SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Srdečně zdravím!
S důvěrou se na vás obracím s dotazem ohledně technologie opravy karburátoru Jikov 32BS:
1) Jak nejlépe opravit zkroucenou přírubu? Jsem schopný dosedací plochu srovnat ofrézováním, leč ubere se materiál a neduživá příruba bude ještě náchylnější k ohnutí. Kromě toho bude furt křivá druhá strana "křidýlka" příruby a nebude tam matice s podložkou sedět plnou plochou - pokud i to místo neofrézuji a ještě víc neuberu materiálu. Je nějaká možnost srovnání za tepla? Materiál je zřejmě nějaká zinková slitina.
2) Jaký je důvod zkroucení příruby a tedy jak mu předejít? Někdo říká, že se příruba zkroutí při necitlivém dotažení upevňovacích matic, což se mi ale nezdá . Jiný zase říká, že za to ohnutí můžou vibrace motoru a samotného automobilu během jízdy v součinnosti s relativně velkou váhou karburátoru. A všiml jsem si, že i úplně nové, nikdy nenamontované karburátory mají přírubu mírně ohlou - takže možná i pracuje ta (asi) zinková slitina.
Děkuji za odpověď a omlouvám se za nezvyklý dotaz a neumělou fotku.
PS: Kdyby měl někdo pocit, že tohoto typu karburátoru jsou plné vrakoviště, a že si mám dojít pro jiný lepší, tak ne, nejsou! Už je to přeci jen cca 45 let, co se přestal používat.
PPS: Uložení hřídelky klapky je OK
Offline
A co tu prirubu "domodelovat" (mezeru vyplnit) kovem plnenym epoxidem? Neco jako https://eshop.chemweld.cz/ch-1410-ocel- … avy-oceli/ ale urcite vyrobcu bude vic. Ale priznam se, ze netusim, jestli by to stacilo teplotne (pisou 120, kratkodobe 150).
Offline
Ahoj,já mám zkušenost se stodvacítkou,karbec EDSR.Řešil jsem stejný problém,neřešil jsem ale veterána,ale auto pro potřebu denní jízdy,takže poněkud "humpolácky".
Přírubu jsem v amatérských podmínkách brousil na šmirglpapíru,který byl přilepený k laminodesce.Přírubu jsem srovnal,klapky nastavil známej na budík.
Namontoval na papírový těsnění a silikon.Potom šel dokonce i jakž takž seřídit.Ale deformace byla celýho tělěsa.
Myslím,že karburátor deformuje způsob upevněí krytu vzduchového filtru.Šroub,kterým se přitahuje sání na víko karburátoru,deformuje nepřiměřený utahovací moment "vytahuje "víko karburátoru a ním i zbytek tělěsa.
To vše hlavně za podpory tepla.Toť moje zkušenost.
Offline
Udělal bych to tak, jak píše e-ryc. Lepidlo na kov. Tohle by mělo taky fungovat: https://www.lepidlatmely.cz/loctite-ea- … vani-spar/ , spára do 3 mm. To co uvádí e-ryc je na ocel, ale maj tam taky tmel na hliník. Jen to zpracování je takový divný, jak práce s moduritem. Zamáčknu a počkám, až to vytvrdne. Teplotní odolnost lepší, než Loctite (120 st.), Loctite jen 100.
Udělat malou ohrádku, nalejt dovnitř, do díry v karburátoru nacpat špunt od bublinek, aby to tam nenateklo, přitisknout svěrkou ke stolu, po vytvrzení začistit.
Já mám něco takovýho: https://www.lepidlatmely.cz/loctite-ea- … ne-odolny/ , tohle je odolný do 190 stupnů. Ale jak moc máš odolnou portmonku ..... ?
Píšou spára do 1 mm, ale já jsem to používal na tmelení nerovností do 4 mm, bez problémů.
Offline
Nejednodušší by byl asi ten epoxid s plnivem. Líp by vypadalo na chybějící část napájet klempířký cín a pak to odfézovat do roviny. Pokud by cín nechytal na materiál karburátoru, tak udělat galvanicky mezivrstvu mědi. Problém může být s vneseným teplem při samotném pájení, aby se karburátor nedeformoval.
Editoval Charon (04-06-2022 16:07:44)
Offline
Neviem na lade som to zbrusil polozene na skle a potom dal perove podlozky a dotahivalo sa to s citom. Islo o spoj sacieho porubia a karburatorA.
V dnesnej dobe by to islo vyskovo oskenovat a vyrobit frezovanim, presnu podlozku co by kopírovala zakrivenie karburatorA.
Offline
Nebo třeba univerzální silikon. Nanést silikon v přiměřeném množství, sešroubovat tak, aby tam byla ještě vůle, řekly bych tak půl až 1 mm a nechat ztuhnout, mezi kovy by to mohlo tuhnout tak do týdne. Potom odšroubovat a vypadlo by pružné silikonové těsnění odolné vyšším teplotám a přesně podle štěrbiny.
Nebo nanést univerzální silikon, přitlačit až na doraz, nechat silikon zase pár dnů ztuhnout. Potom těsnění odloupnout a přírubu trochu na skle na jemném šmirglu zbrousit, aby se při šešroubování na to těsnění vytvořil tlak a těsnilo to.
Akorát univerzální silikon je octový, při polymeraci se uvolňuje kyselina octová. Nevím jestli by ta octová nepoškodila ten zinkový odlitek, muselo by se to vyzkoušet.
Editoval Radim (05-06-2022 08:55:26)
Offline
Kdysi jsem pomoci pripravku prirubu karburatoru rovnal(bylo treba byt velmi opatrny) nakonec se lehoučce dobrousilaZpravidla za to muze velky utahovaci moment šroubů ,ony ty zinkove slitiny jsou vcelku blato!!Silinon je blbost (neodolava benzinu) a jakykoli opravny material musi bez zmen tvaru take odolavat benzinu!
Editoval Honza007 (05-06-2022 09:33:19)
Offline
Raz som mal knihu, volalo sa to niečo ako: "škoda aby jezdili i v roce 2000". A keď sa dobre pamätám, tam písali, že dôvod deformácie karburátoru je príliš veľký uťahovací moment skrutky vzduchového filtra. A ak sa dobre pamätám bol tam aj návod ako to narovnať. Ale postup si už nepamätám. Skúsim tú knihu pohľadať a prípadne sem hodím sken tých strán…
EDIT:
Dokonca som tu knihu našiel cez google (hneď prvý odkaz ).
https://www.google.sk/url?sa=t&rct= … Phbe_-zjy8
Ale nečítal som ten návod na narovnanie (nemám teraz na to čas), tak neviem či to nie je blbosť...
Editoval Tipi (05-06-2022 10:10:12)
Offline
Silikon v žádném případě, benzín ho rozpouští. Pérové podložky na karboš z hliníkové slitiny takzéž ne, vytlačí se do materiálu a nefungují. Podložka musí být vždy klasická rovná. Hliníkové slitiny jsou na tlak pružné, při dotažení se zmáčkne a sama o sobě funguje jako pérovka.
Mezi karboš a přírubu je vhodné dát těsnění, podložku z kuprextitu tl.5mm a opět těsnění. Kuprextitová podložka jde broušením zhruba dovytvarovat, zbytek dožene těsnění. Také zabraňuje přestupu tepla od motoru a výparu benzínu z karburátoru. Typické, kdy po jízdě a krátké přestávce se snažím opět nastartovat, tak motor nechce naskočit, protože je karburátor suchý, benzín se vypařil.
Offline
to Tipi...ale BSko urcite neskruti skrutka vzduchoveho filtra....lebo ziadnu nema. Plati co bolo napisane vyssie. Utiahnut s citom a nie na krv.
Offline
Ja by som ho vysrotoval a dal novy, ak sa objavi niekde na bazari. Brusit a rovnat prirubu mozes kolko chces. Skruti sa tym rychlejsie, cim bude tensia.
(minule som prave jeden skoro uplne novy vyhodil, nikto to uz nechcel ani zadarmo)
Offline
SO 545 úprimne povedané, ja sa v problematike karburátorov neorientujem. Keď som videl deformovaný karburátor jikov, tak som si hneď spomenul na tú knihu. Ale vôbec som si neoveroval, či sa jedná o "ten môj" karburátor. Tak sorry ak som poradil blbosť...
Offline
A čo keby sa príruba ofrézovala úplne na nejaký definovaný tvar, a vyrobila by sa nová, ktorá sa do karburátoru zalisuje?
Offline
zahajskej napsal(a):
Silikon v žádném případě, benzín ho rozpouští.
Hm, co jsem tak googlil, tak hlasy těch, podle ktetrých se silikon rozpouští a těch, podle kterých je vhodný byly tak 2 - 3 : 1. Asi záleží jaký silikon a je ten silikon propolymerovaný.
Kdybych měl ten silikon po ruce, to těsnění bych udělal, tak, aby se k silikonu, dokud je měkký nedostal žádný benzín ani jeho páry. Těsnění bych potom nechal pořádně zpolymerovat a ještě potom "dopekl" tak hodinku při takových 130 st c v troubě nebo aspoň ve vařící vodě.
Buď by to potom po čase nabobtnalo a dělalo problém nebo ne.
Těsnění by mělo jít taky vytisknout na 3D tiskárně z flexibilního měkkého polyuretanu TPU. Polyuretan by měl být odolný organickým rozpouštědlům, takže by se neměl benzínem rozpouštět.
Editoval Radim (05-06-2022 12:52:22)
Offline
Odolnější bude silikon co se používá jako těsnění pod hlavu motoru. Ten se koupe v oleji a tak bych očekával, že mu benzín nebude vadit.
Offline
Musí být zpracován tak, aby ta polymerace byla co nejdůkladnější, aby byl co nejvíc prosíťován.
Dá se na to zeptat třeba v Lučebních Závodech Kolín, tam vyrábějí tyto tmely. Nebo třeba v Brave tuším v Krnově.
A díval jsem se i Loctite má slušnou nabídku silikonových tmelů.
Nebo potom vybrat něco z dvousložkých poyluretanových nebo silikonových tmelů.
Offline
Charon napsal(a):
Odolnější bude silikon co se používá jako těsnění pod hlavu motoru. Ten se koupe v oleji a tak bych očekával, že mu benzín nebude vadit.
Silikon ako tesnenie pod hlavu motora? Ty si sa s koňom zrazil? Mám 68 rokov, viac ako polovicu života som sa živil ako automechanik a zvyšok ako reštaurátor historických vozidiel, ale silikónové tesnenie pod hlavou motora som naozaj nevidel.
Offline
Juraj.A napsal(a):
Charon napsal(a):
Odolnější bude silikon co se používá jako těsnění pod hlavu motoru. Ten se koupe v oleji a tak bych očekával, že mu benzín nebude vadit.
Silikon ako tesnenie pod hlavu motora? Ty si sa s koňom zrazil? Mám 68 rokov, viac ako polovicu života som sa živil ako automechanik a zvyšok ako reštaurátor historických vozidiel, ale silikónové tesnenie pod hlavou motora som naozaj nevidel.
Nesmíš ho brát doslovně. běžně pojem silikon je bráno co vytlačí z tuby. To že tam může být vazelína ,silikonový tmel, polytmel...... má namysli červený tmel odolný teplotám ten pokud se nechá ve vrstvě vytuhnout tak je to perfektní těsnění. bežně používám na straně karburátoru. Postup práce tam kde mně chybí tesnění vložím podložky 0.5mm zapatlám vrstvou tmelu a přítáhnu lehce po 3 dnech sudám vyhodím podložky a přitáhnu s citem a mám perfektní těsnění. ještě mi žádný neschořelo benzín to po vytvrdnutí taky nežere.
Offline
A co stary dobry korek?
Offline
Juraj.A napsal(a):
Silikon ako tesnenie pod hlavu motora? Ty si sa s koňom zrazil? Mám 68 rokov, viac ako polovicu života som sa živil ako automechanik a zvyšok ako reštaurátor historických vozidiel, ale silikónové tesnenie pod hlavou motora som naozaj nevidel.
Přesně jak to píše ctiteljan, je to v tubě, konzistenci to má jako silikon a je to na to určený. Polymer či co to chemicky je není až tak klíčový, rozhodně to je něco jiného než to co se dává v koupelně kolem vany, ač tomu obchodně říkají silikon na ... Taky cena je trochu vyšší než u sanitárního silikonu. V mototechně, vlastně v prodejně autodílů už dokáží poradit.
Offline
Charon> ja myslim ze juraj narazi na fakt, ze je rozdil dat cerveny silikon pod ventildekl a nebo pod hlavu samotnou. To prvni se dela, to druhe je nesmysl.
Offline
Tady je příklad:
https://www.metalfix.cz/stavebni-a-dile … 00-c_p5635
Ale opravdu to není pod hlavu motoru. Tam je nutná mechanická pevnost a správná tloušťka.
Offline
Jasně, beru. Ten ventyl dekl je správně. Podobně olejová vana, vodní pumpa.... Třeba u té pumpy výrobce přiložil těsnění a ještě něco v tubě co vypadalo jako černý silikon a mělo se namazat na to těsnení před usazením.
Offline
Je fakt že pod hlavu to moc není hlavně okolo aut, ale co se týče sekaček, malých motorek drží i pod hlavou jakou nouzovka když chčije starý těsnění. namazat z obou stran a nespálí se a drží, červenej dokonce udrží i na spojení výfuk hlava ač mně to překvapilo ale na motoru chlazeným vzduchem nebývají teploty přesahující 200st. Pokud to šlo výš tak zadření netrvalo dlouho
Offline