SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 23-12-2009 22:03:14

jari92
Člen
Registrovaný: 03-05-2009
Příspěvky: 17

svařování tenkých dílů

Čest práci potřeboval bych poradit jestli by šlo svařit OCELOVÁ BICYKLOVÁ trubka k trubce jestli že je její průměr 0,8-1 mm. Obalenou elektrodou průměru 1,6 mm a invertorem (mma, tig) s minimálním proudem 30 A. Díky s pozdravem Jakub. ZDE JE OBRÁZEK JAKÝM STYLEM   http://www.oldmountainbikes.com/bikes/p … C00025.JPG

Offline

 

#2 23-12-2009 22:09:50

m.evil
Člen
Registrovaný: 22-10-2007
Příspěvky: 2125

Re: svařování tenkých dílů

Invertorom by to šlo ,ale metodu TIG smile.

Offline

 

#3 23-12-2009 22:13:52

jari92
Člen
Registrovaný: 03-05-2009
Příspěvky: 17

Re: svařování tenkých dílů

To by šlo ale ptám se proto že nemám argon a wolframovou elektrodu. A MMA by to fakt nešlo ??

Offline

 

#4 23-12-2009 22:32:26

m.evil
Člen
Registrovaný: 22-10-2007
Příspěvky: 2125

Re: svařování tenkých dílů

Nie takym to štýlom ako na priloženej fotografii určite nie.
Je to dosť tenky material.
To bude sama diera....

Offline

 

#5 23-12-2009 22:37:18

SO 545
Člen
Registrovaný: 15-11-2008
Příspěvky: 996

Re: svařování tenkých dílů

to na fotke je asi TIG s pulzom.
ak sa mylim opravte ma.

Offline

 

#6 24-12-2009 10:03:02

jirkalesik
Člen
Registrovaný: 19-04-2009
Příspěvky: 259

Re: svařování tenkých dílů

Když už se o to pokusíš, tak musíš dělat svár "kousek po kousku", aby jsi to nepropálil, před začátkem svařování pořádně očistit barvu, napasovat a nabodovat, kdysi jsem takové pokusy také dělal, jestli to bude v budoucnu namáhaný spoj, tak radši nějaký kousek plechu síla 3mm jako výztuha.

Offline

 

#7 24-12-2009 22:03:35

xlibor
Člen
Místo: Ostrava!!!
Registrovaný: 15-12-2009
Příspěvky: 115

Re: svařování tenkých dílů

jari92 napsal(a):

Čest práci potřeboval bych poradit jestli by šlo svařit OCELOVÁ BICYKLOVÁ trubka k trubce jestli že je její průměr 0,8-1 mm. Obalenou elektrodou průměru 1,6 mm a invertorem (mma, tig) s minimálním proudem 30 A. Díky s pozdravem Jakub. ZDE JE OBRÁZEK JAKÝM STYLEM   http://www.oldmountainbikes.com/bikes/p … C00025.JPG

A je to opravdu 0,8 - 1mm? Nechce  se mi verit, ze by ocelovy ram kola byl z tak slabeho materialu. Ja napr. mam Libertu a tam je sila trubky min. 2mm. Vcera jsem si tak cvicne zkousel navarit 1,5 pozink plech ke 3mm jeklu. Varil jsem to nelegovanou 2mm rutilkou a proudem 50A, s invertorem a docela mi to slo a to sem svarel asi podruhe v zivote smile Pevnostne to bylo bez problemu, zkousel jsem to lomit a ohybalo se to v zakladnim materialu, ne ve svaru. Pravda, bylo to takove posmrkane ale po vybrouseni to nebude tak spatne. Pokud samozrejme trvas na uhlednem svaru tak pak jedine TIG nebo MAG (CO2).
Opravdu hodne udela to ocisteni svarovacich mist a kolem budouciho svaru a dodrzovat zasady svareni MMA. Je to jen a jen o treningu a zkusenosti.


KITin 150 TIG LA; TIG SR17 (vyr.cislo 5028106513) ukraden p. Richardem Ryškou (IČO 72976900)

Offline

 

#8 25-12-2009 17:32:12

TOMY199
Člen
Registrovaný: 19-04-2008
Příspěvky: 184

Re: svařování tenkých dílů

Ja som raz bol vo vyrobnej hale na bycikle a tam som vydel ako sa to roby. Maju nato original stroj vložil trubky a po zapnuti to začalo zvarat  a zaroven aj otačat  do polkruhu cely ram  vybral vložil do dalšieho aby pozvaral dalšiu čast.Je to zvarane metodov  MAG-CO2 a boli to obyčajne bycikle nie tie odlahčene.

Editoval TOMY199 (26-12-2009 16:36:02)

Offline

 

#9 25-12-2009 19:32:33

Ládes
Člen
Místo: Olomouc
Registrovaný: 04-12-2009
Příspěvky: 2405
Web

Re: svařování tenkých dílů

Ta stěna trubky bude dost tenká,ovšem dovolím si o síle stěny 0,8-1mm v tomto"nejnamáhanějším" místě rámu celkem pochybovat, byť jde o "kultovku" jejíž srovnávání s Libertou je jak měřit Bentley s Felicií.Elektrodou bych do toho hrabal jen v případě krajní nutnosti-spíš bych to svěřil někomu s TIGem a zkušenostmi s rámy jízdních kol


Fronius VST 357-2 +AW 5000;Fronius TT 3000W +TTW 3000P,KITIN 150LA;EWM pico 160
SV 18R(1000)
Speedglass9100X,Lincoln Viking 3350 4C

Offline

 

#10 25-12-2009 23:58:43

xlibor
Člen
Místo: Ostrava!!!
Registrovaný: 15-12-2009
Příspěvky: 115

Re: svařování tenkých dílů

Ládes napsal(a):

Ta stěna trubky bude dost tenká,ovšem dovolím si o síle stěny 0,8-1mm v tomto"nejnamáhanějším" místě rámu celkem pochybovat, byť jde o "kultovku" jejíž srovnávání s Libertou je jak měřit Bentley s Felicií.Elektrodou bych do toho hrabal jen v případě krajní nutnosti-spíš bych to svěřil někomu s TIGem a zkušenostmi s rámy jízdních kol

Pokud je to tak, tak s elektrodou bych se ani nepokousel. Jeste blba otazka: a je to vubec ocel? Kdyz uz tedy srovnavame rozdil mezi Bantley (nemam vubec potuchy co to je) a felicii. smile


KITin 150 TIG LA; TIG SR17 (vyr.cislo 5028106513) ukraden p. Richardem Ryškou (IČO 72976900)

Offline

 

#11 26-12-2009 13:21:42

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1179

Re: svařování tenkých dílů

A musí to být svařeno? Tedy pokud nebude následovat vyleštění rámu a nalakování jen bezbarvým lakem, tak jsem přesvědčen, že nemusí. Já bych to pájel speciální mosaznou pájkou.
Katalog pájek můžete stáhnout z:

http://www.bohler-uddeholm.cz/czech/fil … targen.pdf

Vhodná je tato:

Fontargen A 102 (holá tyčka, používá se s tavidlem např. Fontargen F 100) / Fontargen AF 102 (tyčka obalená tavidlem)
Vysoce pevná niklem a stříbrem legovaná pájka pro ocel, šedou a temperovanou litinu, nikl a slitiny niklu. Určena zejména pro tupé spoje, pájení nástrojů, ocelový nábytek, výrobu jízdních kol, výrobu různých aparátů, klempířské práce atd. Velmi dobrá ovladatelnost a smáčivost.
Normy:
DIN EN 1044 CU 305 mod.
DIN 8513 L-CuNi10Zn42+Ag
Složení:
Cu 48 %
Ni  9,5 %
Ag 1 %
Si  0,25 %
Mn<0,2 %
Sn <0,2 %
Zn zákl.   
Vlastnosti:
Pracovní teplota 890°C
Pevnost na oceli 785 N/mm²
Tažnost 17-21%

Offline

 

#12 27-12-2009 21:04:41

Ládes
Člen
Místo: Olomouc
Registrovaný: 04-12-2009
Příspěvky: 2405
Web

Re: svařování tenkých dílů

Podle typu a napojení rámových trubek na hlavovou,typu požitých brzd-cantilever ještě blahé paměti by to měla být ocel,nejspíš CrMo(u nás tuším obdobným aplikacím odpovídá 15 131).Ještě by přicházel v úvahu titan.To by pro ně ale nejspíš dělal Litespeed.
U Ritchey bych nejspíš předpokládal trubky od amerického producenta trubek.Dá se to vyhledat podle výrobce a roku výroby rámu-občas výrobce inovuje a vylepšuje(nejčastěji odtučňuje)celý rám a nejsnažší cesta je v jiném typu nebo výrobci trubek rámových setů.V dobách nedávnmo minulých se trubky vkládaly do objímek a pájely se.Klasika mosazí a ty lepší stříbrnou pájkou.Dnes se obdoného základu v postupu používá u levnějších karbonových rámů jen místo pájení se to do nejrůznějších objímek vlepuje.Ty lepší se dělají jako monocoque.
K tomu Bentley pravda měl jsem spíš napsat Mercedes.
Edit:Omlouvám se až dnes jsem si uvědomil, že ZONAL je obchodní označení firmy Columbus pro 2x zeslabovanou trubku ze slitiny hliníku(7005?)

Editoval Ládes (28-12-2009 11:20:01)


Fronius VST 357-2 +AW 5000;Fronius TT 3000W +TTW 3000P,KITIN 150LA;EWM pico 160
SV 18R(1000)
Speedglass9100X,Lincoln Viking 3350 4C

Offline

 

#13 03-01-2010 15:37:18

Kourek
Člen
Registrovaný: 13-12-2009
Příspěvky: 8

Re: svařování tenkých dílů

Kdysi dávno jsem měl podobný problém.Kolo "Sport" (asi před 30 lety) - u hlavy rámu, kde byly trubky letovány do tvarovky. Tenkrát jsem to přeplátoval z obou stran plechy a rutilkami "postehoval". Vypadalo to blbě, ale kolo jezdilo dalších 1o let a ještě jsem ho prodal (za symbolickou cenu 100 Kč).

Offline

 

#14 04-01-2010 09:43:38

BaHnO
Člen
Registrovaný: 05-02-2009
Příspěvky: 13

Re: svařování tenkých dílů

Neberte me uplne vazne, sem amater, ale kdyz sem svaroval takovyhle tenkotiny(futra, vejfuky...) tak se mi osvedcilo fofrem "tesne vedle" natahnout navarovou housenku a pak vlastne k sobe svarit ty dva navary.

Offline

 

#15 04-01-2010 18:21:29

Ládes
Člen
Místo: Olomouc
Registrovaný: 04-12-2009
Příspěvky: 2405
Web

Re: svařování tenkých dílů

Určitě není problém nějak to svařit.Otázkou co požaduje zadavatel opravy,jestli preferuje původní řešení a oku lahodící housenku,nebo je tato až na druhém místě a funkčnost je prioritou.Pak to může být vyřešeno vevařením zpevňovacího můstku mezi horní rámovou trubku(štangli),hlavovou a šikmou rámovou(bývalo to k vidění na rámech BMX).Možností tam je spousta.Jen pozor aby se to nehlo.


Fronius VST 357-2 +AW 5000;Fronius TT 3000W +TTW 3000P,KITIN 150LA;EWM pico 160
SV 18R(1000)
Speedglass9100X,Lincoln Viking 3350 4C

Offline

 

#16 16-11-2010 09:34:34

kayakero
Člen
Registrovaný: 17-09-2010
Příspěvky: 22

Re: svařování tenkých dílů

jari92: 
0,8-1 mm se dá i s MMA hobby-invertorem fpoho; jiná věc je, že je to ve stísněném místě (to amatér ani náhodou nezvládne na jediné zapálení), takže svar nemá šanci vypadat vzhledně ani od zručného matadora - oflexování bude tuti nezbytné.  Jinak ad tenké plechy & MMA obecně (moje zkušenosti):

- nerez buben pračky (s únavovým lomem - puklinou):  to je plíšek ? 0,6mm.   Převařit puklinu obalovou nerezkou 1,6 šlo snadno - ani nebylo nutné moc ubírat na proudu, stačilo držet se na dolní mezi předepsaného:  protavení díry se není nutné bát.  Když jsem zkoušel kolik až si nechá plíšek bubnu líbit než ho provařím skrz, taxem sice díru skrz protavil (ten náhle dutý zvuk oblouku kolem čerstvě protavené díry je komický), jde ale snadno zase zalátat:  stačí nechat vychladnout a oblízat okraje díry obloukem - nataví se další materiál => díra se začne uzavírat, pokud je okraj díry moc žhavý (a hrozí, že by se roztekl), stačí zase jen chvíli počkat, jinak lze pokračovat hned kolem dokola vnitřního okraje, dokud se díra neuzavře.   Jiná věc je estetika:  produkt zručných rukou by byl asi hezčí, ale ani tak asi ne na vystavování. Že jsou svary ukryté pod haupnou pračky, stačí mi, že jsou svary funkční a nevadí mi že jsou vzhledově hnusné.  Kdyby na ně mělo být vidět, musel bych to řešit - asi jinou technologií, svařit od někoho kdo s ní už má nalétané dostatečné hodiny, tj.: kdo ji už rutinné ovládá.

- čínská skládací koloběžka (tělo z wohnoutu z nerez-plechu:  asi 1,5mm).  Plech se (po čase) natrhnul a ohnul;  (po vyklepání) svařit šel nerezkou fpoho bez odporu či komplikací;  navařit šlo i dosti materiálu aby spoj zesílil (ztuhnul)  o tolik, že se závada neopakovala ani v budoucích letech, kdy "pilot"  koloběžky zesílil, ztěžkl a zhrubnul.

- výfuk auta: klasika prorezl až foukal i jinudy než by měl.  Racionální je prorezlý nechat vyměnit za nový - to bych si ale nezasvářel :-)     Takže jsem pak nejtenší rutilkou látal díry na původně ?<1mm plechu z aušusové nočníkové oceli, která i notný kus kolem prorezlé díry byla zdí zeslabená na tloušťku pár desetin mm - šla promáčknout nehtem, propíchnout špendlíkem.   Jasně, že pokud jste tudy jen projeli obloukem, protavili jste širokou díru.   Ale i tak šla díra rutilkou zavařit:  předně oblouk se musí zapálit (škrtnout) hodně daleko od zeslabeného místa - někde kde je materiál ještě silný.  Pak je nutné vytáhnout oblouk co nejvíce se dá:  na požadované místo pak přejedete ve výšce.  To si samozřejmě nechá líbit jen rutilka.   Když nad tenounkými zbytky plechu držíte natažený oblouk, kov elektrody se pak začne rozprskávat v malých kuličkách po okolí svaru - něco jako žhavý paint brush.  Kuličky (.. kapénky) uvízlé rozprášené po povrchu pak musíte znova oblíznout kratším obkoukem => tím vznikne návarek, který stěny zesílí až natolik, že je k nim lze přidávat další materiál, tj.: začít látat, objíždět vnitřní okraj díry obloukem běžné délky. Pro autoopravnu je to samozřejmě citelně dražší nežli prorezlý výfuk zahodit a vyměnit za nový.  Jednou za čas si to ale udělat pro radost je super.  Ověříte si, že i amatérský MMA invertor umí svařit i díly z plíšků, jejichž tloušťka se blíží nule.

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2024


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče