SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Je zaujímavé aj potešujúce sledovať, koľko v elektronike zdatných nadšencov sa stretlo na svarfóre. Ono tie obvody v analógových color TV neboli vôbec jednoduché s množstvom regulačných, kompenzačných, synchronizačných, konvergentných či demodulačných obvodov navzájom sa ovplyvňujúcich, že často ani profesionálni servisaci si s tým nevedeli poradiť, aby to nakoniec za nich urobili amatérski nadšenci. Klobúk dole!
Offline
Tiež som prekvapený, akých ľudí tu nachádzam na fóre o zváračstve... Pôvodne som tu čakával ušmudlaných ľudí v zváračských monterkách, rukaviciach, s oklepavacím kladivkom... No a ono miestami tu mám pocit, že všetci majú prax i diplom v kombiobore ZVÁRAČ- ELEKTRONIK - METALURG
Offline
Ale oni bývají ušmudlaní a v montérkách.
Offline
Petsem napsal(a):
Tiež som prekvapený, akých ľudí tu nachádzam na fóre o zváračstve... Pôvodne som tu čakával ušmudlaných ľudí v zváračských monterkách, rukaviciach, s oklepavacím kladivkom... No a ono miestami tu mám pocit, že všetci majú prax i diplom v kombiobore ZVÁRAČ- ELEKTRONIK - METALURG
No, ale to se přece nevylučuje, není-liž pravdou?!
Offline
Frank napsal(a):
Petsem napsal(a):
Tiež som prekvapený, akých ľudí tu nachádzam na fóre o zváračstve... Pôvodne som tu čakával ušmudlaných ľudí v zváračských monterkách, rukaviciach, s oklepavacím kladivkom... No a ono miestami tu mám pocit, že všetci majú prax i diplom v kombiobore ZVÁRAČ- ELEKTRONIK - METALURG
No, ale to se přece nevylučuje, není-liž pravdou?!
mno poslední dobou mám pocit že co nejde opravit systemem vytáhnout ze zásuky a zase zapnout je neopravitelné a do koše s tím...... (sarkasmus pro nechápavé) bohužel taková je doba ......
Offline
To je podle mne přechodná doba.
Dřív byly všude univerzální součástky, tranzistory, diody, tyristory, dříve ještě elektronky. Člověk kouknul a po delším koukání na zapojení a trochu toho proměřování většinou dokázal odvodit , co to má dělat, a proč to nedělá a co je asi špatně.
Jenže dnes je čím dál víc věcí v elektronice černé skříňky, procesory a další chipy, rovnou v podobě plastových "plivanců" se spoustou vývodů, kde bez podrobného opravárenského manuálu rovnou k danému zařízení se spousta poruch prostě nedá najít. Nebo jen velmi těžko a za dlouhodu dobu zkoumání toho "bazmeku". Univerzální datasheety k součástce už dnes nestačí.
A až bude dostatek až mírný nadbytek chipů, tak se potom podle mne vývoj pohne dál k samokontrole a autodetekci poruch. Kdy běžné výrobky , například svářečky prostě většinu poruch ohlásí na displeji textem jako"porucha je v bloku 221 výkonových spínačů" .
Offline
"Přechodná doba".... ale k čomu?... K absolutným hodnotám ANO - NIE a nič medzi tým?
Stačí zájsť na STK a porozprávať s technikmi o tom, ako existuje úmera, že čím viac elektroniky a automatizácie, tým väčší problém urobiť emisnú kontrolu aj na zcela nových autách. Myslím, že sa posúvame od racionálneho gazdovskeho rozumu do obdobia zeleno-technického absolutizmu.
Offline
Já Radime vidím spíš trend kontroly zařízení a vytváření logů, které usvědčí uživatele z toho, že porušil záruční podmínky a informace o druhu poruchy bude k dispozici jen smluvnímu servisu a k detekci neoriginálních dílů.
Offline
Famater napsal(a):
Já Radime vidím spíš trend kontroly zařízení a vytváření logů, které usvědčí uživatele z toho, že porušil záruční podmínky a informace o druhu poruchy bude k dispozici jen smluvnímu servisu a k detekci neoriginálních dílů.
No, u auta na taková řešení bude velký tlak, protože auta jsou v EU přísně regulovaná. A nejspíš něco podobného budou chtít v Bruseli zabudovat do aut povinně.
U třeba svářeček neboli zařízení menšího rozsahu to třeba takhle přísné nebude. Nebo to bude u hodně značkových profi výrobců , zatímco u producentů levných svářeček pro hobby použití ne.
A kdoví v co to vůbec vyústí za nějakých větších pár desítek let. Třeba nakonec budou všechny elektrospotřebiče on line propojené do sítí a výpočetní výkon jejich procesorů bude na síti sdružený a k dispozici pro servisní účely těch spotřebičů i jinak.
Výrobci jakýchkoliv elektronických zařízení tak budou jednak vydělávat na jejich prodeji a jednak budou třeba prodávat výpočetní výkon, který se nespotřebuje na servis svých zařízení, třeba těch svářeček. A bude tak k dispozici v kapacitě jako jeden velký superpočítač hardwarově rozprostřený po síti všude tam, kde fyzicky nějaká ta svářečka existuje.
Offline
Ale už to skoro je na př. v motorových pilách
Offline
Ono toble je již léta, třeba v traktorech. Napíchnou bo a hned řeknou, že tehdy a tehny bylo přepnuto na ruční řazení, v kopci se neodřadilo a smekaly se kola. Každý prd mimo normál to zapíše. A servisák pak řve. Diagnostiky závad jsou již v autech a stačí na to primitovní čipy. Dnes je možné komunikovat s pračkou přes founa. Jen to bude spíše záležitost dražších modelů, low endovou produkci by to zbytečně zdražovalo.
Holt Velký bratr na nás bude koukat všude tam, kde bude jen trochu elektřiny. A bude jedno, zda to bude lednička, nebo svářečka.
Offline
Taky na low endovou produkci ještě není dostatek chipů. EU má prý uvolnit kolik miliard EUR, aby se v EU vyrábělo ne 3 nebo 5 % světové produkce chipů, ale 20 % světové produkce chipů. Tak uvidíme, jak se to bruselským papalášům povede.
Dnes se nějaké jednoduché chipy mají dělat u nás v Rožnově a okolí, snad z těch křemíkových plátů, co ONSEMI z Rožnova nevyveze pryč a v Drážďanech kousek za našimi hranicemi na výrobě trošku složitějších chipů už teď dělá několik fabrik s příslušnou infrastrukturou, celkem na 80 tisíc lidí.
Offline
Radim napsal(a):
Výrobci jakýchkoliv elektronických zařízení tak budou jednak vydělávat na jejich prodeji a jednak budou třeba prodávat výpočetní výkon, který se nespotřebuje na servis svých zařízení, třeba těch svářeček. A bude tak k dispozici v kapacitě jako jeden velký superpočítač hardwarově rozprostřený po síti všude tam, kde fyzicky nějaká ta svářečka existuje.
Bohužel ono to je podobné, ale ještě mnohem horší už teď. Výpočetní výkon běžných spotřebiičů je prakticky nepoužitelný (to specializovaný cluster v datacentru vyjde mnohem lépe), možná nějaká těžba crypta na mobilech...
Ale na co se k internetu připojená elektronika hodí skvěle, navíc mnohem ziskověji než výpočty, je šmírování lidí. Televize co posílá, na co člověk kouká, tady robovysavač který zná dispozice bytu, tady chytré domovní kukátko které vše posílá domů, auto bonzuje kdy kam jede, s daty se samozřejmě čile obchoduje takže v lepším případě každej větší provozovatel má mnohem přesnější údaje než legendární pavlačová drbna. U svářeček bych se konkrétně tolik nebál, ono už i u těch traktorů to v poslední době vypadá, že to výrobci přehnali a (moc nesleduji, takže detaily nevím) i legislativa začíná jít proti nim, v nějakém státě nevím jestli zákonodárce nebo soud už dospěl k tomu, že bránit servisu je monopolní praktika a že tudy ne. No uvidíme, snad to dopadne dobře...
