SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Zdravím potreboval by som zapájkovať chladič na zetor, chladič je z mosadze a je nanom na mosadznom plechu v spodnej časti asi 4cm dlhá prasklina tenká asi ako vlas. Pájkoval som to iba cínom ale asi po jednej hodinke jazdy to teči znova. Doma mám na nahrievanie obyčajný Pb horák na 1100C.
Treba použiť na to nejkú striebornú pájku obalenú? Alebo potom mosadznú pájku+borax??? Poradte aká by bola tá najlepšia volba,vzhľadom aj na cenu.
Dakujem
Editoval marutenppp1707 (22-11-2015 21:11:44)
Offline
Záleží ve kterým místě to je prasklý.Bylo by dobře dát sem foto.
Jde to pájet cínem,mosazí a dalším. Pokud je to někde ve spoji,kde to bylo pájený cínem,tak znovu cínem.
Taky by bylo dobře zjistit důvod praskání (vibrace , aj...)
Offline
no ono je to naspodku chladiča blízko ked je prišrubovaný, asi nejaká vibrácia od šruby-uchytenia ale je to na rovnom úseku plechu -foto tažko musel by som to vymontovať von. A nebolo to pájené ničím iba ja som to pájkoval cínom ale asi to bola zlá volba takže tak.
Editoval marutenppp1707 (22-11-2015 21:36:41)
Offline
Pokud je to dostatečně daleko,tak by to šlo i mosazí (možná i stříbrem).Někdo třeba napíše více.
V minulosti jsem něco podobnýho řešil mosazí.Bylo to OK.
Offline
myslíte mosadznú pájku a nejaké k tomu príslušné tavidlo?
Offline
jj,a borax.Určitě bude existovat něco speciálního.Třeba napíší lidi co jsou víc v obraze.
Opravdu záleží na konkrétním případu.Při pájení materiál hodně odebírá teplo a pokud je blízko spoj pájený cínem,poškodí se.Pozor na to.
Editoval Sender (22-11-2015 22:57:01)
Offline
Praskliny v chladiči se opravují nejlépe měkkou cínovou pájkou za pomoci přeplátování měděným plechem tloušťky 0,5 až 0,8mm. Pouhé zaletování trhliny cínem nestačí, cín (eutektická pájka) se nemůže namáhat tlakem ani tahem, ovšem v případě přeplátování jsou síly rozložené do plochy a pokud odstaníte příčinu problému ( obvykle chvění nebo prodření), oprava vydrží velmi dlouho. Všechny plochy se musí dokonale očistit a předem pocínovat, záplata se vytvaruje a předem pocínuje z obou stran (z vrchní strany je to třeba kvůli dobrému převodu tepla při konečném proletovávání), poté ji přiložíme na opravované místo a důkladně prohřejeme s případným přidáním další pájky, aby došlo k dokonalému spojení v celé ploše.
Tvrdé pájení mosazi je nejlepší provádět technickým stříbrem, ovšem u chladičů je třeba dát pozor na přehřátí a případné rozletování jiných částí chladiče. Pokud je již místo poruchy pocínované, zbývá jediná možnost v již zmiňovaném přeplátování. Stříbrná pájka již nebude dobře držet a cín ze slabého mosazného materiálu dokonale neodstraníte.
Offline
několikrát sem opravil prasklé chladiče přípravkem Spolyfixin - dneska se to možná jmenuje jinak.
Vypadá to jako jemně mletý suchý čaj, do zahřáté vody (motor běží) se nasype 1 kávová lžička. Přípravek se rozleze po celé chladicí soustavě a utěsní i praskliny široké několik desetin mm. Nepozoroval jsem že by to mělo vliv na výkon chlazení, motor se chladil stejně jako před tím. Už to pak nikdy neteklo.
Offline
Cín má nízkou pevnost a pájet mosaz mosaznou pájkou je nesmysl, protože se bude s pájkou rovnou tavit i plech. Takže stříbrnou pájku.
Očistěte to od toho cínu co to půjde a použijte běžnou obalenou stříbrnou pájku, např. Ag40Sn, Ag45Sn a lepší. Je to třeba Fontargen AF 340, AF 320 a další.
Offline
Nejvíc bych se bál znečištění vaničky zevnitř. To by mohl být problém. Potom sundat vaničku,
očistit zvenčí,zevnitř a některým z tady uvedených způsobů opravit. Vanička na starším chladiči
bude tak silná,že bych se nebál ani mosazi. Unás se používal na úpravách chladičů i takový
polosvářený-polopájený spoj mosazná vanička-ocelovátrubka. Do výroby.
Offline
Až ten chladič po demontáži opravíte obalenou stříbrnou pájkou - jinak to nemá smysl - tak si při zpětné montáři dobře prohlédněte místa uložení. Nesmí tam být vůle, žádné šikmé dotyky, které se přece dají utáhnout. Při nepřesnostech použít podložky tak, aby chladič volně posazený všude dobře seděl. Jinak to praskne kousek vedle znovu.
A jedna úsměvná příhoda k tématu. Na dovolené na Slovensku mi kdysi praskla horní hadice k chladiči na Š 1000MB. Dal jsem místo ní kus duše z kola a po pár kilometrech praskla taky. Namontoval jsem další kus duše. V chalupě u silnice mi nějaký dědo natočil vodu do zahradní konve a když jsem ji nalil do chladiče tak dědo povídá "Proč tam dáváš tu zátku? Vždyť ti to znovu praskne!". S kusem duše jsem pak bez zátky najel přes 1000 km, než jsem sehnal originál hadici s prostorem pro termostat.
Offline
jirkati napsal(a):
dědo povídá "Proč tam dáváš tu zátku? Vždyť ti to znovu praskne!"
dědo byl zkušený praktik, jsme tady u Svářečů (páječů) - OK ale nač se trápit s letováním chladiče který určitě brzy poteče někde jinde když to jde opravit za pár korun, bez vyndavání z auta a za 1 minutu?
S tou repasí upevnění chladiče (silentbloky atd) souhlas.
Offline
Jestli to bylo stejné jak u Škodovky stovky, tak tam bylo těsnění toho víčka přitlačováno pérkem. Pokud chladič vařil a pérko nebylo zarezlé nebo příliš silné, uvnitř chladiče bylo třeba určitý slabý tlak, odhadem tak desetinu, dvě desetiny baru, aby se těsnění nadzvedlo a pára a přebytečná voda utekla trubičkou pod auto.
Montování takových záležitostí jako ten chladič tak, aby pnutí nešlo přes málo pevnou část , tady mosaznou , je automatické vždy.
Editoval Radim (24-11-2015 09:50:08)
Offline
No kúpil som striebornú obalenú pájku Ag40Sn 2.0-50, a prasklinu na chladiči som očistil do živého mosadzného plechu kartáčom na vrtačke,očistil riedidlom a horákom ručným Pb som skúšal nahrievať pájku a snažiť pájkovať, no nepodarilo sa vobec roztaviť ten drot v strede,trocha sa ohol kúštik odpadol na plech a urobila sa z neho taká gulička ale nechcela sa roztaviť.....a z drota asi 1,5cm od konca pájky odhorela obalová vrstva, ked som nadalej asi 1-2 minútky okrieval tu odkvapnutú guličku vobec sa nechcela roztaviť....ako sa s tým vlastne pákjkuje....treba kyslík plyn alebo ako?
Editoval marutenppp1707 (25-11-2015 20:39:32)
Offline
ocistit do ziveho+ poriadne nahriat silnejsou badogarskou letovacku aby bol matros poriadne nahriaty a dat cin + staci aj obycajna elektrikarska kalafona a bude drzat + este lepsie ako tu bolo napisane,ze aj preplatovat s medenym pocinovanym plieskom -tak sme to uz riesili a zatial to drzi a da sa aj kupit kvalitny tekuty kov-drahsi a aj ten by mal drzat ale nie kazdy je na to vhodny
Offline
jj,lepší je kyslík + plyn.Materiál chladiče odvádí dost teplo.
Offline
Aho no škoda autogen nemam skúsim ešte raz poriadne horákom to nahriať.Ale ide mi skor či to robím správne:
Očistiť plech, odmastniť, nahriať horákom plech ale tu neviem ked je mosadz už dostaočne nahriata? Priložiť k nemu pájku či ju roztaví? pod uhlom? Lebo akonáhle nahrievam pájku okape z nej ten obal ale stred neroztaví....ako vlastne
Offline
marutenppp1707 napsal(a):
No kúpil som striebornú obalenú pájku Ag40Sn 2.0-50, a prasklinu na chladiči som očistil do živého mosadzného plechu kartáčom na vrtačke,očistil riedidlom a horákom ručným Pb som skúšal nahrievať pájku a snažiť pájkovať, no nepodarilo sa vobec roztaviť ten drot v strede,trocha sa ohol kúštik odpadol na plech a urobila sa z neho taká gulička ale nechcela sa roztaviť.....a z drota asi 1,5cm od konca pájky odhorela obalová vrstva, ked som nadalej asi 1-2 minútky okrieval tu odkvapnutú guličku vobec sa nechcela roztaviť....ako sa s tým vlastne pákjkuje....treba kyslík plyn alebo ako?
Nejjednodušší bude, když necháte na plechu tu odkápnutou kuličku nebo kousíček - třeba 2-3mm pájky, a budete i s ní celé místo nahřívat. Až bude teplota dostatečná, kulička se začne roztékat - pak za stálého nahřívání budete přejíždět tou tyčkou s tavidlem po plechu a vidíte, jak se bude odtavovat a roztékat na plechu. Základem je ale prohřát ten plech na požadovanou teplotu, určitě to bude trvat déle, než minutu nebo dvě, musí se totiž dost prohřát i to okolí pájeného místa, aby neodvádělo teplo. Jít by to mělo i s hořákem jen na PB, musí ale být dostatečně výkonný.
Edit.: pokud se vám to nepodaří a neseženete nikoho s autogenem, měla by stačit i oprava měkkou pájkou, ale s přeplátováním - s postupem, jak radil v příspěvku #7 VašekP. Jen samotným cínem určitě ne. Pásek se dá použít měděný nebo mosazný, když seženete tenší, bude stačit taky, třeba i 0,3 mm. Pokud nebude chladič nějak mechanicky namáhán, oprava by měla pár let vydržet.
Editoval Zdenek11 (26-11-2015 14:34:00)
Offline
Pásek na elektro pospojování by měl stačit nedříve nahřát okolí aby neodvádělo teplo a potomaž pájet .Skuste nějakého instalatéra mohl by mít hořák s mapem což je výhřevnější plyn než pb.
Offline
Buď s mappem, nebo někoho dalšího s PB. Jedním hořákem nahřívat okolí v rozsahu cca 3 cm okolo praskliny, druhý směřovat stále na místo pájení. Toto by šlo spolehlivě - vyzkoušeno. Musí se ale velice opatrně, tímto způsobem se už dá lehce dosáhnout teploty tavení mosazi - aby se chladič nezbortil. Teplota tání mosazi je kolem 800°C, vaší Ag pájky asi 650°C, tedy celkem malý rozdíl. Jakmile se kulička nebo kousek pájky na plechu začne tavit, okamžitě vzdálit ten pomocný hořák a pracovat už jen s jedním.
Editoval Zdenek11 (26-11-2015 15:31:42)
Offline
Je treba zvážiť, či oprava uvedeného chladiča je vôbec možná. Chladič je mosadzný. Má už svoje roky. Dôležité je vedieť, či bol v predchádzajúcich rokoch, resp zimných mesiacoch naplnený nemrznúcou zmesou, alebo bola z neho vypustená vod, akože nepotrebná, ak bol traktor mimo prevádzky. Myslím, že tu nie je potrebné vysvetľovať odborníkom, čo sa stane s mosadzou, hlavne s tenkostennou ak je vystavená poveternostným podmienkam s výskytom mrazov. Ak však bol uvedený chladič správne zazimovaný, ospravedlňujem sa za skepsu a prajem úspešnú zdarnú opravu.
Offline
Je to možné, nicméně když jsme měli ještě stařičkou stovku, taky měla komory chladiče mosazné a taky jsem ho myslím dvakrát nebo třikrát opravoval, ale nebyly žádné problémy, žádná patrná degradace. Je ale pravda, že jsem používal jen cín, stříbrné pájky byly tenkrát nedostupné.
Offline
Tak aj ja som laboroval a snazil som sa zazvarat chladic.. Pouzil som striebornu pajku a plamen acetylen+kyslik. Dopadol som ako ''marutenppp1707'' nahrial som plech na chladici a roztavil drot.. odkvaplo mi to na chladic a urobila sa gulicka, ktora sa nechcela rozliat.. a uz bolo po zvarani. Potom som dalej laboroval s boraxom a s mosadznym drotom. takisto bez vysledku.. z drotu sa mi odtavilo a ked som sa ju pokusal roztavit na chladici, tak sa mi podarilo urobit vacsiu dieru, ako bola..
Prikladam obrazok ako to dopadlo.. vidno tam aj tu striebornu gulicku aj tu dieru, kde som skusal mosadznu pajku. Ako keby toho nebolo malo tak uz sa aj ta skrutka kyva v tej diere. Neviem ci aj kolo nej nezacne tiect voda.
[/url]
[/url]
Editoval cricket199 (02-05-2017 20:06:02)
Offline
Pořádně vypucovat , mosaznou záplatu (stačí 1mm plech) a zapájet olovnatou pájkou .
Offline
Na prasklinu by měla stačit měděná samolepicí páska používaná na plošné spoje nebo na vitráže na Tiffany techniku, sundat z ní rozpouštědlem lepidlo a opájet pájkou z obou stran. Na díru si nejsem jistý. Tam asi ten mosazný plech.
Dále řekl bych, že když už se jedná o mosaz, bylo by asi lepší než použít běžnou olovnatou pájku, tak použít bezolovnatou. Ta má sice o 30 - 50 st C vyšší teplotu tání, bývá ale tvrdší a má vyšší pevnost. Pájka třeba Sn97Cu3 nebo Sn97Ag2,3Cu0,7 nebo podobná.
Offline