SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Stránky: 1
Čest práci potřeboval bych poradit jestli by šlo svařit OCELOVÁ BICYKLOVÁ trubka k trubce jestli že je její průměr 0,8-1 mm. Obalenou elektrodou průměru 1,6 mm a invertorem (mma, tig) s minimálním proudem 30 A. Díky s pozdravem Jakub. ZDE JE OBRÁZEK JAKÝM STYLEM http://www.oldmountainbikes.com/bikes/p … C00025.JPG
Offline
Invertorom by to šlo ,ale metodu TIG .
Offline
To by šlo ale ptám se proto že nemám argon a wolframovou elektrodu. A MMA by to fakt nešlo ??
Offline
Nie takym to štýlom ako na priloženej fotografii určite nie.
Je to dosť tenky material.
To bude sama diera....
Offline
to na fotke je asi TIG s pulzom.
ak sa mylim opravte ma.
Offline
Když už se o to pokusíš, tak musíš dělat svár "kousek po kousku", aby jsi to nepropálil, před začátkem svařování pořádně očistit barvu, napasovat a nabodovat, kdysi jsem takové pokusy také dělal, jestli to bude v budoucnu namáhaný spoj, tak radši nějaký kousek plechu síla 3mm jako výztuha.
Offline
jari92 napsal(a):
Čest práci potřeboval bych poradit jestli by šlo svařit OCELOVÁ BICYKLOVÁ trubka k trubce jestli že je její průměr 0,8-1 mm. Obalenou elektrodou průměru 1,6 mm a invertorem (mma, tig) s minimálním proudem 30 A. Díky s pozdravem Jakub. ZDE JE OBRÁZEK JAKÝM STYLEM http://www.oldmountainbikes.com/bikes/p … C00025.JPG
A je to opravdu 0,8 - 1mm? Nechce se mi verit, ze by ocelovy ram kola byl z tak slabeho materialu. Ja napr. mam Libertu a tam je sila trubky min. 2mm. Vcera jsem si tak cvicne zkousel navarit 1,5 pozink plech ke 3mm jeklu. Varil jsem to nelegovanou 2mm rutilkou a proudem 50A, s invertorem a docela mi to slo a to sem svarel asi podruhe v zivote Pevnostne to bylo bez problemu, zkousel jsem to lomit a ohybalo se to v zakladnim materialu, ne ve svaru. Pravda, bylo to takove posmrkane ale po vybrouseni to nebude tak spatne. Pokud samozrejme trvas na uhlednem svaru tak pak jedine TIG nebo MAG (CO2).
Opravdu hodne udela to ocisteni svarovacich mist a kolem budouciho svaru a dodrzovat zasady svareni MMA. Je to jen a jen o treningu a zkusenosti.
Offline
Ja som raz bol vo vyrobnej hale na bycikle a tam som vydel ako sa to roby. Maju nato original stroj vložil trubky a po zapnuti to začalo zvarat a zaroven aj otačat do polkruhu cely ram vybral vložil do dalšieho aby pozvaral dalšiu čast.Je to zvarane metodov MAG-CO2 a boli to obyčajne bycikle nie tie odlahčene.
Editoval TOMY199 (26-12-2009 16:36:02)
Offline
Ta stěna trubky bude dost tenká,ovšem dovolím si o síle stěny 0,8-1mm v tomto"nejnamáhanějším" místě rámu celkem pochybovat, byť jde o "kultovku" jejíž srovnávání s Libertou je jak měřit Bentley s Felicií.Elektrodou bych do toho hrabal jen v případě krajní nutnosti-spíš bych to svěřil někomu s TIGem a zkušenostmi s rámy jízdních kol
Offline
Ládes napsal(a):
Ta stěna trubky bude dost tenká,ovšem dovolím si o síle stěny 0,8-1mm v tomto"nejnamáhanějším" místě rámu celkem pochybovat, byť jde o "kultovku" jejíž srovnávání s Libertou je jak měřit Bentley s Felicií.Elektrodou bych do toho hrabal jen v případě krajní nutnosti-spíš bych to svěřil někomu s TIGem a zkušenostmi s rámy jízdních kol
Pokud je to tak, tak s elektrodou bych se ani nepokousel. Jeste blba otazka: a je to vubec ocel? Kdyz uz tedy srovnavame rozdil mezi Bantley (nemam vubec potuchy co to je) a felicii.
Offline
A musí to být svařeno? Tedy pokud nebude následovat vyleštění rámu a nalakování jen bezbarvým lakem, tak jsem přesvědčen, že nemusí. Já bych to pájel speciální mosaznou pájkou.
Katalog pájek můžete stáhnout z:
http://www.bohler-uddeholm.cz/czech/fil … targen.pdf
Vhodná je tato:
Fontargen A 102 (holá tyčka, používá se s tavidlem např. Fontargen F 100) / Fontargen AF 102 (tyčka obalená tavidlem)
Vysoce pevná niklem a stříbrem legovaná pájka pro ocel, šedou a temperovanou litinu, nikl a slitiny niklu. Určena zejména pro tupé spoje, pájení nástrojů, ocelový nábytek, výrobu jízdních kol, výrobu různých aparátů, klempířské práce atd. Velmi dobrá ovladatelnost a smáčivost.
Normy:
DIN EN 1044 CU 305 mod.
DIN 8513 L-CuNi10Zn42+Ag
Složení:
Cu 48 %
Ni 9,5 %
Ag 1 %
Si 0,25 %
Mn<0,2 %
Sn <0,2 %
Zn zákl.
Vlastnosti:
Pracovní teplota 890°C
Pevnost na oceli 785 N/mm²
Tažnost 17-21%
Offline
Podle typu a napojení rámových trubek na hlavovou,typu požitých brzd-cantilever ještě blahé paměti by to měla být ocel,nejspíš CrMo(u nás tuším obdobným aplikacím odpovídá 15 131).Ještě by přicházel v úvahu titan.To by pro ně ale nejspíš dělal Litespeed.
U Ritchey bych nejspíš předpokládal trubky od amerického producenta trubek.Dá se to vyhledat podle výrobce a roku výroby rámu-občas výrobce inovuje a vylepšuje(nejčastěji odtučňuje)celý rám a nejsnažší cesta je v jiném typu nebo výrobci trubek rámových setů.V dobách nedávnmo minulých se trubky vkládaly do objímek a pájely se.Klasika mosazí a ty lepší stříbrnou pájkou.Dnes se obdoného základu v postupu používá u levnějších karbonových rámů jen místo pájení se to do nejrůznějších objímek vlepuje.Ty lepší se dělají jako monocoque.
K tomu Bentley pravda měl jsem spíš napsat Mercedes.
Edit:Omlouvám se až dnes jsem si uvědomil, že ZONAL je obchodní označení firmy Columbus pro 2x zeslabovanou trubku ze slitiny hliníku(7005?)
Editoval Ládes (28-12-2009 11:20:01)
Offline
Kdysi dávno jsem měl podobný problém.Kolo "Sport" (asi před 30 lety) - u hlavy rámu, kde byly trubky letovány do tvarovky. Tenkrát jsem to přeplátoval z obou stran plechy a rutilkami "postehoval". Vypadalo to blbě, ale kolo jezdilo dalších 1o let a ještě jsem ho prodal (za symbolickou cenu 100 Kč).
Offline
Neberte me uplne vazne, sem amater, ale kdyz sem svaroval takovyhle tenkotiny(futra, vejfuky...) tak se mi osvedcilo fofrem "tesne vedle" natahnout navarovou housenku a pak vlastne k sobe svarit ty dva navary.
Offline
Určitě není problém nějak to svařit.Otázkou co požaduje zadavatel opravy,jestli preferuje původní řešení a oku lahodící housenku,nebo je tato až na druhém místě a funkčnost je prioritou.Pak to může být vyřešeno vevařením zpevňovacího můstku mezi horní rámovou trubku(štangli),hlavovou a šikmou rámovou(bývalo to k vidění na rámech BMX).Možností tam je spousta.Jen pozor aby se to nehlo.
Offline
jari92:
0,8-1 mm se dá i s MMA hobby-invertorem fpoho; jiná věc je, že je to ve stísněném místě (to amatér ani náhodou nezvládne na jediné zapálení), takže svar nemá šanci vypadat vzhledně ani od zručného matadora - oflexování bude tuti nezbytné. Jinak ad tenké plechy & MMA obecně (moje zkušenosti):
- nerez buben pračky (s únavovým lomem - puklinou): to je plíšek ? 0,6mm. Převařit puklinu obalovou nerezkou 1,6 šlo snadno - ani nebylo nutné moc ubírat na proudu, stačilo držet se na dolní mezi předepsaného: protavení díry se není nutné bát. Když jsem zkoušel kolik až si nechá plíšek bubnu líbit než ho provařím skrz, taxem sice díru skrz protavil (ten náhle dutý zvuk oblouku kolem čerstvě protavené díry je komický), jde ale snadno zase zalátat: stačí nechat vychladnout a oblízat okraje díry obloukem - nataví se další materiál => díra se začne uzavírat, pokud je okraj díry moc žhavý (a hrozí, že by se roztekl), stačí zase jen chvíli počkat, jinak lze pokračovat hned kolem dokola vnitřního okraje, dokud se díra neuzavře. Jiná věc je estetika: produkt zručných rukou by byl asi hezčí, ale ani tak asi ne na vystavování. Že jsou svary ukryté pod haupnou pračky, stačí mi, že jsou svary funkční a nevadí mi že jsou vzhledově hnusné. Kdyby na ně mělo být vidět, musel bych to řešit - asi jinou technologií, svařit od někoho kdo s ní už má nalétané dostatečné hodiny, tj.: kdo ji už rutinné ovládá.
- čínská skládací koloběžka (tělo z wohnoutu z nerez-plechu: asi 1,5mm). Plech se (po čase) natrhnul a ohnul; (po vyklepání) svařit šel nerezkou fpoho bez odporu či komplikací; navařit šlo i dosti materiálu aby spoj zesílil (ztuhnul) o tolik, že se závada neopakovala ani v budoucích letech, kdy "pilot" koloběžky zesílil, ztěžkl a zhrubnul.
- výfuk auta: klasika prorezl až foukal i jinudy než by měl. Racionální je prorezlý nechat vyměnit za nový - to bych si ale nezasvářel :-) Takže jsem pak nejtenší rutilkou látal díry na původně ?<1mm plechu z aušusové nočníkové oceli, která i notný kus kolem prorezlé díry byla zdí zeslabená na tloušťku pár desetin mm - šla promáčknout nehtem, propíchnout špendlíkem. Jasně, že pokud jste tudy jen projeli obloukem, protavili jste širokou díru. Ale i tak šla díra rutilkou zavařit: předně oblouk se musí zapálit (škrtnout) hodně daleko od zeslabeného místa - někde kde je materiál ještě silný. Pak je nutné vytáhnout oblouk co nejvíce se dá: na požadované místo pak přejedete ve výšce. To si samozřejmě nechá líbit jen rutilka. Když nad tenounkými zbytky plechu držíte natažený oblouk, kov elektrody se pak začne rozprskávat v malých kuličkách po okolí svaru - něco jako žhavý paint brush. Kuličky (.. kapénky) uvízlé rozprášené po povrchu pak musíte znova oblíznout kratším obkoukem => tím vznikne návarek, který stěny zesílí až natolik, že je k nim lze přidávat další materiál, tj.: začít látat, objíždět vnitřní okraj díry obloukem běžné délky. Pro autoopravnu je to samozřejmě citelně dražší nežli prorezlý výfuk zahodit a vyměnit za nový. Jednou za čas si to ale udělat pro radost je super. Ověříte si, že i amatérský MMA invertor umí svařit i díly z plíšků, jejichž tloušťka se blíží nule.
Offline
Stránky: 1