SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Červená vazelina byla kdysi za socíku ta základní a co se týká mazání ta snad nejhorší. Používala se na mazání málo se pohybujících hrubých dílů, třeba pantů a čepů a na jednoduchou konzervaci výrobků proti korozi. Používali ji hodně v JZD v 70 letech. Myslím, že to byl čistě jenom mix parafínu a nějakého levnějšího minerálního oleje. Tudíž na odstranění bylo třeba rozpouštědla, které za studena umělo rozpustit parafín a to benzín není.
Co se týká nižší antikorozní účinnosti dnešních vosků, typoval bych to na REACH, což je předpis či systém, kterým EU zakazuje používat určité chemické látky kvůli jejich přilišné škodlivosti. Kdo v tom nedělá, tak neví, ale u spousty výrobků bylo EU zakázáno používání jejich účinných složek a evropští výrobci tak museli bádat a hledat jejich méně toxické náhrady. Někde se to povedlo, obvykle potom zdražilo a někde se stejně kvalitní náhradu najít nepovedlo.
Offline
Proč to klapeš když nevíš . Parafín je z ropy jako benzín a proto se v benzínu rozpustí . Ve vazelínách -levných- jsou v určité části kovová mýdla . Ta již nejsou tak rozpustná , zvláště po oxidaci . Jsi úplně mimo .
Offline
Červená vazelína je i dnes a že by nějak extra špatně mazala jsem si nevšimnul. Nebo že by to už bylo jiné složení?
Offline
Chlapci, nehádejte se o barvu mazadla. Určujou jí složky, ze kterých je to udělaný, ale určitě není problém to nějak chemicky dobarvit, třeba na růžovo.
Podstatný je účel, k jakému je to udělané. Oleje a vazelíny, který jsou primárně určený ke konzervaci, nemívají extra mazací vlastnosti. A naopak. Viz třeba mazadla na bázi silikonu. Impregnace výborná, mazání nic moc.
Offline
o Konkore som si tiež myslel,že je dobrý konzervant. Pravda je taká,že i sebemenšia vlhkost jeho učinky velmy rýchlo zničí. Prakticky nemá žiadny význam,to je i silikonový olej 20x lepší. čo sa mi v spejovej forme osvedčilo,tak sa prakticky nedá nikde zohnat,jedine i u výhradného distributora len na živnostenský list a na karton-minimálne.
Editoval Brembo (02-11-2020 12:48:23)
Offline
Jo,ta červená vazelína měla a má označení NH 2.Moc toho nebylo,tak se používala tahle a asi i používá.Vím,jen,že moc dobrá nebyla,co se týče tepelné zátěže.Moc tekla.Na konzervaci,ale asi dobrá je
Offline
jao napsal(a):
Dawe,
ten Anticorit RPC vyzerá dobre. Je to praktické na uskladnenie. Tie handry od olejov a tukov sú potencionálne nebezpečenstvo požiaru. Zatiaľ to je napr. na tej kovadline ozaj len estetika, ale časom to už budú dierky a neskôr plochy chýbajúceho materiálu. Tak to chcem preventívne oddialiť, aby kovadlina vydržala do dedičského konania Cena je tiež v pohode, tak to idem objednať.
Ďakujem všetkým.
Tak potom prosim napis jak funguje ve tvych podminkach, at vime.
Offline
jao napsal(a):
ten Anticorit RPC vyzerá dobre. Je to praktické na uskladnenie.
Řeším podobnou i když méně náročnou úlohu. Co mam koupené železo tak po čase chytne rez i v místnosti a tak potřebuji nějakou levnou konzervaci která půjde dobře dolu, aby na to šla barva. Zatím to řeším motorovým olejem naředěným v technickém benzínu. Strčeno do prázdného rozprašovače od Sava či jiné domácí chemie. Bohužel jak zde psal někdo, konzervace je nedostatečná.
Na základě zde uvedených příspěvku zvažuji zda by pomohlo:
a) Do směsi benzínu a oleje přidat přípravek na konzervaci dutin aut, řekněme 10ml na 1 litr
b) Ve směsi benzínu a oleje rozpustit včelí vosk
c) Ve směsi benzínu rozpustit včelí vosk
Doporučíte něco?
