SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Právě je tvrdší a jak jsi starý , tak nechápeš , kolik vibrací musí chladič vydržet ?????????
Offline
Opravdová oprava je sundat vaničku,očistit zvenčí i zevnitř,opravit mosazí,nebo stříbrem a znovu zapájet vaničku.
Pokud spěcháte,tak to jde i žvýkačkou.
Offline
Bezolovnatý cín je křehký, zejména při změnách teplot směrem dolů praská, takže použít určitě pájku s obsahem 37 až 40% olova. Vyšší teplota tavení není zajímavá. Výše popsaným způsobem (v příspěvku #7) jsem opravil mnoho chladičů, z toho několik mých a žádný netekl v nějakém kratším čase znovu na stejném místě.
Offline
Malé praskliny jdou bez problému opravit přeplátováním s cínem. Pokud je už ale uvolněný uchycovací šroub a místo uchycení je popraskané, děravé, a navíc profilované, bude podle mně oprava s použitím jakékoliv cínové pájky (zvláště při teplotách až skoro u bodu varu) nemožná. Je pravděpodobná už i částečná vnitřní degradace tělesa v místě připevnění šroubu.
Edit.: reaguji na nový příspěvek č. #23 - šroub je již uvolněný, prasklina podle fotky přesahuje až přes žlábek.
Editoval Zdenek11 (04-05-2017 11:45:00)
Offline
V tomto případě je to poněkud horší, ale i to by šlo opravit cínovou pájkou. Celou kulatou plochu důkladně očistit do čistého kovu, připravit si záplatu v podobě mosazné podložky stejné velikosti a s otvorem pro šroub, vše pocínovat včetně šroubu v místě podložky a důklaně prohřát a proletovat. dostatkem cínu. Problém by byl pouze tehdy, pokud by šroub nedržel, pokud se nehýbe a je schopen zajistit možnost připevnění, nebude problém ani s na měkko letovanou záplatou.
Offline
Úpravy a opravy jsem dělal v podniku,ale podle zdejších názorů,bych raději vzal žvýkačku.
Offline
Pájení cínem rozumí každý.......
Věřil bych tomu, že to přeplátování mosazným plechem a pájení cínem asi bude optimální.
Pokud to někdy za relativně krátkou dobu zase teklo, to by mohlo být potom i způsobené elektrochemickou korozí. Například pokud to bylo záplatované měděným plechem, který zevnitř nebyl pocínovaný, takže do vody v chladiči "šla" přímo měď vedle mosazi. Potom mohlo dojít k dost rychlé elektrochemické korozi zinku v mosazi těsně vedle toho měděného plíšku.
Cínová pájka vedle mosazi by snad žádnou elektrochemickou korozi způsobovat neměla.
Offline
Já to vidím na přeplátování mosazným plechem dostatečné velikosti. Dobře očistit, doporučil bych pastu na pájení Cu trubek (Cu SN Ag3), nemusí se předem nanést pájka. Ohřát plamenem a pak přidat dostatečné množství pájky stejného složení. Pájí se tak trubky topení do 110°C(PN do PN 6) a příp. i rozvody teplé vody. V chladiči nejsou teploty vyšší, ani tlaky. Rovněž etylenglycol tomu nevadí. Už je to hodně dávno, když švagr " vylepšoval" Š 110 a při vrtání do podlahy provrtal brzdovou trubičku. Z nedostatku jiného materiálu jsem rozklepal dvacetník, vytvaroval a přeplátoval tu díru s měkkým pájením s tím, že může dojet domů a trubičku vyměnit. Jezdilo mu to s tím flastrem několik let než to prodal a možná jezdí dodnes.
Offline
Takze poriesil som to tekutym kovom (LOCKTITE EA 3450), tak som zvedavy ci to podrzi a kolko..
[/url]
[/url]
Offline
Dej vědět , zatím napiš , na kolik tě tahle sranda přišla , ale nevzmýšlej si , levné to není .
Offline
tak stalo ma to 13Eura.
Offline
Tekuty kov? No ja tam vidim nejaky epoxid...
Offline
Loctite 3450 je dvojzložkové päťminútové epoxidové lepidlo (tekutý kov) - asi je to ludovy nazov..
vyrobca kludne si to volaj, ako chces..
Offline
No, čistá pryskyřice by asi povolila poměrně rychle, protože má rozdílnou teplotní roztažnost od kovu.
Právě kvůli tomu se epoxid plní práškovým kovem na "tekutý kov" , takže teplotní roztažnost by měla být podobná. A teplotní odolnost nad 100 st C je u lepších epoxidů taky. Takže držet by to mohlo.
Offline
Ten tekutej kov neodolává moc vibracím.Je to velká plocha ,tak bude záležet na tý tepelný roztažnosti.
Offline
Hlavně aby to vydrželo. Já jsem "klasik", tak bych to raději pájel.
Offline
Já osobně s "tekutým kovem" dobrou zkušenost nemám, před pár lety v zimě nám začala mírně prosakovat voda u šroubení u radiátoru, nechtělo se mi to zrovna rozebírat a přetěsňovat, tak jsem zkusil ten zázrak - byla to ale jiná značka, byl o dost levnější. Místo jsem řádně očistil až na kov, vysušil. Oprava vydržela snad týden a prosakovalo to znova. Možná ten váš tmel bude lepší.
Offline
Právě zde je ten zásadní problém , tlak ven . Pokud dáš plech , tak ten přenese sílu na místa , kde je přípájen , to to lepidlo prostě neumí . Zase , kdyby se na něj ještě plácla záplata ..... Tedy ne nyní .
Offline
zásadní problém? při tlaku který panuje v atmosferické chladicí soustavě?
dle mne spíš vibrace + roztažnost. Doufám že sem cricket napíše časem že to drží / že to teče.
Offline
Chladič jsem již několikráte opravoval na svém traktoru z r.1957. Chladič se nesmí moc nahřívat, aby se neroztavil některý cínovaný spoj. Místo, které propouští na ploše očistím, odmastím, přemáznu topenářskou pastou na měděné trubky, ohřeji do jejího zestříbření a přidám cín, takový ten, co používají klempíři na okapy. Prasklinu stejným způsobem, ale přeplátuji kouskem pozinkovaného plechu, který jakoby zaliji. Voštiny, pokud tečou, přemáznu topenářkou pastou a opatrně ohřeji, pasta propustné místo zalije, případně přidám trošku pájky, takové té trubičkové na elektro. Pokud voština je kaput, přestřihnu nužkami, opatrně oba konce zatočím, zamáčknu, přemáznu pastou a uhřeji, aby se slilo. Vše dělám PB hořákem.
Offline
Tak si to představuji, tak bych to dělal i já. Při vší úctě k novým technologiím: Klasika je klasika.
Offline
Taky se mi zdá lepší než ten tekutý kov, když už ne tvrdá pájka, tak klasická měkká pájka.
Akorát místo pásku pozinkovaného plechu by možná bylo lepší použít měděné lanko z izolovaného vodiče nebo měděné opletení z nějaho stínění kabelu. Dřevěnou paličkou opatrně sploštit a nad prasklinou potom zalít pájkou.
Jinak pokud bych to měl lepit nějakým nekovem , asi bych raději použil, když uvnitř není prakticky žádný tlak, pružný materiál. Třeba neutrální silikonový tmel. Nebo možná by šel i polyuretanový. Neutrální silikon má běžně zaručenou teplotní odolnost do 160 - 180 st C, takže na chladiči by byl trvale pružný a tudíž by nebyl problém ani s teplotní roztažností ai s vibracemi.
Jinak u takových materiálů je s přilnavostí problém, pokud uvnitř toho chladiče zůstává vlhkost. Funguje to totiž tak, že ta vlhkost ze vnitřku zvlhčuje okolí té díry zvenku a tmel tam potom na vlhkém povrchu špatně drží. Buďto je třeba vnitřek nejen vypustit, ale i vysušit nebo je třeba lepit dvoufázově. Díru nejdřív ucpat nějakou zátkou a počkat, až okolí díry vyschne. Potom tam nanést lepidlo nebo tmel, počkat trochu, až začne tvrdnout, pak zátku z díry uvolnit a lepidlem díru dolepit.
Offline
Fantasmagorie o silikonech a jiných pružných tmelech jsou opět jen plácání. Sorry Radime, ale není potřeba se neustále vyjadřovat úplně ke všemu. Kdybys to někdy zkusil, tak bys věděl, že se to prostě odfoukne (bublina tmelu bude stále větší a větší až praskne). Ten tlak (i malej, a to v chladiči zase tak úplně malej tlak není, potvrdí každej kdo zkoušel nouzově na cestě utěsnit třeba prasklou hadici) plížící se pod tmel udělá svý. Jediná smysluplná oprava je měkké pájení a příložka z tenkého Cu plechu. Ale musí se to umět - znal jsem chlapíka (bohužel už neúřaduje) co tohle dělal autogenem (právě aby to zahřál rychle). Ty jím opravený chladiče byly naprosto nádherně zapájený. Samozřejmě že pokud to někdo zkusí stejnou technologií bez mnohaleté praxe, je po chladiči. Tekutej kov má šanci chvíli vydržet, vím o člověku kterej tímhle (od Loctite) poslepoval půl motorky (kartery, oko starteru) a mnoho let to drželo. U chlazení je to trochu ošemetné použití, protože hrozí podobnej efekt jako u toho silikonu (postupné odtlačení tmelu vodou) a hlavně epoxidy někdy na Cu materiálech chemicky reagujou a časem upadnou.
Editoval Pruduch (10-05-2017 15:29:11)
Offline
Dufam ze sa pride pochvalit ako to odpadlo. Rady dostal. Osobne by som preplatoval a dobre zacinoval. Koli technologii k ktorej mam pristup.
Offline