SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
ja si nemyslim, ze terajsi stav je o nepoctivosti jednotlivcov - alebo si vazne myslite, ze napr. v Dukovanoch sa zvaraci rozhodli, ze ocuraju RTG zvarov?
za vsetkym su peniaze - co najskor ukoncit odstavku, a pustit elektraren do prevadzky - vsetko sa prisposobuje zisku - kolko si myslite, ze z toho skonci u zvaracov?
preco si myslite, ze sa ocuravaju skusky vo zvaracej skole? keby to zvaracej skole nevyhovovalo, tak to tiez nerobi - zase ide o zisk - ziadna spotreba materialu na vzorky, priadavneho materialu, argonu, elektriny, ....
usetri samozrejme aj ten zvarac, co to ocurava - minimalne nestravi 160 hodin vo zvaracej skole
preco zvaraju vo firmach ludia bez skusok? - zase len pre peniaze - setri sa na skuskach, kurzoch.....
je to smutne, ale nemozeme to hadzat na jednotlivca - cely system je zly
aj ten posledny poctivec to casom vzda a prisposobi sa...
Editoval rcp (30-12-2015 21:21:17)
Offline
Frank jak je to u vás v USA se zkouškama.Jejich platnost atd. jestli by jste byl ochoten se více rozepsat.
Já si velmi vážím toho že jsem vždy všechny zkoušky dělal tak jak se mají.Jinak bych se na sebe nemohl podívat do zrcadla jak se říká a proto mě mrzí, že se to děje, říkáte tomu hospodské keci a přijde mi že se to moc neřeší,aby se o tom nemluvilo.O Evropské unii a její nabubřelé administrativě, razítko, razítko,audity,certifikáty,atd....nato ta unie zahyne.Bez razítka se za chvíli ani nevys...m.A kolik lidí se živí na těch razitkách .....a stejně to nepomáhá Dukovany, diesel wolksvagen atd.Tak zřídíme další razítka...
Offline
Haufra napsal(a):
Frank jak je to u vás v USA se zkouškama.Jejich platnost atd. jestli by jste byl ochoten se více rozepsat.
Já si velmi vážím toho že jsem vždy všechny zkoušky dělal tak jak se mají.Jinak bych se na sebe nemohl podívat do zrcadla jak se říká a proto mě mrzí, že se to děje, říkáte tomu hospodské keci a přijde mi že se to moc neřeší,aby se o tom nemluvilo.O Evropské unii a její nabubřelé administrativě, razítko, razítko,audity,certifikáty,atd....nato ta unie zahyne.Bez razítka se za chvíli ani nevys...m.A kolik lidí se živí na těch razitkách .....a stejně to nepomáhá Dukovany, diesel wolksvagen atd.Tak zřídíme další razítka...
Ano mas pravdu tomu se říká umělá zaměstnanost ..... prostě na práci jednoho jediného člověka a je jedno jestli
je živností k nebo zaměstnanec ( v tom jsme si rovni) se živí další a další lidi.
S WV je to divný že i Němci podváděj ??
Offline
Haufra napsal(a):
Frank jak je to u vás v USA se zkouškama.Jejich platnost atd. jestli by jste byl ochoten se více rozepsat.
Já si velmi vážím toho že jsem vždy všechny zkoušky dělal tak jak se mají.Jinak bych se na sebe nemohl podívat do zrcadla jak se říká a proto mě mrzí, že se to děje, říkáte tomu hospodské keci a přijde mi že se to moc neřeší,aby se o tom nemluvilo.O Evropské unii a její nabubřelé administrativě, razítko, razítko,audity,certifikáty,atd....nato ta unie zahyne.Bez razítka se za chvíli ani nevys...m.A kolik lidí se živí na těch razitkách .....a stejně to nepomáhá Dukovany, diesel wolksvagen atd.Tak zřídíme další razítka...
Pane Haufra, tady je to naprosto rozdílné oproti bývalému Československu a i nynějším Evropským normám. Já už do toho nejsem tolik zasvěcen, jsem už 4 roky v důchodu a ono se během času mnoho změnilo a Amerika byla nucena více se přizpůsobit Evropě. Tady to bývalo značně rozdílné i stát od státu. Když jsem sem přišel, téměř před 30 roky, mnoho firem vůbec žádné certifikáty, jako svářečský průkaz nepožadovalo. Kdo to uměl a udělal tzv. pracovní zkoušku, toho vzali. Avšak společnosti vyrábějící tlakové nádoby, potrubí, zařízení jaderných elektráren, na zpracování ropy a chem. průmysl mají požadavky certifkace svářečů a zejména v poslední době vyžadují mj. PED. Zcela zváštní zkoušky jsou požadovány pro vládní zakázky NAVY, NASA ap. Platnost je velmi omezená časově (na 90 dnů) ale závisí to na tom, když tu práci trvale vykonává, tak následující přezkoušení a školení je po dvou letech. To už se platí jen test a zkouška, běžně to bývalo cca 300 dol.
Zkoušky se zde dělí podle metod, materiálů a poloh, podobně jako v Evropě. Neznám přesně EN normy, ale ty AWS, pokud vím, jsou méně přísnější a není kolem tolik administrativy. Jak zde v diskusi bylo zmíněno podvodné získání certifikátu o zkoušce, nikdy jsem se zde s tím nesetkal. Krátce jsem zde působil dokonce jako instruktor praktického svařování ve Svářečské škole a nevěřím, že tam šlo něco podvodem získat.
http://awi.edu/
Za mého působení tam kompletní kurz svařování všemi běžnými metodami vyšel cca 12,000 dolarů a trval kolem 900 hodin. Dnes, když jsem se podíval(nutno proklikat), tak jsem se zhrozil - je to 23,000! Strašný. Na druhou stranu kvalifikovaný svářeč si vydělá klidně i 35/hod, někde i víc....
