SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
![]() |
Nejste přihlášen(a)
Zdravím, moje otázka je asi hodně odvážná, ale jak velká se dělá mezera když vařim karosářské plechy na tupo? Jde o plechy 0,8 - 1 a mám drát 0,8. Nevím, jaké je pro to pravidlo, jestli na průměr drátu, nebo tloušťka plechu?
Díky za rady.
Offline
Pokud to děláš na karosařinu (předpokládám na autě), tak žádná mezera, jelikož to jen boduješ. Nechceš přece potom nějak moc vykytovávat ty mezery ne? Stačí nastavit vyšší proud aby se to protavilo durch, ale aby se ti nevypálila díra. Něco jiného je při klasickém svařování, kdy je tuším doporučená mezera 1/2 tloušťky materiálu.
Offline
Přesně jak píše Rellik. Karosařina se nikdy nesvařuje! Dělají se postupně zahušťované "body" - správně stehy - a to vždy tak, že se stehuje na studeném místě. Je to proto, aby se zabránilo deformacím. Jakýkoliv souvislý svár tam vnese tahové napětí a to znamená deformace. A to pak znamená stovky ran kladivem do sváru a jeho okolí. Zní to možná blbě, ale vždycky je lepší se někde vloudit do opravny karoserií a chvíli se dívat, než strávit desítky hodin napravováním chyb, které si sami způsobíme.
Offline
Když svářím COčkem, tak dávám vždy mezeru cca 0,5 - 1 mm (svářím plech tl.1mm, drát mám 0,8mm) - pokud nedáš mezeru a budeš svářet třeba větší a rovnější plochu, zkroutí se to hodně. Každopádně plechy pomalu k sobě bodovat, nedělat dlouhé sváry.
Pokud svářím části karoserie natupo autogenem, mezeru mám minimální a drát používám pouze když vidím, že "to utíká", tady prakticky svařuji celou délku vcelku.
Offline
No já při karosařině taky dělám co nejmenší mezery. Vždycky tam nějaká bude, úplně přesně se člověk trefí málokdy, ale je zanedbatelná. Musíte dávat pozor, aby jste měl nastavený dobrý proud a nepropaloval díry.
Online
To, že se to boduje vím. Chci si udělat takové svorky, na které posílám odkaz. Možná jste s tím už někdo dělal. Jediné co nevím, je z jakého plechu udělat tu vložku.
http://autobodystore.com/forum/showthre … u-use-them
Offline
:-D :-D co to je? Upřímně nedokážu si představit, že to tam musím nejdřív nasadit, pak zjistím, že to mám někde špatně, znovu vše sundat a to asi víckrát dokola. To bych vyvařovala lem asi tak 4 dny :-D Ono je to o cviku, asi jako všechno, já si záplatu přiložím na auto, obkreslím ji a pak buď nůžkama, nebo flexou odříznu nepotřebné. Jak píše Varok, nikdy to neuděláš absolutně přesně, ale +- 1mm je v pořádku a svařitelné bez propalů.
Offline
No, mě zrovna nejde o záplaty, ale o přesný navařování karosářskejch dílů. Počítám s tím, že to budu usazovat tejden, ale třeba prahy, blatník apod. nemůžu nalepit jak se mi zlíbí. Nemáte někdo nějakej tip, kde sehnat nějakou literaturu o starý karosařině? Staří fachmani nějak vymizeli. :-( a tak nemám moc za kým jít. Taky jsem slyšel, že když se něco navařuje třeba na kapotu z tenkého plechu, že se na ní pokládají nějaký chladící pásky aby se ten plech nezvlnil. Neslyšeli jste o tom někdo? Prej to používá jeden člověk při renovaci Jaguárů, ale ten si do dílny nikoho nepustí.
Editoval bunny (03-01-2015 14:22:07)
Offline
Co je to za auto? Ptám se proto, že pokud je budeš měnit celé je lepší je odbodovat po pertlech a pak ty nové přibodovat zpět, to samé s blatníkem, pokud je vařenej.... na to tyhle vychytávka nepotřebuješ. Jestli budeš vařit prahy nějak podél, tak nevím, jak se ti pak podaří vyndat tu druhou stranu toho držáku :-)
Jinak nějaké chladící podložky neznám, ale pro odvod tepla se dá použít měděná deska.
