SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:     SVAR BAZAR      SVAR INZERT      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARBAZAR - internetový bazar svářeček      SVARINZERT - akční nabídky svářecí techniky      SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 25-06-2020 11:49:06

Shadwal
Člen
Místo: Hlohovec
Registrovaný: 25-06-2020
Příspěvky: 3

Nadpájanie zvarov v rohoch

Zdravím vás páni ,

mám otázku v práci zvárame na robotizovanom pracovisku k sebe jokle. Hrubostenné (8 mm) z materiálu S355. Na robote používame 1mm drôt.
Keď že sú zložitejšie prístupy kvôli prípravku k určitým miestam zvary sa musia nadpájať v rádiusoch na jokloch  a nedajú sa obzvárať celé dokola.

Stále nám tu tlačia že nech to vyriešime. Je v nejakej norme alebo knihe alebo hocikde napísané vyslovene že sa v týchto rohoch ( rádiusoch ) nesmie nadpájať zvar? 

Ďakujem

Offline

 

#2 25-06-2020 13:45:29

AndyS
Člen
Místo: Záhorie SI
Registrovaný: 09-06-2020
Příspěvky: 64

Re: Nadpájanie zvarov v rohoch

čo ja viem, žiadna norma to nezakazuje, iba z dovodu defektov zvarov sa nedoporučuje prevarovať rohy. Odporúča sa plynulý prechod cez roh, úprava parametrov zvárania, výbeh zo zvaru.. ale štandardne zvárame dookola aj cez rohy bez prerušenia.


konstrukter v Caterpillar, Bobcat, Thermoking, JLG.. /hobby zváranie / Omicron GAMA 1500

Offline

 

#3 25-06-2020 13:53:03

AndyS
Člen
Místo: Záhorie SI
Registrovaný: 09-06-2020
Příspěvky: 64

Re: Nadpájanie zvarov v rohoch

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/9703_jcb.jpg


konstrukter v Caterpillar, Bobcat, Thermoking, JLG.. /hobby zváranie / Omicron GAMA 1500

Offline

 

#4 25-06-2020 17:44:39

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3757

Re: Nadpájanie zvarov v rohoch

Schopný seřizovač si určitě najde takovou polohu natočení svařence a hořáku robota, aby udělal kvalitní napojení a pokračování sváru. Navíc, já bych v takovémto případě použil raději drát 1,2 mm, protože ten snese větší tepelnou zátěž při zapalování oblouku na méně přístupném místě. Jen to chce uhlídat výlet drátu do těch 10 - 12 mm, aby byl dostatečně přesně vedený.
Proč nemáte ve svém profilu bydliště? Třeba pár metrů od vás bydlí odborník, který takové věci běžně zvládá. V Bratislavě a blízkém okolí je díky AUTOMOTIVE poměrně dost odborníků v daném oboru. Málokomu se totiž chce hledat místo podle IP adresy. A mnozí to ani neumí.

Editoval jirkati (25-06-2020 17:54:53)

Offline

 

#5 25-06-2020 20:55:21

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 3638
Web

Re: Nadpájanie zvarov v rohoch

ta fotka znamená co? to je nějaký zkušební kus při nastavování robota? Nebo proč ta housenka pokračuje vpravo do "prázdného prostoru" a nekopíruje kouťákem dál tu výztuhu směrem dolů? Směrem "dolů" tak jak je fotka?


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa.
Plasmy. Přímočaré pily ocasky. Ruční orbitální pila (za studena). Utahováky. Sbíjecí kladiva. Plošiny. Jeřáby.
Vaření obalenou elektrodou (Lorch)
Práce ve vysokých výškách a v hlubokých hloubkách. Práce v jedovatých a výbušných atmosférách. Nic levného.

Offline

 

#6 25-06-2020 21:51:08

AndyS
Člen
Místo: Záhorie SI
Registrovaný: 09-06-2020
Příspěvky: 64

Re: Nadpájanie zvarov v rohoch

bourač napsal(a):

ta fotka znamená co? to je nějaký zkušební kus při nastavování robota? Nebo proč ta housenka pokračuje vpravo do "prázdného prostoru" a nekopíruje kouťákem dál tu výztuhu směrem dolů? Směrem "dolů" tak jak je fotka?

Podla internej normy zvar nesmie zacinat a koncit v tom istom mieste a ani v ostrom prechode. Vznikaju tam trhliny vo zvaroch. Je na to vypracovana interna studia s testami.


konstrukter v Caterpillar, Bobcat, Thermoking, JLG.. /hobby zváranie / Omicron GAMA 1500

Offline

 

#7 25-06-2020 22:00:28

AndyS
Člen
Místo: Záhorie SI
Registrovaný: 09-06-2020
Příspěvky: 64

Re: Nadpájanie zvarov v rohoch

AndyS napsal(a):

bourač napsal(a):

ta fotka znamená co? to je nějaký zkušební kus při nastavování robota? Nebo proč ta housenka pokračuje vpravo do "prázdného prostoru" a nekopíruje kouťákem dál tu výztuhu směrem dolů? Směrem "dolů" tak jak je fotka?

Podla internej normy zvar nesmie zacinat a koncit v tom istom mieste v ostrom prechode. Vznikaju tam trhliny vo zvaroch. Je na to vypracovana interna studia s testami.


konstrukter v Caterpillar, Bobcat, Thermoking, JLG.. /hobby zváranie / Omicron GAMA 1500

Offline

 

#8 26-06-2020 12:04:37

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3757

Re: Nadpájanie zvarov v rohoch

AndyS - každá firma má svou Svařovací směrnici - ať se jí říká jakkoliv - a podle té je nutno dodržovat stanovené zásady. Nevíme jaká ustanovení musí plnit Shadwal, já preferuji systém AUTOMOTIVE, který je hodně propracovaný jak pro robotizované, tak pro ruční svařování.

Offline

 

#9 29-06-2020 02:01:04

AndyS
Člen
Místo: Záhorie SI
Registrovaný: 09-06-2020
Příspěvky: 64

Re: Nadpájanie zvarov v rohoch

jirkati napsal(a):

AndyS - každá firma má svou Svařovací směrnici - ať se jí říká jakkoliv - a podle té je nutno dodržovat stanovené zásady. Nevíme jaká ustanovení musí plnit Shadwal, já preferuji systém AUTOMOTIVE, který je hodně propracovaný jak pro robotizované, tak pro ruční svařování.

To su uplne ine odvetvia :-) v Auto zvaraju "papier" v industry platy aj nad 60mm :-)


konstrukter v Caterpillar, Bobcat, Thermoking, JLG.. /hobby zváranie / Omicron GAMA 1500

Offline

 

#10 29-06-2020 14:48:22

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 3638
Web

Re: Nadpájanie zvarov v rohoch

to nic nemění na tom že svár na tvé fotografii je poněkud zvláštní -
deska s odlehčovacími otvory, která je přivařené na nějaké desce z důvodu zesílení je přivařená koutovým svárem, svár končí, no končí.... pokračuje nesmyslně daleko od funkčního místa a dále o 90°směrem dolů (dle foto) nepokračuje. Venkovní roh - exponované místo! Pokud by se to vlivem namáhání mělo ve sváru trhat, začne prasklina přesně tady.
Pokud svár pokračuje a já ho pouze na fotce nevidím tak se omlouvám.


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa.
Plasmy. Přímočaré pily ocasky. Ruční orbitální pila (za studena). Utahováky. Sbíjecí kladiva. Plošiny. Jeřáby.
Vaření obalenou elektrodou (Lorch)
Práce ve vysokých výškách a v hlubokých hloubkách. Práce v jedovatých a výbušných atmosférách. Nic levného.

Offline

 

#11 29-06-2020 16:19:56

KMU1
Člen
Registrovaný: 08-11-2009
Příspěvky: 369

Re: Nadpájanie zvarov v rohoch

Přijde mi, že je to schválně, aby bylo na první pohled jasné, že případná trhlina není chyba sváru, ale překročení namáhání.

Offline

 

#12 29-06-2020 18:11:03

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3757

Re: Nadpájanie zvarov v rohoch

AndyS - když jsem v jedné firmě zaváděl komplet svařování, tak jsem i tam zavedl něco jako systém Automotive a to se tam svařují i tloušťky 30 mm. Systém Automotive neznamená svařování "papíru", ale systém kvality. Je to kompletní certifikace, to jest vše pod kontrolou od ořizování materiálů, přes technickou a technologickou přípravu výroby, vlastní výrobu s kompletním kontrolním systémem, až po expedici. Jsou to i dodávky svařenců pro zahraniční i domácí dráhy, svařence pro výrobu obráběcích strojů, ale třeba i pro letecký průmysl. Firma se pak díky certifikovanému svařování velmi rychle rozšířila a z původních 20 lidí celkem jejich v současné době je 60. A pan majitel firmy si má stále možnost vybírat z velkého počtu zájemců o práci, protože má firma "dobré jméno".

Offline

 

#13 06-07-2020 11:49:28

AndyS
Člen
Místo: Záhorie SI
Registrovaný: 09-06-2020
Příspěvky: 64

Re: Nadpájanie zvarov v rohoch

jirkati napsal(a):

AndyS - když jsem v jedné firmě zaváděl komplet svařování, tak jsem i tam zavedl něco jako systém Automotive a to se tam svařují i tloušťky 30 mm. Systém Automotive neznamená svařování "papíru", ale systém kvality. Je to kompletní certifikace, to jest vše pod kontrolou od ořizování materiálů, přes technickou a technologickou přípravu výroby, vlastní výrobu s kompletním kontrolním systémem, až po expedici. Jsou to i dodávky svařenců pro zahraniční i domácí dráhy, svařence pro výrobu obráběcích strojů, ale třeba i pro letecký průmysl. Firma se pak díky certifikovanému svařování velmi rychle rozšířila a z původních 20 lidí celkem jejich v současné době je 60. A pan majitel firmy si má stále možnost vybírat z velkého počtu zájemců o práci, protože má firma "dobré jméno".

samozrejme ISO9001 a IATF (náhrada ISO TS) poznám, možu byť implementovane aj v zamočnickej dielni, (musia ak chceš TÜV), ale ked riešime technologie v Automotive a industry z pohladu zvárania sú odlišné oblasti. V Auto sa klasický oblúk MIG/MAG s prídavným materiálom snad ani nepoužíva (na výnimky 99% neviem ako to robia rusi :-D), su to prevažne bodovačky a laser welding. Ale nechcem tu o tom vytvarať diskusiu čo kde sa zvara v aute.


konstrukter v Caterpillar, Bobcat, Thermoking, JLG.. /hobby zváranie / Omicron GAMA 1500

Offline

 

#14 06-07-2020 17:21:30

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3757

Re: Nadpájanie zvarov v rohoch

To AndyS - omyl, v AUTOMOTIVE se přednostně na nosných konstrukcích používá právě MIG/MAG. Prakticky vše - kromě motoru - co se šroubuje k nosné platformě je svařované MIG/MAG. Všechny verze náprav vpředu i vzadu, hlavní díl centrální části karoserie - tzv. centrální trubka - je dokonce jedním z nejsložitějších svařenců MIG/MAG na celém autě. Tento díl určuje pevný šířkový rozměr karoserie pod čelním oknem a jsou na něm navěšeny všechny díly palubní desky i klimatizace na většině vyráběných aut všech značek.

Offline

 

#15 13-07-2020 15:00:17

Shadwal
Člen
Místo: Hlohovec
Registrovaný: 25-06-2020
Příspěvky: 3

Re: Nadpájanie zvarov v rohoch

jirkati napsal(a):

Schopný seřizovač si určitě najde takovou polohu natočení svařence a hořáku robota, aby udělal kvalitní napojení a pokračování sváru. Navíc, já bych v takovémto případě použil raději drát 1,2 mm, protože ten snese větší tepelnou zátěž při zapalování oblouku na méně přístupném místě. Jen to chce uhlídat výlet drátu do těch 10 - 12 mm, aby byl dostatečně přesně vedený.
Proč nemáte ve svém profilu bydliště? Třeba pár metrů od vás bydlí odborník, který takové věci běžně zvládá. V Bratislavě a blízkém okolí je díky AUTOMOTIVE poměrně dost odborníků v daném oboru. Málokomu se totiž chce hledat místo podle IP adresy. A mnozí to ani neumí.

No s tým drôtom by to zlý nápad nebol vyskúšať. Každopádne ja robot naprogramujem tak ako mi dovolí dostupnosť prípravku. V tomto prípade mi prípravok dovolí íst s horákom max centimeter za roh.  Uhrali sme to tak že začiatok aj koniec hrubostenných joklov sa v polohovadle natáča o pár stupňov aby sa mohlo ísť čo najviac za roh. Pri zapalovaní oblúka sa dávajú menšie parametre pretože poloha tam nieje zrovna ideálna aby neodpálilo z materiálu. Ako sa zvar končí dali sme vyššie parametre na pretavenie začiatku zvaru.  Toť k tomu asi vše. Otvoril som túto tému kvôli tomu že možnosti boli obmedzené a no aj tak to chceli aby bolo všetko obvarené na jednú húsenicu.

vďaka

Offline

 

#16 13-07-2020 15:36:17

Shadwal
Člen
Místo: Hlohovec
Registrovaný: 25-06-2020
Příspěvky: 3

Re: Nadpájanie zvarov v rohoch

Ono asi bude najvačší problém v tom že nadpoj je prakticky prechod z kútového do V zvaru. Pozrite FOTO.

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/9737_snimka.jpg


Toto je príklad chybného nadpojenia ako som spomínal vyššie už sme sa s tým pohrali a zvary sú cez seba viacej pretiahnuté.

Editoval Shadwal (13-07-2020 15:59:23)

Offline

 

Zápatí

REKLAMA na SvarFóru

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 137  -  2020


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče  ♦  Svářečky MIGO a ELDYS