Offline
rcp napsal(a):
ja si nemyslim, ze terajsi stav je o nepoctivosti jednotlivcov - alebo si vazne myslite, ze napr. v Dukovanoch sa zvaraci rozhodli, ze ocuraju RTG zvarov?
Já si to rozhodně nemyslím, že je to vina jednotlivců a už vůbec ne, že chtěli samotní svářeči něco očůrat. Na vině je systém.
Offline
Frank napsal(a):
Haufra napsal(a):
Frank jak je to u vás v USA se zkouškama.Jejich platnost atd. jestli by jste byl ochoten se více rozepsat.
Já si velmi vážím toho že jsem vždy všechny zkoušky dělal tak jak se mají.Jinak bych se na sebe nemohl podívat do zrcadla jak se říká a proto mě mrzí, že se to děje, říkáte tomu hospodské keci a přijde mi že se to moc neřeší,aby se o tom nemluvilo.O Evropské unii a její nabubřelé administrativě, razítko, razítko,audity,certifikáty,atd....nato ta unie zahyne.Bez razítka se za chvíli ani nevys...m.A kolik lidí se živí na těch razitkách .....a stejně to nepomáhá Dukovany, diesel wolksvagen atd.Tak zřídíme další razítka...Pane Haufra, tady je to naprosto rozdílné oproti bývalému Československu a i nynějším Evropským normám. Já už do toho nejsem tolik zasvěcen, jsem už 4 roky v důchodu a ono se během času mnoho změnilo a Amerika byla nucena více se přizpůsobit Evropě. Tady to bývalo značně rozdílné i stát od státu. Když jsem sem přišel, téměř před 30 roky, mnoho firem vůbec žádné certifikáty, jako svářečský průkaz nepožadovalo. Kdo to uměl a udělal tzv. pracovní zkoušku, toho vzali. Avšak společnosti vyrábějící tlakové nádoby, potrubí, zařízení jaderných elektráren, na zpracování ropy a chem. průmysl mají požadavky certifkace svářečů a zejména v poslední době vyžadují mj. PED. Zcela zváštní zkoušky jsou požadovány pro vládní zakázky NAVY, NASA ap. Platnost je velmi omezená časově (na 90 dnů) ale závisí to na tom, když tu práci trvale vykonává, tak následující přezkoušení a školení je po dvou letech. To už se platí jen test a zkouška, běžně to bývalo cca 300 dol.
Zkoušky se zde dělí podle metod, materiálů a poloh, podobně jako v Evropě. Neznám přesně EN normy, ale ty AWS, pokud vím, jsou méně přísnější a není kolem tolik administrativy. Jak zde v diskusi bylo zmíněno podvodné získání certifikátu o zkoušce, nikdy jsem se zde s tím nesetkal. Krátce jsem zde působil dokonce jako instruktor praktického svařování ve Svářečské škole a nevěřím, že tam šlo něco podvodem získat.
http://awi.edu/
Za mého působení tam kompletní kurz svařování všemi běžnými metodami vyšel cca 12,000 dolarů a trval kolem 900 hodin. Dnes, když jsem se podíval(nutno proklikat), tak jsem se zhrozil - je to 23,000! Strašný. Na druhou stranu kvalifikovaný svářeč si vydělá klidně i 35/hod, někde i víc....
Moc velké díky Franku,
.
toto je důkaz , že ČSSR předběhla dobu americkou ,když už v té době jsme meli ZK které u nich nejsou dodnes.Samozřejmě EN zkoušky pro svářeče jak píše Frank ,kteří provádí sváry na důležitých konstrukcích a jsou za to NÁLEŽITĚ ohodnoceni.
Jenže my jsme národ hloupých ovcí a posloucháme kde jakého blba.Samozřelmě je to o penězích a vytváření nesmyslných pracovních míst počínaje svařecích škol a konče v Bruselu.
BRUSEL nám pomůže tak jak Merkelová Německu jak píše v novoročním projevu,že uprchlíci sou pro Německo velkou šancí do budoucna.Nevím tedy proč nám je tak vnucují,ale zase někteří naši zastánci to budou prosazovat proč ne ,sedět někde v teploučku na magistrátě a vytvářet nesmysly za solidní peníz.
Emil
Editoval emanuel1200 (31-12-2015 07:56:08)
Offline
jirkati: Frank: Ono asi i za socíku záleželo, o co šlo. Soudruzi sice uměli žvanit a lhát, ale na druhé straně, na rozdíl od dnešního "načalstva" to byli technicky založení lidé. Dobře chápali, že kde je nutné, aby všechno bylo kvalitní, třeba kde by jeden vadný svár mohl způsobit havárii a až miliardové škody, tak neváhali, bez ohledu na náklady, tomu věnovat maximální pozornost.
Co se týká dnešních rychlokvašek s papíry na svařování, tak to je naopak typický současný průšvih. Mimochodem dokážu si představit, že za socíku s papíry na podobné svařování vycházely z tehdejších svářečských kurzů často i podobné rychlokvašky. Jenže tehdy, pokud nešlo zrovna o jadernou elektrárnu, prostě takového člověka postavili k mašině a on prvních půl roku, rok dělal zmetky a nikomu to nevadilo. A pak se to svařování často opravdu naučil a stal se expertem.
A to je to, co dneska chybí. Nikdo nechce postavit absolventa se zkouškami a certifikátem ke stroji, respektive k práci, tolerovat ty měsíce, kdy produkuje zmetky a učit tak tu skutečnou manuální dovednost té práce. Školitelé, tady konkrétně svářečské školy, naučí teorii, naučí, jak zapnout mašinu a trošku s ní pracovat, vyinkasují peníze od školeného nebo od pracáku nebo z evropských fondů a mají hotovo. Absolvent kurzu je v kolonce "hotový, kvalifikovaný, certifikovaný" a nyní podle příslušných úředníků živících se "úředničením" na personálním trhu mu zbývá jenom oslovit příslušné personalisty a reagovat na příslušné inzeráty na personálním trhu a má budoucnost zajištěnou.
Všichni kolem toho tak nějak doufají, že ty měsíce, kdy ten člověk nebude produktivní, bude jen spotřebovávat mzdu, odvody státu, pracovní pomůcky a další režijní náklady a teprve bude tu vyškolenou dovednost vlastní prací dostávat do ruky a hlavy, prostě zaplatí někdo jiný.
Ne úřad práce, ne evropské fondy v ceně kurzu, protože to by potom kurz nebo školení stál několikanásobek toho, co stojí nyní a příslušní úředníci by to neobhájili. Ne zaměstnavatel, protože ten už za "nalezení" takového člověka na personálním trhu vypláznul personální firmě odměnu ve výši několikanásobku jejich měsíčního platu a nyní by měl vynaložit ještě aspoň dvakrát větší částku a čekat dalších půl roku....
Všichni prostě čekají, že kdosi NĚKDO JINÝ tu změnu kandidáta s diplomem a certifikací v odborníka zaplatí a oni pak už přijdou ZADARMO k HOTOVÉMU odborníkovi s diplomem a certifikací.
A v tom je ten problém. Někteří kandidáti jsou tak dobří, že prostě nějak ošidí personalistu ve firmě, ten je přijme a v práci se jaksi udrží tak dlouho, než se to naučí. Nebo je to nechají naučit. Spoustě jiných se to nepovede. Stále sice mají příslušná osvědčení, ale tu práci na požadované úrovni prostě nedají, protože prostě nedostali příležitost se to naučit.
Offline
Mám sice jen opovrhovaný zákl. kurz, dělal jsem ho v rámci oboru na učilišti a nedovedu si dost dobře představit, že by ke zkouškám pustili někoho, kdo to neumí ani držet - nás to učil starý ,,profesor" který prohlásil, že nepustí nikoho o kom nebude na 100% přesvědčen že dostane nejhůř za 2...
I malá nedokonalost třeba v koutovém svaru znamenala půl hodiny kázání co dělám blbě, pak odchod ke kovadlině, rozlomit, vybrousit, precizně slícovat (kontroloval nám průsvit proti oknu), upravit úkos, předehnout a nastehovat, opět kontrola a až potom další pokus
Párkrát tohle kolečko a člověk už si dal dost záležet.
A pozor, že to chtěl po nás v druháku není až tak divný, ale měli jste vidět obličeje dospělých chlapů kteří si mysleli že tam jdou jen pro to razítko a on je začal takhle dusit
Jo bejvala sranda ve svářečské škole
Offline
Carcharot - ten základní kurz přece vůbec není opovrhovaný. Existuje řada prací, kde vyhoví. Např. svařování beztlakových topných systémů, nenosné sváry na konstrukcích, ani doly nikdy nepožadovaly svářeče s EN zkouškou, přestože jsou hajcmany zcela určitě bezpečnostní prvek, zrovna tak oplocení - třeba kované a svařované - není bezpečnostní prvek a řada dalších prací.
Radim - když nabere firma, kde jsem zaměstnán, po úspěšné pracovní zkoušce nového svářeče tak se mu věnuji třeba denně a pořád mu stojím za zadkem a hlídám, aby nevyrobil zmetek. Navíc, jeden ze svářečů je jmenován zástupcem svařovacího dozoru, takže i když tam zrovna nejsem tak je dohled ošetřen. Prostě firma nesmí odeslat zákazníkovi zmetek. A ještě pro zajímavost firma je se svými cca 40 zaměstnanci tak malá, že nemá personalistu a tuto funkci vykonává paní účetní. Když tedy některé oddělení potřebuje někoho přibrat nebo vyhodit a pan majitel firmy s tím souhlasí, tak si to musí příslušný vedoucí sám ošéfovat. A daného vedoucího ukecat je podstatně těžší, než ve firmách, kde to zajišťuje kompletně útvar HR (personální oddělení).
Offline
Radim napsal(a):
jirkati: Frank: Ono asi i za socíku záleželo, o co šlo. Soudruzi sice uměli žvanit a lhát, ale na druhé straně, na rozdíl od dnešního "načalstva" to byli technicky založení lidé. Dobře chápali, že kde je nutné, aby všechno bylo kvalitní, třeba kde by jeden vadný svár mohl způsobit havárii a až miliardové škody, tak neváhali, bez ohledu na náklady, tomu věnovat maximální pozornost.
Co se týká dnešních rychlokvašek s papíry na svařování, tak to je naopak typický současný průšvih. Mimochodem dokážu si představit, že za socíku s papíry na podobné svařování vycházely z tehdejších svářečských kurzů často i podobné rychlokvašky. Jenže tehdy, pokud nešlo zrovna o jadernou elektrárnu, prostě takového člověka postavili k mašině a on prvních půl roku, rok dělal zmetky a nikomu to nevadilo. A pak se to svařování často opravdu naučil a stal se expertem.
S lecčím souhlasím. Ale nikde v socialismu jsem se nesetkal s tím, že by někomu trpěli vyrábět zmetky půl roku. V sedmdesátých letech ve Frigera Kolín nabrali svářeče pro TIG svařování aluminia, který byl vyloženě antitalent. Po svaření pár neopravitelných zmetků byl přeřazen na přípravnu materiálu(řezání pásovou pilou). Rovnou na dílně byl tehdy technický kontrolor, který dohlížel na kvalitu. Pokud někdo vyráběl nevyhovující svary dlouhodobě, ale né vyloženě neopravitelné kusy, nebyl vyhozen, ale sankciován byl i tehdy, např. odebráním tzv. premií. Pochopitelně neznám celkovou situaci v býv. ČSSR.
