SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Stránky: 1
Dobrý den,
potřebuji poradit - chystám se na výrobu loďky z obyčejného ,,černého" plechu, síly buď 1,5 nebo 2mm. Svařovat to chci invertorem metodou MMA, E-B 121 (nebo obdobná) průměr 1,6 mm. Na co si dát pozor ohledně deformací a jak docílit precizního vodotěsného svaru na tzv. první dobrou? Je mi jasné že hlavní roli bude hrát precizní slícování svařence, díly nechám nastříhat na strojních nůžkách, odjehlím hrany a očistím. Mám například při svařování dna (díl o rozměrech 1720x1250mm a 1640x1250mm) použít pro zabránění deformací nabodovanou výztuhu L 40x40 (po dokončení by se odstranila), nebo je i jiný postup?
Všem děkuji za konstruktivní rady a připomínky k tématu.
P.S.:Nepište mi prosím ať to vařím MIG/MAG/TIG to doma nemám a plamenem sice možnost mám, ale to se mi jeví až jako poslední možnost, kvůli deformacím.
Offline
Tato otázka se na fóru snad ani zodpovědět/vysvětlit nedá. Snad jen - materiál jde vždy za svárem, deformace je závislá na množství vneseného tepla, omezit se to dá vařením "po kouskách", na přeskáčku a řádným přisvěrkováním k něčemu pevnému (svařovací stůl nebo přípravek).
Kvalitních a vodotěsných svarů + omezení deformací se dá docílit dlouholetou praxí... A i tak se tomu zabránit nedá. Pak následuje rovnání plamenem a jsme na tom stejně - bez praxe to bude ještě křivější.
Sežeň někoho kdo to umí ať se podívá přímo na místě a řekne co vařit dřív a co později, jak dlouhé svary a pod.
Je to stejná otázka: Chci projet autem esíčko v driftu, jak to mám udělat? - opět bez ukázky a praxe/tréninku se to prostě nedá.
Offline
1. Co nejkvalitnější invertor , který snadno zapaluje a dobře drží oblouk. Dobrá kukla, která umožňuje dobře sledovat místo svaru.
2. Elektrody s nízkou hloubkovou účinností.
3. Díly slícovat, upravit na lemový svar.
Tolik teorie.
Co tomu říkají praktici?
Offline
Lemovým svarem, jak píše Radim, a při dobrém slícování, by to neměl být až takový problém, ale pokud to bude svařování natupo, pak držím všechny palce! Osobně jsem kdysi dávno svařoval nějaký díl z 1,5 plechu - šlo to, ale byl to jen kousek, snad 1/2 m. I tak jsem musel opravovat nějaká propálená místa. Mám dokonce dojem, že jsem začal s 1,6 elektrodou, ale byly s tím nějaké problémy a nakonec jsem použil 2mm elektrodu a šlo to líp, ale toto už si moc nevybavuju, je to přes 10 let. Každopádně ještě jednou přeji hodně štěstí.
Edit.: díval jsem se do katalogu Esabu, jednu z nejnižších doporučených proudových hustot mají elektrody OK 48.05, pro 2mm je to od 35A, možná by stálo za to, koupit u Choboly pár kusů na vyzkoušení. Každý ampér proudové hustoty pro stabilní oblouk tady bude k dobru.
Editoval Zdenek11 (11-08-2015 15:48:58)
Offline
toto neni moc dobry napad...zelezo neni na taketo daco moc vhodne a varit to eldou to uz vobec nie,ako pise joe66 hlinik a varit to tigom alebo ist uplne inou cestou laminat,drevo abo kombinacia
Offline
Joe66 napsal(a):
Ked lodku tak z hlinika a ked uz z obycajneho tenkeho plechu tak co2 lebo elektrodou to bude ako za trest
Hliníková mě taky napadla, ale bude trvale ,,zaparkovaná" na dost navštěvovaným revíru a tam by loď z AL vydržela bez dozoru no.. když hodně tak půl dne
Přece jen plechová co váží 100 kg se hůř odváží/odnáší.
Offline
kárka uveze všechno svař to z plastu na bazény, u nás vařej kluci čističky jen to lítá
Offline
jestli stavíš obyčejnou pramici, půjde to. Pokud to má být nějaký tvarově sofistikovaný design - půjde to hůř.
Vařit krátké housenky (1 elektroda až až) a na přeskáčku, Nejvyšší možnou rychlostí ale ať je to provařené. Pokud nezáleží moc na vzhledu ty lemy je dobrá volba (lemy dovnitř)
Offline
Ne, bude to tvar obyčejné pramičky. Nějak ale nechápu to s tou 1 elektrodou? Myslel jsem že nejslabší je 1,6mm? Přece jen 2 plech musí jít normálně 1,6 svařit, vždyť i jäckel mívá 2 mm stěnu a vaří se jen to sviští
Offline
to bylo myšleno, předpokládám, tak, že pauza po jedné vyvařené elektrodě je až dost dlouhý svár
Offline
Charcharot:To bylo spíš míněno že vyvařit jednu celou eldu na zátah bude moc.Tak jsem to pochopil já-ono to v praxi asi ani nebude reálné kvůli nadměrnému ohřátí základního materiálu a možnosti propálení díry.
Offline
Aha, no jasně... Už mi to docvaklo, dík
Offline
jj. 2elektrodu a vyvařit ji jen půlku, raději čtvrtku, housenka dlouhá 10 - 15 mm.
Pokud má být svár dlouhý např. 4 metry začal bych uprostřed a dělal housenky 10cm od sebe střídavě od středu loďky. Chce to ten lem a předem ho držet v poloze karosářskými kleštěmi.
Nejprv bych celou loď takhle nastehoval pak teprv vařil vodotěsný svár - jak píše Joe66- budou to galeje
Offline
já takto vařil prakticky plech z pásoviny a je to opravdu o svaté trpělivosti, jinak je z toho vrtule
Offline
Ked som pozeral Vas cesky bazos tak pramic od 5000 do 15 000 je tam habadej Ze lepsie keby si si neaku kupil lebo ked taku plechovu pozvaras s tou elektrodou-co bude riadna j.e.b.a.c.k.a. tak ak ti ju cigani slohnu do zberu tak Ta to bude este viac sakramentsky mrziet ako keby si si ju zaplatil lebo si sa na nej narobil -to len tak prakticky uvazujem
Offline
Já bych použil 1 mm pozinkovaný plech,žebra z uhelníku 30/30/1,5mm,nýtovat Cu nýtky a letovat cínem.Je to spolehlivé.
Offline
Stránky: 1