Offline
Radim napsal(a):
....A až bude dostatek až mírný nadbytek chipů, tak se potom podle mne vývoj pohne dál k samokontrole a autodetekci poruch. Kdy běžné výrobky , například svářečky prostě většinu poruch ohlásí na displeji textem jako"porucha je v bloku 221 výkonových spínačů" .
Nemyslí si, že by to pokračovalo dál, než to je teď. Je skupina závad, které dokáže dle výrobce odstranit uživatel a ty se na displeji, nebo jinak už hlásí. Už teď snad všechny zařízení hlásí nízký stav baterie a vyžadují výměnu nebo nabití. Myčka hlásí ucpaný sítko, nepřitékající vodu ...., vysavač plný sběrný koš, auto málo brzdové kapaliny či vody, tiskárna problém s tonerem... Pak je skupina závad který jsou určený jen pro servis, typicky VAG chybové kódy nebo informace které se vyčtou po připojení a sofistikovaných testech specializovaným nástrojem. Bohužel pozoruji trend, kdy čím dál víc banálních závad je směřováno na opravu servisem nebo vyhození věci jako neopravované. Třeba výměna baterie v mobilech nebo ve svářecí kukle. Ale i pro výrobce je čím dál výhodnější měnit zařízení nebo bloky než součástky. Nemusí si držet kvalifikovaný lidi, nemusí je školit, nemusí držet díly... Už samotné vytvoření systému, který by v zařízení odhalil a popsal závadu je drahý, a proč by to výrobce dělal, pokud nemusí. To dává smysl jen u drahých nebo kritický zařízení. Příkladem kritického zařízení je letadlo.
Offline
Charon : určite bych to nespojoval s dnešním hlašením chybových kodů. toner došel před rokem presto stále tiskárna tiskne aniž by vynechávala, kódy v autech jsou taky super. špatný tlaky nafty. no ceny servisu skákaly někde od 80tis výše mno stačilo vyčistit sítko v nádrži a chyba se ztratila ani jeden z 5ti servisů na tohle ani nemyslel. Jinak čipů je dost a jsou volné kapacity. jen výrobci požadují zastaralou technologii na kterou jim čipový průmysl kašle jdou dál modernizují, zlevnují .....
Offline
ctiteljan napsal(a):
Charon : určite bych to nespojoval s dnešním hlašením chybových kodů. toner došel před rokem presto stále tiskárna tiskne aniž by vynechávala, kódy v autech jsou taky super. špatný tlaky nafty. no ceny servisu skákaly někde od 80tis výše mno stačilo vyčistit sítko v nádrži a chyba se ztratila ani jeden z 5ti servisů na tohle ani nemyslel. Jinak čipů je dost a jsou volné kapacity. jen výrobci požadují zastaralou technologii na kterou jim čipový průmysl kašle jdou dál modernizují, zlevnují .....
Dnes sa všetko vyrába pre, s prepáčením, hlúpych. Voľakedy by sme nedostali vodičák, keby sme nepreukázali schopnosť vykonať základný servis pri poruche vozidla priamo na ceste. V povinnej výbave vozidla muselo byť aj predpísané náradie.
Offline
senior> A uprimne, myslis ze by i tehdejsi "nehloupy" ridic na dnesnim aute zvladnul jiny "zakladni servis" nez vymenu kola a doliti provoznich kapalin? O tom, ze mnohe ridicky to nezvladaly ani tenkrat, nemluve.
Offline
Souhlasím Seniore, a je to čím dál tím horší. Vše směřuje k vyhodit a koupit nový nebo dát do servisu. Třeba na těch autech skoro u všeho je řešením problému zavolejte odtahovku a odvezte do servisu. Někde jdou o kousek dál a místo zavolejte odtahovku přepne automatika auto na nouzový režim aby jste to mohli odvézt do servisu sami.
V té souvislosti mě štvou dvě věci:
1) Úmyslně použité díly vyžadující speciální nástroje nebo běžné díly upravené tak, aby nešly nahradit dílem od jiného výrobce. Příkladem jsou atypické šrouby, závitem nebo hlavičkou.
2) Nařízení státu a na něj navázaných organizací na glejt co musí mít ten co to dělá. Snahou je vytvořit skupinku privilegovaných od kterých si tu činnost musí ostatní kupovat.
Ctiteljane, vyčištěním sítka nebo nedej bože výměnou by si servis nevydělal. U těch tiskáren je počítadlo vytištěných stránek a od nastavené hodnoty to žádá výměnu toneru. Spočítaný je to tak, aby byla jistota, že nedojde k tisku bez toneru. Jenže to nijak neodráží kolik toneru na stránky bylo spotřebováno. Měření spotřebovaného/zbývajícího toneru by stálo pár centů, úsilí, které výrobce raději investuje do programového vybavení umožnujícího jedním kliknutím objednat toner nový. Opět funkce pro blbý, ale platící.
Offline
E-Ryc napsal(a):
senior> A uprimne, myslis ze by i tehdejsi "nehloupy" ridic na dnesnim aute zvladnul jiny "zakladni servis" nez vymenu kola a doliti provoznich kapalin? O tom, ze mnohe ridicky to nezvladaly ani tenkrat, nemluve.
I na současném autě jde udělat spousta oprav jen s základní výbavou. Třeba poslední problém který byl dle současných měřítek na odvoz na valníku. U Oktávky je pod podlahou hliníkový chladič, vypadá jako penál nebo tenká cihla. Uchycení se urvalo a chladič za obrovského řevu drhnul o silnici, při další jizdě by se rychle probrousil nebo urval. Naštěstí to nakonec šlo podložit zpěrou vyrobenou provizorně z větve, doma pak provrtání podlahy a šroub. A podobných nouzových řešení s následnou opravou tady členové fora mají jistě spoustu.
Já vím, členové fora nejsou "slečinky" co se bojí ušpinit a něco opravit.
Editoval Charon (21-02-2022 09:27:07)
Offline
E-Ryc napsal(a):
senior> A uprimne, myslis ze by i tehdejsi "nehloupy" ridic na dnesnim aute zvladnul jiny "zakladni servis" nez vymenu kola a doliti provoznich kapalin? O tom, ze mnohe ridicky to nezvladaly ani tenkrat, nemluve.
To práve som chcel podotknúť, že dnešné auta sú pre totálnych laikov a aby si kvôli výmene žiarovky objednal servis. Keby si chcel napr. výmeniť brzdové doštičky, tak bez odblokovania za pomoci computru to nedáš.
Offline
Na druhou stranu, jak velky trh myslis ze by byl dneska pro sice opravitelne auto, ovsem s komfortem Favorita (tedy zadnym), zato cenou (vuci platu) slusneho mercedesu?
A za sebe celkem chapu, proc neni uplne zadouci, aby se napr. v brzdach dvoutunove obludy jedouci 200 hrabal kazdy "kutil domaci" ktery si mysli, ze tomu rozumi (nezpochybnuju existenci tech, co tomu rozumi opravdu).
Ostatne, abychom byli fer, vsimni si jak jirkati tady startuje na tema "svarec bez papiru". Proc by "opravar aut bez papiru" melo byt neco jineho?
Offline
xD jako by tomu v servisu rozumněly, Nedávný zážitek po výmněně brzdového třmenu kdy auto nešlo klasicky odšlapat a odvzdušnit tak brzdovou soustavu sem si musel pořídit profi. diagnostiku abych si to teda laskavě odvzdušnil sám když to nezvládly 2 servisy.
