SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Stránky: 1
Zdravím,
kamarád co v práci běžně pájí potrubí pro technické plyny a má na to i platné opravnění, mě nyní pájí chladivový okruh tepelného čerpadla. Pájelo se měděné potrubí k nerezovému výměníku autogenem obalovanou pájkou L-Ag45Sn. Výsledný spoj je pěkně zateklý, čistý a vypadá pěkně, ale posléze mě napadlo že tavidlo určitě lehce navzlínalo do výměníku. Toto jsem si potvrdil při pájení různých tvarovek měď/měď, že tavidlo lehounce zůstává na přechodu dvou dílů. Co jsem vyzjistil, tak tavidlo na pájce by mělo být FH10 a z pájeného povrchu jde dobře teplou vodou. Ale problém je ten, že v tuto chvíli nevím, co je, nebo není ve výměníku a zda to tam nemůže nadělat paseku. Tuto část výměníku ani nemohu propláchnout vodou, protože to je chladivová část. Jediné co by situaci mohlo lehce zachraňovat je to, že se při pájení proháněl výměníkem dusík a ten by měl tendenci zatékající tavidlo vytlačit ven. Všechny ostatní pájené části měď/měď se pájely stejnou pájkou, ale oloupalo se z ní tavidlo a výsledné spoje jsou dobré. Tlak v systému bude kolem 3MPa a teploty od -30°C do +90°C. V manuálu k výměníku je psáno, že se tavidlo nesmí do výměníku dostat, ale chlaďař který staví tepelná čerpadla říkal, že takové malé množství ničemu nevadí. Chtěl bych se tímto zeptat, zda s něčím podobným nemá někdo zkušenost . . .
Offline
Pred 11 lety mi bylo instalovano TC. Pajelo se pouze medene potrubi mezi sebou, acetylen+kyslik, pajku nevim. K zadnemu proplachovani potrubi dusikem behem pajeni nedoslo(humpolacka firma ). Zvysena vlhkost, necistoty... nic takového se pak behem uzivani TC v chladicim okruhu neobjevilo. Chladivo R410a
Offline
U tavidla by mělo býz zjistitelné složení, z toho jde poznat korozivnost tavidla nebo by měla být korozivnost tavidla přímo uvedena.
Jinak koroze potřebuje vzdušnou vlhkost nebo kyslík. V uzavřeném systému by se ta troška tavidla a zbytky vlhkosti a kyslíku měly vyčerpat a koroze tak zastavit. Chladicí medium bude asi inertní a koroze se nezůčastní.
Takže tam někde uvnitř na nejnižším místě nebo tak někde bude trošku nečistoty coby zkorodovaného materiálu a tím to skončí. Pokud to nenapadne třeba těsnění v kompresoru nebo olej, to ale spíš ne.
Editoval Radim (26-07-2017 12:02:11)
Offline
Tyto spoje měď-měď se obvykle pájí CuP pájkou, tj. čistá měď se 6-8% fosforu, příp. 0-5% stříbra. Funkci tavidla vykovává fosfor, takže nejsou žádné zbytky.
lada napsal(a):
Pred 11 lety mi bylo instalovano TC. Pajelo se pouze medene potrubi mezi sebou, acetylen+kyslik, pajku nevim. K zadnemu proplachovani potrubi dusikem behem pajeni nedoslo(humpolacka firma ). Zvysena vlhkost, necistoty... nic takového se pak behem uzivani TC v chladicim okruhu neobjevilo. Chladivo R410a
Offline
Tavidla pro stříbrné pájky korozívní jsou a mají se odstranit. Před napuštěním chladiva bych napustil do výměníku horkou vodu a druhý den vypustil, tavidlo se mezitím rozpustí. Jestli se to tak ale dělá v praxi, to nepovím. Třeba jsou zkušenosti s tím, že ta trocha zbytků, co tam zůstane, nebo se rozpustí v médiu, ničemu nevadí.
Radim napsal(a):
U tavidla by mělo býz zjistitelné složení, z toho jde poznat korozivnost tavidla nebo by měla být korozivnost tavidla přímo uvedena.
Jinak koroze potřebuje vzdušnou vlhkost nebo kyslík. V uzavřeném systému by se ta troška tavidla a zbytky vlhkosti a kyslíku měly vyčerpat a koroze tak zastavit. Chladicí medium bude asi inertní a koroze se nezůčastní.
Takže tam někde uvnitř na nejnižším místě nebo tak někde bude trošku nečistoty coby zkorodovaného materiálu a tím to skončí. Pokud to nenapadne třeba těsnění v kompresoru nebo olej, to ale spíš ne.
Offline
No s tou vodou opatrne - voda v chladicim okruhu je prusvih.
Pak se to musí dost dukladne vysoušet dusikem a pod...
Offline
Je to na primární straně výměníku, takže tam, kde proudí chladivo, takže prolití vodou nepřipadá v úvahu. Zkoušeli jsme i CuP pájku a na klasických spojích trubka/koleno se to rozteklo pěkně, ale na spoji trubka/kulový ventil, který byl omotán mokrým hadrem a proháněl se jím dusík to moc nechtělo zatékat a spoj byl dost pórovatý a nakonec se to stejnak ještě přepájelo povrchově tou stříbrnou pájkou. Co se týče přítomnosti dusíku, tak po tom, co jsme to zkoušeli bez něj, tak po zapájení jednoho kolena na 12mm trubičku z toho vylítalo celkem dost černých okují, což je v chladivovém okruhu celkem dost nežádoucí. Při prohánění dusíku zůstal vnitřní povrch krásně čistý, bez barevných změn na povrchu. Dokonce jsme zjistili, že se nesmí nikde přisávat vzduch k tomu dusíku. Opět to dělalo okuje, takže místo, kde se vháněl dusík do trubky se omotalo vulkanizační pískou, nebo jsem tam dal smršťovačku a do "T" kusů se la zaclávka ze zmáčknuté trubky.
Offline
JardaK napsal(a):
Jestli se to tak ale dělá v praxi, to nepovím.
no, zeptám se mých známých chlaďařů (praxe 30 a víc let) často jsem je viděl při při práci, i podlahovku mi doma zapojil, ale flašku s nějakým inertem jsem u nich nikdy neviděl...
oni vlastně profukujou, až po dokončení letování ale myslím že tím chladivem (dříve Freon)
Editoval bourač (26-07-2017 21:28:48)
Offline
No, já co si pamatuji, když jsem pracoval ve Frigera Kolín, kde se vyrábělo průmyslové chlazení ve velkém, se pájely měděné výměníky o stošest a nikdy se nic neprofukovalo, ani vodou neproplachovalo. Prostě se před naplněním Freonem vy-vakuoval celý systém a tím se odstranila i vlhkost. Po naplnění se to "očuchalo" takovou plynovou lampou, zda není únik Freonu. Jestli tam zbyly zbytky nějaké pájecí pasty ap. nikdo neřešil. V systému byly i filtry, které případné nečistoty asi zachytily.
Offline
Tak on ten freon je celkem zdatne rozpoustedlo takze se to rozpustilo a skončilo ve filtrdehydratoru.
Dnesni chladiva nevim...
Offline
Ikovlabs napsal(a):
Tak on ten freon je celkem zdatne rozpoustedlo takze se to rozpustilo a skončilo ve filtrdehydratoru.
Dnesni chladiva nevim...
Dnes se nahrazují Freony Uhlovodíky ap., kvůli menší škodlivosti při případném úniku do atmosféry. Jak uhlovodíky, tak chladiva HFKW vykazují oproti kovovým materiálům stejnou snášenlivost jako na př. Freon R22. Problém může nastat při výměně chladiva, pokud v chladivovém okruhu dochází k vývoji kyselin v důsledku nedostatečného vyvakuování či vysušení, nebo vlivem zbytků chlorovaných chladiv případně substancí proplachovacích prostředků, které zůstaly v okruhu. Jinak je nutno hodnotit chování k součástem z umělých hmot a elastomerů. Chladiva a oleje mohou z elastomerů uvolňovat plnidla a změkčovadla, a tím je zcela znehodnocovat pro použití v chladivovém okruhu. Následkem jsou pak provozní poruchy (například ztráta funkčnosti hřídelových těsnicích kroužků) a usazování uvolněných substancí elastomerů v chladivovém okruhu. Olejové systémy vhodné pro chladivo R22 vykazují proti těmto materiálům jiné schopnosti uvolňování než náhradní látky. V zásadě by se měly veškeré elastomery a umělé hmoty, které přichází do styku s chladivem nebo olejem při přechodu na jiné chladivo podle údajů výrobce konkrétního dílu vyměnit.
Offline
A ten ventil byl čistá měď? Jen na tu je možno použít CuP pájky bez tavidla. Mosaz, bronz, ale i legovaná měď (třeba jako elektrody na bodovku) se pájí také CuP pájkou, ale musí k tomu být tavidlo. To je stejné jako pro stříbrné pájky.
drabek06 napsal(a):
Je to na primární straně výměníku, takže tam, kde proudí chladivo, takže prolití vodou nepřipadá v úvahu. Zkoušeli jsme i CuP pájku a na klasických spojích trubka/koleno se to rozteklo pěkně, ale na spoji trubka/kulový ventil, který byl omotán mokrým hadrem a proháněl se jím dusík to moc nechtělo zatékat a spoj byl dost pórovatý a nakonec se to stejnak ještě přepájelo povrchově tou stříbrnou pájkou. Co se týče přítomnosti dusíku, tak po tom, co jsme to zkoušeli bez něj, tak po zapájení jednoho kolena na 12mm trubičku z toho vylítalo celkem dost černých okují, což je v chladivovém okruhu celkem dost nežádoucí. Při prohánění dusíku zůstal vnitřní povrch krásně čistý, bez barevných změn na povrchu. Dokonce jsme zjistili, že se nesmí nikde přisávat vzduch k tomu dusíku. Opět to dělalo okuje, takže místo, kde se vháněl dusík do trubky se omotalo vulkanizační pískou, nebo jsem tam dal smršťovačku a do "T" kusů se la zaclávka ze zmáčknuté trubky.
Offline
Možná by pomohlo pájení nadvakrát? Napoprvé s tavidlem a jenom nanést na pájená místa pájku. Po zchladnutí pečlivě očistit od tavidla. A napodruhé dalším přídavkem pájky bez tavidla spájet.
Offline
Ventil je masivní mosaznej a trčej z něj z každý strany asi 5cm trubičky s hrdlama pro připájení. Ale během pájení se musí ventil chladit, takže je omotanej hodně mokrejma hadrama a ještě se tím proháněl dusík. Když se to pájelo stříbrem, tak se musel měnit hořák za výkonnější, aby se to dalo vůbec prohřát a pájka zatejkala do spoje. Na jednom ventilu se zkoušela Cup Pájka, ale jak jsem psal výše, nevypadalo to moc vzhledně a bylo to dost pórovatý. Nakonec se i na tyhle spoje dala stříbrná pájka a dobrý. Nakonec sme zbytek dopájeli stříbrnou pájkou, z který se odrolilo tavidlo a vše vypadá OK.
Offline
.. Ventil je masivní mosaznej...
No to je ono, chce to natřít tavidlem jako pro stříbrné pájky a i CuP pájkou to bude pěkně a bez pórů.
drabek06 napsal(a):
Ventil je masivní mosaznej a trčej z něj z každý strany asi 5cm trubičky s hrdlama pro připájení. Ale během pájení se musí ventil chladit, takže je omotanej hodně mokrejma hadrama a ještě se tím proháněl dusík. Když se to pájelo stříbrem, tak se musel měnit hořák za výkonnější, aby se to dalo vůbec prohřát a pájka zatejkala do spoje. Na jednom ventilu se zkoušela Cup Pájka, ale jak jsem psal výše, nevypadalo to moc vzhledně a bylo to dost pórovatý. Nakonec se i na tyhle spoje dala stříbrná pájka a dobrý. Nakonec sme zbytek dopájeli stříbrnou pájkou, z který se odrolilo tavidlo a vše vypadá OK.
Offline
Asi sem se blbě vyjádřil. Ventil se mosaznej a z výroby jsou k němu připájený měděný kousky trubek s hrdlama při připájení kam je libo. Vypadá to takhle:
Minulou středu se vše dopájelo a teď je v celým okruhu napuštěnej dusík a zkouší se těsnost. Redukčák dal jen 12bar, tak to snad na otestování bude stačit . . .
Offline
drabek06 napsal(a):
12bar, tak to snad na otestování bude stačit . . .
na to bacha, zkurvil jsem si takto kombinovaný bojler (Dražice) topnej okruh jsem natlakoval bez napuštění vody do boileru.
Vevalil se dovnitř při cca 6barech. Neprasknul ale odloupnul se smalt.
Offline
Tak za provozu tam je lehce nad 30barů . . .
Offline
Stránky: 1