SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
jak jsem se dozvěděl od jednatele jedné svářecké školy,uvažuje se o tom,že bude platit svář.certifikát 3 roky,místo dosavadních 2 let......
Já si myslím,že to není fér,mělo by se to naopak snížit na jeden rok,přecejenom už i samotné
certifikát EN,je velice levná záležitost,a taky proto už jej má kde kdo.
Totéž by se dalo říci o cenách periodického přezkoušení.
Taky jsem si všimnul,že je málo typů,druhů,metod/při různých polohách/,svářeckých zkoušek,
a taky proto svářecské školy a všichni lidé z tohoto odvětví přicházejí o práci....
A co bezpečnost? když svařujete takové plocháče,jokly,nohy,na dílně-nikdy nevíte ,co se může stát,může na vás spadnout takový jeřáb.proto je vhodnější ještě častější přeškolení,
a to nemluvím o špičkových pracovištích ,z nejvyššími nároky ,kterých je v ČR většina...
Přecejenom plat svářeče v průměru,je nadprůměrný,a je jich nadbytek- nedocházelo by k "devalvaci" této profese...
A čo to táram....je to všechno jináč (:
Jenom malý dovětek-Otec pracoval 30 let jako strojník v jedné velké hutní spočnosti,
mohl obsluhovat všechny typy této techniky/bagry....,nakládače,včetně elekrických,.../,
jednou za rok měli školení -cena 350 kč,a zotpovědnost v těžkém provozu nebyla malá-naopak
(:
Ještě se divíme,že chybí dobří svářeči ?....
Editoval SpeddRobotník (15-09-2015 12:45:29)
Offline
Kolego, skutečně tárate. Už od roku 1992 neexistuje žádné periodické přezkušování. Zkouška podle dříve ČSN EN 287-1 se po dvou letech vždy dělala nová a teď obdobně podle ČSN EN ISO 9606-2 se bude vždy nová zkouška dělat po třech letech. Pokud se týká úrovně platů svářečů tak záleží hlavně na tom co svářeč podle svých certifikátů skutečně umí a jaký je jako člověk. To jsou pro firmu ty podstatné údaje. Vynikající svářeč, který stále jen frfňá, rozeštvává lidi, nemá potřebnou dávku úcty k nadřízeným, či dokonce není k firmě loajální bohužel musí pryč. Dobrý svářeč dokáže pracovat s dobrými výsledky i na výrobní lince, opačná varianta hledá jak tu práci očůrat.
Které typy svářečů byste jako podnikatel v malé firmě zaměstnal? Kolik byste jim platil? A z čeho?
Offline
Nezlobte se ale hrajete si se slovíčky(:
Ano dělá se zkouška nová,ale já tomu stále říkám perioda,stejně tak tomu říkáme i v práci (:
První moje zkouška byla na elektrodu v r.92,elektroda a autogen...
Po dvou letech tedy,když necháme slovíčkaření,musíte zkoušku obnovit-souhlasíte?
Cena I certifikátu cca-5,5-7 tis.kč-pokud máte několik certifikátů,protože každý zaměstnavatel
potřebuje nějaký jiný,jelikoš je rozsah zkoušek obrovský-tak se logicky časem navršují,
a vy je musíte co 2 roky obnovit,nebot by hrozilo ,že vám propadnou...
Mám EN-Elekroda,Autogen-již propadlé....TIG/HL-045-žárupevný mat.,plus další TIG,propadlé,-obojí mne stálo 32 tis.kč.
Pak mám všehovšudy asi 8 EN-certifikátu MAG,z toho jsem si obnovil před 2 týdny jeden -cena 6 tis..---ano je to zkouška nová.
Na platy jsem narážel pouze v souvislosti z cenou svářešských certifikátu,a platnosti pouhých 2 let-o to mi jde...řidický prukaz máte na celý život.
Nemám nic proti platům,jsou stanoveny mnoha faktory,a na to si vůbec nestěžuji-to jste mne špatně pochopil-šlo mi vyloženě o byznys,svář,kvalifikací a bezpečnosti-který nemá v jiném odvětví obdoby..(:
/pracoval jsem např.v Bombardiers-česká lípa,nebo Huisman konstrukce-kde chtěli před nástupem po mně určitý typ platného MAG certifikátu 136,ale v podniku,neplatil (:,tam jsme museli dělat jinou zkoušku/pracovní/
Editoval SpeddRobotník (15-09-2015 13:11:19)
Offline
No, máte staré informace, tříleté zkoušky dle EN ISO 9606 se dělaj od poloviny loňska, a špičkové pracoviště vylučujou nespolehlivý lidský faktor a svářej robotama a tam Vám stačí zaškolení na obsluhu a kde se sváří ručně tak je to přes agenturu a tam nějakej svářečák.....jo papíry? ty má šéf na Ukrajině, dáme Vám tlf "...Nám zrušila Technická škola svářečské pracoviště které jsme si pronajímali,s tím že tam budou parkovat multikáru a svářeči ať táhnou jinam , nejlíp na pracák, no přestěhovali jsme se, ale je to smutný...zdravím
Offline
Panu Jirkati:Tak jsem si dovolil po nějakém čase váš příspěvek,přečíst,ještě jednou...(:
Dokonale na to sedí,české přísloví-já o koze-vy o voze....vůbec,ale vůbec jste nepochopil,na co narážím,a píšete zcela o něčem jiném...(:,pochybuji,že jste vůbec někdy dělal nějaký certifikát EN-který stojí,zhruba kolem 20 tis....již před deseti lety jsem platil za TIG,16,5 tis,a to je jen jeden-platíl 2 roky,ano argon je drahý .to nezpochybnuji-kdyby někdo namítal....
takže příště,než budete reagovat,si to radši přečtěte vícekrát....(: zdravím
Offline
Pro Evita
- vloni zjara jsme měli jako firma hodně svářečských prací a málo svářečů a zkusil jsem použít agenturní svářeče. Zástupce první agentury zkusil něco podobného o Certifikátech kdesi u šéfa. Vyhodil jsem ho. Zástupce druhé agentury sice měl k dispozici originály certifikátů, ale rok a půl nepotvrzené svařování. Zkrátím to - naši svářeči dělali tři týdny dvanáctky a všechno se stihlo.
- mnoho let jsem pracoval v jedné docela velké celosvětově působící německé firmě systému AUTOMOTIVE v severních Čechách. Veškeré svářečské opravy za svařovacími linkami směli provádět pouze svářeči s kvalifikací EN. A platilo to i v závodech ve Španělsku, v Mexiku, s problémy v USA, v Číně, v Brazilii i třeba v Rusku. Ale pravdou je, že v některých jiných autofirmách považují svářeče za linkami za cvičené opice.
Pro SpeddRobotník
- skutečně jsem zřejmě nepochopil na co narážíte. Proto je lepší se vyjadřovat přímo a ne v nějakých zašmodrchaných narážkách. Pak se někteří vyjadřují o vozech a jiní o kozách.
- pokud vám nevyhovují ceny za svařovací zkoušky - za Certifikáty - máte více možností. Vykašlat se na svařování jako nájemná síla a nechat se zaměstnat jako kvalifikovaný svářeč. Pak vám bude jako dobrému svářeči další a další zkoušky hradit zaměstnavatel. Nebo se taky na svařování můžete vybodnout a jít si třeba sednout do obchoďáku k pokladně.
- shodou okolností (dodáváme jako firma Bombardieru v České lípě i svařované podsestavy) jsem obeznámen se systémy svařování v Bombardieru. Léta jsem spolupracoval s vynikající technožkou svařování i s jejím nástupcem. Všichni svářeči na kompletacích podvozků i nástaveb tam mají potřebné Certifikáty (i na vysokopevnostní materiály). Každý nový svářeč musí úspěšně udělat pracovní zkoušku, jinak nemá šanci. Obdobný postup je dnes běžný všude, i v naší firmě.
- svářeči v naší firmě mají běžně 8 až 10 svářečských Certifikátů, které jim samozřejmě firma zaplatila. Já podle přicházejících zakázek (v rámci certifikované výroby) určím a hned zařídím provedení chybějících WPQR, případně chybějících zkoušek svářečů. Takže něco o cenách certifikátů vím.
Offline
Pro Pana Jirkati-ano uznávám,chtěl jsem to trochu odlechčit...(:
Pokud máte na mysli Paní ing./blondýna,šarmantní dáma jmeno jsem zapomněl/,u mistra Wagnera,tak jsem měl jen ty dobré zkušenosti-než zavedli tzv.interflex,a každá operace se chodila "odpichovat",
s tím že se stálo ve frontě....už nikdy více.-ikdyž se to dá nazvat spíše lepením,plechů./max.5 sváry-spíše 3ky,někdy 2ky/bočnice,střechy-i podvozky-egc,talent.../
Ikdyž opět:nevadí mi ceny ,znova říkám svař.plyn není levný,stejně jako materiály-
vadí mi platnost 2 roky-to je ta tragedie...a neznám podobnost v jiném odvětví .
Co se týká práce jako zaměstnanec-např.v Huisman K.vám ani jako kmenovému zaměstnanci neprodoluží,děláte nové prac.zkoušky, s interní platností-pouze vám dají razítko,že jste touto metodou pracoval...
/Máme vysokou cenu práce-respektive odvody zaměstnanců a zaměstnavatelů,nedivte se tedy,že si firmy najímají,eterní agentury,či živnostníky
Ano,ale svařování mne stále baví-a divím se doposud proti tomuto systému nikdo seriozně neprotestuje-nejhorší je lhostejnost.
