SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Radim napsal(a):
momák napsal(a):
Čau Varoku .karosařině se nevěnuji,ale vyvařování Š 120,mě přesvědčilo o tom,že je to práce drbačka a někdy hodně k naštvání.To nesedí,tam se nemáš do čeho chytit a nevím,co ještě.Buď musíš zvolit kompromis,mezi prací a cenou a nebo,si o peníze říct.Každej na to nemá,ale jiná cesta není.Pokud děláš,jak píšeš,tak si to musíš nechat zaplatit,jinak,ať jdou.Tohle je obchod a ty nejsi samaritán.Jinak ze sebe děláš zbytečně osla,navztekáš se,spotřebák,energie.Je to tvrdý,ale takhle to ofunguje.Budeš spokojenější,obrníš se .
Přesně tak.
A tlak na snižování cen na vyvařování bude v dalších pár letech ještě vyšší. Model, kdy po 5 - 10 letech se na autě udělala generálka, vyvařila celá kára, ostatní rozhodilo, vyčistilo, vyměnily opotřebované věci, to všechno klidně i v nějaké zapadlé garáži a potom to auto drželo třeba ještě dalších 20 let, je dávno pryč.
Dneska se všechno musí měnit, skoro nic se nedá opravovat. Takže majitel, po 5 - 10 letech ježdění, musí sáhnout do peněženky a dát vyměnit komponenty za 50 - 150 tisíc a potom může jezdit dalších 5 let. A potom auto dát do šrotu a kupovat nové, protože by musel měnit komponenty třeba za 100 - 200 tisíc.
Vyvařování káry tak ztrácí na významu, kde dříve prodloužilo vyvaření káry životnost auta třeba o těch 20 let, dnes třeba jen o dva roky, o jednu STK. Nebo umožnilo prodej auta někomu ještě chudšímu a naivnímu...
Si děláte srandu? Já tu dobu "dříve" zažil. Auto staré 10 let bylo na odpis komplet, komplet se muselo udělat, generálka motoru, občas sáhnout na převodovku, komplet karoserie, ložiska, trubičky... Udržet auto ještě z cca. roku 1990 (možná 1995) více jak deset let při životě stálo mnoho úsilí, nehledě na obrovské morální zastarání. Auta od roku cca. 1998/2000 jsou ve velkém dodnes v provozu bez zásadních nedostatků, i morálně jsou na tom dobře.
Offline
sm_is napsal(a):
Si děláte srandu? Já tu dobu "dříve" zažil. Auto staré 10 let bylo na odpis komplet, komplet se muselo udělat, generálka motoru, občas sáhnout na převodovku, komplet karoserie, ložiska, trubičky... Udržet auto ještě z cca. roku 1990 (možná 1995) více jak deset let při životě stálo mnoho úsilí, nehledě na obrovské morální zastarání. Auta od roku cca. 1998/2000 jsou ve velkém dodnes v provozu bez zásadních nedostatků, i morálně jsou na tom dobře.
Souhlasím, v té době už auta byla dost složitá.
Offline
TaggerxXx: No právě takoví lidé mi taky vozí auta.
SO 545: No vy jste profík, tak na to máte trošku jiný pohled. A vím že veterány už jsou úplně jiná liga. Občas koukám na youtube na ty blázny z ciziny, jak renovují veterány a někteří fakt nádhera.
K ostatnímu se nebudu raději vyjadřovat, mám na to úplně jiný názor.
Offline
Radime, bezne auta pre plebs su naopak jednoduchsie ako tie stare. Kukni si prednu napravu skodovky 105, brzdy plne suciastok a pritom jednookruhove. Akurat motor bol jednoduchsi, ale aj o tom by sa dalo polemizovat, ak to porovname s fire od fiatu. Pre mna je zatial vrchol jednoducheho auta suzuki ignis, tak jednoduche auto som nezazil.
Offline
Jednookruhove brzdy u 105 ?? asi tazko ani S100 nema jednookruh .-)
To urcite nemas z vlastnej hlavy alebo si ich nikdy nevidel rozobrate.
