SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 10-12-2009 13:31:50

Zelenej
Člen
Místo: Humpolec
Registrovaný: 08-05-2007
Příspěvky: 176

Renovace ozubeného kola

Ahoj rád bych prokonzultoval zda se nechá opravit ozubené kolo. Jedná se o kolo z převodovky traktoru na kole jsou lisinky a dva zuby jsou vyštíplé. Je reálné toto kolo renovovat tak aby plnilo opět svojí funkci a nebyl s tím problém? Večer se pokusím přidat fotku. Případně pokud by někdo věděl o rozebrané převodovce ze ZT 303 a nechal z ní ozubené kola bdu velice rád.
Děkuji za reakce.

Offline

 

#2 10-12-2009 17:24:36

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2440
Web

Re: Renovace ozubeného kola

Zelenej napsal(a):

Ahoj rád bych prokonzultoval zda se nechá opravit ozubené kolo. Jedná se o kolo z převodovky traktoru na kole jsou lisinky a dva zuby jsou vyštíplé. Je reálné toto kolo renovovat tak aby plnilo opět svojí funkci a nebyl s tím problém? Večer se pokusím přidat fotku. Případně pokud by někdo věděl o rozebrané převodovce ze ZT 303 a nechal z ní ozubené kola bdu velice rád.
Děkuji za reakce.

Co je to za materiál a jaké bylo tepelné zpracování? Míním jaká má být tvrdost pracovních ploch? Je to zakalené celé, nebo jen povrch?

Offline

 

#3 10-12-2009 18:18:03

Zelenej
Člen
Místo: Humpolec
Registrovaný: 08-05-2007
Příspěvky: 176

Re: Renovace ozubeného kola

Ahoj Franku jo kéž bych tohle věděl... vím že by to bylo vše jednoduší.. ale bohužel absolutně netuším.. Výroba toho to traktoru se pohybuje někde kolem roku 1979 a je vyroben v Německu přikládám fotky
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/65_kolo01.jpg
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/65_kolo02.jpg
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/65_kolo03.jpg

Editoval Zelenej (10-12-2009 18:19:04)

Offline

 

#4 11-12-2009 09:13:09

ZDENÁL
Člen
Registrovaný: 03-01-2009
Příspěvky: 1605

Re: Renovace ozubeného kola

Klidně to navařte elektrodou OK 68.81 , nebo jakoukoli jinou dle AWS 312.

Offline

 

#5 11-12-2009 16:13:46

perlas
Člen
Místo: Jasov
Registrovaný: 29-03-2007
Příspěvky: 340

Re: Renovace ozubeného kola

Kolesa  do prevodoviek sa kalia priblizne na tvrdost 58 HRC . Neviem či je to tak aj v prípade traktorových kolies.


TransPocket180,TransPocket 150/ Alf 285 HD/ KÜHTREIBER 1900 HF /Dnipro 258 DPK/Pegas 201 Mig SYN PFC /FAZOR 1000 /Kowax KWX 820/Jäckle 110l

Offline

 

#6 11-12-2009 17:26:10

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2440
Web

Re: Renovace ozubeného kola

Já bych to provedl tak, že bych navařil opotřebené plochy materiálem Stellite a vybrousil do originálního tvaru zubu. Stellite slitiny nabízejí vysokou tvrdost, přitom poměrně velkou houževnatost (malou křehkost) a vysokou otěruvzdornost. Nejlepší metoda k návaru by byla použít mikroplasmu, ale lze toto spolehlivě i TIGem. Dělal jsem něco podobného mnohokrát. Pokud je to kolo kaleno jen povrchově, touto metodou dosáhnete naprosto perfektního výsledku. Pokud je kalené celé, dojde k vyhřátí a částečné ztrátě tvrdosti zákl. materiálu. Stellite 6 AWS RCoCr-A dosáhne tvrdosti cca 36-45 HRC, AWS RcoCr-B až 60 HRC. Není třeba další tepelná úprava.

Offline

 

#7 12-12-2009 18:36:38

Zelenej
Člen
Místo: Humpolec
Registrovaný: 08-05-2007
Příspěvky: 176

Re: Renovace ozubeného kola

Děkuju za rady! Jelikož je to kolo složitější a podle hrubého odhadu co jsem na to koukal tak je to kolo nejspíš nějakej odlitek nebo vykovek a pak opracováno do požadovaného tvaru. Kdyby kolo nebylo tolik složité nechal bych si vyrobit nové. K metodám navaření elektrodou se mi to navařet nechce maximálně jeden zub který je vyštípnutý. Mikropalazmu bohužel zatím nevlastním takže nejschůdnějíš metoda se zdá ten Tig malá vrstva naneseného materiálu a tím pádem malé broušení zubu do původního tvaru. Otázka kde sehnat návarový drát pro Tig a jak nejefektivněji kolo obrousit do původního tvaru.

Offline

 

#8 12-12-2009 19:07:15

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2440
Web

Re: Renovace ozubeného kola

Zelenej napsal(a):

Děkuju za rady! Jelikož je to kolo složitější a podle hrubého odhadu co jsem na to koukal tak je to kolo nejspíš nějakej odlitek nebo vykovek a pak opracováno do požadovaného tvaru. Kdyby kolo nebylo tolik složité nechal bych si vyrobit nové. K metodám navaření elektrodou se mi to navařet nechce maximálně jeden zub který je vyštípnutý. Mikropalazmu bohužel zatím nevlastním takže nejschůdnějíš metoda se zdá ten Tig malá vrstva naneseného materiálu a tím pádem malé broušení zubu do původního tvaru. Otázka kde sehnat návarový drát pro Tig a jak nejefektivněji kolo obrousit do původního tvaru.

Tady jsem našel COBALLIT 1086, obdobu toho Stellite 6 RCoCr-A, což by mělo být podle mého názoru dostačující.
Lepší a tvrdší návar by byl Stellite12 RCoCr-B, ale ten tam bohužel není nabízen.

http://www.welco.cz/katalog/coballit-1086/

Nenanášet toho příliš silnou vrstvu!!!  Svařitelnost s ocelí je dobrá, předehřev cca 300°C. Obrousit do tvaru to lze ručně, pokud si troufnete. Lepší by to bylo pochopitelně strojně, ale v amaterských podmínkách... smile

Editoval Frank (12-12-2009 19:35:01)

Offline

 

#9 12-12-2009 19:45:53

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2440
Web

Re: Renovace ozubeného kola

http://www.welco.cz/katalog/rc-60/

Tady tímto byste docílil opravdu tvrdého návaru...

Offline

 

#10 13-12-2009 09:22:34

Marten264
Člen
Místo: Tábor
Registrovaný: 04-10-2008
Příspěvky: 200

Re: Renovace ozubeného kola

Ahoj, můžu Ti nechat jeden drát castolin 45 351 W 1,6 , pošlu poštou smile  pro TIG

http://www.castolin.cz/wCastolin_cz/Pro … 8.indd.pdf

Editoval Marten264 (13-12-2009 09:25:02)


KITin 150 LA (111,141), autogen (311) + NPK3, kyslík - PB (312),
[color=yellow]podomní řemeslník nepřijatý do Cechu[/color]

Offline

 

#11 14-12-2009 11:39:37

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1179

Re: Renovace ozubeného kola

Řekl bych, že kolo bude ze zušlechtěné oceli, nízkolegované CrMo apod. Jádro bude houževnaté, povrch tvrdý.
Pokud je vyštíplý jen kousek zubu, že pro návar stačí jedna vrstva, použil bych elektrody Böhler DCMS Kb (dráty DCMS-IG)
CrMo legovaný svarový kov z elektrody natáhne promísením uhlík ze základního materiálu a při chladnutí se vytvrdí.
Bude sice měkčí, než zbytek, ale to kolo má už hodně za sebou, tak proč se dostávat na původní parametry.
Pokud je vylomený celý zub, vymodelovat ho uvedenou elektrodou a poslední 1-2 vrstvy navařit UTP DUR 350.
Každopádně s již uváděným předehřevem 300-350°C.

Další variantou je ta AWS 312 od Zdenála, např. UTP 65 D, Böhler FOX CN 29/9-A atd.

Jít do materiálů přes 50 HRc v tomto případě postrádá smysl. A kobaltové slitiny (Stelit), to už je vyloženě zbytečný luxus, to se používá na něco úplně jiného.
Ceny Stelitů jsou orientačně od 2300,- Kč/kg výš. Výše uvedené materiály spolehlivě vyhoví a pohybují se kolem 200,- Kč/kg, ta 312 kolem 600,- Kč/kg.

Jinak z www.bohler-uddeholm.cz sekce prodejní program/přídavné materiály si můžete stáhnout katalog Opravy_renovace

Offline

 

#12 15-12-2009 09:14:52

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2440
Web

Re: Renovace ozubeného kola

JardaK napsal(a):

Řekl bych, že kolo bude ze zušlechtěné oceli, nízkolegované CrMo apod. Jádro bude houževnaté, povrch tvrdý.
Pokud je vyštíplý jen kousek zubu, že pro návar stačí jedna vrstva, použil bych elektrody Böhler DCMS Kb (dráty DCMS-IG)
CrMo legovaný svarový kov z elektrody natáhne promísením uhlík ze základního materiálu a při chladnutí se vytvrdí.
Bude sice měkčí, než zbytek, ale to kolo má už hodně za sebou, tak proč se dostávat na původní parametry.

Jestliže původní kolo vykazuje (podle snímku) značné opotřebení, přestože původní zakalení bývá okolo 58 HRC minimum, pokládám za hazard jít dolů pod původní tvrdost.

JardaK napsal(a):

Jít do materiálů přes 50 HRc v tomto případě postrádá smysl. A kobaltové slitiny (Stelit), to už je vyloženě zbytečný luxus, to se používá na něco úplně jiného.
Ceny Stelitů jsou orientačně od 2300,- Kč/kg výš. Výše uvedené materiály spolehlivě vyhoví a pohybují se kolem 200,- Kč/kg, ta 312 kolem 600,- Kč/kg.

Jasně, materiály Stellite jsou určeny na úplně něco jiného. Povídejte mi o tom. Ale brání něco využít jejich vynikajících vlastností i jinde? Pracoval jsem s těmito materiály v této firmě (Velan Valve Co.) víc než 12 let, měl jsem čtyři úřední zkoušky od AWS a dvě od NAVY na jejich navařování na různé materiály a nedám na ně dopustit. smile Jsou sice dražší, ale ruku na srdce, kolik je toho potřeba pro opravu pár zubů, že. Nebudu vnucovat, ale moje zkušenost je taková, že bych elektrodou na to nešel. Nejlepšího výsledku jsem dosáhl plasmou, ale TIGem to jde vcelku taky dobře. Získáte dokonalý tenký návar dokonalým materiálem, velmi otěruvzdorným, bez prasklin a pórů, což u jiných materiálů a při použití elektrody není vždy dosaženo. Když zvolíte správný typ Stellitu, dosáhnete původní tvrdosti opravované součásti, bez dodatečné tepelné úpravy.
Ty ceny tam máte strašné. My kupujeme Stellite od fy. Mitsubishi za poloviční cenu. Pravda, kupujeme ve velkém, takže dostaneme slevu, roční spotřeba těchto materiálů v naší firmě přesahuje tunu. smile

Offline

 

#13 15-12-2009 10:13:05

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1179

Re: Renovace ozubeného kola

Frank napsal: Jestliže původní kolo vykazuje (podle snímku) značné opotřebení, přestože původní zakalení bývá okolo 58 HRC minimum, pokládám za hazard jít dolů pod původní tvrdost.

Jenže kolo to opotřebení vykazuje po třiceti letech provozu, jak psal Zelenej: kolem roku 1979.
Já naopak považuji za hazard jít do tak unaveného materiálu tvrdými, ale již křehčími materiály. Použití houževnatých materiálů o tvrdosti kolem 40 HRc a maximálně povrchové zakalení, aby jádro zůstalo houževnaté, bude podstatně bezpečnější.

A když to nevydrží dalších 30 let, ale třeba jen 15 ...   wink

Offline

 

#14 15-12-2009 16:58:08

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2440
Web

Re: Renovace ozubeného kola

JardaK napsal(a):

Já naopak považuji za hazard jít do tak unaveného materiálu tvrdými, ale již křehčími materiály. Použití houževnatých materiálů o tvrdosti kolem 40 HRc a maximálně povrchové zakalení, aby jádro zůstalo houževnaté, bude podstatně bezpečnější.

Pokud jste to myslel takto, tak toto řešení přece i já obhajuji od samého začátku. Nanést na opotřebené místo tvrdý povrch, takže vnitřek zubu zůstane houževnatý a povch pokud možno zachovat v původní tvrdosti. smile  wink

Offline

 

#15 16-12-2009 10:52:05

Marten264
Člen
Místo: Tábor
Registrovaný: 04-10-2008
Příspěvky: 200

Re: Renovace ozubeného kola

Hezká diskuze, nějak se vytratil původce Zelenej, zřejmě je již  "unavený materiály tvrdými, ale již křehčími " , "hazarduje s materiály kolem 2k za český kg" ," neměřitelným HRc na historickém zubatém kole "  , dokonce tak, že již nereaguje ani na reálně natvrdlou nabídku čehosi zadarmo smile.  Možná by potřeboval předehřev s dohřevem, či vyhodit traktor i kolem a věnovat se po zbytek života studiu AWS.


KITin 150 LA (111,141), autogen (311) + NPK3, kyslík - PB (312),
[color=yellow]podomní řemeslník nepřijatý do Cechu[/color]

Offline

 

#16 16-12-2009 12:28:00

Zelenej
Člen
Místo: Humpolec
Registrovaný: 08-05-2007
Příspěvky: 176

Re: Renovace ozubeného kola

Ahoj, diskutující nebo strůjce původního dotazu se nevytratil. Pečlivě to tu sleduju a DĚKUJE všem kteří jsem vložili svoje reakce hodotné jak promě samotného tak pro další návštěvíky, ktaří budou řešit podobný problém. Děkuju i Tobě Martene za nabídku přídavného materiálu a samozřejmě jí zvažuju! Ale není občas dobré nechat si určitý odestup od daného problému a získat větší přehled nad daným problémem a ne skočit hned po první příležitosti co se zde vyskytne? Ano potom bych mohl jak píšeš hazardovat s tím materálem kolem 2k za český kg. A jako každý problém má i více řešení a momentálně řeším tu nejsnažší a pro mě nejdostupnější. Když už teda, řeším jestli nemá někdo stejný typ převodovky a nenechal by s ní tyto kola, případný výroba nového kola, na internetu prohledávám sklady kde by mohlo toto soukolí mít mimo jiné našel jsem sklad fortschritt v Polsku, ale všichni víme jaké mají nahradní díly, ale proč nenajít někoho kdo mi přeloží dopis a nezeptat se jich, v neposlední řadě souběžně s tímto vším řeším i toto navařování, ale přece jen navařit něco kolem 35 zůbu a potom je do původního tvaru brousit lamelákem je možnost, ale co se poptat v okolí a pořešit jestli se nenajde někdo s bruskou který by byl schopen mi jednotlivé zuby vybrousit podle daného modulu. Jinak celý traktor rozhodně vyhodit neholám a jeho generálku plánuji dotáhnout do úplného a záverečného konce! To jest z mé strany konstatování nad tímto problémem. A nazavěr ještě jednou DĚKUJI za každý hodnotý příšpěvek, který se tu objevil!

Editoval Zelenej (16-12-2009 12:32:25)

Offline

 

#17 16-12-2009 14:16:16

Marten264
Člen
Místo: Tábor
Registrovaný: 04-10-2008
Příspěvky: 200

Re: Renovace ozubeného kola

Jo, jo z té fotky to vypadalo na dva až tři zuby. Pokud je ojetý celý obvod, bude revovace navařováním obtížná. Pokud by jsi se pro ni rozhodl, můžu Ti nechat těch drátů více, ty jsem už kupoval, tento jsem dostal od výrobce jako demo. Doufám, že jsem se nikoho osobně nedotkl, připadalo mi to už velmi akademické - tak jsem zkusil trochu odlehčit. Na překlady je výborný tento překladač :   http://translate.google.cz/?hl=cs&tab=wT# , přeji dobrý výběr.


KITin 150 LA (111,141), autogen (311) + NPK3, kyslík - PB (312),
[color=yellow]podomní řemeslník nepřijatý do Cechu[/color]

Offline

 

#18 16-12-2009 17:46:58

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2440
Web

Re: Renovace ozubeného kola

Marten264 napsal(a):

Jo, jo z té fotky to vypadalo na dva až tři zuby. Pokud je ojetý celý obvod, bude revovace navařováním obtížná. Pokud by jsi se pro ni rozhodl, můžu Ti nechat těch drátů více, ty jsem už kupoval, tento jsem dostal od výrobce jako demo. Doufám, že jsem se nikoho osobně nedotkl, připadalo mi to už velmi akademické - tak jsem zkusil trochu odlehčit.

To je fajn, odlehčení je nutné smile Já jsem také vydedukoval, že se jedná o opravu pár zubů na tom kole. Stejně by mne zajímal důvod takového opotřebení. Pokud to běhá v oleji a kalení materiálu bylo správné, nemělo by k tomuto dojít ani po 30 letech. Ale to by spíše poodhalil kolega Zelenej. smile

Offline

 

#19 16-12-2009 20:17:12

Zelenej
Člen
Místo: Humpolec
Registrovaný: 08-05-2007
Příspěvky: 176

Re: Renovace ozubeného kola

Musím říc že i mě by zajímal důvod opotřebení. Ale jediné na co se mi podařilo přijít je že jsou dva typy traktorů s předním náhonem a bez v převodovce bez předního náhonu jsou tyto kola jiné jinej modul jiná velikost. V převodovce s předním náhonem jsou tyto kola viz foto. s tím že ještě do těchto kol zapadá třetí které pohání přední náhon. Toto kolo je asi o 5 - 8 mm menší (myšleno šířka) než zbylá dvě a tudíš asi hrana toho menšího kola vymačkává jednotlivé zuby na větším kole a to potom v návaznosti na to vymačkává kolečko menší ale je zase zajímavé že to kolečko pro přední náhon je v pořádku a není vymačkané. Jinak mě nic nenapadá. ještě jsem slyšel o nějaké rakovině těchto kol ale nic bližšího o tom nevím. pokusím se od kamarádky půjčit foťák a lépe nafotit tyto kola třeba Vás něco napadne.. smile

Offline

 

#20 17-12-2009 13:08:56

petce
Člen
Místo: Bratislava
Registrovaný: 26-12-2007
Příspěvky: 121

Re: Renovace ozubeného kola

Zelenej netráp sa tým, že prečo . 30 rokov sa točili kola pracovali, dávno majú po životnosti. Vysvetlenie je jednoduché, kolo predného náhonu bolo tvrdšie. Ďalej predný náhon má byť zapnutý len pri práci keď kola majú čo ťažké ťahať. Pri jazde bez záťaže tie kola zbitočne sekajú apo rokoch je opotrebenie.
Poslúchni Franka, tvrdý návar minimálne!!! 56 HRC, opracovať brúsením. A po tridsiatich rokoch si podebatujeme o tom znova.

Editoval petce (17-12-2009 13:10:33)

Offline

 

#21 17-12-2009 13:38:07

Miki2t
Člen
Místo: Brno , Levice
Registrovaný: 04-11-2009
Příspěvky: 128

Re: Renovace ozubeného kola

Nechcem nikomu robit reklamu, ale raz som sa snazil dostat na stranku prevod.cz a napisal som www.prevody.cz


Tc226ac/dc
Wlsp 315

Offline

 

#22 17-02-2011 00:36:56

bn
Člen
Registrovaný: 07-05-2010
Příspěvky: 134

Re: Renovace ozubeného kola

ještě ke starším materiálům. Četl jsem před časem publikaci Ušechtilé oceli vydanou krátce po válce.  Legování bylo značně ovlivněno co nejúspornějším využitím legur a to ještě podle jejich dostupnosti a hodně zkušeností bylo s odvoláním na válečnou praxi tedy výrobu pro Němce. Molybden byl využíván jako legura především americkým průmyslem, jeho nedostatek byl v Evropě řešen legováním vanadem. Východní Němci na kombajnech používali pro namáhané hřídele 13 242 (houževnatá ocel pro velmi vysoké namáhání), tedy manganvanadovou ocel, takže po válce nejspíše se praxe  moc nezměnila

Editoval bn (17-02-2011 00:47:11)

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2024


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče