SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Stránky: 1 2
Ale jakou a kam ji zapojit? Připojit někam varistory? Já jsem nedávno svářel v kotelně kolem kotle s elektronickou regulací. používal jsem LA. Nakonec jsme vymontovali řídící jednotku a pokračoval jsem HF.
Offline
Já bych dal tu ochranu mezi hořák a blok motoru. Nikde jinde to dávat význam nemá
Offline
Pořád mám pocit že si dělají srandu .Jeden chce dávat ochrany druhý tady řeší elektroniku. Relík je svářeč a více ho zajímat nemusí. Jen bych ten svar trochu roztáhl ale to víš ale já už stejně prd vidím. A hlavně nemám svářečák.
Offline
Jak se ta prepetova ochrana pouziva? Znam jen do normalni zasuvky. Navic kdyz v tom aute bude vsechno odpojene...
Offline
Pate, mě nejde o to co dělá Rellik, ten udělal co se po něm chtělo. A také upozornil, na možnost poškození elektroniky. Že HF dokáže ovlivnit elektroniku je věc známá, proto se to dostalo do tohoto vlákna. SO 545 o té ochraně napsal, tak mě zajímá, jak by to mělo být osazeno a co. Já nemám praxi s prací na autech proto se ptám. To, že svářečky mají možnost LA, není jen jejich vylepšení, důvod to má. A už vůbec nesouhlasím s tím, že svářeče víc zajímat nemusí. Když svářeč může způsobit požár, tak by ho to mělo zajímat. Možnost ovlivnění až zničení elektroniky je něco podobného- možnost vlivu na třeba kardiostimulátor.
Offline
Když si podle zdejších úvah položím 1 m od místa svařování TIGem nepřipojené elektronické zařízení a jeden z jeho napájecích vodičů spojím se svařovacím strojem, tak na tom stole nemůžu svařovat? To je nějaké divné.
1, Nezapojeným elektrickým obvodem podle zákona pana Ohma prostě neteče žádný proud.
2, Podle stejného zákona teče proud cestou nejmenšího odporu
A teď mi někdo vysvětlete, jak se může pokazit elektronika v autě s odpojeným akumulátorem při svařování. Kudy ty "zhoubné" proudy potečou? Jak to, že tu elektroniku nezničí za jízdy elektrické pole od kabelů z zapalovacím svíčkám?
Offline
ja si myslim, ze to HF to muze znicit proto, ze jak je to napeti vysoke, tak haze jiskry i na dalku (par cm urcite zvladne bez vetsich problemu, jde videt pri zacatku svarovani) a predpokladam, ze je haze oproti zemi, ktera je vsude stejna
Editoval klimbik (20-09-2018 09:09:49)
Offline
Jenže podle pana Marconiho je to trochu jinak. Ten nepřipojený vodič je antena a vysílačem je celý kabel vedoucí k hořáku když jede HF. Podobně, jako když Cukrák vysílá a v Praze se to přijímá. Jenže je to blíž a s jinou intenzitou. Záleží na tom, jak jsou ta střeva elektronické krabičky ochráněna a na dalších okolnostech. U svíček jsou odporové kabely- dříve odrušovací odpor ve fajfce. Navíc tu není psáno, že se to zničí, ale že se to může stát. Asi by to chtělo řešit v jiném vlákně. Možná by k tomu mohl někdo hněco fundovaně napsat a jestli je nějaká opatrnost vůbec namístě.
Offline
no nevím jak kardiostimulátor ,ale u aut jsem vždy odpojil baterku a že už jich bylo jeden s posledních Scanie euro 6 jsem vařil na vratech návěsu a ani se to neodpojovalo prý to má odpojení batérie ale to já nevím byl jsem pozván jen na svařováni. Jak jsou vrata tak jsou namáhane a jak jede řidič jako prase všechno se kroutí a praská .Je to dobré čas od času polepit . Ale třeba opravu na nádrži tu jsem raději nechal stáhnout. Ale hoši jak faradayova klec. Myslíte že muže také začít hořet?
Offline
Kamblíku tobě lítají jiskry oproti zemi? Co to máš za pekelný stroj?
Offline
relík dá hořák dva centáky od svařence a nic tam nelíta, červená mašinka umí možná ty dva ale na takovou vzdálenost je také v háji ale počkáme na RCP on nás rozsoudí bo je znalec
Offline
Pokud se bude svařovat na jednom kompaktním bloku, na který se připojí i zemnící svorka, nic se nestane. Když ale někam připojí svorku a bude svařovat na dílech, které jsou různě pospojeny šrouby s nedokonalým kontaktem, může se svařovací napětí rozběhnout nekontrolovaně po celém autě. Některá část konstrukce auta totiž může mít menší odpor spojů, než je cesta ke svařovanému dílu a proud půjde přes ni, tedy jinudy, než se čekalo. S tímto proudem se může na nečekaných místech objevit napětí. Nevím, do jaké míry je elektronika v autě odolná, snad do 20V, možná víc, dřív bylo třeba samozřejmé odpojit alternátor, aby neodešly diody, baterku nechat připojenou. Dneska jsou auta nacpané elektronikou, netuším, kde a jak všechnu odpojit. Každopádně si ale myslím, že přepěťová ochrana není řešení.
Teď jsem si přečetl další příspěvky, podle mě vzduchem naindukované napětí HF z kabelu hořáku má malou intenzitu na to, aby poškodilo elektroniku, musela by mít nějaký vstup s vysokým odporem. Ale s nějakým vysokým napětím se u aut počítá, v létě na suché cestě se může nabít na dost velký potenciál - však jsou vždycky u pump na vjezdu v zemi vybíjecí prvky, uzemněný žlab nebo nějaký jiný kovový prvek.
Nevím ale, co by se stalo, kdyby se přímo položil kabel k hořáku na nějaký drát vedoucí k elektronice.
Editoval Zdenek11 (20-09-2018 11:39:52)
Offline
Já tedy nevím ale řekl bych že proud pujde ke kleštím. Jestli že budu mít kleště na elekronice tak se to asi stát muže. Tak že rada pro svářeče kleště vždy co nejblíže svaru Jinak mi se nikdy nechce na profuk hadice k tlačítku jen zmáčknu hořák kábel leží na ocelovém stole s kostrou a nikdy jsem nic nevidél že by jiskry či náznak. Někdy si jen tak fouknu do ucha a tak nějak už za ta léta svařováni člověk odhadne či má požadovaný prutok plynu také si dávám bacha na jiskru . Zapálim a až potom k uchu. Nevím jak u Vás ale u nás ve firmě jsou ty budíky v háji. Doma mám třeba tu trubičku pro kontrolu ale stejně ucho je ucho
Offline
Já si nemyslím, že by mělo dojít k destrukci nějakých obvodů. Na to by asi naidukovaná energie nestačila. Předpokládám, že dnešní komponenty autoelektroniky budou z tohoto pohledu dostatečně robustní. Připouštěl bych ale poškození informace.
Offline
Ano, kleště vždy co nejblíže svaru, je to proto, že plechem (konstrukcí) protéká proud a ten se indukuje do kabeláže auta podobně jako v trafu, je potřeba, aby byl souběh proudem protékající konstrukce a kabeláže co nejkratší a co nejdále. Dále je dobré pokud možno mít svářecí kabely kolmo k autu, když je potřeba s kabelem dovnitř, tak co nejdál od kabeláže.
Statický náboj a problémy při svařování s HF mají od sebe dost daleko. Běžně se spotřební elektronika na odolnost před statickým výbojem zkouší aplikací výboje na kryt a v oblasti ovládacích prvků, jsou různé kategorie (kontaktní výboj, výboj přes vzduchovou mezeru, různá napětí).
Konstrukce HF může být různá, ale pokud HF trafo, dioda kapacita, jiskřiště a zaváděcí trafo na tyčovém feritu, tak opakovací frekvence prvního trafa je řádově (nižší) desítky kHz a zákmity na zaváděcím trafu jsou okolo MHz. Tyto frekvence se inkukují lépe, než běžných 50Hz a přenášejí se už vzduchem.
Zařazením tranzilu , nebo varistoru místo aku, nebo paralelně k aku, neochrání zařízení na druhém konci napájecího kabelu, ale pouze sníží pulz do jiných kabelů. Navíc je tam indukčnost od aku ke spínací skříňce. Dále by to neřešilo signálové vodiče čidel a kamer aj. Zkrat na jedné straně napájení je podobný jako HF zkrat pro ochranu vnitřní obvody svářečky, přitom na výstupu vysoké napětí je.
Karoserie auta se pro vyšší kmitočty nechová jako moc dokonalá Faradayova klec, v pohodě tam je signál např mobilní sítě. Faradayova klec, uzemněná v jednom místě, 2 vrstvy s mezerou z ocelového 2mm plechu bez otvorů bude mít útlum tak max 80dB, záleží na kvalitě těsnění, 2vrstvy s mezerou z hliníkového 1mm plechu bude mít útlum max 40dB.
Dá se vyrobit elektronika s odolností např. pro nepřímý zásah blesku, ale je to o řád dražší. On nikdo moc velkou odolnost EMC u aut ani nechce, výrobce potřebuje co nejlevnější a různé státní složky zase uvítají možnost pomocí EMC pulzu vyřadit pohon auta. Ono i banky, než aby investovaly do odstíněné a filtry oddělené místnosti pro úložiště dat, tak to řeší tím, že mají data uložená na více vzdálených místech.
Takže nejspolehlivější je při vaření na autech prošpikovaných elektronikou HF nepoužívat, případně odpojit elektroniku od kabeláže (kabeláž tvoří anténu).
Offline
na aute som este nic nezvaral, takze som sa s tymto konkretnym problemom nestretol
v navodoch od viacero zvaraciek (nie len fronius) som sa stretol s informaciou, ze v urcitych situaciach je lepsie HF vypnut a zvarat "na skrtacku" - takze nieco na tom asi bude
mam skusenost, ze ked zapnem HF-ko a "iskrim" do prstu na ruke , tak preskakuje iskra aj medzi roznymi kovovymi predmetmi - napr. zvaracim drotom postavenym o ocelovu konstrukciu a samotnou ocelovou konstrukciou - je vidiet male iskricky na konci drotu - to by asi zodpovedalo tomu, co napisal Famater - na tom metrovom drote sa uz asi "nieco" naindukuje
Editoval rcp (20-09-2018 15:56:11)
Offline
Díval jsem se a už tady takové téma je. Ale v podstatě co člověk, to názor.
https://www.svarforum.cz/forum/viewtopi … 62&p=1
Offline
Můj soused na SK ve strojírenské výrobě často zaskakoval jako svářeč, ve vesnici za ním všichni chodili. Dali mu kardiostimulátor a přitom mu asi vysvětlili, jak je nebezpečné s ním svářet a zejména s HF.. a od té doby se místu kde se sváří obloukem vyhýbá. Když potřebuje něco svařit, tak čeká až přijedu.
Offline
Nejenom co člověk, to názor, ale i co auto, to jiná odolnost. Sice už je článek staršího data, ale pochybuji, že se jednotlivý výrobci dohodli na jedné normě viz obr č. 6 ( hodnoty jsou ve V/m, protože se ovlivňuje anténou), takže různé automobilky testují různé frekvence a různé intenzity pole.
https://www.google.com/url?sa=t&rct … 2IeJHQ9ZpQ
Offline
Prosím Vás jaké normy? Bavíme se tu o blbostech. Mechanik to rozebere a svářeč zavaří. Když bude něco vařit sám odpojí baterku a vaří. Motor nikdo vytahovat nebude. Bylo dobrý když se řešilo čím to bude Rellík vařit ted už je vlákno bezpředmětné.
Offline
Je mi jasné že, výpis norem nikoho neosní, článek jsem sem dal proto, aby bylo vidět, že výrobci EMC řeší, ale každá automobilka má svoje kritéria. Je z toho taky vidět, že zkoušejí spíše odolnost na komunikačních frekvencích, ale ne vaření na kastli.
Pochopitelně emise rušivého napětí v dBuV/m tady řekne něco tak 2 až 4 lidem, dnes, když uživatel nemá problém, tak ho to nezajímá. Před pár lety, když chtěl dát někdo do Favorita autorádio, tak to bylo něco jiného, bez přidaného filtru do napájení to při spuštěném motoru pěkně šumělo.
Offline
za tu dobu co se to tu řeší jsem už vytáhnul motory 2,5TDI dva kousky. Otázka na hodinu když je sundanej předek .Ale je to na prodej takže to musí bejt co nejlevnějíší to je jasný a až se zájemce zeptá tak to nikdy ani ťuknutý nebylo.
Offline
Hoši už to neřešte. Já dostal zaplaceno 2x tolik než jsem původně chtěl, auto jede a co s ním bude dál je mi šumafuk. Já ho kupovat nebudu. Já mám koupené nové...
Offline
přesně to jsem psal ,ty jsi svářeč ,svou práci jsi provedl a více ti muže být jedno. Mechoš at se stará o odpojení či připojení. a k autu já jsem nové koupil jednou od té doby jsem vyškolený. Dříve jsem si jezdil s vlekem do Bavor a dneska dražby.
Offline
Stránky: 1 2