SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Stránky: 1
Dobrý den všem.
Prosím o radu: Mám rám horského kola slitiny 6061 T6. Bohužel má prasklinu na zadnim rameni (za svárem). Chtěl bych ho opravit i když vím, že to už nebude 100%. Brouzdáním po internetu jsem si našel postup procesu 6061 T6 (po zhotovení výrobku -po svaření):
– rozpouštěcí žíhání a umělé stárnutí (vytvrzování na maximální pevnost) [1,2].
1) rozpouštěcí žíhání: 525 ÷ 535 °C / 6 ÷ 10 hodin / ochl. ve vodě 20 ÷ 40°C
2) vytvrzování: 170 ÷ 180 °C / 8 hodin / ochl. Vzduch
(...na některých stránkách se teploty a časy trochu liší...)
Tímto procesem by se údajně měla vrátit pevnost (T6). Mě ovšem hlavně zajímá, jestli tento proces (rozpouštěcí žíhání a vytvrzování) můžu po svaření znovu aplikovat (na již od výroby žíhaný a vytvrzený rám). Jestli to nemůže nějakým způsobem ovlivnit nebo znehodnotit vlastnosti či pevnost rámu. Někde jsem se dočetl, že se po svaření prasklin u 6061 T6 jen vytvrzuje. Dodatečně by mě zajímalo, jaká metoda svařování je pro slitinu 6061 T6 nejvhodnější (rám horského kola).
Fórum "Hliník a jeho slitiny" jsem pročetl celý, ale odpovědi na žíhání jsem nenašel. Proto bych byl vděčný za každou vaši radu. V oboru jsem amatér a proto doufám, že s vaší pomocí budu moct rám na jaře opět projet.
Offline
Jsem zvědav kam se tohle vlákno zase dostane. Rámy jízdních kol i motorek se tu řešily už několikrát a vždycky doztracena. Jestli je to důsledek toho, že lidi na opravovaných rámech nepřežili, to nevím. Zadejte si do vyhledávače dotaz na svařování již vytvrzených Al slitin a posuďte sám, zda horské kolo je pro takový experiment tím nejvhodnějším zařízením.
Jedinou možností by bylo najít firmu, která by takový čin s regulérní zárukou spáchala.
Offline
Vím, že tyhle věci se řešíly několikrát, ale nikde jsem se nedočetl řešení.
Moje hlavní otázka je:
Dá se opětovně použít rozpouštěcí žíhání na již jednou žíhaný výrobek (rám)??? Popř. co bych mohl pokazit.
Předem díky a prosím nekamenujte mě, kolo je moje srdeční záležitost a rám stál opravdu dost peněz (nový)
Offline
Osobně bych snesl jezdit na opraveném ocelovém rámu(mám jedno takové kolo 20. rokem).Hliník bych asi vnitřně "neskousl",v náročnějším terénu hlavně ve sjezdech bych rámu nevěřil byť by prošel zátěžovým testem několikrát. Co se svařování hliníku týče pak je jednoznačně nejvhodnější AC tig.Podmínkou jsou zkušenosti a kvalita svářeče kor při jemných delikátních pracech.
Offline
Offline
Díky moc, ráno budu pokračovat v lámání hlavy a šprtání o hliníku...
Offline
je treba si uvedomit nekolik veci 1: ramy jsou konstruovane co nejlehci tudis s malou rezervou jsou take velmi dymamicky zatezovane 2: hlinik ma pomerne dost mizerne unavove vlastnosti 3: vyplati se ram ktery ma diky predchozimu namahani zmenene vlastnosti slozite opravovat ?
Editoval Honza007 (16-11-2015 23:50:14)
Offline
Chci se o opravu aspoň pokusit. Momentálně nemám šanci si pořídit nový (2 děti). Určitě né takové hodnoty jako tento s asi centimetrovou prasklinou. Prasklina je za svarem a v né moc namáhaném místě. Prasklina vznikla patrně při pádu nebo při nechtěném tlaku při sundaném zadním kole.
Offline
Co je ten rám zač(respektive jestli se opravdu jedná o 6061,nebo je to nějaká spešl zirkoniem scandiem ap. přilegovaná slitina) a v jakých přesně místech se prasklina nachází.(ideálně foto).Nikdo si totiž "nelejzne" připravit vaše 2 děti o tátu prostřednictvím sice dobře míněné,ale nepřesné rady.Podle uvedené slitiny bych typnul GT.
Offline
Rám - Intanse Tazer 2009, materiál 6061 T6 (dle výrobce)
foto problému:
http://foxxxs.rajce.idnes.cz/Intense_tazer/
Offline
třeba by to šlo zpevnit mufnou, jestli je to trubka neměnného průřezu?
Offline
Mufnu tam bohužel nedostanu (čepy jsou pouze u středu a u sedlovky) - celá zadní stavba je v celku...
Offline
pravda, ale co jí podélně rozpůlit, nasadit a znovu zavařit? Občas tak opravujeme alu panty na hřídeli která nejde demontovat
Offline
No nápad je to zajímavý, ale patrně by o ní dřelo zadní kolo (plášť) a na druhé straně je talíř. Navíc je to na začínajícím zaoblení (rámu).
Offline
jasně, tak v tom případě to není zajímavý nápad
Offline
Co nechat vyfrézovat celou tu spodní podkovu až na tu přivařit nohy kyvky?
Jste si jistý tím prasknutím při pádu a sundaném kole?
Editoval Ládes (17-11-2015 15:09:39)
Offline
Pokle mě je ta část výkovek a prasklina je únavová. viz zasolení prskliny od spodu.
Offline
Vsechno nesmysly bez nasledneho spravneho tepelneho zpracovani to prdne v TOZ.Ac se to nezda v tomhle miste je ram velmi namahany .tah tlak krut vibrace. U velkych serii vyjde TZ pomerne levne ale resit takhle jeden kus tak to jedine obratit se na bekoho kdo to dela bezne a ma na to vybaveni a znalosti. Nanezdil jsem na mtb nekolik desitek tis km. A videl jsem spoustu prasklych ramu (vensinou praskly do roku znova ty z 7005 drzely dele)klik sedlovek riditek vetsinou ze slitin Al (minimum Cr-Mo a Ti)
Editoval Honza007 (17-11-2015 15:20:30)
Offline
Jasně najít firmu nebo garážníka co dělá rámy třeba na FRD, dirt nebo jiné technické MTB disciplíny konzultovat a domluvit se s ním.Co se TZ týče výrobci které znám používají slitiny sedmičkové řady(7020).Námaha v tom místě vyplývá ze způsobu zatížení rámu,nicméně tohle není pevňák,takže největší zatížení se přenáší na tlumič který reaguje na aktuální odezvy od terénu a jezdce.
Offline
No ta zadní stavba je vcelku (čepy jsou pouze u středu a pod sedlovkou - zadní stavba je zboku jakoby trojúhelník). A ta prasklina na fotce je (i když to tak nevypadá) pouze z vnější strany rámu (barva je okolo praskliny ručně oškrábaná, abych na ni lépe viděl, jestli se rozrůstá).
Pro svaření hledám toho nejskušenějšího. Buď máme ve vedlejším městě firmu MIBO (výroba koloběžel), nebo pokud se najde někdo vhodnější na internetu...
Dále kamarád má ve firmě pec do 600°C. Rozpouštěcí žíhání 6061T6: 525 ÷ 535 °C / 6 ÷ 10 hodin / ochl. ve vodě 20 ÷ 40°C (vygoogleno) - tento krok by snad providitelný byl.
Vytvrzování 170 ÷ 180 °C / 8 hodin / ochl. Vzduch -> použil bych tu samou pec.
- takto to mám nastudováno z internetu, ale ohledně zkušeností a providitelnosti s takovými pracemi jsem mimo. Proto doufám, že zde najdu aspoň pár rad, tipů a odpovědí na mé kroky do neznáma...
Offline
p.s. omlouvám se za chyby- ...nejzkušenějšího... , ...koloběžek... atd.
Offline
Stránky: 1