SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Zdravím. Nevím jestli dokážu správně popsat svůj dotaz,protože nejsem svářeč.
Jedná se mi o tom, že mi na vcelku drahém kole po srážce s autem praskl rám a chtělbych zjistit,zda má cenu jej opravovat nebo jestli musím koupit nový.
Hlavně potřebuju vědět kolik by to stálo.
Rám je ze ztenčované slitiny hliníku a má označení 6061, teda jestli jsem to správně pochopil.
Předem moc díky za jakoukoli odpověď.
Offline
Svařitelnost materiálu vynikající, takže pokud se ti podaří ho srovnat, tig metodou půjde zavařit.
http://www.alfun.cz/hlinik-d-EN-AW-6061.html
Offline
1b napsal(a):
Svařitelnost materiálu vynikající, takže pokud se ti podaří ho srovnat, tig metodou půjde zavařit.
http://www.alfun.cz/hlinik-d-EN-AW-6061.html
Ano, jenže tam zapoměli dodat, že po svaření ztratíte až 80% původní pevnosti....
Offline
Frank napsal(a):
1b napsal(a):
Svařitelnost materiálu vynikající, takže pokud se ti podaří ho srovnat, tig metodou půjde zavařit.
http://www.alfun.cz/hlinik-d-EN-AW-6061.htmlAno, jenže tam zapoměli dodat, že po svaření ztratíte až 80% původní pevnosti....
Bude to přesně jak říká Frank.....taky jsem to jednou zavařil a za pár měsíců jsem měl cyklistu v dílně že mu to začíná praskat o cca 20mm dál :-(
Offline
Nejsem odborník v této oblasti, proto jsem měl možná mlčet, ale pokud píšou výborná svařitelnost, je to správně? K čemu je, když jde materiál svařit, ale ztratí pevnost?
Offline
1b napsal(a):
Nejsem odborník v této oblasti, proto jsem měl možná mlčet, ale pokud píšou výborná svařitelnost, je to správně? K čemu je, když jde materiál svařit, ale ztratí pevnost?
ja ve vařeni hliniku nemam skušenost s tigem svařoval jsem jen skusmo mig metodou a jinak jsem svařoval hlinik elektrodou taky skusmo u jednoho vyrobce hasici techniky dela pro hasiče na nakladni auta hasicke nastavby..
Editoval alll (12-09-2010 21:12:31)
Offline
1b napsal(a):
Nejsem odborník v této oblasti, proto jsem měl možná mlčet, ale pokud píšou výborná svařitelnost, je to správně? K čemu je, když jde materiál svařit, ale ztratí pevnost?
Mělo by se jednat o teplem vytvrditelnou slitinu...u toho obchodního označení 6061 se ještě udává tepelné "zušlechtění" Tx (x je číslo), při svařování asi dojde k vyhřátí materiálu...Metalurg ani technolog však nejsem
Offline
Szabitch napsal(a):
Mělo by se jednat o teplem vytvrditelnou slitinu...u toho obchodního označení 6061 se ještě udává tepelné "zušlechtění" Tx (x je číslo), při svařování asi dojde k vyhřátí materiálu...
Přesně tak. Ta tep. úprava mívá několik fází a pro amatéra není jednoduše proveditelná. Zvláště u tak namáhané součástky jako rám kola je to dost problematické pouze svařit. Ta ztráta pevnosti po svaření je dost značná. Ono to tedy časem vytvrdne samo, ale po hóódně dlouhý době a možná ne úplně tak jak po té tep. úpravě.
