SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:     SVAR BAZAR      SVAR INZERT      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARBAZAR - internetový bazar svářeček      SVARINZERT - akční nabídky svářecí techniky      SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 17-03-2019 00:03:01

Matěj
Člen
Registrovaný: 17-03-2019
Příspěvky: 2

měděné pájky s fosforem

Ahoj, mám jednoduchý dotaz, proč nesmí být použity na pájení železných slitin? Všude jen čtu, že to není vhodné, nikde jsem nenašel důvod.

Opraven název tématu forfor -> fosfor

Offline

 

#2 17-03-2019 07:23:34

Honza007
Člen
Místo: Český ráj 294 11
Registrovaný: 10-12-2011
Příspěvky: 2352

Re: měděné pájky s fosforem

Forfor?Nerozumim řeci tveho kmene. Neměl to byt fosfor?


Jak šel čas KS250 Triodyna WLSP315 Unimig 400 Trafo po dědovi, invertor telvin,gama,autogen a dalsi.Dnes Migatronic Pilot2400 Flex330 Alfa-in 350 a 250 plazma Cebora Fronius 1400 Speedglas 9100XX a doma pro radost BWIG 180 BSP-40 WMP 200 s  AEK 024
Prosím než se zeptáte nebudte líní HLEDAT www.google.cz  http://cs.wikipedia.org  a hlavně používat mozek wink Lidi nebuďte líní přemýšlet a číst.

Offline

 

#3 17-03-2019 09:42:57

Zdenek11
Člen
Místo: kousek od Brna
Registrovaný: 23-02-2010
Příspěvky: 1932

Re: měděné pájky s fosforem

Dvě minuty hledání na Google. V textu je to tam vysvětleno (křehké přechody spojů).
https://www.svarovaci-technika-znojmo.c … -1542.html

Editoval Zdenek11 (17-03-2019 09:43:44)

Offline

 

#4 17-03-2019 10:07:21

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1832
Web

Re: měděné pájky s fosforem

Matěj napsal(a):

Ahoj, mám jednoduchý dotaz, proč nesmí být použity na pájení železných slitin? Všude jen čtu, že to není vhodné, nikde jsem nenašel důvod.

Je to jednoduché. Fosfor má velkou afinitu slučovat se se železem a vytvářet s ním křehké sloučeniny. Tím je narušena smáčivost a přilnutí k povrchu oceli.

Offline

 

#5 17-03-2019 11:27:18

Matěj
Člen
Registrovaný: 17-03-2019
Příspěvky: 2

Re: měděné pájky s fosforem

Honza007 omlouvám se, jistě že tam má být fosfor. Zdeňku vysvětleno to tam není, příčinu uvádí až Frank.

Franku, předpokládám, že neexistuje tavidlo, které by smáčivost zajistilo?

Offline

 

#6 17-03-2019 11:35:47

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 3185

Re: měděné pájky s fosforem

Matěji, přečti si to pořádně, jde o ty křehké sloučeniny. Nešpekuluj. Nezbude ti než použít stříbrnou a samozřejmě dražší pájku, pokud nepůjde použít pájku mosaznou..


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#7 17-03-2019 16:33:45

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1832
Web

Re: měděné pájky s fosforem

Matěj napsal(a):

Honza007 omlouvám se, jistě že tam má být fosfor. Zdeňku vysvětleno to tam není, příčinu uvádí až Frank.

Franku, předpokládám, že neexistuje tavidlo, které by smáčivost zajistilo?

Tam jde o to, že v té CuP pájce je fosfor, který zejména za zvýšené teploty reaguje ochotně se železem a na povrchu vytvoří film sloučenin, které nedovolí spojení. Něco podobného jako na hliníku oxid hlinitý.  To už vám to půjde lépe čistou mědí a boraxem. big_smile Nicméně ocelové součásti by měly jít dobře pájet mosaznými pájkami, které nejsou ani moc drahé.

Offline

 

#8 18-03-2019 02:58:10

ihlan
Člen
Místo: Nový Svet
Registrovaný: 11-05-2012
Příspěvky: 2768

Re: měděné pájky s fosforem

cakal som kto to vysvetli lebo napr kyselina fosforecna sa pouziva proti hrdzi ako ohdhrzdovac
tiez tam vytvori na povrchu  taku bielu vrstvicku a potom to uz viacej dalej neoxiduje nehrzdavie tak
Tak som si aj hovoril ze co potom v pajke to napacha... a pokial viem v hutnictve sa prave snazia znizit
podiel uhlika a fosforu v tavnej peci a on to tam chce zase nacpat..


Link : Stavba kompresora www.bit.ly/2fywe1u  Lacne hobby CO2 zvaracky www.bit.ly/2EO3SQk Kukly www.bit.ly/2eSAlrB
Hladam zvaracku do XXX http://bit.ly/2wDObaP Pasove Pily www.bit.ly/2iOcpXj TIG www.bit.ly/2KdU02O
som pichlavy od narodenia a co je horsie picham z kazdej strany rovnako wink

Offline

 

#9 19-03-2019 13:43:51

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 2930

Re: měděné pájky s fosforem

ihlan napsal(a):

cakal som kto to vysvetli lebo napr kyselina fosforecna sa pouziva proti hrdzi ako ohdhrzdovac
tiez tam vytvori na povrchu  taku bielu vrstvicku a potom to uz viacej dalej neoxiduje nehrzdavie tak
Tak som si aj hovoril ze co potom v pajke to napacha... a pokial viem v hutnictve sa prave snazia znizit
podiel uhlika a fosforu v tavnej peci a on to tam chce zase nacpat..

Kyselina fosforečná a fosfor jsou chemicky dvě odlišné věci.
Fosfor by měl  s kovy reagovat  za vzniku fosfidů,  třeba fosfid železnatý Fe3P2.

Offline

 

#10 20-06-2020 22:22:05

JC-vodoinstalace
Člen
Registrovaný: 20-06-2020
Příspěvky: 3

Re: měděné pájky s fosforem

Dobrý den, chci se zeptat, pájeli jsme na tvrdo měď, autogen hořák 1-2, konce trubek a fitinky očištěny houbičkou, na svařování žluté dráty s fosforem, natřeno čistící směsí se stříbrem na tvrdé pájení. Svařovací teplota cca 800", nepodařilo se svařit 8 svárů=propouští vzduch.
Teplota byla správná, počítáno i s tepelnými ztrátami.
Může čistící směs na tvrdo zavinit nespojení materiálů ?

Offline

 

#11 20-06-2020 22:27:49

JC-vodoinstalace
Člen
Registrovaný: 20-06-2020
Příspěvky: 3

Re: měděné pájky s fosforem

Prý pasta se stříbrem na tvrdé čištění zanechává stopy ve sváru a sváry jsou komplikované, je to pravda ?

Offline

 

#12 21-06-2020 09:11:01

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 3185

Re: měděné pájky s fosforem

Tady by bylo vhodné napsat přesně typy použitých drátů a typ použiré pasty. Nebo dát fotky.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#13 21-06-2020 10:30:04

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 3591
Web

Re: měděné pájky s fosforem

babylon = zmatení jazyků.
Domnívám se že spoj vytvořený pájením nelze nazývat svárem. Mistře Famatere jak to je? Má takový spoj nějaký jednoslovný název?


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa.
Plasmy. Přímočaré pily ocasky. Ruční orbitální pila (za studena). Utahováky. Sbíjecí kladiva. Plošiny. Jeřáby.
Vaření obalenou elektrodou (Lorch)
Práce ve vysokých výškách a v hlubokých hloubkách. Práce v jedovatých a výbušných atmosférách. Nic levného.

Offline

 

#14 21-06-2020 10:42:53

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 3185

Re: měděné pájky s fosforem

Máš pravdu je to pájený spoj. Jednoslovný název neznám. Tady je toho zmatení víc. Pasta na čištění se stříbrem, (znám pájecí pastu se stříbrnou pájkou, ale ta není běžně prodávána ). Mělo být použito tavidlo na tvrdé pájení pájkou s obsahem stříbra. Žluté dráty s fosforem. Fosforové pájky jsem žluté neviděl. Proto by mělo být popsáno přesně o co se jedná. Můj dojem je: Byla použita pasta na měkké pájení  SNAg a mosazná obalovaná pájka. Ale kdo ví?


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#15 21-06-2020 12:48:30

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1832
Web

Re: měděné pájky s fosforem

JC-vodoinstalace napsal(a):

Dobrý den, chci se zeptat, pájeli jsme na tvrdo měď, autogen hořák 1-2, konce trubek a fitinky očištěny houbičkou, na svařování žluté dráty s fosforem, natřeno čistící směsí se stříbrem na tvrdé pájení. Svařovací teplota cca 800", nepodařilo se svařit 8 svárů=propouští vzduch.
Teplota byla správná, počítáno i s tepelnými ztrátami.
Může čistící směs na tvrdo zavinit nespojení materiálů ?

Nevím, zda to zbytečně nekomplikujete. Při pájení měděných částí pájkou CuP, slouží fosfor jako tavidlo, při pájení mosazných a jiných slitin pájkou se stříbrem, je potřeba použít pastu na tvrdé pájení (jako na stříbrné pájky).

Jinak doporučuji přečíst toto a hlavně dobře to tam vsvětluje Jarda K a další... http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic.php?id=4746

Editoval Frank (21-06-2020 23:42:23)

Offline

 

#16 21-06-2020 12:58:36

ZDENÁL
Člen
Registrovaný: 03-01-2009
Příspěvky: 995

Re: měděné pájky s fosforem

MŮŽEME PÁJET STŘÍBRNOU PÁJKOU, PAK JE NUTNÉ POUŽÍT TAVIDLO, NEBO FOSFOROVOU A TAM SE NEPOUŽÍVÁ NIC, JAK SPRÁVNĚ NAPSAL FRANK. CO VZNIKNE ZA SPOJ KOMBINACÍ TĚCHTO DVOU METOD NENÍ JASNÉ, ZDÁ SE, ŽE TENTO ZPŮSOB POUŽIL TAZATEL JAKO JEDEN Z PRVNÍCH ŘEMESLNÍKŮ NA SVĚTĚ A VÝSLEDEK NEBYL ZROVNA IDEÁLNÍ.

Offline

 

#17 21-06-2020 23:04:31

kemppin
Člen
Registrovaný: 24-05-2011
Příspěvky: 861

Re: měděné pájky s fosforem

Ve druhém příspěvku na toto téma jsem psal,že nejspíš došlo při přípravě ke kontaminaci plastem z houbičky.


Už jenom doma.
KEMPOWELD 4000w , AFIN 280AC/DCw ,  KITIN 1700hf , KM 12c , BERLAN BPS 40 ,
autogen + řezací RS 12 , ARISTO tech , ARISTO air

Offline

 

#18 22-06-2020 08:09:44

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 3185

Re: měděné pájky s fosforem

Ono je to trochu jinak. Použili pájku 25%Ag asi obalovanou. Ale k té "čistící pastě se stříbrem" mě nic nesdělili. Také si myslím, že hodně přehřívali. Bylo by dobré, kdyby k té pastě sdělili víc. Pájeli průměry 63 mm a asi hrdla na měkkou pájku.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#19 22-06-2020 10:42:48

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1832
Web

Re: měděné pájky s fosforem

Famater napsal(a):

Ono je to trochu jinak. Použili pájku 25%Ag asi obalovanou. Ale k té "čistící pastě se stříbrem" mě nic nesdělili. Také si myslím, že hodně přehřívali. Bylo by dobré, kdyby k té pastě sdělili víc. Pájeli průměry 63 mm a asi hrdla na měkkou pájku.

Ale jak jste se toto dověděl? Mně psali mail totožný co je zde v úvodu, čili zmatené informace. Na to jsem odpověděl mailem i zde na fóru. Potom ještě jedním mailem dodatek - "No, nevím. Takto na dálku se těžko něco řeší. To by chtělo vyzkoušet osobně, což je jaksi problém.  Teoreticky by problém v pastě být mohl. Neznám složení pasty, která byla použita. Pro stříbrné pájky je doporučena pasta s obsahem fluoridu. Na mosaz stačí borax. Já tedy bych viděl dvě ohniska problému. Buď ta pasta a nebo nedodržení teplotní potřeby, aby pájka dobře zatekla. To je buď neprohřátí zákl. mat na potřebnou zatékací teplotu pájky, nebo i přehřátí. To zejména u pájek obsahujících zinek.  Ale čistě teoretizuji, na dálku nemohu víc popsat."
Zdravím, Frank

Offline

 

#20 22-06-2020 11:36:34

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 3185

Re: měděné pájky s fosforem

Mě psali mail, odpověděl jsem jim svoje domněnky, a odpoveděli, že použili tuto pájku. Spíš jinak uvedli typ mosazné obalené pájky, kterou nepoužili. Že nějaká firma vyrábí pájky Cu25%Ag, která je žlutá a že také vyrání pájky se 45%Ag. Nejspíš použili tu CuAg25. V jejich prvním příspěvku uvedli že s fosforem, protože se nejspíš domnívali, že obal je fosfor. Tady došlo vlivem nepřesné terminologie k dost velkým zmatkům. Žádné vysvětlení jakou že to čistící pastu se stříbrem použili nedostal. V mailu uvedli, že teplotu měli vysokou, že se jim i měď někdy  hroutila. Uváděli ale že jinak měli teplotu 800°C. U pájení i ta vysoká teplota může představovat problém. Byl bych rád a bylo by to od nich slušné, kdyby dali vědět co to bylo za pastu. Jinak bychom si tu "třepili huby" naprázdno.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#21 22-06-2020 12:20:17

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1832
Web

Re: měděné pájky s fosforem

@ Famater - Aha, tak to vysvětluje vše. Ano, máte pravdu, je těžké cokoliv radit, když jsou kusé, nebo nepřesné informace. Také jsem tak nějak vydedukoval, že mohla příčina být i vysokou teplotou. Přehřátím pájky s vyšším obsahem Zn dojde v vypařování zinku, způsobí porositu a spoj nemusí být těsný. Atd... Zdravím, Frank

Offline

 

Zápatí

REKLAMA na SvarFóru

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 137  -  2020


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče  ♦  Svářečky MIGO a ELDYS