínku, řemenice a hřídele, musí být v druhém případě 2 - 3 x naddimenzováno. Jinak se to prostě vymačká, i když to je přesně vyrobeno s minimální tolerancí a přesně a kvalitně smontováno.

Čím to navařit nevím, jen jsem chtěl zeptat, jestli ta hřídel, u 13 Kw elektromotoru dle mého odhadu dlouhá cca 600 - 800 a s průměrem cca 40 - 50 se vnitřním pnutím při navaření nezkřiví, pokud ten návar bude jen na jedné straně, nebude kolem dokola 360 stupňů?

Ještě jak se tak koukám, nějaké informace k té věci by byly na http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic.php?id=368  na   http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic.php?id=386  na  http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic.php?id=1816 a případně i jinde v tomto fóru, navařování na různé hřídele je tady dost časté téma.

Editoval Radim (05-07-2010 23:03:50)

Offline

 

#7 06-07-2010 12:48:23

1b
Člen
Registrovaný: 15-11-2008
Příspěvky: 513

Re: Navaření hřídele elektromotoru

Svár v ose hřídele by mohl hřídel zkroutit - ohnout, nešlo by jen vyfrézovat drážku na druhé straně?
Na litinu pozor, svár je křehký a musí se svařovat po kouskách, aby se materiál co nejmíň ohřál, jinak praskne, dobré je zaklepávat kladívkem pro eliminaci pnutí.

Offline

 

#8 06-07-2010 15:33:01

Sender
Člen
Registrovaný: 21-04-2008
Příspěvky: 700

Re: Navaření hřídele elektromotoru

Určitý rázy na to jsou.Hřídel má minimálně 50 průměr a 120 dýlku(co vyčnívá).Co když to budu vařit po bodech s dostatečnejma přestávkama (vychladnutí materiálu).
Řemenici rozhodně vařit nebudu.Nejlíp se mi jeví vysoustružení nějaký vložky a nalisováním do vysoustružený řemenice(taky na klínek).

Offline

 

#9 06-07-2010 17:00:45

alll
Člen
Místo: ...
Registrovaný: 12-09-2009
Příspěvky: 3595

Re: Navaření hřídele elektromotoru

1b napsal(a):

Svár v ose hřídele by mohl hřídel zkroutit - ohnout, nešlo by jen vyfrézovat drážku na druhé straně?
Na litinu pozor, svár je křehký a musí se svařovat po kouskách, aby se materiál co nejmíň ohřál, jinak praskne, dobré je zaklepávat kladívkem pro eliminaci pnutí.

byl jsem ve firme ktera pro cementarnu spravuje strojní zařízení a bežne hřídele motoru a jinych soukolí drtičů vapence po vypaleni slinku po na drcení a umletí z toho vznika cement.. normalne momalu navařují a pak to osoustruží případne  ofrezjí a zase za rok provozu znovu opraví stejnym spusobem..

Editoval alll (06-07-2010 17:01:15)


Parkside Pmsg 200 A1/ kukla ESAB origotech.

Offline

 

#10 06-07-2010 17:28:51

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 4568

Re: Navaření hřídele elektromotoru

Sender napsal(a):

Nejlíp se mi jeví vysoustružení nějaký vložky a nalisováním do vysoustružený řemenice(taky na klínek).

Pokud ty rázy a nutnost pravidelné opravy příliš vadí, co takhle to udělat trošku opačně? Osoustružit hřídel, vysoustružit vložku a tu vložku buď na hřídel nalisovat za tepla nebo rovnou přivařit? A teprve na tuto připevněnou vložku jakoby na normální hřídel dát řemeničku. Pokud by to pouzdro nepřekáželo třeba při demontáži té hřídele nebo demontáži něčeho jiného, to nevím..... Řemenička se použije na výrazně větší průměr hřídele, stejně tak i klínek bude výrazně větší, tudíž upevnění řemeničky bude proti vymačkání rázy podstatně odolnější. Za předpokladu použití stejně tvrdého materiálu.
Detaily řešení, pokud v tom není nějaký zásadní háček, ale musí dořešit strojař, to já nejsem.
Bude to nejspíš platit i z opačné strany. Pokud se hřídel osoustružením znatelně ztenčí, tak řešení nalisováním vložky do vysoustružené řemenice  a její upevnění klínkem na osoustruženou hřídel následné vymačkávání ještě zvýší, zmenší se kontaktní plocha, takže se zvětší měrný tlak při rázech.....

