SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Ahoj. Chtěl bych si udělat jednoduchý softstart do trafa RTB-3 podle návodu na svarinfu ( http://svarbazar.cz/phprs/view.php?cisl … 2006051601 ). Chtěl bych se ale zeptat, jaké použít součástky, respektive jejich hodnoty. Nemáte to někdo doma postavené? Díky
Offline
http://svarbazar.cz/phprs/view.php?cisl … 2006020401 len treba viac citat ....
Offline
Ale vždyť to tam máš : Jako spínací prvek Re používáme běžné jedno resp. třífázové stykače s cívkou 230V/50Hz. Jako mařící odpory Rs používáme paralelní kombinace výkonových rezistorů 2*22 Ohm/20W nebo 3*33 Ohm/20W nebo 3*47 Ohm/20W podle příkonu daného trafa. Na následujících obrázcích je ukázka rychlé instalace do WTU 315:
Jinak pokud přidáš další vypínač např
nebo
a ty upravíš tyto přepínače , respektive jeho vačky tak ,aby spínaly dle následného schematu . Pokud i tak zapojíš , tak funguje jak na 230, tak na 400 .
úprava vačky
a vlastní zapojení
V tom chema se jedná vždy o stejné kontakty přepínače . Ten odpor R lze dát pochopiteně na výstup , aby nebyl rtále pod napětím , už se mi to nechce překreslovat .
Offline
Super. Díky. Toto jsem potřeboval.
Offline
Dobrý den,
pro Vaši inspiraci zkuste ještě nahlédnout sem:
http://www.svarbazar.cz/phprs/view.php? … 2009091001
S pozdravem Zdeště
Offline
Zdravím, chtěl bych použít softwtart pro motor o výkonu cca 2 kW a cca 5 kW, mohu se zeptat, jak velké by měly být odpory? Chtěl byhc to mít připoojené k elektrocentrále, ale ta bohužel nezvládá rozběh elektromotorů. Díky
Offline
Pro asynchronní motory je odporový softstart naprosto nevhodný, používá se většinou tlumivkový nebo elektronický. Odpory pro požadované výkony a potřebný čas rozběhu by byly rozměrově neúměrně velké a těžko sehnatelné. Hodně laicky řečeno - záběrový proud bývá cca pětinásobek jmenovitého, takže pro 5 kW motor je příkon při rozběhu 25 kW.
Editoval Zdenek11 (12-02-2014 18:44:50)
Offline
Takže se nemám pokoušet? A tlumivkový se liší v čem?
Offline
Tlumivka maří výkon elmg. polem, odpor teplem.
Offline
Takže pouze místo výkonových odporů osadit tlumivkami? Ty by měly mít jaké hodnoty?
Editoval tmvitek (12-02-2014 19:37:00)
Offline
Ja si myslím že softstart na RTB3 je zbytočný prepych.Iba že ak by nebola iná možnosť.
Editoval hrmil (12-02-2014 19:42:40)
Offline
Reaktory pro tyto účely bohužel nejsou mojí parketou, snad vám poradí někdo zkušenější. Jsou na to tabulky, ale já je nemám.
Offline
Dobře. Děkuji. Zkusím dohledat, či se doptat
Offline
Hrmile už těch keců opravdu nech . Kdo potřebuje rozbíhat RTBčko na slabším vedení a jističi , tak si ho nemůže vynachválit , mě včetně . A ty vítku přestaň to perpetuum shánět po všech forech . Z lejna bič neupleteš .
Offline
Nebylo by lepší tak velké motory spouštět pomocí přepínání hvězda – trojúhelník. Např. triodýna měla ruční přepínač, na větších kompresorech orlík bylo přepínání pomocí stykačů a časového relé. Softstart bych použil pouze v případě, že by nebylo možné použít k rozběhu přepínání hvězda – trojúhelník, tedy např. v případě motoru určeného na napětí 110V (zapojení do trojúhelníku) a 220V (zapojení do hvězdy).
Já tomu zas tak nerozumím, ale selským rozumem.
Pokud jde o velikost tlumivky, je potřeba vyjít z údajů na štítku motoru : např. 8A/220V/hvězda.
Proud při rozběhu při 220V by byl Ir=5*8A=40A
Tedy impedance motoru při rozběhu Z=220V/40A=5,5ohm
Předpokládám, že elektrocentrála je již na 230V, tak proud bude 230V/5,5ohm=42A
Dále musím zhodnotit, do jak velké zátěže motor spíná jak velký proud je schopna dát alespoň krátkodobě elektrocentrála. Pokud se motor moc zatlumí, nemusí se rozběhnout.
Předpokládám, že se jedná o start odlehčeného motoru – cirkulárku a elektrocentrála dá 20A. Tedy minimální impedance obvodu Z=230V/20A=11,5ohm
Impedance tlumivky Z=11,5ohm-5,5ohm=6ohm
Pokud se průběh napětí alespoň podobná sinusovce s 50Hz a zanedbám činný odpor vinutí motoru a tlumivky, tak potřebuji tři tlumivky s indukčností:
L=Z/(2*pi*f)=6/(2*3,14*50)H=0,02H
Pokud je potřeba počítat přesněji, nebo před výrobou zkontrolovat výsledný rozběhový proud, tak je potřeba počítat s impedancí jako s vektory, tedy změřit činný odpor vinutí motoru, spočítat činný odpor vinutí tlumivky a sečíst reálné a imaginární části a z nich spočítat (nebo ve vhodném měřítku vynést do grafu a odečíst) skutečný snížený rozběhový proud a poupravit návrh tlumivky.
Offline
No ještě mě napadlo použít jako předřadné odpory halogenové žárovky R7s třeba 230V/1500W, stojí pár korun, ale nevím, jestli taky nevymýšlím perpetum mobile, jak píše kolega. Možná by se odlehčený motor roztočil. Nebo taky ne. Jinak se samozřejmě prodávají elektronické softy přesně pro tyto účely.
Editoval Zdenek11 (13-02-2014 09:19:00)
Offline
pane bobobo mě by zrovna to perpetum zajímalo, na cirkuli mám motor 5,5 kilovatu a vedou z něho tři dráty tak jakým přepínačem bych to měl podle vás i jiných zde "odborníků" rozbíhat když to nijak jinak než do hvězdy na 380 zapojit nejde, to jakýsi vůl takto v opravně navinul a vyvedl jenom jeden konec vinutí, jde mě o to že motor se spíná jen obyčejným tahovým vypínačem a běžně mě to vyráželo 25ampérové pojistky dokud sem je nenahradil měděnými dráty a finanční situce je taková že to tak prozatím musí zůstat, v pojistkách jsou dráty, vedení to snese o to strach mít nemusíte (jedná se o původní rozvody pro JZD kde byli elektromotory 40kW) ale jde mě o to že se mi nelíbí ty nárazy do sítě kdy u sousedů pohasíná světlo
já právě taky sem uvažoval o nějakém předřadném odporu, odporový drát bych tu měl nějakou asi pruměr 2mm ale zase to nemám nač to namotat na dřevěný špalík to nebude dobré, ty tlumivky to by šlo, kde ale vzít hotové a jak by měli vůbec vypadat, tlumivkám moc nerozumím, akorád vím kde jsou namontovány třeba v zářivkách, v pouličních lampách nebo i ve svářečkách a různě ale to je asi tak všechno a právě ty odpory jsem viděl v zapojení na frézce typ FA 5.. kde jsou namontovány v krabici na levé straně konzoly, (umístění popisuju abyste si to mohl ověřit že ty odpory tam opravdu jsou, kdysi sem na takové frézce pracoval a jelikož nespínalo časové relé tak stykač neskratoval odpory a tak elektromotor vlastně šel přes odpory trvale a když jsem pak potřeboval výkon na hrubování tak odpory shořely proto mám i ten odporový drát jelikož elektroudržbář mi po opravě zbytek věnoval) no a odpory jsou připojeny na horní vývody elektromotoru kde po rozběhu ty odpory skratuje stykač a elektromotor propojí takže rozběh přes odpory lze, akorád v mém případě toto nemohu aplikovat právě z důvodů nevyvedení konců vinutí na el.motoru, u mě by to muselo být jinak právě nevím jak, takže otázka na perpetum by mě zajímala softstart na RTB zase já považuji za zbytečnost
