SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Stránky: 1 2
Jsem koukal na tu Hejnovu matematiku pro základní školy, co si rodiče stěžovali, že jí absolutně nerozumí a nemohou tak dětem pomoct v domácích úkolech. A tam se mně to jeví tak, že tam vedle obecných matematických věcí, vzorečků a výpočtů, které jsou vždy stejné, nacpáno obrovské množství individuálního "balastu", který si Hejna kdysi nějak vymyslel jako berličky k tomu, aby si děti ty vzorečky odvozovaly a ne se je šprtaly. Jenže problém je v tom, že dokud se člověk dopředu nenaučí ten nematematický Hejnův balast, nedokáže v testech a zkouškách ty otázky a úkoly zvládnout ve stanoveném čase, protože než ten Hejnův balast pochopí a dokáže s ním pracovat, tak stanovený čas je dávno pryč. Mimo nějakých čistých géniů s IQ tak 160 - 200.
A pokud se kdokoliv začne opičit po Hejnovi a místo "prostého" šprtání vzorečků a faktů začne vymýšlet nějaký svůj podobný balast, který má údajně usnadnit učení, ale který se musí nezbytně sám o sobě nastudovat a naučit, aby se mohl používat, tak nebude možné zvládnout přijímačky na vyšší stupeň bez nějakých speciálních kurzů. Protože ať už ten nižší stupeň školy bude jakkoliv kvalitní a jakkoliv dobře dokáže žáka ty znalosti naučit, bez znalostí i toho speciálního "balastu" použitého na přijímačkách nemá prakticky nikdo možnost ty přijímačky udělat.
nebo třeba pořad AZ kvíz. Do roku cca 2006 tam byla až třetina otázek otázky z techniky, na které stačily moje znalosti fyziky a matematiky na základní a střední škole. Pak, jak se otázky rozšířily o celý prostor EU, technické otázky prakticky zmizely a byly nahrazeny všelijakými otázkami z Eu a až později se v malém množství vrátily. Ale to už byly formulovány úplně jinak, než jsme se ty věci učili v sedumdesátých a osumdesátých letech a kolikrát, i když ty věci znám dodnes, si nestihnu uvědomit v termínu, co se vlastně na tu otázku má správně , s nějakou jinou formulací než chtěli kdysi po nás na škole, odpovědět. Jenže to se jedná o časové rozdíly desítek let a nástup jiné generace, ale u dnešních studujících časové rozdíly nejsou, jen rozdíly v těch "pomocných balastech" těch otázek či úloh.
Editoval Radim (15-03-2024 11:14:47)
Offline
Radim napsal(a):
jouda74: A proto jsou ve světovém žebříčku kvality vysokých škol na prvních místech mimo jiné americké univerzity, třeba Harward. MIT, Caltech..., zatímco naše nejlepší "Charlesova univerzita" jak ji někteří poangličenci nazývaji, je někde na 350 nebo 450 místě a většina dalších českých vysokých škol se ani neklasifikuje.
Jasně, tam se školné tvrdě platí, ale taky tam mají slušný systém všelijakých stipendií a systém studentských půjček, které sice tamějšího podprůměrného vysokoškoláka zadluží minimálně na půlku života, ale které nadprůměrný vysokoškolák ze své nadprůměrné mzdy splatí poměrně rychle.
Tak ono to plati u STEM oboru, ten zbytek ... no jak to rict, to nedavne fiasko s Claudine Gay bylo jen spicka ledovce, a dost vazne se to mezi absolventy Harvardu (na kterych je cast financovani postavena) resi co dal, vcetne velmi znatelneho vypadku financovani.