Offline

 

#11 06-07-2010 17:30:11

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2440
Web

Re: Navaření hřídele elektromotoru

Sender napsal(a):

Určitý rázy na to jsou.Hřídel má minimálně 50 průměr a 120 dýlku(co vyčnívá).Co když to budu vařit po bodech s dostatečnejma přestávkama (vychladnutí materiálu).
Řemenici rozhodně vařit nebudu.Nejlíp se mi jeví vysoustružení nějaký vložky a nalisováním do vysoustružený řemenice(taky na klínek).

Ale to je naprosto zbytečný tu hřídel navařovat. Ušetříte si tím řadu problémů. Pokud, jak sám uvádíte, jste se rozhodl udělat vložku do řemenice, což bych dělal i já, stačí osoustružit vymačkanou hřídel a vložku vyrobit na ten nový průměr hřídele. smile Pár desetin stočení určitě vadit nebude. Pokud vůbec bude nutné. Tu vložku nemusíte dělat na klínek, nicméně pevně nalisovat a zajistit bude třeba.

Offline

 

#12 06-07-2010 17:36:54

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2440
Web

Re: Navaření hřídele elektromotoru

Radim napsal(a):

....Detaily řešení, pokud v tom není nějaký zásadní háček, ale musí dořešit strojař, to já nejsem.

Je to překombinovaný. To vytlučení řemenice rázy nastane tehdy, když tolerance neodpovídají, to znamená, že ta původní řemenice byla na hřídeli volná. Pokud je nalisována se správnými tolerancemi, nikdy k tomu nedojde. Tolik moje zkušenost.

Offline

 

#13 06-07-2010 17:40:02

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 4568

Re: Navaření hřídele elektromotoru

Nějaká desetinka stočení určitě vadit nebude, ale Sender píše, že to klemcalo několik let. Pokud si toho nikdo nevšímal, dokud to jakž takž běželo, může být na hřídeli průměru 50 vymačkání klidně i nějaký milimetřík. Možná i centimetřík, pokud použili příliš tvrdý klínek.....

Souhlasím, že pokud to je nalisováno ve správné toleranci, pravděpodobnost vymačkaní půjde k nule. Ale úplně nulová zřejmě nebude, u stroje s nějakými silnými rázy. Obávám se ale lidského faktoru , poškození při demontáži, mírného ulehčení při výrobě použitím volnější tolerance, použitím levnějšího měkčího materiálu při konstrukci....
Aby to vydrželo aspoň půl roku, rok, dva roky provozu, jak je dnes zvykem, místo 10 - 20 let provozu.......

Editoval Radim (06-07-2010 17:49:25)

Offline

 

#14 06-07-2010 17:44:28

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2440
Web

Re: Navaření hřídele elektromotoru

Radim napsal(a):

Nějaká desetinka stočení určitě vadit nebude, ale Sender píše, že to klemcalo několik let. Pokud si toho nikdo nevšímal, dokud to jakž takž běželo, může být na hřídeli průměru 50 vymačkání klidně i nějaký milimetřík. Možná i centimetřík, pokud použili příliš tvrdý klínek.....

Centimetřík snad ne smile To by už asi ulítlo, ne? Já tipuju, že ne ani milimetr. Pár desetin to být může. Ale pochopitelně se mohu mýlit. Chtělo by to vyjádření autora (změření) a foto.