Offline
Tak praskni hadicku na niektorom kolese, ze co sa stane. Plne dvojokruhove brzdy mal len rapid.
Offline
varok napsal(a):
SO 545: No vy jste profík, tak na to máte trošku jiný pohled. A vím že veterány už jsou úplně jiná liga. Občas koukám na youtube na ty blázny z ciziny, jak renovují veterány a někteří fakt nádhera .
Mas spravne naslapnute. Fandim kazdemu co ho bavi tato praca. Ja som mal stastie na profika co ma naucil vela.
Skusaj klepat , falcovat a tvarovat plech tak aby to co najlepsie sedel s co najmenej casti.
A zvarat plechy k sebe natupo a perfektne to licovat.
Dnes jedina mozna cesta a po vybruseni je to velka parada aj pri tmeleni...
Auto na fotke bolo uz tmelene...vidno to na vlavo. Diel bol dokllepany a cele zvarene.
Momentalne zvarame na tupo s medzerou cca 1mm tvrdou pajkou.
Schvalene pre VW / Skoda a Audi.
Trosku jednoduchsie licovanie...a ovela lepsia antikorozna ochrana dielu.
Offline
SO 545: No já na tupo jako máte na obrázku svařuji pořád, i když občas to úplně nejde. Je to sice pracnější, ale jak píšete, potom je jednodušší tmelení a povrchová úprava.
Editoval varok (01-01-2021 14:57:48)
Offline
jean napsal(a):
Tak praskni hadicku na niektorom kolese, ze co sa stane. Plne dvojokruhove brzdy mal len rapid.
Auta snad už od spartaku měli dvouokruhové berzy. Dřív brdily dohromady přední a zadní. Pak do kříže. Rapid a pod měli vepředu dvoupístové brzdy (respektive čtyřpístové - 2 a 2 proti sobě), kdy k těm dvěma pístům co byly navíc šel tlak i z těch ostatních. Pořád je to ale dvoukruhová brzná soustava...
Pokud bych to měl popsat na tom prvním příkladu (zvlášť předek a zvlášť zadek), tak k těm dalším válečkům na předních brzdách šel tlak ze zadních... Kdo to zná tak pochopí...
Editoval Rellik (01-01-2021 18:25:46)
Offline
na dvouokruhové brzdy u Š 120 mám vzpomínku z Prahy. Dole na Hloubětíně jsem přijížděl do křižovatky už na oranžovou a auto přede mnou jelo, jako že to projede, tak jsem se podíval na semafory a hledal, který je ten správný, oranžová ještě svítila a když jsem se podíval na silnici, tak to auto přede mnou už stálo, tak jsem zadupl brzdu a pedál se propadl. Ten druhý okruh vůbec nebyl účinný a tak jsem do toho auta před sebou žuchnul. Brzdová trubička povolila v místě nějaké bodové koroze. Esenbák, když jsem se ho ptal, jak s autem, tak říkal, ať s autem pomalu přejedu (100 km), že můžu brzdit ještě ručkou (80. léta). Jina auto dostalo novou kastli.
Offline
To je běžné chování. Když praskne jeden okruh, tak se musí nejdříve pedálem našlapat kapalina, aby se vymezila vůle po vyteklé kapalině v prasklém okruhu, teprve potom naběhne funkčnost druhého okruhu. Jole.
Offline
Hej, pri skodovke. Normalne auto ma okruhy oddelene, prave preto, aby sa toto nestalo. Preto je to "dvojokruhovy" system tak akurat na papieri. Otec bol automechanik 42 rokov, ja som sa tych vrakov narozoberal moc a moc. Fakt netreba byt nostalgicky v suvislosti s autami z vychodneho bloku. Jedine tak mechanici, mali nepretrzity zdroj prijmov.