Offline
jirkati napsal(a):
Radim - když nabere firma, kde jsem zaměstnán, po úspěšné pracovní zkoušce nového svářeče tak se mu věnuji třeba denně a pořád mu stojím za zadkem a hlídám, aby nevyrobil zmetek. Navíc, jeden ze svářečů je jmenován zástupcem svařovacího dozoru, takže i když tam zrovna nejsem tak je dohled ošetřen. Prostě firma nesmí odeslat zákazníkovi zmetek.
Tak takto přesně to funguje i zde v USA, ve firmě, kde jsem pracoval až do penze. Dokonce jsem určitou dobu jako svařovací dozor(parťák směny) působil. Ovšem vzpomínám na úplně první den, kdy jsem nastoupil a tehdejší parťák mi právě toto naléval do hlavy, že nesmím zkazit ani ten první kus a při předvádění ho hned zku..il....
Jednalo se o TIG zavaření sedlového ocelového kroužku s navařeným stellitem, uvnitř ventilu, kde se nesmělo zaběhnout obloukem na ten stellitový návar, který byl jen několik mm od sváru a jemu se hned povedlo.... Ale to jen tak pro zasmání.
Editoval Frank (01-01-2016 22:38:36)
Offline
Produkci neopravitelných zmetků, jednoho jak druhého, jsem zas tak moc nemyslel. Spíš jsem myslel, co se týká svařování, svary popisované třeba tady:
http://svarforum.cz/forum/viewtopic.php?id=3237
Potom případně to, že oficiální pracovní doba byla na první směně od 6,00 do 14,00 s tuším dvěma malými přestávkami a jednou půlhodinovou přestávkou na oběd, ale v praxi za socíku se kolikrát začínalo v 7 nebo i později, přestávky na svačinu byly půlhodinové, na oběd hodinové a v jednu hodinu už na linkách nebyla pomalu ani noha. Práci, která podle normování v technologických postupech se měla zvládnout za 7 hodin a něco se tak udělala třeba jen za 4 hodiny, přirozeně na úkor kvality. Nebo typicky na nočních mimořádných směnách, kterými se na linkách naháněl plán. Linka se rozjela hned na začátku v těch 10 večer a nasadilo se obří pracovní tempo, aby to, co se mělo dělat celou směnu, bylo hotové v jednu, ve dvě v noci. Pak se šlo spát, aby lidi hned ráno na šestou nastoupili na normální ranní směnu. Oficiálně se zase dělalo celou noc stejně jako celou noc dostávali ti lidi zaplaceno.
Nebo se práce dělala úplně jinak, než bylo předepsáno v technologickém postupu. Typické u lakování bylo třeba to, že drobnější díly, kde bylo nějaké pracnější chránění a bylo technologickým postupem předepsáno díly vyložit z palety na nějaký vozík, tam provést chránění, potom natříkat barvou , usušit v sušce a hotové díly zase poskládat do palety, se dělaly prostě tak, že vedle plné palety s dílci se postavila prázdná, lakýr vzal štětec a plechovku s barvou, dílec vzal z jedné palety, natřel štětcem a uložil jako hotový do druhé palety. Práci, která mu podle norem měla trvat třeba půl směny, měl za hodinu.
U svařování vím, že kolegové technologové svářeči měli občas problémy, že svářeči neupínali dílce do přípravku, ale svařovali bez něho.
Systém za socíku byl potom takový, že i když ten dílec byl potom jiný než měl být, tak pokud se ho povedlo namontovat a výrobek byl funkční, tak to všechno procházelo a nikdo se tím nezabýval. Teprve kdyby se to namontovat nepovedlo nebo se to po namontování začalo rozpadat, byl by problém.
Do tohoto systému potom spadaly i ty všelijaké podivné posmrkané svary začátečníků svářečů případně u lakýrů třeba potečeniny a jiné vzhledové vady.
Offline
Docela škoda, že tam nejsou funkční ty odkazy na fotky svarů, podle té diskuze to muselo být něco...
Offline
Radime neviem kde sa za sociku tak rozpravkovo dalo odrbavat ale ja som zazil celkom frmol.
Lizol som len koniec socialistickej spolocnosti.
Aj to som pracoval na automatickych sustruhoch.Co bola parada. Ked to slapalo tak som len kontroloval tolerancie a doplnal tycovinu.
Ked nie tak som sa trochu zapotil ale nic vazne.
Ale chlapci co maklai na klasikach sa nadreli ako kone.
Kontrola OTK bola dost nekompromisna. Zmatkovost bola to netvrdim ale bez milosti nam ju vyradovali.
Jasne ze trebalo dorobit vyradene diely a vobec nas to netesilo. Ale urcite nesli na montaz.
Ako ucen som makal na zverakoch Vihorlat Michalovce.
Ako zamestnanec na hydraulike co si pamatam tak pre Tatru , Liaz atd vo Vihorlate Sobrance.
Nedovolil by som si pavsalizovat. Ako v casoch minulych tak v terajsich je to skor o ludoch ako o nariadeniach a normach.
Ak je niekto fachman tak si to jednoducho nedovoli.
Ak je to spekulantske hovado tak aj v tejto dobe sa pekne UPLATNI.
Je to vzdy VZDY o ludoch system zato nemoze.
Ja mam zase skusenost s dnesnou mladezou co do prace dochadza ako chce. Vyhovorka. Maka na ukol. Ale ma aj zakladny plat. To neriesi.
Mne by bola strhnuta cast dovolenky a to nemilosrdne.
A k lakovaniu vo vasom odkaze. Napr dnes VW napr model POLO NePLNICUJE.
Vraj je to lacne auto.
Naklady si treba strazit
Udrzat cenu.
A v poslednom rade. VRAJ TO NEMA VPLYV NA KVALITU.
Len ta farba akosi inac sedi a vyzera.... ale vraj to si vsimneme len v servise. DUBLEJT .-)
Vsetko v ramci certifikacie najvyssej. Cest. :-)
Offline
jako paralelu k systému bych se zeptal proč se mají nepřizpůsobiví zvlášť určité etnikum pořád relativně(záleží na posuzovateli) dobře?Využívají totiž toho co jim systém umožňuje a zvlášť hledají mezírky a slabá místa.K pomoci jim v tom hledání fungují z veřejných prostředků desítky ba co dím stovky pochybných institucí.
Z oboru-divili byste se kolik lidí byť s technickým vzděláním nebo zkušenostmi z příbuzných oborů je schopno vytvořit absolutní paskvil,nebo požadovat po vás nesmysly(naposled o bylo vyplnění prohlubní nádrže motocyklu staršího data výroby svárovým kovem v domnění že se tím srovná povrch.To že plech do t1mm navíc dost prokvetlý není plotna 20mm plechu a problubeň se jen posune to už mu jaksi nedocvaklo)
Editoval Ládes (03-01-2016 10:34:44)
Offline
SO 545: Ono asi jak kde a jak v které fabrice.
Připouštím, že u soustružení moc prostoru k tomu dělat to jinak než předepisuje výkres a postup nebylo a u automatů nebylo moc prostoru ani k tomu zrychlování.
Offline
Musím Vám dát za pravdu, příteli SO 545. Je to převážně v lidech. Já v té socialistické době žil a pracoval po mnoho let. Politicky jsem ten systém nesnášel a také se mi podle toho odměnil. Ale to neznamená, že nebudu objektivně posuzovat to, co jsem doopravdy zažil a co bylo ve srovnání s dneškem lepší. Samozřejmě byla pravda, že se tehdy nepracovalo s plným vytížením, že vysokoškolák měl po určitou dobu menší plat než dělník, že morálka práce byla taková lehčí. Ale že by bylo trpěno vyloženě flákání, nebo trpěna výroba vyložených zmetků, to rozhodně ne. Nakonec když vidím, jak v současné době mnoho zaměstnanců zaměstnavatelé vykořisťují, že si nesmí ani na záchod odskočit, je co srovnávat. Je to druhý extrém. Teď je naopak mnoho dělnických profesí silně podhodnoceno a ouřadové ve správních radách a ředitelé podniků pobírají nemravně a nehorázně vysoké platy a odměny. Přitom ty pomyslné nůžky se rozevírají víc a víc. A máte pravdu i v tom, že současný režim má toho "másla na hlavě" také dost. Ty současné výrobky pokrokového kapitáálismu jsou mnohdy silně pokulhávající jak v kvalitě, tak ve výdrži. Zrovna nedávno jsem se musel rozloučit s televizorem za 3200 dolarů, kde po 4 letech odešla napájecí část. Uvažovat o opravě zde nemá smysl a nechci rozvádět anabáze kolem. A to byl prosím od renomované firmy HITACHI made in Japan! Prostě Shit! To nechci rozvádět spoustu mezinárodních problémů s kvalitou automobilů Toyota, Ford, VW, atd... A potom, že šmejdy vyrábí jen komunistická Čína...
Offline
Pracoval jsem více než čtvrt století v energetice -elektrárně. Byla v ní i svářečská škola. Kmenoví pracovníci prováděli údržbu vč. velkých i generálních oprav. na ty byly přibírány čety také z jiných elektráren. Svářely se i vysokotlaké parovody (podkritické). Tam neexistovalo něco ošulit. Sami svářeči hlídali, aby byla práce prováděna kvalitně- jakékoli zdržení uvedení do provozu představuje ohromné částky a projevilo by se to i na jejich platech. Navíc byla i veliká loajalita k firmě. Když se zahájila výstavba horkovodních napaječů, tak také pracovníci elektrárny vyžadovali tuto kvalitu i od dodavatelských firem. Pracovník elny menšího vzrůstu si nechal udělat vozík, na kterém projel rourou DN500 tepelného napaječe a vizuálně prohlédl kořeny všech svárů. Pak nařídil RTG těch špatných, pak rozřezat a opravit atd. Chvíli trvalo, než se s tím vypořádal dodavatel tak, že vybral svářeče. Pak už to bylo bez problémů. To co se stalo na Dukovanech by tehdy nebylo myslitelné. Celkový úpadek zejména běžné technické práce pozoruji již dlouho. Po dobu cca 10 let (do cca roku 1995) jsem míval každý rok 2-3 diplomanty technických oborů. Dřív se mi nestalo, že by diplomant řádného studia chtěl něco ošulit. Po roce cca 92 se stávalo , že diplomant nejevil o svou práci zájem. (řeči- to mě udělá tamten, támhleto mi udělá tamta a p.). Asi to byla ta správná výchova pro manažerské funkce. To se ale přece musí nějak projevit.
Online
Frank napsal(a):
Musím Vám dát za pravdu, příteli SO 545. Je to převážně v lidech. Já v té socialistické době žil a pracoval po mnoho let. Politicky jsem ten systém nesnášel a také se mi podle toho odměnil. Ale to neznamená, že nebudu objektivně posuzovat to, co jsem doopravdy zažil a co bylo ve srovnání s dneškem lepší. Samozřejmě byla pravda, že se tehdy nepracovalo s plným vytížením, že vysokoškolák měl po určitou dobu menší plat než dělník, že morálka práce byla taková lehčí. Ale že by bylo trpěno vyloženě flákání, nebo trpěna výroba vyložených zmetků, to rozhodně ne. Nakonec když vidím, jak v současné době mnoho zaměstnanců zaměstnavatelé vykořisťují, že si nesmí ani na záchod odskočit, je co srovnávat. Je to druhý extrém. Teď je naopak mnoho dělnických profesí silně podhodnoceno a ouřadové ve správních radách a ředitelé podniků pobírají nemravně a nehorázně vysoké platy a odměny. Přitom ty pomyslné nůžky se rozevírají víc a víc. A máte pravdu i v tom, že současný režim má toho "másla na hlavě" také dost. Ty současné výrobky pokrokového kapitáálismu jsou mnohdy silně pokulhávající jak v kvalitě, tak ve výdrži. Zrovna nedávno jsem se musel rozloučit s televizorem za 3200 dolarů, kde po 4 letech odešla napájecí část. Uvažovat o opravě zde nemá smysl a nechci rozvádět anabáze kolem. A to byl prosím od renomované firmy HITACHI made in Japan! Prostě Shit! To nechci rozvádět spoustu mezinárodních problémů s kvalitou automobilů Toyota, Ford, VW, atd... A potom, že šmejdy vyrábí jen komunistická Čína...
Ano je to v lidech a lidé pokud jim je dovoleno si sami vytváří ten systém, kterému je šumafuk jestli funguje
za ,,socíku,, nebo v dnešní současnosti.
Co nezapomenu Franku, tak za hlubokého komunismu jsem pracoval na dílně, kde mistr neustále sledoval svoje
ovečky a když šel někdo na záchod, kde se zdržel déle, jak 10 minut, tak milý mistr procházel hajzly a mlátil
na zavřený dveře s dotazem jestli tam dotyčný neusnul ))
Práce byla v úkole a normy jen tak na doraz , ale na jiných pracovištích to fungovalo zcela opačně .
Editoval milosak (03-01-2016 15:58:37)
Offline
milosak napsal(a):
Ano je to v lidech a lidé pokud jim je dovoleno si sami vytváří ten systém, kterému je šumafuk jestli funguje
za ,,socíku,, nebo v dnešní současnosti.
Co nezapomenu Franku, tak za hlubokého komunismu jsem pracoval na dílně, kde mistr neustále sledoval svoje
ovečky a když šel někdo na záchod, kde se zdržel déle, jak 10 minut, tak milý mistr procházel hajzly a mlátil
na zavřený dveře s dotazem jestli tam dotyčný neusnul ))
Práce byla v úkole a normy jen tak na doraz , ale na jiných pracovištích to fungovalo zcela opačně .
Věřím! Z vyprávění přátel jsem toto slyšel několikrát. Já osobně, všude kde jsem pracoval, byl naštěstí spíše uvolněný režim a to jak v socíku, tak i zde v Americe. Naštěstí jsem buzeraci nikde nezažil, pominu-li tu politickou od StB, kdy jsem málem skončil v kriminále. A to pouze za kritiku režimu, který odpíral lidem právo cestovat a pracovat v zahraničí, přestože podepsal mezinárodní dohody(Helsinky), kterými se k tomu zavázal. No, nakonec se soudruzi od StB zasadili o to, že mne vykopli z Československa za což jim docela blahořečím. I když ani zde vše nebylo a není dokonalé. Ale ve firmě, kterou zde založil pan ing. K. Velan, zejména z počátku to fungovala podle fordovského, nebo baťovského typu kapitalismu. To znamená, že byla dopřána řada dosti zásadních výhod i obyčejným pracujícím. Určitě nás nikdo nebuzeroval za ojedinělý pozdní příchod, za kávičku v práci mimo přestávku a člověk si mohl i odskočit mimo pracoviště a to nejen na záchod.
Offline
No, milosaku, ke komunismu se tento stát za dob socialismu nikdy ani vzdáleně nepřiblížil. Ale to je jen detail a tohle klišé se někdy používá ve snaze na tuto neoddělitelnou část našich dějin co nejvíce plivnout, odsoudit ji a zavrhnout. To je totiž podobné, jako tvrzení, že nikdo nemohl cestovat. Jak potom bylo možné, že herci studovali běžně v Paříži, naši disidenti běžně cestovali po Evropě a plno firem vyváželo své výrobky na ten ošklivý Západ. Například energetické celky, cukrovary, zbraně apod. A výrobní celky v zahraničí montovali naši lidé. Na první zahraniční montáž jsem vyjel ve svých 22 letech přes PZO Polytechna v roce 1969. A v naší montážní partě nebyl ani jeden zasloužilý komunista! Prostě jsme do Německa jeli pracovat a tečka. Stejné to bylo i na dalších podobných akcích později.
Ještě k tomu cestování. Protože jsem měl devizový účet u Polytechny, tak jsem nemusel nikdy žádat o devizový příslib. Jenže můj kamarád, se kterým jsme takhle vyjížděli s rodinami společně, tuto "výhodu" neměl a taky jezdil. Jen nebyl líný si požádat o devizový příslib a když ho nedostal v Liberci, tak si požádal v Děčíně nebo v Karlových Varech. Ano, nebylo to takhle zrovna pohodlné, ale procestovali jsme o dovolených velkou část Evropy. Po příjezdu mi doplatil něco málo v Kčs.
Ještě pikantnost. Kolega z firmy z dílny, který nepatřil zrovna mezi pracovní lumeny, vyzkoušel tehdy jednoduchý způsob k emigraci s celou rodinou. Byl to tehdy oblíbený fígl. Zde si zaplatil německé vízum pro všechny členy své rodiny, které si nechal poslat do Bělehradu. Pak odjel na dovolenou do Jugoslávie, v Bělehradu si vízum vyzvedl, požádal o průjezdní vízum přes Rakousko a měl vystaráno. Stavovali jsme se u něj při návratu z Itálie v roce 1977 a už měl kousek od Stuttgartu pronajatý rodinný domek a pracoval jako svářeč v automobilce. A velice si stěžoval na normy, na pracovní vytížení, na tvrdou práci na výrobních linkách, na nepříjemnou přísnost německých vedoucích i parťáků na gastarbeitry, tehdy hlavně na jugoslávce a turky. S nostalgií v hlase vzpomínal na pracovní tempo v původní liberecké firmě, ale zase si chválil velice slušný příjem.
