SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
to:Jean Tvůj postoj je silně jednostranný, kritický k tuzemským výrobkům, extrémně obdivuješ výrobky cizí - západní. Ale situace byla trochu jiná, než si myslíš. S kolika vozy západní výroby ze 60. a 70. let jsi jezdil? Myslím ovšem dlouhodobě, tedy žes je vlastnil, nikoliv jednu jízdu půjčeným vozem.
Offline
Welda napsal(a):
j.bill: viz třeba Polski Fiat 125p
Všichni se těšili jaká to bude pecka až tohle autí postaví v Mototechně vedle těch našich křápů....
V Mototechně žádná auta nestála. Na auta byl dlooooooooooouhý pořadník na mnoho a mnoho měsíců dopředu. Jak auta přijela, byla hned pryč.
Offline
VasekP, preco by som nemal byt kriticky, ked tie vozidla poznam a niekolko ich vlastnim? Jednoducho to bolo zastarale uz v dobe ich vyroby, nechapem, co je na tom take tazke priznat. Uplne nadherny priklad je 1203, ktora uz pri skuskach dostala hodnotenie nevyhovujuce. Konstrukteri vedeli, ze tie auta su sracky, ale nedostali prostriedky na to, aby postavili nieco slusne. O to viac ich treba obdivovat, ze sa v tom beznadejnom stave na tu robotu nevysrali a dalej skusali z prdu struhat gulicku. Mozno aj vdaka tomu sa napr. do babetty dostalo elektronicke zapalovanie a bolo to tusim prvy raz, co sa to pouzilo v mopede. Do skodovky to nedostali nikdy.
Offline
Jsem také vlastníkem Škody 120 .Jezdil jsem s ní asi 13 roků,než jsem jí před pěti lety v zimě naklepl na předek.
Stojí mi v dílně a pryč jí nedám,chystám její částečnou renovaci.Zatím nenadešel správný čas,řeším dílnu,hlavně s prostorem a pobytu i v zimě.No a do toho samo spoustu jinejch věcí.Ale je tam .Než něco začnu dělat,tak to prostě musím mít nachystaný,potom je i čistější hlava.
O tom,kde jsme byli technicky v té době,oproti západu,to je jasný.Na druhé straně,byl člověk více odkázaný sám na sebe a na svoje schopnosti,které v podstatě kutilstvím rozvíjel.Za chvíly se mladí bez telefonu ani nevy...rou.
Každý orgán,sval svou nečinnosti atrofuje.....tedy i mozek.
Offline
jean napsal(a):
Pafik, japonci nam ukradli spojku, jeden patent. V tej dobe uz japonci davno mali stvortakty v seriovych motorkach s vyssim litrovym vykonom, ako nase dvojtakty. A tie pretekarske stroje boli plne zapadnych komponentov, seriove motorky mali predpotopne liatinove valce a litrovy vykon na urovni wartburga. Rovnako ako bicykle favorit pre pretekarov nemali nic spolocne so seriovymi podpultovymi.
Mimochodom, to ceskoslovensky priemysel skopiroval japonsku motorku, cz rada 477 z roku 1969 je takmer verna kopia suzuki t20 z roku 1964. Akurat s polovicnym vykonom....
Čtvortakty existovaly už dávno, ještě před Japoncema.
To, že my jsme šli cestou dvoutaktů a třeba Harley byl vždycky čtyřtakt, to je jen cesta. A o těch západních komponentech v závodních strojích tehdy, to je blábol. Kdo by je závodníkům koupil; bolševik? Nenech se vysmát. Nicméně do závodních strojů se vždycky dávalo to nejlepší, co bylo. Takže se dělalo z nejlepších materiálů, který byly doma, třeba ocele Poldi, ojnice se ručně leštily, válce a písty se vybíraly na toleranci..... Ale zrovna třeba ten Roberts první mistrovství světa v roce 64 vyhrál na seriové mašině ČZ, kterou si koupil za svoje. Tak moc jsme byli zaostalí.
Offline
Také do toho mohu trochu promluvit. Š720 se nedostala do výroby, protože to nebylo ČSSR dovoleno. Proto také na to nemohly být peníze.
Co se týká motocyklů. V letech cca 70-71 jsem se zabýval vývojem finálních operací výroby motorových pístů. Tehdy měla Jawa vyvinutou 4T 250ccm. Protože se 250 dodávaly do SSSR ve velkém množství i pro jejich policii, jednalo se o dodávkách do SSSR. Jednání probíhalo celkem nadějně až nakonec SSSR 4T odmítl, že jsou moc složité na úroveň jejich uživatelů. Proto musela Jawa rychle oprášit staré 2T a nechat provést novou homologaci. Novým homologačním podmínkám by staré typy nevyhověly, tak se snažili zachránit co se dalo. Při homologaci po 4h záběhu musely motory vydržet dlouhodobě plný výkon. Tehdy se unás vyráběly písty s broušeným povrchem. Při boušení se rozmazalo eutektikum přes krystaly křemíku. Takový povrch byl uzavřený a nedokázal dobře unášet olejový film. Já jsem se proto zabýval soustružením povrchu pístů diamantem, čímž vznilk povrch se strukturou, která dobře držela olejový film a lekce se zabíhala. Po dohodě s Jawou přivezl pracovník jejich zkušebny pan Procházka tašku broušených pístů ve třídě C s tím, že se je pokusím přetočit diamantem tak, aby se vešly do B, nebo A. To se v dostatečném počtu podařilo. Stará 250 prošla homologací a stará trochu oprášená 250 se vyráběla dál. Nový 4T se zahodil. (jako ta škosa 720).
Trochu jsem se rozepsal, aby byli trochu jasnější, jaké bylo často pozadí našeho zaostávání.
Offline
Famater, to nic nemeni na tom, ze sa vyrabali zaostale stroje. Aj ja som predsa pisal, ze nasi konstrukteri boli dobri, sak nakoniec to boli stari fachmani. A to, ze to nebolo povolene, je na tomto fore zakazane rozoberat aj to, preco neexistovalo trzne prostredie a konkurencia . Tie 4 takty bol len priklad toho, jak tie dvojtakty staly zahovno. Polovicne vykony proti yamahe, kawasaky, suzuki. Honda skor robila 4t, aj europa. Dvojtakty boli skor pre krosky a skutre.
Nakoniec, tu super uroven nasich aut krasne dokazuje to, ze kazdy, co si to mohol dovolit, chcel aspon simcu, renault, alebo aspon zigulika. Nic vychodne....
Editoval jean (22-08-2020 13:45:05)
Offline
To co, proč a jak bylo, přece nedělá ze sráče dobrou věc.
Offline
To ne, ale umožní pochopit, proč se vyráběl ten sráč. Ono mě to připadá jako pochod janičářů: dva kroky dopředu, jeden zpátky. Tady to bylo i dva kroky zpátky.
Offline
vy pořád srovnáváte nesrovnatelné, plastovou lžičku do kávy a lopatu do lokomotivy na uhlí se kterou topič naházel tísíce tun uhlí než se opotřebovala když už jste do tohodle tématu o těžké průmyslové svářečce namotali auta tak jste měli srovnávat těžká průmyslová auta to znamená třeba https://www.tatra.cz/o-spolecnosti/hist … 1960-1979/ stroje a věci do průmyslu nebo do armády se dělali s daleko větší pečlivostí než nějaké vozítko pro obyčejný lidi a jelikož mám rád kvalitní věci tak proto si radši koupím starej ale pořádně bytelnej verk ktetrý přežije i to nejhrubší zacházení
Offline
No jo, ale padlo tady, že žádnej invertor nebude fungovat za 50 let, to já nevím, jestli bude nebo ne a je mi to úplně jedno, protože už nejspíš nebudu ani na živu, natož abych chtěl něco vařit.