Offline
jean napsal(a):
Hej, pri skodovke. Normalne auto ma okruhy oddelene, prave preto, aby sa toto nestalo. Preto je to "dvojokruhovy" system tak akurat na papieri. Otec bol automechanik 42 rokov, ja som sa tych vrakov narozoberal moc a moc. Fakt netreba byt nostalgicky v suvislosti s autami z vychodneho bloku. Jedine tak mechanici, mali nepretrzity zdroj prijmov.
Skoro vsetko to boli licencne auta jak Ziguli, Polonez, Olcit, polsky Fiat, Favorit
Dokazom toho co pises je to ze vykres nestaci, treba toj vediet ako vyrobit aby to fungovalo..
Editoval AndyS (01-01-2021 22:24:32)
Offline
Mam prejdene auta O VW chrobaka 60roky a vyssie az k Skodovkam.
Dielenske spracovanie VW je ovela lepsie. Ale koncepcia brzd je rovnaka cize nechapem co sa tu riesi.
Je to technika svojej doby.
Aj dnes ked sa vypusti nahle jeden okruh tak je to v pi... na chvilu...
Dnes si mechanici zarobia tolko co tvoj otec ani neuveri .-)
Momentalne vyhrava u mladeze A6 a 3,0 TDi ...vymena rozvodu ako fuska stoji 1000e len praca.
A vtedy koncia sny mladeze a beru dalsiu pozicku...
Trosku sa postracha mechatronika a mas v tom hned 3000e ani nevies ako...
Kazdy mechanik ktory pracuje ci uz v AUDI / VW alebo Skoda moze fusovat do zblbnutia...a za ine peniaze ... .-)
Offline
Akurat si zabudol napisat, ze ta audina potrebuje tie rozvody menit po 180 tis. a mechatronika pri nezanedbanej vymene oleja tak 300 tis. km. Jako je pekne, ze v 80. ste boli vsetci mladi, krasni a nic vas nebolelo, ale ta technika tu stala za prd.
Edit: VW chrobak ako etalon k porovnaniu hocicoho zo. 70. rokov? Vazne?
Editoval jean (01-01-2021 22:46:45)
Offline
Ale mladenci nekupuju auta zo salona od nas...ale dovezu masinu pred servisom...
Nevies o com tocis...ale v pohode.
Zaklad je porovnavat rovnake auta OK. A chrobak je presne etalon k Skodovke. Jednoduche lacne auto.
Mali sme renaulta s Tezexu a stal ako 2 skodovky.A ten sa vobec nedal porovnavat s produkciou vtedajsej Skodovky.
Akoby si dnes porovnaval trebars Daciu logan a Audi S3...ved su to rovnake auta...velkostne , vekovo ...a po rokoch aj cenovo...
A ta AUDIna meni rozvody po 210000km aby sme boli presny
A mechatronika u Audi a nielen je dost problemova vec...ak to auto kalis viac ako je zdrave.
Menime ich dost...a casto pocujeme to co pises...ze to malo vydrzat viac a olej sa nezanedbava...
A meni sa uz asi 3verzia ...cize postupne to upravuju...
Taraz som doma zvaral spodnu cast motora s V6 Tuarega...tiez panko place ale to je jedine co moze.
Bud to da opravit alebo to ani nepreda....
Niekto to pretesneval ...len si neuvedomil ze skrutky su z hlinika a 2x sa pouzit nedaju... Bezna chyba u tychto motorov.
Tak isto mam slusne zaplatene ako opravy zavitov v hlavach V6 Tdi...alebo prerabam elektornickuu regulaciu obtoku turba/otocenie vacky a zvarenie TIGom.
Vsetko dnesne hranie za slusne peniaze. Ja sa tej mladezi celkom tesim.
A pisem s praxe. Nie jedna baba povedala alebo na net napisala.
Offline
A vies o tom, ze chrobaka vyvijali v 30. rokoch? To mozem porovnavat tu skodovku s novou fabiou, sak su od seba tiez 40 rokov. Chrobak bol navyse o triedu nizsie ako skodovka. Skodovke rozmerovo odpovedal v tej dobe VW golf 1, ale to uz by sme mohli porovnavat tak rozmer kolies....
