SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Ahoj rád bych prokonzultoval zda se nechá opravit ozubené kolo. Jedná se o kolo z převodovky traktoru na kole jsou lisinky a dva zuby jsou vyštíplé. Je reálné toto kolo renovovat tak aby plnilo opět svojí funkci a nebyl s tím problém? Večer se pokusím přidat fotku. Případně pokud by někdo věděl o rozebrané převodovce ze ZT 303 a nechal z ní ozubené kola bdu velice rád.
Děkuji za reakce.
Offline
Zelenej napsal(a):
Ahoj rád bych prokonzultoval zda se nechá opravit ozubené kolo. Jedná se o kolo z převodovky traktoru na kole jsou lisinky a dva zuby jsou vyštíplé. Je reálné toto kolo renovovat tak aby plnilo opět svojí funkci a nebyl s tím problém? Večer se pokusím přidat fotku. Případně pokud by někdo věděl o rozebrané převodovce ze ZT 303 a nechal z ní ozubené kola bdu velice rád.
Děkuji za reakce.
Co je to za materiál a jaké bylo tepelné zpracování? Míním jaká má být tvrdost pracovních ploch? Je to zakalené celé, nebo jen povrch?
Offline
Offline
Klidně to navařte elektrodou OK 68.81 , nebo jakoukoli jinou dle AWS 312.
Offline
Kolesa do prevodoviek sa kalia priblizne na tvrdost 58 HRC . Neviem či je to tak aj v prípade traktorových kolies.
Offline
Já bych to provedl tak, že bych navařil opotřebené plochy materiálem Stellite a vybrousil do originálního tvaru zubu. Stellite slitiny nabízejí vysokou tvrdost, přitom poměrně velkou houževnatost (malou křehkost) a vysokou otěruvzdornost. Nejlepší metoda k návaru by byla použít mikroplasmu, ale lze toto spolehlivě i TIGem. Dělal jsem něco podobného mnohokrát. Pokud je to kolo kaleno jen povrchově, touto metodou dosáhnete naprosto perfektního výsledku. Pokud je kalené celé, dojde k vyhřátí a částečné ztrátě tvrdosti zákl. materiálu. Stellite 6 AWS RCoCr-A dosáhne tvrdosti cca 36-45 HRC, AWS RcoCr-B až 60 HRC. Není třeba další tepelná úprava.
Offline
Děkuju za rady! Jelikož je to kolo složitější a podle hrubého odhadu co jsem na to koukal tak je to kolo nejspíš nějakej odlitek nebo vykovek a pak opracováno do požadovaného tvaru. Kdyby kolo nebylo tolik složité nechal bych si vyrobit nové. K metodám navaření elektrodou se mi to navařet nechce maximálně jeden zub který je vyštípnutý. Mikropalazmu bohužel zatím nevlastním takže nejschůdnějíš metoda se zdá ten Tig malá vrstva naneseného materiálu a tím pádem malé broušení zubu do původního tvaru. Otázka kde sehnat návarový drát pro Tig a jak nejefektivněji kolo obrousit do původního tvaru.
Offline
Zelenej napsal(a):
Děkuju za rady! Jelikož je to kolo složitější a podle hrubého odhadu co jsem na to koukal tak je to kolo nejspíš nějakej odlitek nebo vykovek a pak opracováno do požadovaného tvaru. Kdyby kolo nebylo tolik složité nechal bych si vyrobit nové. K metodám navaření elektrodou se mi to navařet nechce maximálně jeden zub který je vyštípnutý. Mikropalazmu bohužel zatím nevlastním takže nejschůdnějíš metoda se zdá ten Tig malá vrstva naneseného materiálu a tím pádem malé broušení zubu do původního tvaru. Otázka kde sehnat návarový drát pro Tig a jak nejefektivněji kolo obrousit do původního tvaru.
Tady jsem našel COBALLIT 1086, obdobu toho Stellite 6 RCoCr-A, což by mělo být podle mého názoru dostačující.