Editoval Charon (03-11-2020 18:56:26)
Offline
Charon> Ruzne smesky oleje a tekaveho media z me zkusenosti proti korozi na plose moc dobre nechrani. Tim smerem bych nesel. Ale umi byt ucinne jako penetranty.
Checkni kanal "project farm" - Todd delal na tato temata nekoik testu, ale je treba to dohledat. Ja mam na tema prevence koroze novych povrchu zalozky jen na videa o testech penetracnich oleju ktere me zajimaly.
Napr. tohle video akcelerovaneho testu, kde vychazi mimo jne dobre WD40. Nejlepsi je ale prostredek na bazi lanolinu (coz asi neprekvapi). Podobne se daji sehnat i v CR.
A nebo toto video, kde relativne slusne penetruje a chrani smes ATF oleje a acetonu.
edit> dohledal jsem jeste jeden akcelerovany test, kde je videt, jak blbe chrani obycejny olej (a to i dokonale naneseny) v plose v porovnani treba s tim lanolinem nebo WD40 zde.
Editoval Dawe (03-11-2020 19:41:49)
Offline
Dawe,
skúsim tú kovadlinu odmastniť isopropylom a nastriekať Anticoritom a na jar dám vedieť. Díky.
Charon,
pozrel som si stránky distribútora, je tam toho viac na výber. Možno si niečo vyberieš.
Offline
Brembo napsal(a):
o Konkore som si tiež myslel,že je dobrý konzervant. Pravda je taká,že i sebemenšia vlhkost jeho učinky velmy rýchlo zničí. Prakticky nemá žiadny význam,to je i silikonový olej 20x lepší. čo sa mi v spejovej forme osvedčilo,tak sa prakticky nedá nikde zohnat,jedine i u výhradného distributora len na živnostenský list a na karton-minimálne.
Konkor 103 jsi nezkoušel?
Offline
Charon napsal(a):
Řeším podobnou i když méně náročnou úlohu. Co mam koupené železo tak po čase chytne rez i v místnosti a tak potřebuji nějakou levnou konzervaci která půjde dobře dolu, aby na to šla barva... Doporučíte něco?
1. Zpracovat materiál, než chytí lišku! (Utopie, já vím. Venku mi léty nevhodného skladování pomalu hnije několik stovek kg profilů...)
2. Ušetřit si náklady na čas, výzkum, trvanlivost konzervace a vy...t se na to. V místnosti (pokud to zrovna není nějaký chlév s vyšším obsahem čpavku apod.),
tomu materiálu nehrozí pár let nějaká hloubková koroze. V místě svarů to stejně musíš obrousit dočista a na zbytku povrchu, třeba ošetřeném odrezovačem, lépe drží barva...
Offline
@Dawe, díky.
Mrknul jsem na doporučený video:
https://www.youtube.com/watch?v=UoijjWUGU2Q
No nic moc. Až jsem se divil co udělá slaná voda a jak v krátkém čase se železem. Za chvíli nám začnou solit silnice.
Testované kapaliny mě zklamaly, moc to nechrání před rezem.
Pro penetraci je zajímavá (jak píšeš) směs ATF a acetonu, koukal jsem že na videu míchá Texaco Havoline Full Synthetic Multi-Vehicle ATF a aceton na čištění.
Jaké ATF používáš?
@jao: na stránky jsem kouknul, bohužel většinou balení sprej což považuji za tu nejdražší variantu balení, navíc někdy nevhodný - stříkej tyč sprejem. Jakmile je to jako tekutina, tak moc veliký balení.
@davor: souhlas, nejlépe zpracovat hned nebo neřešit. Jenže ono mi to nedá a přeci jen mě bolí když to najdu orezlý.
Editoval Charon (03-11-2020 21:42:49)
Offline
Charon> nevim jiste jestli i v tomto danem testu, ale casto jako korozivni cinidlo Tedd pouziva nejen solny roztok jako takovy, ale i smes soli, octa a hydroxidu sodneho nebo peroxidu vodiku v nejakem pomeru (kecal bych z hlavy).
Toto se podobne pouziva pri HALT testech v automotivu (jen misto octa je 5% kyselina octova) a zrychluje korozi cca 300x. Taze u aplikace tohoto cinidla jeden den je skoro jako rok (pokud se soucasne cykluje teplota). Testovane pripravky v tom pripade dostavaji pekne zabrat.
Editoval Dawe (03-11-2020 22:44:04)
Offline
@Dawe: Tu směs s peroxidem a další varianty jsem zaregistroval u testů penetrace maziva na zarezlých šroubech.
Na videu k korozivní ochraně asi v 2:45min uvádí že se jedná o slanou směs. O ničem dalším nemluvil. Agresivitu působení prostředku zvyšuje opakovaným nastříkáním.
Mohu poprosit o značku toho ATF oleje co používáš?
Editoval Charon (03-11-2020 23:35:47)
Offline
Valvoline Max Life ATF , ale budou na tu penetraci asi vsechny dost podobne.
Offline
@Dawe, díky.
Asi ano, budou podobné. Když jsem studoval oleje do motoru, tak se ukázalo že je to stále stejný, syntetika nebo minerální, víc síry nebo ne podle druhu ropy a jediný rozdíl je v aditivech co do toho přidávají. U ATF to bude podobný a aditiva z krátkodobého hlediska asi nebudou hrát významnou roli.
Novinkou je použití acetonu na místo benzínu. Pro vzlínavost a zatékavost s rozpouštědlem nemám zkušenosti, ale divil jsem se jak hodně se zlepšil výsledek při použití toluenu na místo acetonu při vytváření laku na tištáku z kalafuny. Holt velikost molekuly hraje významnou roli a zde to může být podobné.
Offline
bobobo napsal(a):
Parafín je z ropy jako benzín a proto se v benzínu rozpustí . .
Blbost. Za studena ne, jen za tepla. Ve většině benzínů. Maximálně snad se může rozpustit v nějakém lehkém extrakčním benzínu.
Offline
momák napsal(a):
Jo,ta červená vazelína měla a má označení NH 2.Moc toho nebylo,tak se používala tahle a asi i používá.Vím,jen,že moc dobrá nebyla,co se týče tepelné zátěže.Moc tekla.Na konzervaci,ale asi dobrá je
Označení možná měla stejné, ale dnes to už musí být jiný produkt. Anebo byla za socíku silně ošizená. Rozhodně tehdy nešla použít do 140 až 180 st C, byla tehdy použitelná tak do těch 60 - 80 st C. A pro malé a střední rychlosti, to odpovídá. To bych tehdy nemusel složitě shánět lithnou vaselinu pro vyšší teplotu na mazání motorků magnetofonů, bych si zašel na dílnu a z 200 litrového sudu u linky si nabral.
Offline
Ked tak rozmyslam lebo podobny problem mal aj sused tak v jeho pripade pomahala vazelina ale na tu sa usadzal prach,ze bol to potom taky maglajz z toho po case tak kovove veci co mohol natrel s odhrdzovacom a oplachol uz nepamatam cim a natrel zakladovkou alkiton a potom povrchovkou alkiton-stetcom a uz ma svaty pokoj
Offline
Charon: Pokud se v "místnosti" i svařuje, tak jediná slušná ochrana je kompletní nátěr s kvalitní předúpravou anebo slušná vrstva konzervačního vosku. Svařování je v podstatě téměř totéž jako rozprašování solného roztoku. To znamená zpracovat ocelový materiál ideálně do týdne, 14 dnů. V závislosti na kvalitě odsávání při tom svařování. Podobně práce s otevřeným ohněm, pájení i taky nějaké nahřívání nebo práce s některými chemikáliemi, i jen přelévání některých kyselin atd.
Motorový olej používat na konzervaci je nesmysl. Je dělaný jen na kvalitní mazání v širokém rozsahu teplot a aditiva v něm mohou dokonce korozi i podporovat. Vyjetý motorový olej s nečistotami korozi podporuje stoprocentně. Když už to má být nějaký motoristický olej, tak převodový s co nejméně aditivy nebo možná proplachovací, u toho ale nevím, jak moc se vypařuje. Jinak obecně nějaký hustší čistý ropný olej.
Rozpuštěný včelí vosk taky nemá žádný význam, nemá antikorozní vlastnosti. Když už, tak propolis, ten určité antikorozní vlasnosti má. Včelí vok má jen bariérový efekt a pro účely lakování může být dost úporná mastnota, která se špatně očišťuje.
Obecně, pokud je třeba ocelové materiály konzervovat proti korozi, musí to být řešeno s ohledem na možnosti očištění hotového výrobku před povrchovou ochranou. Už když se ten prostředek na konzervaci vybírá, musí se posuzovat s ohledem na odstranitelnost, třeba v odmašťovačkách na lince povrchové úpravy. Některé prostředky jsou rovnou zapovězeny, třeba silikonový olej, protože kus jím konzervovaný může lázně v lince úplně zničit a linku úplně zastavit, dokud se poslední zbytky slikonu neodstraní. Jiné se musí zkoušet, jestli jdou sundat a jak to lázně zatěžuje.
Na nějaké domácí šušnění třeba vrat, která potom přijdou natřít štětcem nějakou syntetikou toho jde použít hodně, protože nějaká mastnota zatřená štětcem do barvy kvalitu levné syntetiky už moc neovlivní, ale čím lepší barva, čím lepší očištění pod nátěr vyžaduje, aby se ty vlastnosti využily.
Otázka je pak rozumná délka skladování. nezokujený černý materiál zamaštěný nějakou přechodnou konzervací by podle mne při kvalitním skladování v běžném čistém suchém protředí mohl mít zaručenou životnost minimálně půl roku, slušnou naději, že se neobjeví větší stopy koroze tak do dvou let. Když to tam má ležet déle, tak je třeba se buďto smířit se stopami koroze nebo šachovat s nátěrem nějakým antikorozním voskem nebo sundatelnou základní barvou atd s tím, že se pak u hotového výrobku zase bude muset šachovat s odstraňováním toho antikorozního prostředku.
Offline
Radime, dík za rozbor. Koukám že z toho nejlépe vychází (seřazeno od nejlepšího k nejhoršímu):
1) do 14 dní zpracovat a nekupovat na sklad
2) natřít sundatelnou barvou
3) zamaštění přechodnou konzervací kde běžná syntetika při budoucím natírání štětcem se s tím snad nějak popere
Nepoužívat silikonový olej, pak to nejde dolu před natíráním. Automobilový olej, včelí vosk nepomáhá, spíš škodí.
Jak je na tom s korozivností svařování MAG, to jest svařováné pod CO2? U elektrody chápu. ale CO2 a nebo Argon by snad nemusely podporovat reznutí. Ale už věřím že to vliv může mít. Dlouhodobým pozorováním jsem zjistil, že skladovaná kyselina solná způsobila rychlé reznutí nechráněného železa. Kyselina solná byla uskladněná ve skle a pak v plastu - cca 2 flašky. Dokonce spray s Silikonovým olejem za 3-4 roky na stejné polici proreznul na lakem nechráněných místech tak, že ztratil tlak. Od té doby je kyselina uskladněná venku v boudě.
Jaký je názor na návod z Šeřík-Receptář pro elektrotechnika - Dusitanovou konzervaci?
Roztok tohoto kontaktního inhibitoru se používá hlavně pro konzervaci
oceli a litiny (ostatní kovy nechrání), aplikuje se namáčením. Obsahuje
1 000 ml destilované vody
250 až 300 g dusitanu sodného
10 g glycerínu
Editoval Charon (05-11-2020 08:00:58)
Offline
Charon> vyzkousej si taky ten Anticorit. Je to cela rada specialnich pripravku, treba najdes jeste vhodnejsi nez ten RCP.
Offline
Tím anticoritem jste mi připoměli jak jsem dělal u plynařů. Tam jsme na izolování hotového potrubí používali přípravky Anticor. Nevím kdo to vyrábí, prodávají to v Ostravě, ale ceny jsou trošku pro majetnější lidi. Ten lak co se dával pod izolaci vypadal jako klasický černý Tlumex na auta nebo ten černý Konkor(500?) a přitom 1L plechovka stála myslím kolem 1500-2000,-kč. Třeba to mělo jiné složení, ale vizuelně i zápachem to ten Konkor nebo Tlumex hodně připomínalo.
Editoval varok (05-11-2020 12:32:07)
Offline
skvele chráni tuk na lanové prevody-nevýhoda lepí na seba prach. Mazací tuk A00-už sa nevyrába ,bol lepkavý,gélovej konzistencie-opat lepil na seba prach. Antikorozne vosky-nelepia na seba prach,odolávaju vode ale nie ropným produktom,daju sa riedit benzínom alebo rozpuštadlami-zhoršuju ale ich antikorozne vlastnosti. Skelo sa mi osvedčil Dinitrol ML,Dinitrol 1000,4941,4942,Metallic distributor je auto-color
Offline