SO545 inak nechapem, co chces povedat. Ze sa aj dnes auta opotrebuju, alebo pokazia? Jasne, ale pozri si % poruch na 1000 aut dnes a pred 30 rokmi. A hlavne pocet km do poruchy. To je dnes udajxasi 10x vyssi, ako kedysi. A uz vobec nechapem, k comu je informacia, ze nejaky domaci kutil nepozna servisny manual k tuaregu.....
Inak, pekne sme to tu zasrali nezmyslami, asi by to admin mohol prehodit do kecalkova, alebo vymazat.
Editoval jean (01-01-2021 23:22:33)
Offline
Netvrdim ze nemas v niecom pravdu...ako aj ja sa nieco pozeram inac.
Ale snad o tom to je.
Dufam ze varok prepaci a od kasni sme az tak daleko neutiekli.
Co sa musi uznat je fakt ze dnesne auta /tak od roku 2000/ su neskutocne bezpecne.
Toto auto nabral motorkar...v slusne rychlosti. Zlomena cela karoseria...ale airbagy a sedadla podrzali.
Auto je uz asi v srote...ale vsetci prezili bez zranenia.
2dospele osoby a tusim 2 deti.
V autach zo starej doby by asi na prednych sedadlach boli KO.
Offline
SO 545: V pohodě. Jen mě zajímá co myslíte tou poslední fotkou a celkově příspěvkem? Jako že ty dnešní auta zachrání posádku, ale samotné auto se může vvyhodit? Možná by to Arthur Tussik a jemu podobní opravili.
Ne, teď vážně. Když se tu neustále hádáte, tak je třeba na druhou stranu uvést, že auta z dob hodně minulých, řekněme 80. léta hodně rezavěly, alle zase byly z poctivého hrubého plechu. Ty dnešní jen alobal. Takže když jste si včas všimli puchýřů, ještě byl čas na levnou opravu stylem obrousit, natřít odrezovačem, zatmelit, obrousit a lak. Dnes už to moc nejde. Všimnete si puchýře v laku a zjistíte že jste durch. Každý jen nadává na staré auta, ale kolik ještě jezdí Favoritů a Felícií v pěkném stavu? A to jsou prosím u Favoritů začátky 90. let. Podívejte se na dnešní auta. Octávie I, Fábie I, Octávie II, Fábie II, některé Renaulty, Opely třeba Astry G, ano i Golf IV a vyšší a jiné VW atd. Kolikrát auta až po roce 2000, dost porezlé. Předky prahů, spodky předních blatníků, Octávie II dost jedou zadní lemy hlavně zadní rožky, 5. dveře, jak Octavie I tak II. A spoustu dalšího. Nedávno jsem kolegovi z práce opravoval Passat B6. Řidičovy dveře díra asi 10cm průměr, 5.vrata kolem světel a různé drbky a to je myslím rok 2005 nebo 2007, už nevím přesně. Ta zlatá Octávie II co jsem dělal prahy, v jednom mém odkazu taky asi 2005. A že nové auta nerezaví? Počkejme na nové Octávie, Superby, Fabie atd tak 15. let.
Editoval varok (02-01-2021 00:03:33)
Offline
a-sloupky a další komponenty karoserie z chromborové oceli, pevnost nad 1000 MPa
Offline
jean: pokud uvádíš toho brouka jako vývoj 30. let, tak zapomínáš, že různé komponenty byly průběžně modernizované a že brouk byl používán jako základ pro tuningové přestavby. Jinak o pozitivech moderních aut platí jedna drobnost, byly vyvíjeny už v době, kdy my jsme byli mladí a automobilky na technologické špici je zaváděly do výroby a po nich ty ostatní. Dnes je výhoda konstruování s počítačovou podporou a můžeš dosáhnout tvarů součástí a karoserie, které by původními technologiemi byly nesmírně drahé. Máš dnes podtatně větší možnosti pevnostní kontroly dílů a zejména optimalizace materiálů. Pro všechny tyhle věci položili základy naši předchůdci počínajíc starými Řeky, Newtonem a mnohými dalšími a my svým skromným dílem jsme štafetu přebírali a po nás další, kteří využívají i naše příspěvky.