Plus to, ze nas VUML byl proti tomu selanka https://www.thefire.org/news/harvard-ge … h-rankings - to bohuzel plati uz i pro stem obory.
ad prijimacky - tak nevim, pred 5 lety jsem delal (uspesne, jen to pak kvuli rodine nebylo casove zvladnutelne 2 dny v tejdnu pri praci, navic 100km daleko) prijimacky na Matfyz, a potrebu nejakeho pripravneho kurzu jsem fakt nepozoroval, na prvni dobrou bez pripravy, rekl bych, ze maturita z matematiky byla v 1990 tezsi, takze to s temi nutnymi komercnimi kursy asi tak spatne nebude.
A maturita dnes? Alespon z matematiky (kde jsem v obraze, trochu doucuju) je strasne moc zjednodusena.
S Hejnou co pisete souhlasim, mozna mu to pomuze s dolni casti Gausovky (i o tom si dovoluji soukrome pochybovat, ale zkusenost nemam), mam z toho pocit jako z drbani se levou zadni za uchem, mozna to tak jde, ale pak je strasne tezke se posunout dal.
Editoval jouda74 (15-03-2024 18:06:58)
Offline
jouda74 napsal(a):
....
A maturita dnes? Alespon z matematiky (kde jsem v obraze, trochu doucuju) je strasne moc zjednodusena .....
No, to jen potvrzuje to, co píšu. Že tam choděj blbci, kteří na tu střední školu nemaj, a jsou tam, protože platba od kusu.
Offline
A co chcete, když některé střední školy berou bez přijímaček trojkaře a pro doplnění i hůř. Učňáky i na relativně zajímavé a celkem náročné obory pouze paběrkujou.
Základní vzdělání ničí inkluze, středních škol jsou v každý díře tři díry a perou se o žáky, vejšky x y humanitárních pseudooborů s absolventama co když neskončej v neziskovce končej na pracáku.
Shrnutí, máme pár nových "řemeslníků" ne moc chytrých, ale snad aspoň zručných, hafec lidí co z milosti udělali maturu z toho ti pracovitější se praxí učej řemeslo zbytek se snaží dostat přes různý "byznys-pseudo-přípravky" na vš, z vejšek snad kromě praktických oborů vypadávaj experti typu co lze vidět v politickejch debatách a na pochodech Prahou pod duhovou vlajkou. Do toho drogy, chlast, automaty......asi jsem ještě moc střízlivej na to abych to viděl pozitivněji.
Offline
alkoholik napsal(a):
A co chcete, když některé střední školy berou bez přijímaček trojkaře a pro doplnění i hůř. Učňáky i na relativně zajímavé a celkem náročné obory pouze paběrkujou.
Základní vzdělání ničí inkluze, středních škol jsou v každý díře tři díry a perou se o žáky, vejšky x y humanitárních pseudooborů s absolventama co když neskončej v neziskovce končej na pracáku.
Shrnutí, máme pár nových "řemeslníků" ne moc chytrých, ale snad aspoň zručných, hafec lidí co z milosti udělali maturu z toho ti pracovitější se praxí učej řemeslo zbytek se snaží dostat přes různý "byznys-pseudo-přípravky" na vš, z vejšek snad kromě praktických oborů vypadávaj experti typu co lze vidět v politickejch debatách a na pochodech Prahou pod duhovou vlajkou. Do toho drogy, chlast, automaty......asi jsem ještě moc střízlivej na to abych to viděl pozitivněji.
Přesně tak, souhlasím.
A když už jsou naše vysoké školy financovány z peněz daňových poplatníků, tak by ty peníze neměly být vysokým školám dávány podle počtu studovaných, ale podle počtu absolventů, co několik let po absolvování školy zůstanou v oboru. Například škola, kde polovina absolventů během pěti let skončí jako aktivisti ve všelijakých neziskovkách, ať má s financováním z peněz daňových poplatníků smolíka, ať si aspoň polovinu školného na té škole si studenti platí soukromě.
Dneska v době internetu a sociálních médií podle mne není pro školu problém udržovat kontakt i se svými absolventy. po určité korekci, kdy například 5 - 10 % absolventů se bude chtít po škole z dohledu školy ztratit, zbytek klidně může přes nějaké absolventské stránky v kontaktu zůstat, takže škola má možnost tyto údaje od svých absolventů získat a povinně je státu předkládat.
Tím budou vysoké školy nuceny jednak omezit obory, jejichž absolventi nenajdou uplatnění, jednak budou nuceny zvyšovat náročnost oborů, protože už jim nebude vadit, když nějaký málo schopný student nedokončí studia.
Offline
Radim:
A dovedeš si představit ten bordel v ulicích, kdyby nějaká vláda řekla, že to bude takhle dělat? Že bude školám platit jen na obory, které jsou do budoucnosti perspektivní? A ostatní si můžou studovat, co chtěj, ale za svoje?
Viděls v televizi ten materiál, co včera "demonstroval" v Praze na Palackého náměstí? Jak tam žvanili o klimatických změnách a co by měla naše vláda proti tomu udělat?
Škoda že tam nebyl někdo, kdo by jim doporučil zaletět si zaprotestovat do Číny, která produkuje nějakých 25% CO2. Celá Evropa 8%, ČR kolik? 1%?
Takovej materiál chce mít budoucnost? Vždyť jsou blbí jak troky.
Offline
To by vznikla pětiletá díra ve financování. Školy za absolventa + prémie podle odvedených daní absolventů, tím vznikne pro školy potřeba další činnosti vůči svým absolventům. Povinnost absolventů odvádět daně zde, jinak po dobu práce v zahraničí platit zpětně školné. To nejen VŠ, ale i SŠ a učňáky. Maximálně podpořit programy "studování pro firmu", aby firmy byly zapojeny do vzdělávacího systému a absolventi měli znalosti a dovednosti potřebné pro danou firmu, zajištěnou práci......
Takže tlustou čáru vše špatné co se vytvořilo za současného režimu vyhrnout odkuď přišlo dobré si ponechat a znova budovat to dobré. Systém co máme dnes je parazitický na všech úrovních, je potřeba rozvinout systém podporující zdravé hodnoty, podporující občany ve všech skupinách, podporující zdravou ekonomiku. Je nutno začít ve školách! Bude to práce na dlouho na generace, ale je to nutný jinak dokončí zánik vlasti, národu i jednotlivců. NÁŠ ZÁNIK!!!
Editoval alkoholik (16-03-2024 10:35:39)
Offline
Naše civilizace to má spočítaný, stejně jako vyspělé (na tehdejší dobu) civilizace před námi. Jsme přecitlivělí, pimoníme se v nicotných "problémech", snažíme se vnutit naše "dobro" ostatním kolem, slábneme psychicky i fyzicky. Jako obvykle v historii; přijdou barbaři, kteří nemají skrupule a nepřekypujou lidskostí (rozuměj slabostí), a převálcujou nás. Muže pobijou, ženy znásilněj, a na našich základech se začne vyvíjet nová civilizace. A s tou se stane po nějakém čase to samé, a bude se to opakovat. Pokud do toho nesáhne někdo s atomovou bombou .
Editoval pafik1605 (16-03-2024 12:04:18)
Offline
Jsme tady statisíce let. Snažili a snažej se nás zničit, ještě se jim to nepovedlo. Ani mi jim to nedovolíme!
Editoval alkoholik (16-03-2024 12:17:42)
Offline
pafik1605 napsal(a):
Naše civilizace to má spočítaný, stejně jako vyspělé (na tehdejší dobu) civilizace před námi. Jsme přecitlivělí, pimoníme se v nicotných "problémech", snažíme se vnutit naše "dobro" ostatním kolem, slábneme psychicky i fyzicky. Jako obvykle v historii; přijdou barbaři, kteří nemají skrupule a nepřekypujou lidskostí (rozuměj slabostí), a převálcujou nás. Muže pobijou, ženy znásilněj, a na našich základech se začne vyvíjet nová civilizace. A s tou se stane po nějakém čase to samé, a bude se to opakovat. Pokud do toho nesáhne někdo s atomovou bombou .
Historie s opakuje, je to spirála v kruzích a s uvedeným se nedá než souhlasit. Smutně sleduji jak migranti přicházejí se slovy, že v jejich zemi se nedá žít a pak v Evropě budují přesně to samé prostředí z kterého odešli a nutí Evropu aby žila podle stejné morálky, zvyků a nařízení jako jsou v jejich domovině.
Vysoké školství by mělo být hrazeno podle toho kam se chce stát rozvíjet. Prostě školy by dostaly základ tak aby nezanikly, studenti by platili školné. Třeba ze zvýhodněných půjček. Pro školy by to znamenalo, že by měly peníze na zaplacení kvalitní výuky a vznikl by tlak na budování prestiže jednotlivých škol. Pro studenty by to znamenalo, že budou studovat to čím se chtějí živit a nebude to jen o tom to zkusit. Na stát by vznikl tlak na vznik pracovních míst v oblasti kam se chce rozvíjet.
A v žádném případě bych školy úředně nelimitoval v množství studentů které nabírají, jako se to děje teď například na lékařských oborech. Stát by měl hlídat kvalitu výuky, dělat výhledy na možnosti uplatnění do budoucna a omezit zisk generovaný ve školství na rozumnou míru.
Editoval Charon (16-03-2024 16:21:35)
Offline
alkoholik napsal(a):
Jsme tady statisíce let. Snažili a snažej se nás zničit, ještě se jim to nepovedlo. Ani mi jim to nedovolíme!
Máš pravdu. Dříve jsme tu byli jako opice, a doteď se mnoho z nás změnilo. Ale mnoho se moc nezměnilo ....
Offline
alkoholik napsal(a):
Jsme tady statisíce let. Snažili a snažej se nás zničit, ještě se jim to nepovedlo. Ani mi jim to nedovolíme!
Chyba v pohledu. Stačí se podívat do historie a příklady se najdou. Co třeba mocný a na svou dobu vyspělý Řím, jak ten dopadnul? A nejde jen o Řím, těch vyspělých splečenství na svou dobu bylo dost a už nejsou.
Editoval Charon (16-03-2024 20:12:50)
Offline
pafik1605 napsal(a):
Máš pravdu. Dříve jsme tu byli jako opice, a doteď se mnoho z nás změnilo. Ale mnoho se moc nezměnilo ....
Tak jedna vec se podstatne zmenila, ta hloupa opice dokazala vyhubit maximalne vlastni tlupu, coz se nijak nedotklo tlup o udoli dal.
Zatimco my dnes dokazeme napachat skody na celoplanetarni urovni, a zadne "vedlejsi udoli" neexistuje.
Offline
Tak vždycky existuje "vedlejší údolí" Jen se musí správně hledat. My jsme mohli obsadit celou zeměkouli už před cca 10 tisíci lety včetně prakticky všech tehdejších "vedlejších údolí" jako lovci a sběrači. Tehdy nás bylo tak kolem 500 tisíc. Ale objevy kolem prvobytně pospolného zemědělství jsme našli spoustu dalších "vedlejších údolí", kde se mohli lidi i nadále množit. Ale nebylo to zadarmo, proti lovcům a sběračům žili zemědělci v mnohem horším zdravotním stavu, trpěli podvýživou a jak žili na jednom místě a bylo jich mnohem víc pohromadě, velmi trpěli paraziti a nemocemi. Ale rychle jich bylo víc než lovců a sběračů a tak je vytlačili.
Řím padl, protože v římském systému bylo stále méně lidí, kteří svou činností coby jednotlivci zajišťovali niky pro desítky a možná i stovky a tisíce jiných. A bylo čím dál víc lidí, co svou činností zajišťovali niky jen pro sebe, maxímálně jednoho, dva další nebo rovnou to byli paraziti systému a nezajišťovali nic, jen spotřebovávali. Řím tak sice vyprodukovával stále víc prostředků, ale stále víc prostředků si sám spotřeboval a na obranu proti vnějším nepřátelům mohl shromáždit stále méně prostředků. nakonec jich bylo tak málo, že stačila armáda nějak sto nebo tisíc kovářů a dalších řemeslníků, co pár let dělali výzbroj pro barbarskou armádu A římské legie byly poraženy a římský stát vyvrácen. Římští produktivní občané, pokud v té době byli, byli buď zabiti barbary nebo přešli na jejich stranu, římští paraziti a málo produktivní byli buď pobiti nebo zemřeli nedostatkem a nemocemi a ti flexibilní převzali barbarské zvyky a taky přešli k nim. Barbarské státy se navrátily k počátku, státem byli podporováni jen vysoce produktivní jedinci oplátkou za jejich práci a ostatní třeli bídu nebo rovnou umírali nedostatkem. Stát tak jako celek spotřebovával jen minimum toho, co vyprodukoval a i když barbarský stát toho vyprodukoval výrazně méně než předchozí technicky mnohem víc dokonalejší Řím, dokázal pro nezbytné účely, svou obranu před nájezdníkem nebo naopak na svou expanzi na cizí území dát dohromady mnohem víc prostředků.
Editoval Radim (17-03-2024 07:50:01)
Offline
Radime nepiš tak dlouhý příspěvky! Kdo to má číst :-(
Offline
Bourači, když se chce, všechno jde.
Offline
bourač napsal(a):
Radime nepiš tak dlouhý příspěvky! Kdo to má číst :-(
Mně by stačilo, kdyby dělal odstavce. Pak by se to líp četlo a i by to vypadalo, že je toho míň .....
Offline
Radime tak to se máme na co těšit!
Offline
jj. mohlo by býti lépe napsáno. Vůbec netvrdím že by svař dozor měl umět svařovat. Jen si myslím, že je to velice dobrá kombinace. V jedné firmě kde jsem kdysi pracoval, se rozhodlo, že výrobní mistři (bývalí svářeči) musí na kurzy EWS a celé odělení svař.technologů nebo EWE by si měli ve svař.škole udělat alespoň jednu úř. zkoušku. Každý si mohl vybrat. Obal. el. TIG nebo MAG a bylo to to nejlepší co firma mohla udělat. Těm co nesvařovali se otevřeli oči a a ti absolvovali certifikace také. Všechno se spojilo. Jinak je samozřejmě vaše argumentace pravdivá a já s ní souhlasím .
jirkati napsal(a):
Vladimír EWT - tvůj příspěvek je poněkud nešikovně napsaný. Vůbec není potřeba, aby svařovací inženýr, nebo svařovací technolog uměli svařovat, nebo aby dokonce měli svářečská oprávnění (Certifikáty). Je ale samozřejmě potřeba, aby své teoretické znalosti dokázali správně převést do praxe. Musí si svými znalostmi schopnostmi a jednáním vybudovat ve firmě takovou pozici, aby z nich nebyli jen obtěžující svařovací dozorové. Musí být natolik odborně zdatní, aby byli pro firmu přínosem. Pokud vedení firmy vidí v jejich činnosti přínos pro trvalé zvyšování kvality výroby a svářeči je vnímají jako pomocníky při kvalitní výrobě, mají vyhráno. Jsou pak zváni k příjmu přicházejících zakázek a dokážou firmě zachránit hodně peněz upozorněním na potenciální problémy v oblasti svařování, které potenciální zákazníci v poptávkách rádi umně schovávají.
Bohužel jsem se při přednáškách pro budoucí svařovací odborníky na SVV Praha dost často setkal s tím, že mnozí vůbec ani netušili, proč je tam firma posílá. Některé firmy tam poslaly i lidi, kteří předem věděli, že takové činnosti nebudou vykonávat, ale firma pro své zakázky potřebuje aspoň papírově dané činnosti ošetřit.
Offline
Stránky: 1 2