Když nyní zpracovávám ve firmě přicházející poptávky, tak se často setkávám s tím že poptávající firmy vůbec nerespektují pracovní náročnost poptávaných dílů či výrobků a představují si, že to pro ně někdo vyrobí nejraději zadarmo. Nejhorší je, že se rozmohlo podivné překupnictví, takže během jednoho týdne přijdou dvě stejné poptávky z dvou různých firem. A všichni chtějí dnes vydělávat, jen se jaksi nepočítá s tím, že se hlavně musí vyrábět. Jenže jak potom mám vysvětlit svářečům v dílně, že už si všichni tu finanční smetanu slízli, a že normy tomu pak holt odpovídají. Ale taky už jsem vymyslel fígl. Tak dlouho otravuju s dotazy na detaily až se dostanu ke konstruktérovi. No a pak se domluvíme s původním zadavatelem.
Offline
jirkati napsal(a):
No, milosaku, ke komunismu se tento stát za dob socialismu nikdy ani vzdáleně nepřiblížil. Ale to je jen detail a tohle klišé se někdy používá ve snaze na tuto neoddělitelnou část našich dějin co nejvíce plivnout, odsoudit ji a zavrhnout. To je totiž podobné, jako tvrzení, že nikdo nemohl cestovat. Jak potom bylo možné, že herci studovali běžně v Paříži, naši disidenti běžně cestovali po Evropě a plno firem vyváželo své výrobky na ten ošklivý Západ. Například energetické celky, cukrovary, zbraně apod. A výrobní celky v zahraničí montovali naši lidé. Na první zahraniční montáž jsem vyjel ve svých 22 letech přes PZO Polytechna v roce 1969. A v naší montážní partě nebyl ani jeden zasloužilý komunista! Prostě jsme do Německa jeli pracovat a tečka. Stejné to bylo i na dalších podobných akcích později.
Ještě k tomu cestování. Protože jsem měl devizový účet u Polytechny, tak jsem nemusel nikdy žádat o devizový příslib. Jenže můj kamarád, se kterým jsme takhle vyjížděli s rodinami společně, tuto "výhodu" neměl a taky jezdil. Jen nebyl líný si požádat o devizový příslib a když ho nedostal v Liberci, tak si požádal v Děčíně nebo v Karlových Varech. Ano, nebylo to takhle zrovna pohodlné, ale procestovali jsme o dovolených velkou část Evropy. Po příjezdu mi doplatil něco málo v Kčs.
Ještě pikantnost. Kolega z firmy z dílny, který nepatřil zrovna mezi pracovní lumeny, vyzkoušel tehdy jednoduchý způsob k emigraci s celou rodinou. Byl to tehdy oblíbený fígl. Zde si zaplatil německé vízum pro všechny členy své rodiny, které si nechal poslat do Bělehradu. Pak odjel na dovolenou do Jugoslávie, v Bělehradu si vízum vyzvedl, požádal o průjezdní vízum přes Rakousko a měl vystaráno. Stavovali jsme se u něj při návratu z Itálie v roce 1977 a už měl kousek od Stuttgartu pronajatý rodinný domek a pracoval jako svářeč v automobilce. A velice si stěžoval na normy, na pracovní vytížení, na tvrdou práci na výrobních linkách, na nepříjemnou přísnost německých vedoucích i parťáků na gastarbeitry, tehdy hlavně na jugoslávce a turky. S nostalgií v hlase vzpomínal na pracovní tempo v původní liberecké firmě, ale zase si chválil velice slušný příjem.
To tedy nesouhlasím, Jirkati!!! Všichni v socíku svobodně cestovat nesměli! Já neměl problém do konce 60tých let, to jsem byl i v Rakousku, Jugoslávii dokonce několikrát. Jistým lidem, kteří měli tehdy odvahu vznést kritiku proti okupaci ČSSR v 68. ap., tito lidé byli za své přesvědčení persekvováni. Sám jsem se stal obětí, protože jsem hned v začátku odsuzoval praktiky normalizace. A to se s člověkem vezlo po celou dobu. Sám mohu PŘÍSAHAT, že si nevymýšlím ani slovo! Po kritice mi nejen StBáci zakázali cestovat, ale když jsem se proti jejich rozhodnutí odvolal, dokonce mi odebrali veškeré cestovní doklady a dokonce při pokusu překročit hranice do tzv. spřátelených zemí, kam se cestovalo na OP, mne vrátili z hranic, vždy s oddůvodněním, že prý "není v souladu se zájmy státu" abych mohl vycestovat z republiky, vážený pane!!! Takže toto neberu a pokud vím, na zahraniční montáže se také nebylo snadné dostat, ikdyž člověk pracoval jako Bůh a měl od podniku všechna doporučení. Vždy!!! záleželo na rozhodnutí Státních orgánů a kdo měl takříkajíc politický vroubek, měl konec!!! Sám jsem toto zažil, tehdy v Průmstav Praha kdy horší pracovník se dostal na montáž do zahraničí a já nikoli. Sám kádrovák tehdejšího Průmstavu se tomu divil a na rovinu mi to řekl. Ty nemůžeš nikam, jisté kruhy z vyšších míst tě nedoporučily.... Nakonec mne vyhodili z práce i na těch Dukovanech, přes přímluvy parťáka, mistra i vedoucího firmy!!! Zdůvodnili to tím, že prý není v souladu se zájmem státu, abych pracoval na vládou sledované stavbě, neboť prý hrozí možnost sabotáže, což byla hovadina na kvadrát, protože po všech stránkách jsem byl jeden z nejlepších svářečů a nikdy by mne něco podobného z prestiže mé práce nenapadlo! Takže milý Jirkati, doporučuji negeneralizovat. Vy jste byl pravděpodobně loajální po všech stránkách prověřený, já pouze po té pracovní a to nestačilo! Souhlasím, že není v pořádku plivat na to, co v socialismu fungovalo lépe a co se prostě nedá upřít.
Offline
jirkati napsal(a):
No, milosaku, ke komunismu se tento stát za dob socialismu nikdy ani vzdáleně nepřiblížil. Ale to je jen detail a tohle klišé se někdy používá ve snaze na tuto neoddělitelnou část našich dějin co nejvíce plivnout, odsoudit ji a zavrhnout. To je totiž podobné, jako tvrzení, že nikdo nemohl cestovat. Jak potom bylo možné, že herci studovali běžně v Paříži, naši disidenti běžně cestovali po Evropě a plno firem vyváželo své výrobky na ten ošklivý Západ. Například energetické celky, cukrovary, zbraně apod. A výrobní celky v zahraničí montovali naši lidé. Na první zahraniční montáž jsem vyjel ve svých 22 letech přes PZO Polytechna v roce 1969. A v naší montážní partě nebyl ani jeden zasloužilý komunista! Prostě jsme do Německa jeli pracovat a tečka. Stejné to bylo i na dalších podobných akcích později.
Ještě k tomu cestování. Protože jsem měl devizový účet u Polytechny, tak jsem nemusel nikdy žádat o devizový příslib. Jenže můj kamarád, se kterým jsme takhle vyjížděli s rodinami společně, tuto "výhodu" neměl a taky jezdil. Jen nebyl líný si požádat o devizový příslib a když ho nedostal v Liberci, tak si požádal v Děčíně nebo v Karlových Varech. Ano, nebylo to takhle zrovna pohodlné, ale procestovali jsme o dovolených velkou část Evropy. Po příjezdu mi doplatil něco málo v Kčs.
Ještě pikantnost. Kolega z firmy z dílny, který nepatřil zrovna mezi pracovní lumeny, vyzkoušel tehdy jednoduchý způsob k emigraci s celou rodinou. Byl to tehdy oblíbený fígl. Zde si zaplatil německé vízum pro všechny členy své rodiny, které si nechal poslat do Bělehradu. Pak odjel na dovolenou do Jugoslávie, v Bělehradu si vízum vyzvedl, požádal o průjezdní vízum přes Rakousko a měl vystaráno. Stavovali jsme se u něj při návratu z Itálie v roce 1977 a už měl kousek od Stuttgartu pronajatý rodinný domek a pracoval jako svářeč v automobilce. A velice si stěžoval na normy, na pracovní vytížení, na tvrdou práci na výrobních linkách, na nepříjemnou přísnost německých vedoucích i parťáků na gastarbeitry, tehdy hlavně na jugoslávce a turky. S nostalgií v hlase vzpomínal na pracovní tempo v původní liberecké firmě, ale zase si chválil velice slušný příjem.
Když nyní zpracovávám ve firmě přicházející poptávky, tak se často setkávám s tím že poptávající firmy vůbec nerespektují pracovní náročnost poptávaných dílů či výrobků a představují si, že to pro ně někdo vyrobí nejraději zadarmo. Nejhorší je, že se rozmohlo podivné překupnictví, takže během jednoho týdne přijdou dvě stejné poptávky z dvou různých firem. A všichni chtějí dnes vydělávat, jen se jaksi nepočítá s tím, že se hlavně musí vyrábět. Jenže jak potom mám vysvětlit svářečům v dílně, že už si všichni tu finanční smetanu slízli, a že normy tomu pak holt odpovídají. Ale taky už jsem vymyslel fígl. Tak dlouho otravuju s dotazy na detaily až se dostanu ke konstruktérovi. No a pak se domluvíme s původním zadavatelem.
Teda to mne trvalo než jsem našel chybu v mém prispevku
takze opravují : ne za komunismu (žili jsme v ČSSR) za socialismu
nesmíte mě brát tak za slovo !
Ještě k tomu cestování na západ , mojemu tatovi sebrali Stbaci pas
v roce 1969 , protože jako policajt SNBak nesouhlasil se vstupem
sovětských vojsk, takže jsme cestovali na západ poprvé a naposled
v roce 1983 (do NSR) o tvrdé perzekuci v dalším zaměstnaní , protože
od snbaku ho samozřejmě vyhodili nemluvim. No a pro mě nemožnost
studovat na denim studiu střední školy jak by smet.
Offline
Milý Franku,
jelikož čtu zdejší příspěvky a někdy už nemám sílu reagovat ,VŠE CO JSI NAPSAL BYLA PLNÁ REALITA přesně takhle jsem to viděl i já.To ,že pan Jirkati píše ,že ve 22 letech pracoval v té době v zahraničí tak to musel být opravdu KÁDR ,nebo to muselo být v roce 1968 jinak bez angažování ke straně by se nikde nedostal.Do zahraničí ani na dovolenou se nikdo nedostal pokud nebyl dobře aktivní KSČ,Stb, PS-VB .Každý řidič kamionu co jezdil na západ musel sloužit režimu musel být v KSČ a po příjezdu ze zahraničí šel ke svému přidělenci Stb a musel vypovídat co viděl slyšel odevzdat pozornost ,aby mohl jet příště.
Pane Jirkati,
nevím co si o vašem článku mám myslet,ale už dříve jsem Vám psal ,že asi se držíte hesla :Čí chleba jíš ,toho píseň spívej.Dnes propagujete nesmyslné normy EU a v minulém režimu jste asi propagoval něco jiného.
Díky Franku , že se zajímáš o politiku v EU a za Tvé PRAVDIVÉ A ODBORNÉ příspěvky ke svařování na tomto foru.Já Tě osobně vnímám za vlastence a vynikajícího odborníka . A hlavně joko dobrého člověka.
Emil
Offline