Offline
to auto na fotke je posledna generacia karoserii.
Ako pise bn su to za tepla tvarovane ocelove diely s pevnostou na 1000Mpa
A len to uchranilo posadku od totalnej katastrofy.Inac by to tu strechu kompletne odtrhlo.
Na druhu stranu obvodove plechy su tenke len 0,6mm a su zuslachtene aby to pekne drzalo tvar...aj pri tejto hrubke.
Je to sice tenucke ale naprd sa to klepe ale da sa.
A tenke je to preto ze vaha. Ten skelet je tazky vdaka klietke ktora posadku ochrani ...a preto sa musi vaha usetrit na vonkajsich dieloch.
A varok ma v tomto pravdu....tieto plechy prehniju /ak zacne korozia/ neskutocne rychlo....ale mame dobu spotrebnu tak co.
Offline
mna na novych autach serie hlavne to ze staci mikro tukanec na parkovisku a rozpadne sa polka auta,na starych autach to bez problemov zachytil naraznik
Editoval pavol.sk (02-01-2021 10:07:23)
Offline
bn napsal(a):
jean: pokud uvádíš toho brouka jako vývoj 30. let, tak zapomínáš, že různé komponenty byly průběžně modernizované a že brouk byl používán jako základ pro tuningové přestavby. Jinak o pozitivech moderních aut platí jedna drobnost, byly vyvíjeny už v době, kdy my jsme byli mladí a automobilky na technologické špici je zaváděly do výroby a po nich ty ostatní. Dnes je výhoda konstruování s počítačovou podporou a můžeš dosáhnout tvarů součástí a karoserie, které by původními technologiemi byly nesmírně drahé. Máš dnes podtatně větší možnosti pevnostní kontroly dílů a zejména optimalizace materiálů. Pro všechny tyhle věci položili základy naši předchůdci počínajíc starými Řeky, Newtonem a mnohými dalšími a my svým skromným dílem jsme štafetu přebírali a po nás další, kteří využívají i naše příspěvky.
Souhlasím. Já to třeba vidím v automotive na některých komponentech. Ta složitost je proti postupům před 20 - 40 lety několikanásobná. Kde dříve stačilo doslova natáhnout do bowdenu s nalisovanými koncovkami lanko a po namontování lanko nastavit a zajistit šroubkem se dnes dělá složitá komponenta z 10 - 30 kusů plastových a kovových dilů včetně takových věcí, že na bowden se natahuje hadice z tlumicí pěnové gumy a napojení toho bowdenu je složitou spojkou.
Co se týká oné koroze, jedná se zřejmě o sladění či kostování na nízkou dobu životnosti dnešních aut. Nemělo by záležet, jak moc je ten plech tenký, pokud by se prováděná povrchová ochrana pořádně, forézní základování na dobrou přípravu povrchu plus třeba na podvozkových dílech pod forézou ještě žárový zinek, tam by se měla první stopa rzi bez nějaké zvláštní údržby objevit až po takových 20 letech provozu auta. Když se stopy koroze objevují po pěti letech, je tam něco hodně kostováno. Buď příprava povrchu před korozí, očištění, odmaštění, nějaký pokladový fosfát nebo vlastní foréza, třeba úsporou na ultrafiltraci - průběžném čištění forézní lázně nebo systém montáže na lakované káře, všelijaké plastové krytky a pásky pod kterými se drží vlkost, montované případně přes otvory vrtanými v už nalakované káře atd...
Offline
Varoku, jak jsi vyvařoval to víko od nádrže u té černé ochcávky, jak jsi zabezpečil to hrdlo? Já jsem párkrát taky v tomhle místě opravoval, ale měl jsem vždycky bobky, aby nečaply výpary paliva. Zakrýval jsem mokrým hadrem, ale stejně jsem se obával. A demontovat celou nádrž se mi nechtělo. Jole.
Offline