Offline
To se posouváme z oblasti zda to lze opravit do oblasti zodpovědnosti. Něco jiného je svářit bez papírů plotový sloupek a něco jiného svařit mostní konstrukci. Bohužel, to že má někdo na něco papír nijak neznamená že dělá kvalitně. Odpovědnost a škoda jde většinou stejně za tím kdo to vlastní nebo používá.
Jako černý příklad jsem udělal zkušenost s pracovníkem od plynáren, přišel a vyměnil plynoměr, zaplomboval a odešel. Jeho pracovní postup se mi nezdál a tak jsem po jeho odchodu vzal mýdlovou vodu a spoje překontroloval. Hned jsem mu volal a tak se k nám vrátil a spoj kde ucházel plyn přetěsnil tak, že z venku na šroubované místo namotal provázek s těsněním a že to je dobrý. Asi o měsíc později jsem nechal zkontrolovat plyn v místnosti detektorem a plyn ucházel. Kdyby to bouchlo, tak k čemu by byl jeho certifikát? Jen by podpořil tvrzení, že on to udělal pořádně a někdo to po něm zprasil.
Ono, když někdo něco dělá pro sebe, tak se většinou snaží aby to bylo udělaný pořádně. Snad taky pro to jsem si musel balit padák sám pro sebe.
E-Rycu, už jsem asi moc seniorní, ale spustu vymožeností v autě nemusím. Nevadí mi že nezapnutý bezpečnostní pás jen pípne a dá pokoj, nechybí mi v našem pásmu nevyhřívané sedačky, nemam a nechci GPS připojení na záchrannou službu ....
Editoval Charon (21-02-2022 13:10:35)
Offline
Charon> O tom, ze by papir byl zarukou cehokoliv, se asi dohadovat nemusime. Ale kdyz "to bouchne" (nebo v priklade s autem ti selzou brzdy a nekoho/neco/sebe rozstrelis), prvni, co bude pojistovnu/hasice/policajty zajimat, je, jestli to delal "certifikat" nebo "Franta odvedle" atsi treba se zlatyma rucickama.
Ja samozrejme netvrdim, ze vsechny "vymozenosti" jsou super. A tim favoritem (teda formanem) jsem neco najezdil. Ale dneska proste ocenim klimatizaci, adaptivni tempomat, parkovaci kameru (kdyz uz je z novych aut naprd videt) nebo treba moznost si dalkove zatopit, abych, kdyz se vratim zpoceny z tury, zalezl do tepla a necekal kdo vi jak dlouho, nez to zacne topit.. Nebo zrovna ty vyhrivane sedacky, kdyz funguji, tak jsou super vec.
Smirovatka mi ani nezminuj, pred par tydny jsem o vikendu neco varil a zacaly mi hodinky pod rukavici houkat jako sirena. Tak jsem zahodil horak, rukavice, dobehl do vedlejsi mistnosti k telefonu, abych zjistil, ze se mi podarilo aktivovat nejakou kombinaci tlacitek, ktera vyvolala vytoceni 112.
Ale to u aut uz dneska neni otazka, jestli to chci...
Offline
Tak každý člověk může používat jen určité konečné množství "odbornosti" . Jak dříve snadno mohl být i v levném neznačkovém autoservisu automechanik, který dokázal každý agregát na autě rozebrat, vyměnit špatné díly a pak zase bezchybně složit a seřídit, tak dnes se už automechanik neobjde bez znalostí elektroniky. Kde a jak a čím z auta načíst diagnostiku a podle ní to, co je špatně vyměnit. Tím logicky už dnes nezbude tolik prostoru na tu dovednost mechanického rozebrání a mechanického opravování a seřizování a dnešní automechanici to tak už nemusí třeba ani tak dobře jako ti staří mechanici umět. Nebo to možná ti mladí neumí vůbec.
Offline