Offline

 

#15 06-07-2010 18:55:39

Sender
Člen
Registrovaný: 21-04-2008
Příspěvky: 700

Re: Navaření hřídele elektromotoru

Foto nemám,ale v místě klínku je to několik milimetrů(navařit to bude třeba).Rozdíl průměrů hřídele a řemenice je skoro 2mm

Offline

 

#16 06-07-2010 19:21:24

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2440
Web

Re: Navaření hřídele elektromotoru

Sender napsal(a):

Foto nemám,ale v místě klínku je to několik milimetrů(navařit to bude třeba).Rozdíl průměrů. hřídele a řemenice je skoro 2mm

Ok, to je tedy o dost víc než jsem předpokládal. smile Jde o to o kolik je hřídel opotřeben proti originál průměru. Jestli je to 2mm. tak navařit hřídel pokud možno v polohovadle. Ten materiál hřídele neznám, ale neměl by být problém ani s použitím té EB-121 co máte k disposici. (TIG by byl vhodnější) Sám jsem několik hřídelí takto navařoval TIGem, běžnou uhlík. ocelí (ER70S-2) a problém nebyl. No a potom už jen stočit na správný rozměr, vyfrézovat novou drážku a hotovo. smile

Offline

 

#17 14-04-2013 14:06:50

tomape
Člen
Registrovaný: 10-01-2012
Příspěvky: 1320

Re: Navaření hřídele elektromotoru

Zdravím místní mozkové centrum. V práci teď řešíme problém s vymačkaným těžkým litinovým setrvačníkem- jedná se o setrvačník z parní mašiny Albatros. (je silný cca 20cm, průměr 80cm). Problém je v tom, že když by jsme chtěli srovnat omačkaný střed a vyvložkovat jej pořádnou ocelí, tak ta litina je tak zpevněná otlačením, že se nedá obrobit (nehne s tm ani fréza, ani velkej soustruh- nastaven minimální posun a úběr, aby byla špona co nejmenší. Mátě nejakej nápad, jak to šetrně srovnat aby byl úběr materiálu co nejmenší?


Invertor GAMA 165, plazma Berlan, MIG-MAG Fronius, řezák Harris+30m hadice.

Offline

 

#18 14-04-2013 14:10:55

tomape
Člen
Registrovaný: 10-01-2012
Příspěvky: 1320

Re: Navaření hřídele elektromotoru

Vvyvařovat to nechceme, jelikož k tomu nění dobrý přístup a stálo by to zaprd (díra skr takovej kus litiny je pouze 82mm (průměr hřídele, na které to ale musí přesně sedět je 80mm- navíc na tom setrváku jsou různé škvírky, jak to vibrovalo). Nejlepší asi bude tu díru zvětšit na 90-100mm a udělat vložku, kterou tam dáme na 4 klínky a celý to ovaříme z obou stran a následně to vybrousíme a rozleštíme do roviny.


Invertor GAMA 165, plazma Berlan, MIG-MAG Fronius, řezák Harris+30m hadice.

Offline

 

#19 14-04-2013 15:14:09

franišek
Člen
Registrovaný: 10-05-2011
Příspěvky: 636

Re: Navaření hřídele elektromotoru

Tomape abych tě hodil do rality:4 drážky ne kulé díře neoděláš nikdy přesně aby ti pasoval protikus. Už 2 jsou docela pakárna. A normálně bych to udělal na nalisovaný spoj s vlozkou ve stylu silnostěnýcćh nádob a to by mělo vydržet víc než ty sváry. Svár ne litine je vždy sázka do loterie. Dám příklad kola ne vagónech se taky nalisovávají na hřídele a hruží i bez sváru. Při výrobě toho nalisovyného spoje bych se pohyboval v  toleranvích: díra H7 nebo H8 podle toho jaký je k dispozici kalibr,  Hřídel někde s6 nebo t6 ,u6. A díru v setrvačníku zvětšit tak aby síla stěny vložky byla min 15 mm. Jde to přesně napočítat, tak at se váš konstrukter činní. Trochy pevnosti a pružnosti nikomu neublíží.

Offline

 

#20 14-04-2013 17:12:45

tomape
Člen
Registrovaný: 10-01-2012
Příspěvky: 1320

Re: Navaření hřídele elektromotoru

František: my máme hlavní problém, jak to zvětšit- je to tvrdý jak blázen a fréza ani soustruh s tím nechce hnout- za celodení práci jsme na soustruhu ubrali cca 4 cm na hloubku a zvětšili jsme průměr o 5mm..... Je to horší, než cementovaná ocel.


Invertor GAMA 165, plazma Berlan, MIG-MAG Fronius, řezák Harris+30m hadice.

Offline

 

#21 14-04-2013 18:20:59

vyrobca
Člen
Místo: Bratislava
Registrovaný: 05-05-2012
Příspěvky: 1287
Web

Re: Navaření hřídele elektromotoru

No ked je to tvrde ako cementovana ocel, tak to chce na najmensich otackach sponu do hlbky 0,2 - 0,3 mm a posuv napriklad 1 mm na otacku. Geometria noza musi byt negativna. Pokial prejde noz tych 200 mm na dlzku tak sa nestihne s tymto posuvom otupit. Ja som tymto stylom kedysi davno ked som este robil v ZTS na sustruhu stacal celuste ked mi ich vietnamec na druhej smene nabural a nebezali mi.


Formica FOR mig 169, Kuhtreiber KIT in 1500 HF, ALFA in Pegas 40A Plazma,Welder Fantasy JET TIG III AC/DC 200, Dnipro M SAB 210,Speedglas 9100XX, Kowax KWX820 ARC+, Bomar STG 120, Bezolejový kompresor - HECHT 2089, Profi3Dmaker, Ender 3 PRO,Ender 5+,13x BIQU B1,Creality K1Max,Creality LD-006,pieskovaci box Lincos 110L, klima Whirlpool PACW12CO :-)

Offline

 

#22 14-04-2013 20:21:17

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 4730
Web

Re: Navaření hřídele elektromotoru

tomape napsal(a):

Mátě nejakej nápad, jak to šetrně srovnat aby byl úběr materiálu co nejmenší?

mám ale nejdřiv mi řekni kde je na Albatrosu setrvačník, pak ti poradím big_smile


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa. A nově také dřevorubci.
Plasmy. Přímočaré pily ocasky. Ruční orbitální pila (za studena). Utahováky. Sbíjecí kladiva. Plošiny. Jeřáby.
Vaření obalenou elektrodou (Lorch).
Práce ve vysokých výškách a v hlubokých hloubkách. Práce v jedovatých a výbušných atmosférách. Nic levného.

Offline

 

#23 14-04-2013 20:34:59

Atlan
Člen
Registrovaný: 18-07-2011
Příspěvky: 1401

Re: Navaření hřídele elektromotoru

z parní mašiny Albatros ...tym to asi bude big_smile nieje albatros ako albatros big_smile

Offline

 

#24 14-04-2013 20:39:00

Georg.H
Člen
Místo: Schlesien
Registrovaný: 12-01-2012
Příspěvky: 101

Re: Navaření hřídele elektromotoru

a co bruska na kulato?


Momentálně Fronius Trans Steel 5000. Speedglas 9002V -  Clean-air Basic 2000 Dual Flow

Offline

 

#25 14-04-2013 20:43:31

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 4730
Web

Re: Navaření hřídele elektromotoru

Georg.H napsal(a):

a co bruska na kulato?

ten "setrvačník" jestli tomape zas nefantazíruje (von nikdy lol) by měl vážit 800kg, a průměr 80cm, brus nakulato s nástavcem na díry by bylo řešení - obrousit jen tolik aby byla kruhová díra (H7 big_smile) ale nemusí to být nějaký konkrétní rozměr - jen ji srovnat a upravit hřídel třeba j6 big_smile - to bude jednodušší


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa. A nově také dřevorubci.
Plasmy. Přímočaré pily ocasky. Ruční orbitální pila (za studena). Utahováky. Sbíjecí kladiva. Plošiny. Jeřáby.
Vaření obalenou elektrodou (Lorch).
Práce ve vysokých výškách a v hlubokých hloubkách. Práce v jedovatých a výbušných atmosférách. Nic levného.

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2024


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče