SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Je otázka, jestli v socialistickém průmyslu, když ještě neexistovaly dnešní automotive certifikace, se vždy používal stejný materiál.
Offline
Moc sa mi nechce verit, ze to blato, z ktoreho su jawacke ramy, je crmo ocel. Par ich doma mam a pride mi to jak bezna 11523
Offline
Ale Stepan napsal, ze se tak varilo ve Strasnicich, kde byl puvodni Ogar, pak od 60tych let Jawa VVZ (Jozif). Ale ne vyroba tech Jaw co tu po silnici nejvic jezdily (od panelky a dal), ta byla Tynci pokud vim (a pincky s Jawou 90 v Povazskych Strojarnach n.p.). A tyhle ramy urcite chromoly nejsou.
Editoval Dawe (28-11-2023 09:36:13)
Offline
Radim napsal(a):
Je otázka, jestli v socialistickém průmyslu, když ještě neexistovaly dnešní automotive certifikace, se vždy používal stejný materiál.
Tak z prosté logiky věcí - ten pán zde uvedl, že ty rámy svařovali eldou E-B 223 a to je legovaná elektroda, používaná právě ke svařování Chrom-moly steel. Proč by svařovali obyčejnou uhlíkovou nelegovanou ocel takovými elektrodami?
To víte jistě, že neexistovaly certifikace v socialistickém průmyslu? To by zde mohl přiblížit pan Jirkati....
Editoval Frank (28-11-2023 11:39:29)
Offline
Ono je asi treba rozlisovat vyrobu motokrosovych specialu (tam verim, ze CrMo bylo, jak psal stanik84) a masovou produkci pro plebs.
Offline
jean napsal(a):
Moc sa mi nechce verit, ze to blato, z ktoreho su jawacke ramy, je crmo ocel. Par ich doma mam a pride mi to jak bezna 11523
To je slovo do pranice! Víra bývá někdy slepá. Rád bych věděl fakta a ne dohady a zdání. Udělejte test nějakým dobrým spektrometrem a hoďte ho sem k posouzení. Zajímalo by mně to moc. BTW: Nebylo všechno vyráběné v soc. Československu šmejd. Sám jsem zde v USA přes 25 let pracoval ve firmě Velan Valve Co., kde zakladatelem byl Čechoslovák Ing. K. Velan a ten si některé obráběcí NC stroje kupoval v ČSSR a dodnes tam fungují v některých provozech. Ale to už jsme jinde.
Offline
Jak pisali vyssie, krosove specialy kludne byt z crmo mohli a velmi pravdepodobne aj boli, sak to bolo jedine konkurencie schopne, co sa tu robilo. Ale kyvacka az 639 urcite na rame kvalitne trubky nemali.
Editoval jean (28-11-2023 11:53:24)
Offline
E-Ryc napsal(a):
Ono je asi treba rozlisovat vyrobu motokrosovych specialu (tam verim, ze CrMo bylo, jak psal stanik84) a masovou produkci pro plebs.
To může znít logicky. Ovšem jistá část produkce šla i na vývoz do zahraničí, nejen pro plébs. Já tedy moc nechápu proč by nemohli v socialismu vyrábět rámy motorek z Cr/Mo? To není nijak významně dražší materiál. Zejména pro bývalou ČSSR, vcelku vzato ocelářskou velmoc.
Na tomto základě toužila firma, kde jsem pracoval, brát odlitky těles ventilů z ocelolitiny z polistopadového Československa z fy. ČKD Kutná Hora(někdy v letech 1992 - 3) a je zajímavé, že to bylo totální zklamání s dodávanou kvalitou. Obrovské množství vměsků (tvrdyh pískových lunkrů)v odlitcích, že jsme spolupráci museli ukončit. a vzít dodávky ze South Korea, což mně jako Čechoslováka mrzelo.
Offline
jean napsal(a):
Jak pisali vyssie, krosove specialy kludne byt z crmo mohli a velmi pravdepodobne aj boli, sak to bolo jedine konkurencie schopne, co sa tu robilo. Ale kyvacka az 639 urcite na rame kvalitne trubky nemali.
Já tomu rozumím... Ale jsou to pořád jen dohady. Chce to fakta. A nechápu proč tedy ten pán, co zde uvedl ty eldy E-B 223 v souvislosti se svařováním rámů Jawy. Škoda, že neuvedl, zda se jednalo o speciály, nebo běžnou výrobu... To jako, že by svařovali C/S z plezíru legovanými eldami?
Offline
Pre mna to fakt je. Tie ramy su z blata, uplne makky poddajny material. Mam ich tu asi 7? A subjektivne - cim mladsia motorka, tym nizsia kvalita.
Editoval jean (28-11-2023 12:18:33)
Offline
No Franku tady za komančů furt něco nebylo takže klidně byl nedostatek EB121 ta se vzalo EB223.
Jinak certifikace byla, třídilo se celkem masivně. Co mělo správné tolerance = vývoz na západ.
Co bylo mimo = domácí trh.
Offline
Ahoj Bourači,
No, dobře, vím, žil jsem tam a pracoval jsem tam až do roku 1987, než mně komouši de-facto vykopli z republiky, takže já nemám sebemenší důvod jejich systém obhajobvat. Nemám jen rád, když se kope do mrtvoly způsobem, že bychom jako Čechoslováci nebyli schopni něco kvalitního i v té době vyrobit... Společnost nedostatku to byla. Ale, pokud jsem tedy pracoval kdekoliv jako svářeč, tak zrovna nedostek elektrod jsem nikde nezažil. Možná jinde ano, ale pracoval jsem dokonce i na preferovaných stavbách jako JE Dukovany a tam tedy se normy a materiálová kvalita ověřovala a dodržovala dokonale. S tou Jawou to mohlo být jinak, to připouštím, jen mně zajímají fakta. O nic nejde, jen, že se zde pracuje s dohady a fakta jdou stranou.
Offline
bourač:
____________________________
Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa. A nově také dřevorubci.
Plasmy. Přímočaré pily ocasky. Ruční orbitální pila (za studena). Utahováky. Sbíjecí kladiva. Plošiny. Jeřáby.
Vaření obalenou elektrodou (Lorch).
Práce ve vysokých výškách a v hlubokých hloubkách. Práce v jedovatých a výbušných atmosférách. Nic levného.
Ještě si tam přidej: palice. Ještě větší palice. Úplně největší palice ...
Offline
pro pana pafíka 1605: https://www.youtube.com/watch?v=pqHmWAuTztM
Offline
ty E-B 223 se používaly i na svařování 15231 (CrV) konkrétně na svařované příhradové konstrukce letadel z bezešvých trubek. ty vyráběly válcovny trub Chomutov. Nás učili, že Mo je ve východním bloku deficitní a je vhodné jej volit jako leguru tam, kde to je nezbytně potřeba (např. žárovzdorné a žárupevné materiály) (Stejný problém měli za války Němci). Naopak USA právě kvůli dostupnosti Mo široce využívali. U legování Mo není problém s popouštěcí křehkostí na rozdíl od legování V. Takže je dobře možné, že v rámech najdete místo molybdenu vanad.
Offline
Frank, spotrebny tovar pre beznych ludi vo vychodnom bloku stal za prd. Tie dokola omielane lomomotivy, turbiny a sustruhy boli dobre, ale to je dost specificky tovar.
Offline
No, já jsem to jen nadhodil jako možnost. Protože vím, jak se za socialismu zásobovaly fabriky a jak se tam, kde se neprodukovaly důležité výrobky, na konci roku v prosinci nadělával plán, ay lidi měli prémie.
Offline
Žán si besný k o k o t . Tatramatka nám doma sloužila 27 let . Nemluvím i o dalších výrobcích , které běžně sloužily desetiletí .
Offline
Jo vlastně Calexka , možná i z Moraviec , sloužila let 50!
Offline
Bobobo, tie prasky od uja Chocholouska musis brat pravidelne, ked vynechas, stane sa bobo
Offline
bourač napsal(a):
pro pana pafíka 1605: https://www.youtube.com/watch?v=pqHmWAuTztM
Tak jo, tak ještě VELKÁ SEKERA ....
Offline
Jsem cekal, kdy na nej ta zed spadne...
Offline
Já zase, kdy si to zasekne do zad .
Offline
Zdravím vespolek, jen malé upřesnění k tématu. CrMo trubky za socíku nebyly běžně k mání (tzv. sledovaný materiál), pouze pro vybrané podniky a ne vždy v požadovaném množství a rozměrech. Jejich výroba neprobíhala kontinuálně,ale vždy jen na patřičně velkou objednávku, to samé již zde uvedené svař. elektrody EB 223.Ty jsme protekčně sháněli v ZAZ Vamberk pod rukou a také nebyly pokaždé. Jako soukromník jsi se k CrMo trubkám těžko dostával,
my je kupovali v Jawě Divišov pouze na podnik.objednávku. V Chomutově se s námi po zjištění námi požadovaného množství odmítli bavit a pouze nám sdělili pár větších odběratelů a že se s nimi máme domluvit na překupu (samo na podnikovu fakturu). Ještě je jedna možnost - a to pájení mosazí, tenkrát se to pro stavbu závodních motocyklových rámů celkem běžně používalo. Eldy EB 223 byly ve výrobě až během 80.let
Offline