Každého věc, ale přijde mi jako totální pitomost, držet si něco, co vlastně ani nepotřebuju a zabírá to tolik místa, jen kvůli tomu, že mě to přežije. Ale zároveň chápu, že pro někoho to může mít smysl, když pro to má využití.
Offline
Ono to v minulé době bylo tím, že komunisté sice byli jakoby proti soukromému vlastnictví, ale komunistická strana se defakto chovala, jako by měla ve svém soukromém vlastnictví celý stát a všechny občany jako své zaměstnance. Socialistický stát se tak defakto choval jako obrovská soukromá korporace, která je z nějakého důvodu nucena vyrábět úplně všecko. Ovšem nikdo nemůže vyrábět úplně všechno ve špičkové kvalitě. V realitě v kapitalistickém světě to taky žádná korporace nevyrábí, protože pokud něco začne nějaká korporace vyrábět špatně, vždy se objeví jiná korporace nebo i poměrně malá specializovaná firma, začne to vyrábět v mnohem větší kvalitě, začne vydělávat, ovládne trh a původní korporace tu zastaralou výrobu musí zrušit, protože prodělává. Jenže v socialistickém státě žádná jiná korporace než komunistická strana nebyla.
Proto výrobky, kterým soudruzi nahoře jakž takž rozuměli a dokázali si je představit, pro ty bylo obvykle dost prostředků i schopných lidí a často byly na velmi dobré úrovni. Potom taky výrobky, které stát nebo socialistické společenství potřebovalo, třeba energetiku. Jiné, které si nedokázali představit, jako třeba polovodičové elektronické součástky, jejich slibný vývoj zařízli a když je po letech začal průmysl nutně potřebovat, už nezbylo nic jiného než kopírovat 10 - 20 let staré kapitalistické součástky. Nebo totéž o 10 - 20 let později s výpočetní technikou.
Offline
No, a jsme úplně mimo a dokonce u politiky
Offline
Lenže Radim to napísal dobre. Tak to jednoducho bolo. A bohužiaľ, veľmi málo výrobkom soudruzi rozumeli aspoň jakž takž. A o tom sa tu celú dobu bavíme. Inak, dimenzovať životnosť spotrebného výrobku, ako je zvárací invertor, na 50 rokov, je čistý nezmysel. Technický aj ekonomický. Trafo funguje 50 rokov, lebo ak nemá nekvalitnú izoláciu na vinutí, tak je prakticky nesmrteľné. Ale to je aj zámočnícke kladivo...
Offline
Co se týká aut tak se to zlomilo právě v těch 60tkách. Embéčko (1000MB) byl na svoji dobu (1964) moderní stroj (jasně 1000 malých bolestí..) nicméně furt v něm byly ty inovace (třeba tlakově lítý hliníkový motor, odvozené MBX). Škodu 720 zařízli myslím taky kvůli potřebě dílů ze západu (homokiněťák..?) To další nastavování už bylo o hovně a všechna čest konstruktérů kteří v tom dokázali pracovat.
Famater: to jsou skvělé "zákulisní" informace a hřebíček ČSR vývoje - lokálně upgrade, globálně downgrade. Bohužel.
Offline
jean : Ne, nenapsal. Radim srovnava realny socialismus s idealnim kapitalismem, ale ani ten neexistuje, obzvlaste ne dnes. A ze neviditelna ruka trhu neni vselek uz snad chapou vsichni objektivne uvazujici.
Editoval peta62 (22-08-2020 22:57:46)
Offline
neviditelna ruka trhu??????????????? ako to ide dohromady s EU dotaciami? to mi musite niekto vysvetlit - to mi hlava neberie
Offline
rcp : neni nahodou spatne oboji ? Ja nepsal ze by to melo cokoli spolecneho.
Editoval peta62 (22-08-2020 23:10:39)
Offline
peta62 napsal(a):
rcp : neni nahodou spatne oboji ? ....
urcite! vratane tohto choreho ekonomickeho systemu...... bohuzial, tie predchadzajuce boli asi este horsie - je si z coho vybrat?
peta62 napsal(a):
..... Ja nepsal ze by to melo cokoli spolecneho.
ja to nikde ani netvrdim - len sa smejem z toho, ako si pani v bruseli prerobili kapitalizmus k obrazu svojmu
Editoval rcp (22-08-2020 23:16:43)
Offline
rcp : jo a je urcite lepsi se tomu smat nez nad tim brecet
Offline
Homokinetické klouby pro Škodu 720 měli dodávat soudruzi z NDR, jenže jich nebyli schopni vyrobit dostatečné množství v dostatečné kvalitě. Zapalování ve Škodě 120 používalo cívku s předřadným odporem, což zlepšovalo jiskru a zmenšovalo opotřebení přerušovače (kladívek). Čistě elektronické zapalování měla již Škoda 125 z posledních serií a Favorit od počátku výroby.
Jean mi nějak zapomněl napsat s kolika typy západních aut z 60. a 70. let jezdil.
Offline
Ja s dvoma, ty?
Offline
VašekP napsal(a):
Zapalování ve Škodě 120 používalo cívku s předřadným odporem, což zlepšovalo jiskru a zmenšovalo opotřebení přerušovače (kladívek).
Pre upresnenie. Aj predchádzajúce zapaľovacie cievky mali na primári odpor cca 4 Ω. ktorý bol realizovaný ako vinutie odporovým drôtom. Ten predradný odpor cca 2 Ω bol na cievkach s vnútorným odporom tiež 2 Ω . Pri štarte bol predradný odpor premostený a tým pádom bola IC počas štartu 6 voltová. Takýto systém bol už predtým používaný vo vozidla sovietskej výroby ako VOLGA, MOSKVIČ. Nezlepšovalo to iskru (okrem štartu) ani neznižovalo opotrebenie prerušovača. Slúžilo to na zlepšenie štartovacích schopnosti vozidla najmä v zimných mesiacoch.
Editoval senior (23-08-2020 08:29:32)
Offline
Co má jakási paní v Bruselu společného se svářečkou KM 350? 🤔
Vraťte se k tématu nebo pokud máte potřebu psát o něčem jiném tak jděte jinam
Editoval Kramlik (23-08-2020 12:21:55)
Offline
senior napsal(a):
VašekP napsal(a):
Zapalování ve Škodě 120 používalo cívku s předřadným odporem, což zlepšovalo jiskru a zmenšovalo opotřebení přerušovače (kladívek).
Pre upresnenie. Aj predchádzajúce zapaľovacie cievky mali na primári odpor cca 4 Ω. ktorý bol realizovaný ako vinutie odporovým drôtom. Ten predradný odpor cca 2 Ω bol na cievkach s vnútorným odporom tiež 2 Ω . Pri štarte bol predradný odpor premostený a tým pádom bola IC počas štartu 6 voltová. Takýto systém bol už predtým používaný vo vozidla sovietskej výroby ako VOLGA, MOSKVIČ. Nezlepšovalo to iskru (okrem štartu) ani neznižovalo opotrebenie prerušovača. Slúžilo to na zlepšenie štartovacích schopnosti vozidla najmä v zimných mesiacoch.
Zlepšilo se startování, ale za běžného provozu na stejnou energii jiskry se musel zvýšit proud cívkou a tím zhoršit účinnost zapalování.
Schéma zapalování na favorita, někdy v době kolem sametu jsem i měl v ruce, dělalo se to tady na severní Moravě ve Frenštátu pod Radhoštěm, dnes to je provozovna Siemens. Tam byla cívka zase na nižší napětí než 12 voltů, a proud do cívky se spínal výkonovým darlingtonovým tranzistorem s omezením proudu. Stejný proud a tím stejná energie jiskry tak byla v širokém rozsahu otáček, mimo těch nejvyšších.
Dnes by se u starších aut mohlo zlepšit zapalování prostým použitím příslušně výkonového obvodu StepUp, o pár voltů zvýšit napětí do zapalovací cívky.
Editoval Radim (23-08-2020 12:18:04)
Offline