SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Ale vždyť vy tady mícháte hrušky a jablka! Když potřebujete novou střechu, tak není co řešit. Ať už jen lepenkovou nebo plechovou, udělat se to musí. Když vám odejde něco na autě, třeba těsnění pod hlavou, tak zaplatíte dost za práci, které je hodně. A taky se to musí udělat. Ale když máte přece auto, na které nejdou koupit jen části dílů jako lem zadního blatníku apod. za slušnou cenu, jen celý blatník, tak vy osobně ten díl koupíte a uříznete z něho potřebný kus? Nebo vyměníte rovnou celý díl, kvůli rezavému kousku řekněme 150mm? Jestli se tou karosařinou živíte, no prosím. Já jsem tady psal už několikrát, že to mám jen jako koníčka. Takže opravuju spíše drobnější věci, žádné velké bouračky atd.
Editoval varok (15-06-2022 20:58:04)
Offline
Tmelíš, lépe řečeno kydáš, hodně velkou vrstvu. Pak musíš hodně brousit. Kup si japonské špachtle, plech i plast, sežeň si někde plastové orientační tabule jako např.Pozor schod apod. Ty jsou dobré na nanášení na tvarované povrchy, prostě si vystřihneš tvar dle potřeby. Jsou měkké a dobře se s nimi dělá. Tmel musíš řadné rozmíchat, hlavně rychle a řidký ho nanášet. Jakmile začne tuhnout, vyhoď ho a míchej nový. Raději si kup tmel, co tvrdne pomalu, ať máš více času. A nanášej více slabých vrstev, bez kocourů. Na hrubé broušení je dobrá mřížka na sádrokarton.
Offline
varok napsal(a):
Tak tady jsem dokončil dílo na Yarisku. https://varok.rajce.idnes.cz/Toyota_Yaris/ No není to TOP jako z karosárny, ale snad to jde. Pořád mi moc nejde to tmelení a broušení složitějších tvarů.
Aby som Ťa stále len nekritizoval, tak teraz aj trochu pochvaly. Pozrel som si fotografie z opravy Yarisa a v konečnom efekte to je celkom dobre spravené. Ale - Ak by som Ti mohol poradiť, na niektorých fotkách je vidno súvislé dlhé zvary. To je naozaj zbytočné. Kľudne to boduj tak, ako to vidno na fotke č.20 a č.21. Potom bodové zvary obrús a ak nemáš chuť, alebo nevieš vylievať karosárskou spájkou, tak naozaj použi ako prvú vrstvu ten hliníkový dvojzložkový tmel. Ale ako Ti písal Zahajskej - nie hrubú vrstvu na 1x, ale niekoľko tenkých vrstiev. Nemaj strach, nehanbi sa, aj lakýrnik tmelí jedno miesto aj 5-6x, pokiaľ dosiahne požadovaného výsledku.
Japonská špachtľa, ako písal Zahajskej - super vec, výstražné plastové tabuľky rovnako a potom len tmeliť-brúsiť-tmeliť-brúsiť. Chce to hodne trpezlivosti a praxe. Ak si niekto myslí, že skúsený lakýrnik, prípadne klampiar natiahne tmel, obrúsi a je hotovo, tak je na omyle. A ešte niečo. Keď tmelené miesto brúsiš prvý, druhý krát, tak brúsny papier č.40 A po každom brúsení pred nanesením ďalšej vrstvy tmelu poriadne ofúkať kompresorom. Až budeš tmeliť 4-5x, tak potom brúsnym papierom č. 120 A ešte jedna rada - vibračná brúska je dobrý pomocník, ale kruhová excentrická je aj tak najlepšia. Ak nemáš a chceš kupovať, kúp rozhodne s priemerom 150mm a s odsávaním. Pre domáce použitie dostaneš aj za prístupnú cenu.
Editoval Juraj.A (16-06-2022 10:41:33)
Offline
Co jsem kdysi viděl, tak se na káry používala obyčejná klempířská pájka cín olovo. Dnes může být s olovem trochu problém, protože olovnaté pájky se dnes dají kupovat jen na IČO. Ale na běžné spotřební auto jse mně ejví pájka jako zbytečná. U tatrovek 613 se pájkou zakrýval o stopy po ručním doklepávání vylisovaných dílů, to u běžného auta není třeba.
Offline
Radim napsal(a):
Co jsem kdysi viděl, tak se na káry používala obyčejná klempířská pájka cín olovo. Dnes může být s olovem trochu problém, protože olovnaté pájky se dnes dají kupovat jen na IČO. Ale na běžné spotřební auto jse mně ejví pájka jako zbytečná. U tatrovek 613 se pájkou zakrýval o stopy po ručním doklepávání vylisovaných dílů, to u běžného auta není třeba.
Máš pravdu, že dnes zohnať spájku s obsahom olova je problematické. Na šťastie sa ale stále nájde niekto, kto veci rozumie a pochopil, že olovo sa nie všade dá nahradiť. A aj preto ak človek hľadá, tak tú správnu karosársku spájku s obsahom olova zoženie.
https://www.hotair.sk/detail/pasty-ciny … -100g.html
Predpokladám, že aj v Česku by sa dala pri troche snahy zohnať.
Offline
Varoku, pekne opravene. Sikovny....
Offline
Dnes se olovnatá pájka musí shánět s hodně snahy. Asi se snadno dá sehnat v bazarech, kde se lidi zbavují starých zásob. Ale IČO už obvykle chtějí i firmy, co prodávají na Aukru. Akorát občas se stane, že kdo prodává spíš něco jiného než věci kolem pájení a pájky má jen jako málo podstatný doplněk sortimentu, o tom neví.
Nebo kvůli tomu bude třeba založit podnikání, aby člověk na finančáku získal IČO a mohl ho tak uvádět prodejcům.
A zrovna tady: https://www.hotair.sk/detail/pasty-ciny … -100g.html
je třeba k prodeji uvést IČO.
Editoval Radim (16-06-2022 15:26:00)
Offline
zahajskej, Juraj.A: Děkuji za rady. No tentokráte jsem netrefil tvar plechů úplně tip ťop, tak jsem to potřeboval dohonit tmelem. Vím nemá se to, má být co nejtenší vrstva tmelu, ale po obroušení tam moc toho nezbylo, odhadem 1 max. 2mm. Japonské špachtle používám, ale jak jsem psal, záleží co tmelím. Když dělám auta které mají jednoduché tvary, tak mám už plechařinu na slušné úrovni a stačí mi opravdu natáhnout jemný film tmelu na vícekrát.
Jako první vrstvu jsem dal hliníkový tmel, doporučili mi ho v jedné míchárně autolaků, že na takové věci už se nepoužívá se skelným vláknem. Druhou a další vrstvy už jsem použil klasický žlutý SuperSoft.
Ta Toyota má dost složité tvary na prazích a zadních lemech jak už jsem psal dříve. Samé ohyby, vlnky apod. Ale nakonec to vyšlo slušně. Chybičky tam jsou, ale nejsem profík.
jean: Děkuji
Offline
kuwa Roberte, mám totálně shnilého Tranzita (zespoda) dal bych ti ho na opravu kastle a zaplatil třeba 500Kč/hod.
Jenže ty se se vším tak s.reš že by asi vyšlo levněji koupit nového.
Offline
Bourači, bydlíte hodně daleko a navíc nemám tak velké prostory, kde bych schoval Tranzita. 500kč/hod. je váš návrh, já ve výsledku dělám skoro zadarmo, protože když si nakonec spočítám kolik času strávím nad opravami, materiál atd. tak nemám skoro žádný výdělek. Ale jak už jsem tady psal mnohokrát, nedělám to kvůli penězům, ale mám to jen jako koníčka. I když dnes každá korunka dobrá. Yarisa jsem opravoval necelý týden po práci + celý víkend od rána do večera. Takže víkend 2 dni po asi 10 hodin a 3 dny asi 5 hodin po práci každý den.