Offline
Nebolo by vhodnejšie na prichytenie plechov použiť magnetické ,,háčiky", ktoré sú pôvodne určené ako vešiak do dielne? (napr. http://www.uni-max.sk/magneticke-haciky-2-ks/d/)
Aj keď je tu malá možnosť, že budú magnetickým vplyvom ovplyvňovať oblúk...
Spomínané mechanické príchytky sa mi zdajú veľmi náročné na zhotovenie, ak by sa nedali kúpiť.
Offline
Jde o starý MG. Prahy pertly mají, blatník se bude odřezávat v půlce a kapota to samé. Tak jsem právě myslel tyhle svěrky.
Offline
ten oblouk to ovlivní pokud je destička v blízkosti, na větší vzdálenost už pak ne, tedy aspoň to není viditelné. Někdy používám klasický magnet taky, když vsazuju menší záplatu a nemohu ji zároveň držet rukou.
Offline
A dotoho se chceš pustit bez jakýchkoliv zkušeností? To už je celkem odvaha...? Svěrky budou nutné, ale nevolila bych tyhle. Na spousty věcí budou stačit samodržné obkročné kleště ale hlavně slícované celé auto. Pak už jen doladit řez, kudy půjde a neustále kontrolovat, jestli se to někde nehýbe.
Offline
No, tak auta dělám spoustu let a tohle jsem si pořídil s tím, že jsem se to vždycky chtěl naučit. Teď hledám rady. Za které všem děkuji.
Offline
bunny - ak máš záujem, tak si pozri fotografie z môjho albumu, ako som robil repas karosérie na mojom Ford Transite, uvidíš tam aj výmenu dielu bodovaním do medzery. Niekedy sa to naozaj nedá spraviť presne na hrúbku zváraného materiálu, ale musíš trochu inprovizovať.
https://picasaweb.google.com/1156039642 … aKaroserie
Offline
Já používám k záplatování falcovací a děrovací klempířské kleště. Záplata se obkreslí dle díry s určitým přesahem, vystříhne a kolem celého obvodu se udělá kleštěmi lem. Potom se děrovacím nástavcem po obvodu udělá potřebný počet děr, záplata se vloží tak, že je díky lemu zároveň s povrchem původního dílu a přes vytvořené díry se provaří oba díly k sobě. Lem jednak zpevní celý díl a zabrání vyboulení a kroucení během bodování. Potom se jenom obrousí převýšené body, vykytuje a nastříká. Jde to rychle. Jole.
Offline
No, já něco přeplátovávám a něco dělám na tupo. Nejraději ale dělám na tupu, i když je to pracnější, ale nikde se potom nedrží voda apod.
Jestli se musí něco udržet v rovině, větší díl, co třeba použít takové ty magnety ve tvaru šipky apod? Dá se to sehnat za pár korun třeba na aukru.
Jinak bych to zase tak moc nehrotil, stejně se musí zbytek doladit tmelem, ne?
Online
Jsem v tomto začátečník, a nemám ani pořádnou výbavu, ale když záplatuji fávo, tak na hrubo vyříznu díru, na záplatu dám pásky plechu s dírami 2,5mm z přední strany a přichytím samořezkami 3mm. Dám k díře, přichytím magnetem a podle těch děr to svrtám a snýtuji 2,4mm hliníkovými nýty, rýsovací jehlou objedu záplatu, povolím ty samořezky a dobrousím tu díru. Pak záplatu zpátky přinýtuji nebo chytím samořezkami. Jde to pak dobře vyrovnat. Po nabodování nýty přejedu bruskou a plíšky odpadhou a dírky 2,5mm zakápnu CO2.
Offline
bunny napsal(a):
No, mě zrovna nejde o záplaty, ale o přesný navařování karosářskejch dílů. Počítám s tím, že to budu usazovat tejden, ale třeba prahy, blatník apod. nemůžu nalepit jak se mi zlíbí. Nemáte někdo nějakej tip, kde sehnat nějakou literaturu o starý karosařině? Staří fachmani nějak vymizeli. :-( a tak nemám moc za kým jít. Taky jsem slyšel, že když se něco navařuje třeba na kapotu z tenkého plechu, že se na ní pokládají nějaký chladící pásky aby se ten plech nezvlnil. Neslyšeli jste o tom někdo? Prej to používá jeden člověk při renovaci Jaguárů, ale ten si do dílny nikoho nepustí.
Staré karosářské technologie používali machři v Tatrovce v Kopřivnici při výrobě kár T 603 a T 613. A to z těchto důvodů, protože lisařské nástroje na tyto auta byly nepřesné a oni museli ručně dopasovávat lisované díly až s vícecentimetrovými odchylkami. Před tak 20 lety to tam dělali machří tak ve věku 50 let a podobně. Byli schopni vzít rovný karosářský plech a z něho kladivem na ponku udělat třeba blatník.
Dneska dost možná mají tyto znalosti ve firmách kolem Kopřivnice, co renovují stará auta. Třeba Ecorra.
Offline
Radim - keby len to, ale v Tatrovke pri výrobe T603 a 613 sa karosérie negitovali, ale preliačeniny sa vylievali cínom a následne "šábrovali" Šábrovanie sa robilo šábrovacími nožmi. Dokonca z mojej exkurzie ešte zo študentských čias viem, že tam mali zamestnaného nevidomého človeka, ktorý kontroloval rovnosť povrchu karosérie pred finálnym striekaním. Ako píšeš - to boli naozaj machri.
Editoval Juraj.A (04-01-2015 11:51:23)
Offline
Ano, ale celkově byla kdysy jiná doba ve všech směrech. Třeba i š105-120 se některé díly nedaly sehnat a muselo se to všechno vyrábět po domácku. Dnes seženete téměř všechno, na š105-130, Favorita, Felicii a novější. Od výztuhy prahu, podlahu, bpřední i zadní celé blatníky, zadní lemy blatníků, části podběhů apod. Pak už je na člověkovi, jak se s tím popere. Před několika lety byly k sehnání na výše jmenované vozy i originální díly vysoké kvality, dnes už je to na pováženou. Hodně dílů čína, turek apod. S přesností už je to taky někde jinde a rozdíl oproti originálu taky hodně milimetrů. Bohužel vlastní zkušenosti. Třeba nějaký díl jako přední blatníky apod. mají kolikrát úplně jiné rozměry, jiné ohyby, ohyby a prolisy jinde než mají být a to kolikrát i s 10mm nepřesností.
Online
Na to, aby se z kusu plechu stal blatník není třeba být starý chlap. Je to jen o tom, čemu se chcete věnovat, do čeho rvát veškerou energii a čas. Blatík ještě není hotový, musím ho ještě dohladit a následně přecínovat nerovnosti, ale pro představu, že to jde :-). Většinu věcí si sama vyrábím, protože jak bylo výše řečeno, dnešní druhovýroba stojí za prd a stejně se musí dotvarovat.
Offline
Kachnik výborná práce. Děsně si vážím lidí, kteří si umí pomoci i na takovém špeku, jako je třeba blatník. Vím, že v kutilských podmínkách jsou to tisíce chytrých úderů na správné místo. A ještě v kombinaci se svárem. Před nějakým časem jsem pomáhal kamarádovi s renovací veterána (Fiat Nuova 500 r.v.1958). "Originální" díly dovezené z Itálie byly dobré jen jako polotovar. Ale výsledek byl fantastický.
Offline
kachnik napsal(a):
Na to, aby se z kusu plechu stal blatník není třeba být starý chlap. Je to jen o tom, čemu se chcete věnovat, do čeho rvát veškerou energii a čas. Blatík ještě není hotový, musím ho ještě dohladit a následně přecínovat nerovnosti, ale pro představu, že to jde :-). Většinu věcí si sama vyrábím, protože jak bylo výše řečeno, dnešní druhovýroba stojí za prd a stejně se musí dotvarovat.
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/t … 0_8261.jpg
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/t … 1_0680.jpg
Já vím, že to jde. Když to šlo dřív, tak to musí jít i dnes. Hodně inspirace je na youtube, ale pak je to jen nasměrování a zkoušení. Jinak máš to opravdu pěkný. Takhle daleko ještě nejsem. :-)
Offline
kachnik - No čo Ti na to poviem - pekná robota a čo je na tom najcennejšie, že sa ešte aj v dnešnej dobe nájde niekto, kto má chuť, trpezlivosť a hlavne vie to. Držím Ti palce, nech sa Ti dlho takto darí.
Offline