SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Radime. Ten rozbehový môže byť elyt, len sa musí zaručene odpojiť. Myslím si ale, že kondenzátormi problém nevyrieši, ledaže by bol kond skratovaný.
Offline
senior: nevím nevím jak dlouho by tam vydržel běžný elektrolyt, i vysokonapěťový. I když by to bylo jen na rozběh. Musel by být aspoň pravidelně formátovaný maximálním napětím. Případně dva elektrolyty zapojené bipolárně s diodou přes odpor. A i proud může být problém, běžné vysokonapěťové elektrolyty mají uvnitř kontakty jen nějak nabodované tenkým hliníkovým páskem, větší proud než nějak 1 ampér i těch pár sekund, než se motor rozběhne a kondenzátor odpojí, by mohl býtm problém. Dnešní elektrolyty nejsou ty předimenzované teslácké z doby socíku.
Offline
Nemal som na mysli bežný elyt, ale vyrábali sa a dúfam, že sa ešte aj vyrábajú elektrolyty špeciálne na rozbeh motorov. Niečo takéto: https://www.svetsuciastok.sk/p/rozbehov … -80-3-410/
Editoval senior (22-11-2020 10:55:09)
Offline
Elektrolyty na rozběh se používají už desítky let, vyrábějí se pořád.
Offline
Takže pánové. Jsou tam 2 kondíky. Jeden 300u F 250VAC, druhý 50u F 450VAC. Oba jsou funkční. Provádím nějaké pokusy a vypadá to, že těch 300u F je furt málo.
Offline
senior napsal(a):
Nemal som na mysli bežný elyt, ale vyrábali sa a dúfam, že sa ešte aj vyrábajú elektrolyty špeciálne na rozbeh motorov. Niečo takéto: https://www.svetsuciastok.sk/p/rozbehov … -80-3-410/
Tenhle ale není elektrolyt, ale, podle textu v eshopu je uvnitř pokovená plastová fólie.
Offline
peprnik napsal(a):
Takže pánové. Jsou tam 2 kondíky. Jeden 300u F 250VAC, druhý 50u F 450VAC. Oba jsou funkční. Provádím nějaké pokusy a vypadá to, že těch 300u F je furt málo.
Pokud jsou pochybnosti, bylo by dobré ty kondenzátory odpojit a změřit jejich kapacitu.
Budou to nejspíš taky kondenzátory s pokovenou plastovou fólií a ty reagují na průraz tím, že se v místě průrazu pokovení odpaří a kondenzátor je dál funkční. Pokud se to ale děje hodně, snižuje se časem kapacita. A aby ty kondy nebyly při své kapacitě příliš velké a drahé, kostují se hodně na průrazné napětí a počítá se s těmi průrazy, takže se ty kondenzátory mohou dost rychle takhle opotřebovat.
Offline
Radim napsal(a):
senior napsal(a):
Nemal som na mysli bežný elyt, ale vyrábali sa a dúfam, že sa ešte aj vyrábajú elektrolyty špeciálne na rozbeh motorov. Niečo takéto: https://www.svetsuciastok.sk/p/rozbehov … -80-3-410/
Tenhle ale není elektrolyt, ale, podle textu v eshopu je uvnitř pokovená plastová fólie.
Samozřejmě, že je to elektrolyt.
Offline
Radim napsal(a):
peprnik napsal(a):
Takže pánové. Jsou tam 2 kondíky. Jeden 300u F 250VAC, druhý 50u F 450VAC. Oba jsou funkční. Provádím nějaké pokusy a vypadá to, že těch 300u F je furt málo.
Pokud jsou pochybnosti, bylo by dobré ty kondenzátory odpojit a změřit jejich kapacitu.
Budou to nejspíš taky kondenzátory s pokovenou plastovou fólií a ty reagují na průraz tím, že se v místě průrazu pokovení odpaří a kondenzátor je dál funkční. Pokud se to ale děje hodně, snižuje se časem kapacita. A aby ty kondy nebyly při své kapacitě příliš velké a drahé, kostují se hodně na průrazné napětí a počítá se s těmi průrazy, takže se ty kondenzátory mohou dost rychle takhle opotřebovat.
Je to nové a celkově to mělo cca 20 startů. Vyndal jsem je a změřil. Vypadají dobře. na ten 300u F jsem paralelně zapojil ještě 2 100u F, takže celkem by to mělo být 500u F. Ale furt to zlobí.
No z číny jde regulátor otáček, takže to zkusím ještě s tím. Ve specifikaci motoru je jistič C
Motor se jako rozjede, ale po vteřině vyhodí pojistku.
Editoval peprnik (24-11-2020 16:01:19)
Offline
Zdenek11: Skutečně je to elektrolyt. Italové splácali do jednoho datasheetu kondenzátory s pokovenou fólií i elektrolyty a v tom eshopu si toho nevšimli.
Offline
Obávám se, že pro ten regulátor otáček to bude jeho první a zároveň poslední akce. Pokud motor vyhazuje jistič 16B, teče tam při spouštění víc, než 80A. Jistič 16C vydrží start až se 160A.
Těch 500uF je zbytečně moc a je to spíš na škodu.
Offline
Zdenek11: proč první a poslední? Nebude to fungovat? Jsem v elektrice naprostá lama. Takže pánové dík.
Offline
Peprník: A není to motor 3f 400/220V? Takový není pro vaše použití asi vhodný. Stejný jsem měl, že ho použiju na kompresor. Ale při připojení přes kondenzátor na 1x230V se nerozběhne s dostatečným krouťákem.
Offline
Pokud při rozběhu vypadne jistič 25/B (#24), vypadá to na spouštěcí proud min. kolem 100A, to je už v podstatě svařovací proud, a nevěřím, že by to nějaké čínské udělátko i těch pár vteřin vydrželo. I když nevím přesně, co jste objednával.
Offline
Abychom se mohli bavit o tom, jak to bude nebo nebude fungovat, by bylo nutné vědět o jaký regulátor se jedná, jaké má parametry ap. Jak jsem psal řešení je měnič frekvence. Je ten "regulátor" měnič frekvence?
Offline
V tomto nemám zkušenosti, ale měnič frekvence funguje i jako softstart?
Offline
No, jestli to bude "regulátor otáček" za takových 400 - 600 Kč na síťové napětí, tak to bude nejspíš nějaký triakový regulátor proudu. Za takové peníze nedají dohromady měnič frekvence ani levní asiati. Pokud tam bude triak s proudem třeba 20 ampér, což je poměrně běžný triak, tak ten zkratový proud 100 - 150 ampér běžně mívá. Otázka je, jestli ho vydrží těch pár sekund a jestli potom "regulátor" bude mít dostatečně účinné ochranné obvody a triak vydrží spínání indukční zátěže motoru. A jestli se motor, když bude dostávat sinusoidy osekané triakem, bude chtít rozběhnout a jestli to taky neodrovná ty kondenzátory.
Offline
Myslím si to samé, že se jedná o nějaký triakový regulátor. Triak nějaké přetížení vydrží, ale to jsou řádově milisekundy - tisíciny sekundy. Ty osekané sinusovky asi budou taky problém. Podle mě by bylo řešením topná spirála třeba do bojleru (vyzkoušet příkon), stykač 20A a nějaké levné časové relé na ty tři, čtyři sekundy.
Offline
Objednak jsem čínské udělátko na motory do 4kW :-) fakt jsem zvědavý. Asi to bude něco triakového. Uvidím.
Offline