Lepší a tvrdší návar by byl Stellite12 RCoCr-B, ale ten tam bohužel není nabízen.
http://www.welco.cz/katalog/coballit-1086/
Nenanášet toho příliš silnou vrstvu!!! Svařitelnost s ocelí je dobrá, předehřev cca 300°C. Obrousit do tvaru to lze ručně, pokud si troufnete. Lepší by to bylo pochopitelně strojně, ale v amaterských podmínkách...
Editoval Frank (12-12-2009 19:35:01)
Offline
http://www.welco.cz/katalog/rc-60/
Tady tímto byste docílil opravdu tvrdého návaru...
Offline
Ahoj, můžu Ti nechat jeden drát castolin 45 351 W 1,6 , pošlu poštou pro TIG
http://www.castolin.cz/wCastolin_cz/Pro … 8.indd.pdf
Editoval Marten264 (13-12-2009 09:25:02)
Offline
Řekl bych, že kolo bude ze zušlechtěné oceli, nízkolegované CrMo apod. Jádro bude houževnaté, povrch tvrdý.
Pokud je vyštíplý jen kousek zubu, že pro návar stačí jedna vrstva, použil bych elektrody Böhler DCMS Kb (dráty DCMS-IG)
CrMo legovaný svarový kov z elektrody natáhne promísením uhlík ze základního materiálu a při chladnutí se vytvrdí.
Bude sice měkčí, než zbytek, ale to kolo má už hodně za sebou, tak proč se dostávat na původní parametry.
Pokud je vylomený celý zub, vymodelovat ho uvedenou elektrodou a poslední 1-2 vrstvy navařit UTP DUR 350.
Každopádně s již uváděným předehřevem 300-350°C.
Další variantou je ta AWS 312 od Zdenála, např. UTP 65 D, Böhler FOX CN 29/9-A atd.
Jít do materiálů přes 50 HRc v tomto případě postrádá smysl. A kobaltové slitiny (Stelit), to už je vyloženě zbytečný luxus, to se používá na něco úplně jiného.
Ceny Stelitů jsou orientačně od 2300,- Kč/kg výš. Výše uvedené materiály spolehlivě vyhoví a pohybují se kolem 200,- Kč/kg, ta 312 kolem 600,- Kč/kg.
Jinak z www.bohler-uddeholm.cz sekce prodejní program/přídavné materiály si můžete stáhnout katalog Opravy_renovace
Offline
JardaK napsal(a):
Řekl bych, že kolo bude ze zušlechtěné oceli, nízkolegované CrMo apod. Jádro bude houževnaté, povrch tvrdý.
Pokud je vyštíplý jen kousek zubu, že pro návar stačí jedna vrstva, použil bych elektrody Böhler DCMS Kb (dráty DCMS-IG)
CrMo legovaný svarový kov z elektrody natáhne promísením uhlík ze základního materiálu a při chladnutí se vytvrdí.
Bude sice měkčí, než zbytek, ale to kolo má už hodně za sebou, tak proč se dostávat na původní parametry.
Jestliže původní kolo vykazuje (podle snímku) značné opotřebení, přestože původní zakalení bývá okolo 58 HRC minimum, pokládám za hazard jít dolů pod původní tvrdost.
JardaK napsal(a):
Jít do materiálů přes 50 HRc v tomto případě postrádá smysl. A kobaltové slitiny (Stelit), to už je vyloženě zbytečný luxus, to se používá na něco úplně jiného.
Ceny Stelitů jsou orientačně od 2300,- Kč/kg výš. Výše uvedené materiály spolehlivě vyhoví a pohybují se kolem 200,- Kč/kg, ta 312 kolem 600,- Kč/kg.
Jasně, materiály Stellite jsou určeny na úplně něco jiného. Povídejte mi o tom. Ale brání něco využít jejich vynikajících vlastností i jinde? Pracoval jsem s těmito materiály v této firmě (Velan Valve Co.) víc než 12 let, měl jsem čtyři úřední zkoušky od AWS a dvě od NAVY na jejich navařování na různé materiály a nedám na ně dopustit. Jsou sice dražší, ale ruku na srdce, kolik je toho potřeba pro opravu pár zubů, že. Nebudu vnucovat, ale moje zkušenost je taková, že bych elektrodou na to nešel. Nejlepšího výsledku jsem dosáhl plasmou, ale TIGem to jde vcelku taky dobře. Získáte dokonalý tenký návar dokonalým materiálem, velmi otěruvzdorným, bez prasklin a pórů, což u jiných materiálů a při použití elektrody není vždy dosaženo. Když zvolíte správný typ Stellitu, dosáhnete původní tvrdosti opravované součásti, bez dodatečné tepelné úpravy.
Ty ceny tam máte strašné. My kupujeme Stellite od fy. Mitsubishi za poloviční cenu. Pravda, kupujeme ve velkém, takže dostaneme slevu, roční spotřeba těchto materiálů v naší firmě přesahuje tunu.
Offline
Frank napsal: Jestliže původní kolo vykazuje (podle snímku) značné opotřebení, přestože původní zakalení bývá okolo 58 HRC minimum, pokládám za hazard jít dolů pod původní tvrdost.
Jenže kolo to opotřebení vykazuje po třiceti letech provozu, jak psal Zelenej: kolem roku 1979.
Já naopak považuji za hazard jít do tak unaveného materiálu tvrdými, ale již křehčími materiály. Použití houževnatých materiálů o tvrdosti kolem 40 HRc a maximálně povrchové zakalení, aby jádro zůstalo houževnaté, bude podstatně bezpečnější.
A když to nevydrží dalších 30 let, ale třeba jen 15 ...
Offline
JardaK napsal(a):
Já naopak považuji za hazard jít do tak unaveného materiálu tvrdými, ale již křehčími materiály. Použití houževnatých materiálů o tvrdosti kolem 40 HRc a maximálně povrchové zakalení, aby jádro zůstalo houževnaté, bude podstatně bezpečnější.
Pokud jste to myslel takto, tak toto řešení přece i já obhajuji od samého začátku. Nanést na opotřebené místo tvrdý povrch, takže vnitřek zubu zůstane houževnatý a povch pokud možno zachovat v původní tvrdosti.
Offline
Hezká diskuze, nějak se vytratil původce Zelenej, zřejmě je již "unavený materiály tvrdými, ale již křehčími " , "hazarduje s materiály kolem 2k za český kg" ," neměřitelným HRc na historickém zubatém kole " , dokonce tak, že již nereaguje ani na reálně natvrdlou nabídku čehosi zadarmo . Možná by potřeboval předehřev s dohřevem, či vyhodit traktor i kolem a věnovat se po zbytek života studiu AWS.
Offline
Ahoj, diskutující nebo strůjce původního dotazu se nevytratil. Pečlivě to tu sleduju a DĚKUJE všem kteří jsem vložili svoje reakce hodotné jak promě samotného tak pro další návštěvíky, ktaří budou řešit podobný problém. Děkuju i Tobě Martene za nabídku přídavného materiálu a samozřejmě jí zvažuju! Ale není občas dobré nechat si určitý odestup od daného problému a získat větší přehled nad daným problémem a ne skočit hned po první příležitosti co se zde vyskytne? Ano potom bych mohl jak píšeš hazardovat s tím materálem kolem 2k za český kg. A jako každý problém má i více řešení a momentálně řeším tu nejsnažší a pro mě nejdostupnější. Když už teda, řeším jestli nemá někdo stejný typ převodovky a nenechal by s ní tyto kola, případný výroba nového kola, na internetu prohledávám sklady kde by mohlo toto soukolí mít mimo jiné našel jsem sklad fortschritt v Polsku, ale všichni víme jaké mají nahradní díly, ale proč nenajít někoho kdo mi přeloží dopis a nezeptat se jich, v neposlední řadě souběžně s tímto vším řeším i toto navařování, ale přece jen navařit něco kolem 35 zůbu a potom je do původního tvaru brousit lamelákem je možnost, ale co se poptat v okolí a pořešit jestli se nenajde někdo s bruskou který by byl schopen mi jednotlivé zuby vybrousit podle daného modulu. Jinak celý traktor rozhodně vyhodit neholám a jeho generálku plánuji dotáhnout do úplného a záverečného konce! To jest z mé strany konstatování nad tímto problémem. A nazavěr ještě jednou DĚKUJI za každý hodnotý příšpěvek, který se tu objevil!
