SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Dík za informaci, mně se to nechtělo hledat v tabulkách a počítat.
Měl bych poznámku, že přepouštění by asi mohlo dobře fungovat v zimě za mrazů, kdy bude z různých nádob ve větším množství dostupný led. Láhev, do které se přepouští, by se tak mohla chladit v barelu s vodou a ledem a láhev, ze které se přepouští by se tak mohla držet na teplotě řekněme 35 st C v teplé vodě. Přepouštění bude rychlejší a z částečně vyčerpané láhve se přepustí víc plynu než při běžné teplotě.
Editoval Radim (21-03-2022 10:09:17)
Offline
Tak dnes vyzkoušeno. Velká láhev měla kolem 100Bar. Našroubovali jsme tu smyčku. Ale postup otevírání ventilů opačný než psal Famater. Tedy nejdříve naplno otevřen ventil na malé láhvi a potom postupně trochu pootevřít ventil na velké láhvi. Do malé láhve to natlačilo zhruba 70Bar, ve velké potom zůstalo zhruba stejně.
Offline
Varoku, přečti znova co jsem psal. Udělali jste to stejně, jak jsem psal, jen jste vynechali "propláchnutí" přepouštěcí trubky. U směsky to je jedno, u Ar bych to vypláchnutí doporučoval.
Online
Famater: Je to tak, špatně jsem to přečetl. Omluva
Offline
Tedy páni kolegové, pěkně jste to tady zamotali.
1, Neexistuje možnost, aby po ukončení přepouštění mezi tlakovými lahvemi v nich byl rozdílný tlak. Tedy pokud zdrojovou láhev někdo předčasně nezavře.
2, Neexistuje možnost zkapalnění CO2 ve směsi, kde je méně než 25% CO2. Ani hlubokým podchlazením.
3, Ať děláte co děláte stále platí stavová rovnice pro plyny pV = RT.
Offline
Vždyť to nikdo netvrdí. Pokud si přečteš co jsem psal, tak nic z toho není v rozporu s body 1-3 příspěvku #30.
Online
Trochu opravím, aby to bylo jasnější.
pV = nRT kde n je množství plynu.
A řekl bych, že u přepouštění sice jako konečná fáze bude v obou láhvíc stejný tlak, ale je třeba kontrolovat teplotu. Jestli bude různá teplota láhví, u zdrojové láhve nízká teplota daná tím, že se tam přepouštěním tlak snížil a u cílové láhve vysoká teplota daná tím, že se tam přepouštěním tlak zvýšil, tak při výrazném rozdílu teplot se nakonec může do cílové láhve přepustit znatelně méně plynu než kolik by z teorie vycházelo. Muselo by se potom čekat nejen až se vyrovná tlak v láhvích, ale taky až se +- vyrovná taky teplota v láhvích.
Editoval Radim (22-03-2022 08:20:36)
Offline
jirkati napsal(a):
Tedy páni kolegové, pěkně jste to tady zamotali.
1, Neexistuje možnost, aby po ukončení přepouštění mezi tlakovými lahvemi v nich byl rozdílný tlak. Tedy pokud zdrojovou láhev někdo předčasně nezavře.
2, Neexistuje možnost zkapalnění CO2 ve směsi, kde je méně než 25% CO2. Ani hlubokým podchlazením.
3, Ať děláte co děláte stále platí stavová rovnice pro plyny pV = RT.
Zapomněls: 4, stále platí trojčlenka, vyučovaná na základní škole
Offline
Pafíku, já jsem asi nebyl ve škole, když se trojčlenka probírala. neumím ji a ani ji neumím používat.
Online
Famater napsal(a):
Pafíku, já jsem asi nebyl ve škole, když se trojčlenka probírala. neumím ji a ani ji neumím používat.
?????
Ty fakt neumíš trojčlenku? Přímá a nepřímá úměra? To byl za mých mladých let základ. Naopak množiny jsme měli až na gymplu, teď jsou snad už na prvním stupni základky.
Zase na druhou stranu, pokud umíš zpaměti odtrojmocňovat, není ti co vytknout ....
Editoval pafik1605 (22-03-2022 09:29:48)
Offline
Samozřejmě to co přijde do čitatale a co do jmenovatele vím, ale trojčlenku, jako formální zápis neumím. Naštěstí mě ty množiny nezastihly. Ale zastihlo mě, že jsme měli na gymplu na matematiku (a fyziku) čerstvého absolventa MatFyzu. Ten nás neučil matematiku jako počty, ale opravdu jako matematiku. Žiji z toho dodnes.
Online
A těmi školními vědomostmi byl vždycky problém, zvláště v technických předmětech jako matematika, fyzika, chemie. Zpravidla to učily učitelky a nešly moc do hloubky. Na první hodině na gymplu pan emeritní profesor z tehdejší VŠST prhlásil, že nás tu matiku naučí, i když se budeme bránit, ale nejdříve do nás dostal počty a dokonce i základy množinových systémů. A skutečně to dokázal precizně a jeho vysvětlení a použitelnost derivačního počtu si z velké části pamatuji dodnes. Matika a taky deskriptiva se staly dokonce oblíbenými předměty na naší technické větvi. Zato na VŠ na první přednášku z matiky přišel profesor Skála a prohlásil, že ho naše znalosti přes počty ani diferenciální počet nezajímají a nasadil hned integrály a mraky matematických funkcí.
A dodnes si pamatuju, že vlastně nejdůležitější je dokázat vytvořit z každého matematického problému tzv. formální zápis a ten dokázat převést do matematického tvaru. To je zrovna případ vzpomínané trojčlenky, která bravurně dokáže řešit rovnice o jedné neznámé.
Offline
Jirkati, jsi z Liberce. Já jsem tam na VŠST strávil nejlepší roky svého života. Absolvoval jsem v r. 1968. Polopaticky mohl matematiku učit nejlépe Metelka. Nebyl to náhodou on?
Online
Ten pan emeritní profesor z VŠ, který učil na gymplu se jmenoval Kaše. Metelku jsme měli na VŠ ve druháku. Jeho čibuk byl pověstný a zakouřená chodba u jeho kabinetu v "Péčku" byla jasná. Taky na studium na VŠST rád vzpomínám. Na dobu, kdy jsem tam rok externě učil už méně. Změnou VŠST na Univerzitu se hodně ve škole změnilo. Více mě bavilo přednášet na SVV a na ČVUT Praha.
Omlouvám se za příspěvek mimo diskuzi o přepouštění plynů.
Offline
A to já si myslel, že nejdůležitější je matematický problém pochopit. Když se pochopí, tak se automaticky vypočítá. Když se nepochopí, tak se šprtají všelijaké vzorečky, do nich blbě dosadí a stejně potom vyjde hausnumero.
Offline
OT A neni to vpodstate to same? Problem (resp. jeho zakonitosti) pochopit na jedne strane a na druhe tahle "pravidla" umet vyjadrit v jazyce, ve kterem se s nimi da pracovat?
Offline
Matematický jazyk je jen jeden.
To jen všelijací minulí tuneláři a takyvědci se z jednoho vzorečku dokázali živit mnohokrát. jednou to bylo X1 X2 X3, podruhé A B C, potřetí a,b,c, počtrvrté X Y Z a pořád to byl jen jeden vzoreček. A já jsem nikdy nedokázal pochopit, proč se pořád totéž musím učit 5x, 10x nebo možná 50x. A taky mi to nikdy nešlo.
Offline
Uplne OT: kdyz uz plkame, u nas (matfyz) se tradovalo, ze v 89 se jako prevence proti STB provokaterum pri vstupu do budov zkousela definice limity
Offline
Matematika je jediná exaktní věda a je upně jedno, jak se prezentuje, zapisuje. Výsledek je vždy stejný bez ohledu na to jak dlouho trvá, než se dostanete na konec.
Offline
Matematika ma vždy fascinovala a vedel som, že kto ju pochopí, tak si ju osvojí a nebude mať s ňou ťažkosti. Čo ma ale ešte viac fascinovalo bolo to, ako taký Archimedes mohol stanoviť postup pre výpočet tzv. ludlfovho čísla pred skoro 2600 rokmi, keď ani neexistovala desiatková sústava ani dvojková komputerová.
Offline
Ad Archimedes, pokud se pamatuju, jeho az tak nezajimala numericka reprezentace, jako spis obdelnik o stejne plose (cili geometricka reprezentace a reseni). A toho se skladanim trojuhelniku (tvoricich vepsany a opsany n-uhelnik) da dosahnout celkem snadno. Ale dostat ten napad a ze by to k necemu mohlo byt dobre...
Na YT (tusim kanal Veritasium) se da najit video, jak podobnym geometrickym pristupem hledali v xy-tem stoleti reseni kubickych rovnic (a prisli na existenci komplexnich cisel). A zase. kdyz to clovek zna, tak to vypada lehke a zrejme. Ale prijit na to.
Z tohohle hlediska mame v dnesni dobe uz docela smulu, "jednomuzni" prelomove objevy jsou nejspis z vetsi casti vycerpane.
Offline
S objevy mate nepochybně pravdu. Mě fascinuje Tesla. Pustil se do střídavého proudu a cokoliv dělal, tak byl první a tím pádem objev. To už se nikdy nezopakuje.
Offline
Tesla byl skutečný genius na rozdíl od Edisona, který byl hlavně dokonalý bohatý manažer. Proto mohly po světě cestovat jeho týmy a "hledat" (dnes bychom řekli krást) nápady. Jistou zajímavostí, a zajímalo by mě skutečné technické řešení, je současné zjištění, že pro přenos vysokých výkonů při velmi vysokém napětí je mnohem výhodnější ss proud. V Číně je už dokonce zprovozněná taková ss linka VVN a už rok se provádějí měření skutečných ztrát v porovnání se souběžnou linkou VVN střídavou.
Jako svářeči dobře známe, jak se umí oblouk při ss proudu "rozdivočit" při vyšším napětí.
Offline
Tesla byl autista. Bylo mu ubráno na dovednostech jednat s lidmi a vycházet s nimi, neuměl například vůbec zpeněžit své vynálezy, možná vůbec nepochopil že jeho vynálezy jsou klíč k tomu stát se miliponářem.
Co mu bylo ubráno, tak to mu zřejmě bylo mnohonásobně vykompenzováno ve způsobu myšlení kompatibilním světu elektřiny a magnetismu, takže ty své vynálezy zřejmě objevoval intuitivně.
Co se týká přenosu velkých výkonů, tak od cca 500 kilovoltů má střídavý proud znatelně vyšší ztráty kvůli energii potřebné na střídavou polarizaci izolačních materiálů. Což stejnosmrný proud nemá, protože tam se polarizace izolantu nemění. Aspoň tak tomu rozumím. Ale nad napětí nějak 1000 kV zase spousta izolantů už přestává být izolanty a stává se vodičem, například běžný vzduch.
Offline
no vratil by som sa k tomu prepustaniu pani. celkom som si to so zaujmom precital a vyslo mi z toho teda, ze napriek tomu, ze horlave plyny na vykurovanie (napriklad pre tepelne delo - ohrievac) nedoporucujete prepustat, ale ak sa mi nechce totiz vlacit so 40kg flasou kade tade v aute, ked niekam idem, a chcem si zobrat len par kilo na par hodin do tej malej flasky co sa pod varic pouziva - tak co mam spravit pre to, aby som tu malu flasku celu nenalial skvapalnenym (napriklad) propanom ? predpokladam ze pri prepustani musi byt cielova flasa "na stojaka" = hore ventilom - a zdrojova flasa "prekotena" = dole ventilom aby tieklo "tekute" a nie plynne. a urcite to prepustat vonku, sak "keby cosi" (napriklad prasknuta prepustacia trubka - nechcem si barak vyhodit do luftu...). ale ako kurnik zistit, ci tam mam este nejake volne miesto na neskorsie vytvorenie "hladiny na odparovanie - splynovanie" ? vychadza mi to jedine tak, ze si tu malu flasu nedam uplne zvislo, ale ak si to premietnem zboku ako ked naklonite bandasku, a proste co ja viem 1/4 flase odhadom nechate prazdnu, lebo tab ostane ta bublina v objeme napr. 1/4 flasky... tak ? tak by to mohlo byt schodne ci ? aj ked asi dost dlho potrva kym sa to prebuble cez tu uzku prepustaciu trubicku... samozrejme, najskor treba vyrovnat tlaky plynneho media, aby nedoslo k tomu ze tlak z plniacej flasky totalne pretlaci tekute medium az nad max. hladinu a ostane tam len mala bublinka aj pri tom naklone plnenej flase. nakreslil som aj obrazok, ak by k tomu niekto chcel nieco dopisat...
Offline