Editoval varok (17-06-2022 16:46:18)
Offline
varok napsal(a):
Bourači, bydlíte hodně daleko a navíc nemám tak velké prostory, kde bych schoval Tranzita. 500kč/hod. je váš návrh, já ve výsledku dělám skoro zadarmo, protože když si nakonec spočítám kolik času strávím nad opravami, materiál atd. tak nemám skoro žádný výdělek. Ale jak už jsem tady psal mnohokrát, nedělám to kvůli penězům, ale mám to jen jako koníčka. I když dnes každá korunka dobrá. Yarisa jsem opravoval necelý týden po práci + celý víkend od rána do večera. Takže víkend 2 dni po asi 10 hodin a 3 dny asi 5 hodin po práci každý den.
Podľa hesla - práce je moje hobby, na výdělku nezáleží, hlavně že se nadřu.
Offline
Njn, Ford má korozi už v základní výbavě :-)
Offline
zahajskej napsal(a):
Njn, Ford má korozi už v základní výbavě :-)
Vidím, že vieš o čom hovoríš. Jeden skriňový Ford Transit som vyváral a striekal, ale druhý, čo mi stojí pred domom asi už robiť nebudem. Je ho škoda, lebo je to 6-miestny valník, neskutočný pracant, však som s ním navozil materiál na dom, pivnicu a dielňu, ale skorodovaný je neskutočne. Je mi ho aj taktrochu ľúto, lebo čo sa týka motora, prevodovky, podvozku je v TOP stave, len tá korózia...
Editoval Juraj.A (18-06-2022 13:45:46)
Offline
Myslím si že dodávky hnijou celkově, ne jenom Fordy. I když nejvíce shnilých vídám opravdu asi ty Tranzity.
Offline
A s tím mým dotazem nikdo nepomůže? Rada že mám koupit více tmelu není jaksi moc na úrovni. Nejsem profi karosář, ale když vyvařuji nějaké auto a chci se napojit na původní díl, tak to mám ve spoji propadnuté do V. I když se snažím dát bod třeba na jednu stranu, po chvíli třeba doprostřed, po chvíli na druhou stranu. Dělám přestávky mezi jednotlivými body. Nebo mám čekat mezi body delší dobu?
Offline
Musíš furt vyklepávat. Zavařit, vyklepat, zavařit, vyklepat.
Offline
To se hezky řekne, ale když není z druhé strany přístup, co potom?
Offline
Heftneš si do místa reverzní kladivo
Offline
To kdybych měl dělat po každém heftu,tak to raději vykytuju. Je to rychlejší a výsledek vyjde nastejno. Hi.
Offline
varok napsal(a):
A s tím mým dotazem nikdo nepomůže? Rada že mám koupit více tmelu není jaksi moc na úrovni. Nejsem profi karosář, ale když vyvařuji nějaké auto a chci se napojit na původní díl, tak to mám ve spoji propadnuté do V. I když se snažím dát bod třeba na jednu stranu, po chvíli třeba doprostřed, po chvíli na druhou stranu. Dělám přestávky mezi jednotlivými body. Nebo mám čekat mezi body delší dobu?
Musíš zvárať bezpodmienečne tie dva plechy natupo? Však si priprav opravný plech, obkresli ho na karosériu a vyrež ho tak, aby Ti ostali na pôvodnom plechu 2mm po obvode navyše. Tie 2mm zahni buď falcovačkami, alebo za pomoci kladiva a babky smerom dovnútra a nový plech potom privaríš o hranu a tá sa neprehne. Aby si mal tie plechy v rovine, prichytíš si ich dvomi-tromi magnetmi.
Editoval Juraj.A (20-06-2022 18:20:29)
Offline
Na falc se chci naučit svařovat. Mám zatím jen ruční kleště, plánuji ty pneumatické.
Offline
varok napsal(a):
Na falc se chci naučit svařovat. Mám zatím jen ruční kleště, plánuji ty pneumatické.
Osobne používam cenovo dostupné pneumatické falcovacie a dierovacie kliešte Parkside. Je to naozaj pomocník k nezaplateniu ale zase sa nimi nie všade dostaneš. Potom musíš spraviť viac ručne.
Editoval Juraj.A (21-06-2022 07:57:09)
Offline
Tak někde v rozích a méně přístupných místech to je jasné, to chápu
Offline
To je fakt brutální
Offline