Editoval SpeddRobotník (28-09-2015 20:05:43)
Offline
Každý nový svářeč musí udělat pracovní zkoužku-to beru.Ale na ty certifikace a miliony razítek možná jednou dojedem tak že nebude nikoho kdo
kdo bude vůbec moci dělat dělníka bez 10ti titulú,razítek,certifikátů,povolení,právního zastoupení,poviného pojištění,profesního odborného dohledu,
různých vyšetřeních atd.Práce manuální byla vždy o tom že má někdo zlaté ruce a ne o tom kdo má jaký certifikát a kolik,které mu v případě ztráty
zaměstnání propadnou-a to se může klidně stát.
Offline
Pro Waltra-souhlasím.Ano je to bohužel současný trend....-snaží se na tom
prostě někdo přiživit.-proč né,když to lze.
Ale vezmeme si např.takového tesaře-je to taky manuální profese,s rizikem,myslím ještě větším,a tesař,kdybychom na něj kladli stejné požadavky jako u svářeče s certifikátem,
potřeboval:Na každý typ střechy,jiný certifikát,pokud by tam byly vikýře,pak ještě jiný,
pokud by dělal vazbu na větší nostnost střechy např.Tondach,potřeboval by rozšíření,na větší rozměr krovů,než 16 cm,zase jiný,včetně dély krovů
pokud by to bylo z tvrdšího dřeva,jakbysmet-a kdyby dělal třešní vazbu např,z nějakých profilu,tak zase jiný certifikát-který by mu navíc platil pouze 2 roky...(:
Tak,fakt nevím,jestli je to normální ...
Editoval SpeddRobotník (29-09-2015 22:03:24)
Offline
Co pořád máte s těmi dvěma roky? Už v příspěvku č. 2 jsem vám psal, že podle EN 9606-2 jsou termíny nových zkoušek tříleté. A jiné zkoušky se už nedělají.
Offline
Ten nejnovější dělaný před cca 2 měsíci:platí do r.2017 (:,zrovna dneska jsme to řešili s kolegy v práci,kolega ze slovenska ma 3 roky.
Za cca 20 let co svařuji,jsem se nad tím ani vlastně nezamyslel,tak nějak jsem to bral jako fakt-až nyní mi dochází,jaký je to Bordel...
/a to nemluvím,k jakému korupčnímu prostředí to svádí,kdy se většina certifikátu,díky tomu,dělala/dělá/ za uplatek,po známostech atd....celý systém je potřeba z gruntu změnit-
ale na to je třeba víc hlasů (:
Ale nevím zda v tomto směru nalezneme společný pohled na věc-možná že ano(:
Již jsem vám říkal ...(:
Editoval SpeddRobotník (29-09-2015 23:01:03)
Offline
Chtěls unii , máš unii , já ji nechtěl a mám ji taky .
Offline
Před unií,tomu bylo jinak?myslím,že platnost byla také tak nějak...).
Ten problém bude hlubšího ražení.
Offline
Jirkati, pokud máte jako firma certifikaci podle EN 15085, tak tam jsou zkoušky podle EN 9606 neuznatelné, protože tato norma není s aplikací pro svařování železničních kolejových vozidel zatím harmonizována.Proto se dělají a dle informací naší zkušební organizace dělat budou zkoušky dle EN 287 i po 31.10, kdy by její platnost měla končit.Stejně tak 9606 není harmonizována s PED 97/23, takže pracovníci svařující tlakové nádoby budou zatím dále dělat zkoušky postaru.Je v tom celkem chaos, to je pravda.Zvlášť když stará 287 byla zaběhnutá a odladěná.Nová 9606 má do dokonalosti daleko-třeba zkouška na plechu v poloze PE nekvalifikuje PF.To je nesmysl, tupý svar na plechu nad hlavou je obtížnější než svar na potrubí v poloze H-L045, natož než poměrně snadná stoupačka.Rovněž zkrácení zkušebního vzorku na 200mm je diskutabilní.Po odříznutí začátku a konce svaru, nařezání tělísek(další úbytek), nařezání vrubů do čel tělísek, bude lomová plocha pro vyhodnocení vnitřních vad svaru po rozlomení tělísek poměrně malá.
Editoval ŽOS (30-09-2015 17:36:39)
Offline
Pro ŽOS - to všechno samozřejmě vím, ale zdejší hobby svářeče to nezajímá a profíci mají informace ve firmách s EN 15085 i V95/5. Počkejme na jednání WGP v Bruselu na konci října a uvidíme co se bude doopravdy s neharmonizovanými normami dít.
Offline
Rád bych platnost ČSN EN ISO 9606-1 uvedl na pravou míru. Jediný problém této normy je její příloha ZA, kde se píše, že její platnost se směrnicí 97/23/EC (PED) bude, až bude pro tuto směrnici odsouhlasena. Pro výrobkové nomy tato podmínka neplatí (pokud není v úvodu označena jako datovaná norma, což v EN 15085 není). V EN ISO je zcela jasně napsáno, že nahrazuje EN 287-1. Jak píše Jirkati počkejme na jednání WGP.
Offline