Offline
Zdravim! Měl bych dotaz na podobné téma takže oživím toto staré. Jsem naprostý laik ,takže doufám ,že mě neukamenujete:) Mám rám na kolo(taky né zrovna levný ze slitiny 6061 T6 a objevila se na něm prasklina. Tu jsem nechal zavařit, ale hned jsem na tom začal jezdit(svářeč se nezmínil o zádném žíhání, vystárnutí, o tom jsem se dočetl až zde) a po cca pul roce mi to zase puklo, vedle sváru,zřejmě vlivem prohřátí. Svár je netknutý. Šlo by to povařit jěště jednou a nechat to vytvrdit? Myslím prohřátý materiál, svár vypadá nezničitelně. Jde provést vytvrzení v peci znova na již vytrvrzeném materiálu? Je to standartní postup menších firem, nebo budu těžko hledat někoho kdo by se tím chtěl zabívat? Nebo stačí to nechat těch 100dní uležet?
Díky za každou odpověď na mojí záplavu otázek
Editoval martinx (28-11-2014 08:54:54)
Offline
Neporadím Ti co do sváření, ale co do kol - jsem také pumpičkář. Asi nejlepší bude koupit rám nový a přeskládat to. Smím se zeptat, co máš za rám?
Jinak ta T6 se po svaření celá tepelně upravuje, takže to není rozhodně na domácí svaření a otázka pak je, zda opravdová oprava nebude dražší jak rám nový.
Offline
Rám mám GT Force. Tak doma bych to nesvářel:) No ono sehnat novej samotnej rám na 150ti neni uplně jen tak,výrobci už asi chtěj prodávat jen celý kola, a když už nějakej najdeš tak to pod 30tis. nejde. Takže by mě nejdřív zajímal názor zkušených mistrů jestli je možné a s jakým úspěchem to opravit, než to zahodim a vytáhnu z kapsy nekřesťanský peníz.
Offline
Tak např. Race-bike má velmi dobré rámy a za rozumnou cenu. http://www.rb-bike.cz/
Mám od nich silniční rám a spokojenost. Je to domácí výroba, takže bych řekl, že jsou schopni to i případně spravit.
Nekupuj čínu, když můžeš podpořit domácího výrobce.
Offline
CRX od RB se mnou objel už bezmála zeměkouli po rovníku a spokojenost maximální,jak kvalitou výrobku tak přístupem k zákazníkům.Se žádným rámem vyrobeným v Asii jsem takhle spokojen nebyl(pořád někde něco polupávalo,vrzalo),navíc u RB šli s cenama porměrně dost dolu.
Offline
RB dobrý no,ale mám vybraný jiný favority..
Nikdo neví jak je to stim opětovnym vytvrzením? Mohl bych si ho pak nechat aspoň jako rezervní, příjde mi to trochu plejtvání ho jen tak zahodit..
Offline
Nějaký výrobce hliníkových rámů by Ti mohl pomoci. Svaří to asi kdokoliv, kdo umí svařit hliník, ale pak to budeš mít jako posouvadlo např. pro rohlíky, ale nesmí to být moc do kopce.
Offline
No jak už jsem psal, svařený jsem to už měl ,řekl bych že pán neni uplný béčko, má docela velkou kovovýrobu a dělal to metodou tig. Necelýho půl roku to vydrželo a to jsem tomu nakládal solidně. Bohužel to není uplně ve městě a mají otevřeno jen do 4 a já jsem pořád do 4 v práci. Tak jsem myslel ,že něco zjistim tady o tom jestli je to reálný znovu vytvrdit, ale vidim ,že bude jednoduší to rozebrat ,vzít si půl den volna a jet na poradu k němu.
Offline
No , člověk by předpokládal , že odborný svářeč ví , co se s materiálem při svaření děje . No a pokud jde o rám kola , jde o život . Tak by tě měl na omezení upozornit . Tak to ale vidím já .
Offline
http://www.bodycote.com/cs-CZ/services/ … lloys.aspx
záložka technologie
obecne rámy z hlinikove slitiny hromadne vyráběné se delají z slitin 7xxx protoze ty nevyžadují TU po sváření takže je výroba levnější.
http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic.php?id=2463
Editoval Honza007 (01-12-2014 16:25:14)
Offline