SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Asi iba jeden z Vas, co to tu citam, robil takuto opravu aj v skutocnosti.. Ostatni tu pisu iba "technologicky postup" ako by to robili, alebo poculi, ako sa to robi.
Skusil som tvrdu pajku a nepochodil som dobre. Vid prve obrazky. Makka spajka by koli tej vybracii nevydrzala - tot moj nazor.
Jasne ze napisem, ako to drzi a dam aj popripade fotku. Chladic uz je namontovany, len momentalne nieje praca pre traktor..
Editoval cricket199 (10-05-2017 20:53:57)
Offline
Tady nejde o to jestli to ten, kdo má názor jak to udělat to prakticky sám prováděl. Nemusel přece dělat přesně to, ale může mít představu na zákadě svých zkušeností, praxe , jak to nejlépe udělat. Zkus porovnat co jsem radil já s tím, jak to udělal ten co to skutečně dělal. Také, pokud by se vzalo, že má význam jen rada toho, kdo to skutečně již dělal, přišel bys možná o informace, jak je možné také udělat lépe.
Offline
Ja som to tiez uz par krat absolvoval -jeden krat na kamosovom traktoriku a 2x na terenakoch kde je v terene otrasov habadej a robil som to makkou pajkou+ medeny pliesok a drzi to dodnes a napriklad tekuty kov od loctite ma neako neptresvedcil-po case to zacne slzit a ked sa pridaju vybracie tak este aj popraska . Je aj kvalitnejsi tekuty kov len uz nepamatam znacku. A ked uz si dal ten tekuty kov tak ja by som dal este jednu vrstvu a do nej zatlacil neaku vacsiu podlozku a nanovo zamazal tekutym kovom no ale ked uz si to poskladal tak uvidis ako sa to bude spravat po dlhsom case ale moj nazor,ze ked sa to bude viac krat poriadne pouzivat v terene tak popraska okolo sruby
Offline
A kdo ti dal tip na mosaz ? Byl to magor a ty jsi ho poslechl . Zlob se na sebe .
Offline
Pruduch: Když se na díru prostě jen bezmyšlenkovitě připlácne silikon, tak je jasné, že to nedrží. A to nedrží ne proto, že to je pružný tmel ,ale proto, že ta vlhkost, která z díry uniká, ovlivňuje povrch v okolí díry a tmel tam potom nedrží kvůli vlhkosti vysrážené v okolí té díry. A jak se to začne odchlipovat kolem díry, vytvoří to i při malém tlaku. dost velkou celkovou sílu, která ten zbytek, co ještě drží, bude namáhat na odtrh a ten potom povolí. Tam je jediná možnost udělat výdrž takové záplaty solidní - změnit to namáhání z odtrhového na smykové ještě připevněním nějaké pevné podložky přes ten tmel.
Dobrý pružný tmel, který je z principu svého složení skutečně přilnavý k podkladovému materiálu a pokud to je přilepeno správně, ne třeba na ten vlhký povrch, ale suchý a pečlivě očištěný a připravený, vydrží poměrně dost velký tlak. Minimálně do desetiny, pět setin baru neboli půl metru, metru tlaku vodního sloupce. Pokud v tom chladiči není větší tlak, jeví se mně to jako poměrně dobrá možnost, jak ten chladič zalepit.
Jinak pokud bych měl takový chladič opravovat, tak bych jako první variantu uvažoval pájení měkkou pájkou. Ale jako druhou variantu ten pružný tmel.
Lepení pružným tmelem - univerzálním silikonem jsem si vyzkoušel, když jsem lepil prorezavělý buben pračky. Na několikrát, protože napoprvé to nedrželo právě kvůli té vlhkosti unikající dírou ze vnitřku bubnu. Prorezlá díra byla nějak 10x20 mm. Tmel držel cca půl roku, dokud pračku nezlikvidoval pravděpodobně velký hřebít zapomenutý v kapse a vzpříčený uvnitř.
Editoval Radim (11-05-2017 12:11:09)
Offline
Ja na take tesnosti ked chcem nieco dobre zalepit a aby odolavalo uv a vode pouzivam cierny silikon-alebo neviem ci je to tmel,ze lepidlo co sa nim podlepuju predne skla na autach a drzi to ako kalvinska viera A dobry je aj mamut ale ten ked je vystaveny dlhsie poveternostnym vplyvom-dazd,slnko a mraz tak sa po par rokoch zacne drobit a praskat ale na interierove zalezitosti je velmi dobry
Offline
Lepidlom na autosklá mám na Sprintri už roky prilepenú nádržku oleja k servočerpadlu. Prešiel som ďalších 300tisíc km a ani kvapka oleja.
Offline
Malá technická , Bourači já mám na autě zátku s pružinou aby mi voda při vyšším tlaku vřela později.Ty máš atmosférickou chladící soustavu na autě?
Offline
Ano Lukkine, a dokonce se psalo, že když motor vaří není možné hned zátku otevřít, protože poklesem tlaku by se voda dostala do varu a mohlo by dojít k opaření. Ale ten přetlak není moc velký.
Offline
Mám před sebou nové víčko chladiče (ITALY) i s hrdlem a je na něm vyraženo 0.7 (bar).
VW prý udává tlaky 1.5-fórum.
Offline
V technických údajích o chladicích systémech se (všeobecně) udává provozní tlak kolem 100 kPa (1 bar), až 140 kPa. Podtlakový ventil je pak nastaven na tlak kolem 0,06 až 0,1 bar.
Edit.: i já se přikláním k názoru, že to nejsou nejvhodnější podmínky pro nějaký nalepený pružný kousek silikonového tmelu, tak dokonalou adhezi přece jen nemá.
Editoval Zdenek11 (12-05-2017 12:00:24)
Offline
S těmi tlaky se dá docela kouzlit. Kdysi mi na škodovce praskla na dovolené hodně daleko v zahraničí horní hadice ke chladiči. Hadici jsem omotal lepící páskou, natáhl jsem na ni kus duše z jizdního kola a bez zátky na chladiči jsem dojel 1000 km domů a než jsem sehnal novou hadici, tak jsem bez zátky jezdil ještě měsíc. Kupodivu jsem motor ani jednou neuvařil.
Offline
Bez víčka (nebo nezavřeného) se jezdit dá, ale při těch cca 80°C už dost rychle mizí chladicí kapalina. Na běžný provoz nepoužitelné.
Offline
U skodoviek /za sociku/ to veko expanznej nadze boo skor na okrasu.
U dnesnej produkcie by to asi takto dlhodobo nefungovalo.
A u najnovsej /kde je na kazdom mieste motora potrebna ina teplota/ by to bola tragedia.Ani nieje moc mozne menit nemrzku doma/neodvzdusni sa to/ hmmmm.
Offline
Já jsem psal, že ten silikon jde použít tak do půl, jednoho metru hladiny vodního sloupce. 1 barr je asi 10 metrů hladiny vodního sloupce.
Tlak kilogramu na každý centimetr čtvereční neboli takovou sílu na odtrh neustojí žádný pružný tmel. Pokud tam není nějaký mechanický přítlak, tekže ten tmel potom funguje jen jako pružné těsnění nějakého krytu.
Offline
#61 a dál: To funguje v létě,ale v zimě to netopí.
Offline
Chvilku som vahal ci sa pripojim ale mozno to pomoze niekomu v buducnosti
Editoval ihlan (16-05-2017 21:15:34)
Offline
kemppin napsal(a):
#61 a dál: To funguje v létě,ale v zimě to netopí.
Topení závisí na otevírací teplotě termostatu a funkčnosti vodní pumpy, protože většina výměníků topení bývá výrazně výše než motor a pumpa která nedává dostatečný tlak tam teplou vodu nevytlačí. Přetlak v soustavě je nutný pro zmenšení ztrát vodní páry a zvýšení teploty varu, což je důležité zejména pro dobré chlazení hlavy a vložek válců.
Chladičů jsem zaletoval měkkou pájkou s měděnými záplatami několik pro sebe a některé mám stále pod dohledem, pak i něco pro známé a ti by zase přišli, pokud by to opět teklo.
Lepení všemi možnými lepidly a tmely naráží na problém dilatace a dlouhodobě nevydrží bez ohledu na pružnost, plnění práškovými kovy a další vymoženosti, které nám moderní chemie umožňuje.
Offline
VašekP napsal(a):
Chladičů jsem zaletoval měkkou pájkou s měděnými záplatami několik pro sebe a některé mám stále pod dohledem, pak i něco pro známé a ti by zase přišli, pokud by to opět teklo.
to zní rozumě, nakonec chladiče o kterých je řeč jsou originál pájeny na měkko, takže argumentovat "nízkou" pevností měkké pájky je mimo mísu.
Offline
bourač napsal(a):
VašekP napsal(a):
Chladičů jsem zaletoval měkkou pájkou s měděnými záplatami několik pro sebe a některé mám stále pod dohledem, pak i něco pro známé a ti by zase přišli, pokud by to opět teklo.
to zní rozumě, nakonec chladiče o kterých je řeč jsou originál pájeny na měkko, takže argumentovat "nízkou" pevností měkké pájky je mimo mísu.
Oprava přeplátováním bude v pořádku,ale samotný cín by neměl šanci.
Vanička chladiče je řešena také přeplátováním.
Offline
Při trhacích zkouškách pájených spojů Cu trubek topení praskaly trubky mimo pájený spoj. Síla na přetrhnutí byla dokonce vyšší než u tvrdého pájení, kdy se přetrhla vyhřátá trubka mimo spoj. Poznámku ještě k použití pájecí pasty používané na pájení Cu trubek (PgSnAg3, Pb Sn Cu). Tato pasta výborně smáčí a používám ji také k pocínování pájecího kladívka, když je potřeba ho opilovat a znovu pocínovat. Pasta se zastudena nanese na opilované "kladívko" a nechá se ohřát. Jen salmiakem se člověk natrápí.
Offline
Lepidla, silikony apod.na chladič nepatří. Už jen kvůli rozdílné tepelné roztažnosti, i ty plněné kovem.Trhá se to, resp.odtrhne od podkladu. jako nouzovka na dojetí ano, ale jako trvalé řešení nikoliv. Důležité je před pájením řádně očistit, hlavně odstranit zoxidovanou vrstvu. A udělat tak, jak jsem napsal již dříve. Dělalo se to takhle desítky let předtím, tak proč vymýšlet voloviny s nějakou dnešní chemií. Teda kromě té topenářské pájecí pasty, ta je velmi užitečnou soudobou chemií.
Offline
..ahoj..jak to tady pročítám,tak nevím...pravdu má určitě Zahajskej+,Bourač+ a určitě VašekP+...tady to každý řeší v rovině svařování, např lukkin,napsal docela dobrou kuriozitu,že má zátku,aby se mu voda vařila při vyšším tlaku až později...nevím,asi by musel doučovat pana Denise Papina,a ten by nikdy nepřišel na náš papiňák...vyšší tlak,právě způsobuje var vody při nižší teplotě,než je 100°C ... a že je nevhod,otevírat víko chladiče,když voda vaří,je naprosto normální,protože voda,při dosažení bodu varu nabírá objem, ...to péro v zátce je jenom jako sychrák...přeberte si to jak chcete,ale chladiče (staré) se vždy letovaly cínovou pájkou,stejně jako voštiny a kolik veteránů jezdí dodnes s původními chladiči...ano,někdy je třeba plátovat,ale ani moc nezáleží na materiálu (i když pozink plec bych s klidem vynechal)...
Editoval koník (24-05-2017 19:11:02)
Offline
koník:
Pokud znáš Fyziku tak právě vyžší tlak=vyžší bod varu.Voda ve vakuu vaří při pokojové teplotě.Zkus si najít primární okruh jaderné elekkrárny,nebo třeba uvařit brambory v Himaláji.Voda vaří ale brambory-u nás zemáky pořád tvrdé.
Offline
Nezná a nepozná .
Offline