Editoval Zelenej (16-12-2009 12:32:25)
Offline
Jo, jo z té fotky to vypadalo na dva až tři zuby. Pokud je ojetý celý obvod, bude revovace navařováním obtížná. Pokud by jsi se pro ni rozhodl, můžu Ti nechat těch drátů více, ty jsem už kupoval, tento jsem dostal od výrobce jako demo. Doufám, že jsem se nikoho osobně nedotkl, připadalo mi to už velmi akademické - tak jsem zkusil trochu odlehčit. Na překlady je výborný tento překladač : http://translate.google.cz/?hl=cs&tab=wT# , přeji dobrý výběr.
Offline
Marten264 napsal(a):
Jo, jo z té fotky to vypadalo na dva až tři zuby. Pokud je ojetý celý obvod, bude revovace navařováním obtížná. Pokud by jsi se pro ni rozhodl, můžu Ti nechat těch drátů více, ty jsem už kupoval, tento jsem dostal od výrobce jako demo. Doufám, že jsem se nikoho osobně nedotkl, připadalo mi to už velmi akademické - tak jsem zkusil trochu odlehčit.
To je fajn, odlehčení je nutné Já jsem také vydedukoval, že se jedná o opravu pár zubů na tom kole. Stejně by mne zajímal důvod takového opotřebení. Pokud to běhá v oleji a kalení materiálu bylo správné, nemělo by k tomuto dojít ani po 30 letech. Ale to by spíše poodhalil kolega Zelenej.
Offline
Musím říc že i mě by zajímal důvod opotřebení. Ale jediné na co se mi podařilo přijít je že jsou dva typy traktorů s předním náhonem a bez v převodovce bez předního náhonu jsou tyto kola jiné jinej modul jiná velikost. V převodovce s předním náhonem jsou tyto kola viz foto. s tím že ještě do těchto kol zapadá třetí které pohání přední náhon. Toto kolo je asi o 5 - 8 mm menší (myšleno šířka) než zbylá dvě a tudíš asi hrana toho menšího kola vymačkává jednotlivé zuby na větším kole a to potom v návaznosti na to vymačkává kolečko menší ale je zase zajímavé že to kolečko pro přední náhon je v pořádku a není vymačkané. Jinak mě nic nenapadá. ještě jsem slyšel o nějaké rakovině těchto kol ale nic bližšího o tom nevím. pokusím se od kamarádky půjčit foťák a lépe nafotit tyto kola třeba Vás něco napadne..
Offline
Zelenej netráp sa tým, že prečo . 30 rokov sa točili kola pracovali, dávno majú po životnosti. Vysvetlenie je jednoduché, kolo predného náhonu bolo tvrdšie. Ďalej predný náhon má byť zapnutý len pri práci keď kola majú čo ťažké ťahať. Pri jazde bez záťaže tie kola zbitočne sekajú apo rokoch je opotrebenie.
Poslúchni Franka, tvrdý návar minimálne!!! 56 HRC, opracovať brúsením. A po tridsiatich rokoch si podebatujeme o tom znova.
Editoval petce (17-12-2009 13:10:33)
Offline
Nechcem nikomu robit reklamu, ale raz som sa snazil dostat na stranku prevod.cz a napisal som www.prevody.cz
Offline
ještě ke starším materiálům. Četl jsem před časem publikaci Ušechtilé oceli vydanou krátce po válce. Legování bylo značně ovlivněno co nejúspornějším využitím legur a to ještě podle jejich dostupnosti a hodně zkušeností bylo s odvoláním na válečnou praxi tedy výrobu pro Němce. Molybden byl využíván jako legura především americkým průmyslem, jeho nedostatek byl v Evropě řešen legováním vanadem. Východní Němci na kombajnech používali pro namáhané hřídele 13 242 (houževnatá ocel pro velmi vysoké namáhání), tedy manganvanadovou ocel, takže po válce nejspíše se praxe moc nezměnila
Editoval bn (17-02-2011 00:47:11)
Offline