SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Odborníci, mám problém. Dostal jsem od kamaráda k opravě skládačku. Už mu to jednou prasklo, tak to převařil cočkem (materiál ocel). Teď mu to prasklo podruhý, tentokrát to cočko. Tak jsem to odbrousil, a přemýšlím, co s tím. Není divu, že mu to prasklo zase, když se neobtěžoval odbrousit tu mosaz, kterou to bylo letovaný původně. Možnost letování mosazí nemám.
varianta 1) - hodit mu to na hlavu. Zatím ne. ale vedu stále v patrnosti
varianta 2) - svařit GI113, ale zakázat mu na tom jezdit. Samozřejmě neposlechne.
varianta 3) - zaletovat TIGem CuSn6, CuSn 12, ....
varianta 4) - svařit TIGem přechodovkou (312, 309)
Netuším, co je to za ocel. Bláto to nebude, ale Columbus EL taky ne. Proto přechodovka. Trubka má stěnu 1 - 1,2 mm (jen odhaduju poklepem).
Problém by mohla být ta zbylá mosaz, kterou se mi úplně dočista odbrousit nepovede. Sice se vypálí, ale zbyde tam po ní bordel. Kterej můžu vzít na pískovačku, ale jestli dostanu pryč všechno ..... ?
Další problém tuším v těch viditelnejch prasklinách; přechodovka by provařila kořen, letování TIGem ne. Ten materiál tam nezateče. Navíc tam musí zůstat vařený kus oceli, kterej si tam dal jako výztuhu a ten drží dobře. A nemůžu to úplně odpárat, protože bych nedodržel rovinu a měl by z kola štafle.
Co s tím?
Tak a ještě obrázky:
Offline
Pokud nepoužiješ variantu 1 tak musíš na variantu 4. Ty zbytky mosazi odleptej, je toho na netu poměrně dost, protože se mosaz leptá, resp. rozpouští poměrně ochotně v řadě přípravků. Takže lehce stehnout na dvou místech, po rozpuštění mosazi opláchnout a než to zreziví svařit, nejlépe na dvě vrstvy. Ta první bude asi trochu zlobit, takže hodně proudu, krátký oblouk a s minimem drátu protavit. Druhá vrstva už bude pro krásu a pevnost.
Jen pro informaci - čím je ta kostra svařovaná původně jako celek? Vypadá to jako MAG.
Offline
jirkati napsal(a):
Pokud nepoužiješ variantu 1 tak musíš na variantu 4. Ty zbytky mosazi odleptej, je toho na netu poměrně dost, protože se mosaz leptá, resp. rozpouští poměrně ochotně v řadě přípravků. Takže lehce stehnout na dvou místech, po rozpuštění mosazi opláchnout a než to zreziví svařit, nejlépe na dvě vrstvy. Ta první bude asi trochu zlobit, takže hodně proudu, krátký oblouk a s minimem drátu protavit. Druhá vrstva už bude pro krásu a pevnost.
Jen pro informaci - čím je ta kostra svařovaná původně jako celek? Vypadá to jako MAG.
Díky za radu, i Frankovi.
Přiznám se, že jsem té čtvrté variantě taky dával prioritu, jen jsem netušil, že se dá mosaz odleptat. Zinek bere HCL, ale s mědí je to horší.
Ta kostra je asi letovaná mosazí; ta protipříruba v tom kloubu určitě, tam je to opískované a je to vidět. Ty zbylý sváry netuším, je na tom prášková barva a dost tlustá a pískování toho kloubu prej trvalo skoro hodinu (tomu jsem se naštěstí vyhnul ).
Tak až seženu třistadvanáctku drát, a jestli se mi to povede, tak sem dám fotku .
Offline
takže už žádné foto nebude
Toto umím svařit, že má trubka 1mm tloušťku stěny nevadí - díky té přírubě, začnu vařit na ní a vždy když trubka uteče tak udělám housenku na přírubě a druhou (po malinkejch kouskách natahnu na trubku). Těžko to jde vařit najednou, to až finální okrašlovací housenka. Trubka musí být čistá i vevnitř
jinak uhoří.
Jo vařím pouze MMA.
Offline
Bourači, já vím, jak vařit různě tlusté materiály. Od tebe jsem čekal spíš poznámku, že bys vzal autogen a rozřezal to ....
Offline
No, tak jsem to upatlal. Začal jsem vždycky na té silné přírubě, když se to natavilo, vjel jsem krátce na trubku. Místama to šlo dobře, místama to udělalo prsk a byla tam díra jak do pr... Ačkoliv jsem tu mosaz zezhora obrousil na stříbrnej kov, tak pravděpodobně ta trubka byla chycená zespoda a v těch místech jsem musel vyvařovat větší či menší díru. Sice to nevypadá moc dobře, ale svár držet bude. S ER312 se dělá velmi dobře. Ale zcela evidentně je tam moc vneseného tepla díky vyvařování těch děr.
Offline
Nevím jak to vypadá zevnitř, ale nešla tam nacpat nějaká trubka nebo kulatina? Kola jsou problém. Jednou jsem jednomu známému něco vařil na tzv. horské kolo, takovou tu objímku co utahuje trubku sedačky, jak se vysunuje z rámu kola. Materiál max. 1,5mm ani to možná ne. Ale svařoval jsem to Magem.
Offline
Nešla, v tý přírubě je jen malá díra na odlehčení.
Offline
pafik1605
Vypadá to dost dobře. Měl jsi možnost regulace proudu? Ty dva krátery vpředu - to chtělo víc drátu a ujet na minimum proudu, nebo jestli nebyla regulace, tak ujet na tu přírubu... Jinak OK, držet by to mělo.
Offline
To víš že mám pedál .
Ale tohle je druhá vrstva, pod tím jedním kráterem byla vyprsknutá díra, kterou jsem zavařoval, a tohle je jen překrytí tý hrůzy vespod. Už jsem na to srovnat to i pohledově neměl morál
Asi desetkrát jsem si při tom říkal, že jsem mu to přece jen nehodil na hlavu .....
Offline
312 je boží, kdyby nestála tolik peněz, tak zruším GI113 a přejdu jen na ně .
Jsem rád, že se mi povedlo ukecat Sadílka, aby jich vzal pár kilo na sklad. Měl je jen Slanina v Příbrami, Chobola nic. Myslím jednotlivě, ne na celý balení.
Offline
Ty trubky na velocipédy bývávaly i CrMo.Nevím teda jak u skládačky ale crmo rámy se dělaly i u nás(mat. 15 131).Pamatuju tatíkův maslostroj kterej skončil s podobnou "frakturou" a oprava probíhala autogenem na dílnách "údržby" v někdejším Seliku.
Offline
Na tyto rámy používám ER AWS 307, případě ještě levnější OK TIGROD 13.09. Tou ER AWS 312 nemůžete nic pokazit, ta je ze všech nejlepší.
Offline
312 je určitě v pohodě,spíš jsem myslel na tepelný režim před a po svaření.13.09 taky na oceli třídy 15 používám,307 jako polštáře pod tvrdonávary když mi opravdu záleží na výdrži a životnosti navařeného dílu nebo nástroje.
Offline
Ládes: Opravdu se na jízdní kola před 40-ti léty používaly trubky jakosti 15něco?
Na Esce jsem jezdil 17 let. A to občas i s tím rozpojeným kloubem, takže kola téměř vedle sebe = dvoustopé vozidlo.
Nic se pode mnou nezlomilo. Matně si vzpomínám, že kolem plechů "pantu" byly koutové svary.
pafik 1605: Proto pochybuji o původním pájení mosazí, spíš to někdo už opravoval autogenem?
Jinak jako amatér zcela souhlas s 312, ať už MMA nebo TIG.
Offline
Je hezké, že se po roce a půl k tomuto tématu někdo vyjadřuje
davor: na co se mě to ptáš? Podívej se na první obrázek. Možná to žlutý není mosaz, ale zlato, co já vím. A je úplně jedno, jestli je to od výrobce, nebo z pozdější opravy.
Ještě pro zvědavce - samozřejmě jsem na tuhle akci už zapomněl, a jak se teď objevily další komentáře, tak jsem se zeptal kamaráda na osud opravy. Prý pořád drží ....
Offline
Davor: netvrdím to s určitostí a že všechny rámy jízdních kol,tomu že to tak mohlo být neodporují tabulky z roku 1972 kde už je 15 131 zařazená, stejně jako RMX který jsem kdysi vlastnil s cedulkou CrMo u hlavové trubky.312 je perfektní,snad by se s ní dala s troškou dobré vůle zhojit i zlomenina kosti.(s mohutnou nadsázkou).Se skládačkou jsem taky prožil jak pohodových tak krušných chvilek(ráno spěcháš do školy a tvoje kolo ve sklepě zaskládaný a na kraji ségřin"křáp",takže na něm musíš do školy,pak na trénink
Offline
To Palfik:
Jestli je to Brompton (a řekl bych, že ano), tak výrobce spojovací/skládací kloub k té tlusté rámové trubce pájí mosazí (brazing):
https://coeurcycliste.com/2017/08/01/be … -brompton/
A hezky píše, proč jsou některé části tohoto geniálního skládacího kola pájené a jiné svařované.
https://us.brompton.com/support/knowled … rts-brazed
Já už na něm jezdím přes 10 let denně a ani mých 110 kg s tímto spojem nic neudělalo. A pamatuji se, že některá kola jsou lakovaná jen bezbarvým lakem s přiznanými mosaznými pájeními a jsou moc hezká.
Zdravím, Tom
Offline
nedávno jsem navařoval 312 (limarosta) od lincolnu hranu nástroje. Překvapilo mě snadné zapalování oblouku, tak snadné, že tou elektrodou šlo bodovat, jako by to bylo ceočko
Offline
bn napsal(a):
nedávno jsem navařoval 312 (limarosta) od lincolnu hranu nástroje. Překvapilo mě snadné zapalování oblouku, tak snadné, že tou elektrodou šlo bodovat, jako by to bylo ceočko
Nerezky obecně mají mnohem snažší zapalování(dost taky záleží na tom čím se svařuje,opět musím vyseknout poklonu EWM-není problém postavit si 10 matičku (M6) bez zajištění a přibodnout ji ke svařenci klidně i znovuzapálenou 7018).312 jako hranu nástroje?Jakou hranu pracovní,spíš polštářovou vrstvu pod tvrdonávar ne?
Oprava kovadliny se myslím víc než povedla,hrany "řežou" a na celé dráze jsem v toleranci do 0,5mm z rovin.Největší opruz bylo předehřívání té 150 kilové "bestie"Na polštáře jsem tam použil 307,na vlastní návar 85.58 ve 3 vrstvách.
Offline
jo, uvažoval jsem nejdříve o eb-511, nicméně jsem si potom uvědomil, že 800 MPa na danou aplikaci stačí, pokud ne, přibude vrstva eb-511
Offline