SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Stránky: 1
Dobrý den
Sháním info, nebo raději kontakt na někoho, kdo by byl ochoten navařit chybějící žebra na motocyklovou hlavu z 30tých let. Je vůbec něco takového možné?
Offline
Neměl by to být žádný problém . Chtělo by to ale vidět . Material bych volil AlSi 12.
Offline
so zvarenim problem asi nebude ale s pristupom bude...
Offline
Zdenál ví asi víc než JzK napsal. Některé veterány mají i litinové hlavy. ()))))).Ale to asi tento případ nebude. JzK chce to foto anebo přesnější popis.
Offline
Pokusím se to nafotit. Hlava je skutečně litinová (snad ocelolitina)
Offline
Jde o přenos tepla, nikoliv o pevnost. Tak bych do toho nevnášel pnutí svařováním, ale nová žebra připájel. Hliníková budou problematičtější, obrátil bych se např. na páječe autochladičů. Pájka AlSi12, pozor, svař. drát AlSi12 není vhodný jeko pájecí drát AlSi12. Např. tedy UTP 4 s tavidlem UTP Flux 4 Mg, Fontargen A407L s tavidlem F400 M, pokud je dostatečně velká styčná plocha, pak bych si troufnul i pájet na měkko slitinou SnAg4 s pájecím olejem. Např. UTP 570 s tavidlem UTP Flux 570 Al nebo Fontargen A611 s tavidlem F600Al se používají až do provozních teplot 110°C a ty na těch žebrech nejspíše nebudou, to se dřív zadře motor. Litinová pak tvrdou pájkou, šlo by to i mosazí, ale teplota 900°C je dost a říkám, moc tepla bych tam nevnášel, tak spíš stříbrnou. Třeba poprosit chlaďaře o zapájení např. 40 % Ag pájkou. Nebo Fontargen AF 311, UTP 3044M, ty jsou obaleny tavidlem, pracovní teplota pod 700°C.
Offline
Řeším stejný problém jako JzK , motocyklová hlava 1polovina 30tých let, materiál hliník slitna neznámého původu, olámaná žebra. Materiály k svařování jsou ale jak se dostat do úzkého prostoru mezi žebry, aby spoj stál za něco? Přikládám obrázky dílu v surovém nečištěném stavu. Co použít jako náhradu chybějícího materiálu.
Offline
Zdravím.
Len taký nápad,čo tak nejakou hmotou domodelovať tie chýbajúce časti spraviť formu a nanovo to celé odliať.Až taký veľký problém v tom nevidím.
Offline
Tu asi ide o renovaciu nie o vyrobu repliky a v tom je rozdiel.
Debatovat pri starych strojoch co je lepsie je asi bezpredmetne.
Offline
Honzas napsal(a):
Řeším stejný problém jako JzK , motocyklová hlava 1polovina 30tých let, materiál hliník slitna neznámého původu, olámaná žebra. Materiály k svařování jsou ale jak se dostat do úzkého prostoru mezi žebry, aby spoj stál za něco? Přikládám obrázky dílu v surovém nečištěném stavu. Co použít jako náhradu chybějícího materiálu.
Jednoduchá oprava by byla navařit ulomené žebro do původní velikosti a do požadovaného tvaru dobrousit. Kdysi jsem něco podobného takto opravoval a není to závažný problém. Jen trochu cviku. Materiál neznámý, ale ty hlavy obvykle bývají slitina Silumin. Al+Si v poměru až 25% Si. To by mělo jít dobře AlSi12 příd. drátem. Metoda pochopitelně TIG.
Další varianta je vyrobit žebro, přizpůsobit tvaru ulomení a přiletovat. Já osobně bych to dělal tak, že bych nanesl na ulomené místo a okolí měkkou pájku, na žebro rovněž a potom provést spoj by neměl být problém. Těch řešení je celá řada. Taky by šlo nanést vrstvu dusičnanu stříbrného na ulomené místo, zahřát na cca 450°C, tím vznikne reakce, která dokonale očistí oxid hliníku z povrchu a nahradí ho trvale vrstvičkou stříbra. Potom už můžete měkkou, pájkou, nejlépe SnAg4 provést přiletování žebra. V tomto případě žebro můžete klidně vyrobit třeba z mědi. Je to dokonce lepší z hlediska letování. Otázkou pouze zbývá, zda veliký obsah Si ve slitině hlavy nebude vadit při postříbřování.
Offline
Ahojte. Nápadů kotel, každý má šanci uskutečnit, ale ne každý bude mět výsledný efekt. Žebra musí odolat vysoké teplotě a spolehlivě odvádět teplo, proto musí být kompaktní,pevné, odolné, třeba jen náporu větru za jízdy...nebo ne. Dá se to dělat Tigem a dají se žebra vyvařit až od základu. Bohužel nemohu vám zdělit postup.
Offline
Vařím to metodou MIG, drátem AlSi 12 o průměru 0,8mm a výsledek se zatím vždy dostavil.Po navaření vrstvy materiálu se žebro vybrousí do původního tvaru a je hotovo .
Offline
ZDENÁL napsal(a):
Vařím to metodou MIG, drátem AlSi 12 o průměru 0,8mm a výsledek se zatím vždy dostavil.Po navaření vrstvy materiálu se žebro vybrousí do původního tvaru a je hotovo .
Přesně tak. Dá se to tímto způsobem udělat k nerozeznání od originálu. Já to tedy dělal TIGem, z důvodu, že jsem neměl MIG k disposici...
Offline
Jo taky sem neco podobného vyvedl a pak sem se tloukl do hlavy jak se mi ta hlava pěkně zkroutila. nepasovalo to na válec a ještě sem to musel nechat vystředit na soustruhu a pak zabrušovat na válci pastou na ventily a olejem dost práca na houby. Tak sem se poučil a na druhém válci sem žebra přilepil tekutým kovem a bylo to. nic není poznata teploty to snáší take dobře
Offline
franišek napsal(a):
Jo taky sem neco podobného vyvedl a pak sem se tloukl do hlavy jak se mi ta hlava pěkně zkroutila.
Já jsem to dělal konkrétně na takovém malotraktoru. Majitel s tím naboural a tři žebra na hlavě válců byla ohnutá a při rovnání dvě ulomil. Tak jsem to navařoval bez vymontování, rovnou na tom traktorku. TIGem, použitím AlSi12. Žádný problém nenastal, akorát se to blbě dělalo.
Offline
Stránky: 1