-ještě doplňuji že se jedná o cirkulu na trámy co je na kolejnicích a tam je frekvence zapínání častá, zapnout-uříznout-vypnout-posunout-zapnout-uříznout... cca 5-20x do hodiny je zapnutí-vypnutí tak proto mě to štve že to bliká až u souseda ikdyž on má něco podobného a bliká taky ale.. nejsme přece na světě abychom si dělali naschvály
Editoval Kramlik (13-02-2014 11:27:05)
Offline
V tomto případě není problém v tom, že motor nemá vyvedeny konce cívek, ale v tom, že pokud se vám nepodaří ty vinutí odporů dobře odizolovat, provést ochranu nulováním, že to bude nebezpečné a taky dost rozměrné, pochybuji, že ten motor provozujete aspoň přes proudový chránič. Tady je těžké něco vyrobit, aby to bylo bezpečné a nic to nestálo.
Pokud to ale budete chtít realizovat, ideální by byl paketový vypínač, 3polohy, 6 pólů. Vačky sestaveny tak, aby v 1.poloze přívod vypnutý (1.-3.pól), další dvě polohy sepnutý , tedy vypnuto- zap-zap. Další trojce pólů pak vypnuto-vypnuto-zap. Tyto kontakty by zkratovaly jednotlivé odpory (začátek a konec odporu). Tedy jednotlivé odpory by musely být mezi vypínačem a motorem. Jako odpory by se musely použít např dostatečně velké šoupáky(laboratorní odpory) s vhodným odporem, nebo na ně navinout ten drát, co máte. Ale smrdí to krchovem. Já osobně bych použil spíš 3 tlumivky např. stator tak 2kW 3f motoru s vykuchaným rotorem, osobní zkušenost s tím nemám.
Offline
Nejlevnější kilowatový odpor je např. fén. Je to hotové, má to dvojitou izolaci a i tepelnou pojistku. Samozřejmě i tak se musí používat ta koule na hlavě, např. v uzavřené krabici to dlouho fachčit nebude.
Offline
Zdenek11 napsal(a):
no přesně takto sem to myslel teď akorád ty odpory nebo ty tlumivky, to právě nevím jaké hodnoty by to mělo mít na ten vykon toho el.motoru, ten vykuchaný motor to zní zajímavě, samozřejmě v těch pojistkách nemám hřebíky ale slabučké drátky stylem jeden málo dva málo .. sedum málo atd až myslim jich tam je deset kdy ten motor to při rozběhu nevypálí ale případný skrat ano, třeba kdybych najel na kabel a ten se cvakl fází na kov tak kolejnice jsou uzemněny tak to ty drátky v pojistkách přepálí to je vyzkoušené, loni mě přes zimu miši prokousali kábl od vipinače k motoru asi jim chutná ta silikonová izolae ještě schválně si říkám to tam bude už napořád to už nesteří jak guma a ono tak, no a to sem zapnul záblesk mě oslepil a nic - drátky v pojistkách zmizeli, ale lekl sem se až sem se málem poto..tam právě si myslím že cirkula je nejhorší na rozběk, tam než se roztočí ten kotouč jako setrvačník a to ten motor tam je 5,5kW a 2800otáček a pravděpodobně ho někdo šlohl s fabriky kde to zapojení do hvězdy a poté do trojuhelnka nemělo významu a tak to navinuli jenom jednoduše s třemi dráty do svorkovnice (slabší motory po opravě to tak měli uplně běžně, ušetřilo se kousek bužírky a matičky s podložkama na svorkovnici)
Offline
Zkoušel jsem něco počítat, vychází mě odpory kolem 10-15 ohmů / 2 až 3kW, ale to je jen hodně od boku, záleží to i na tepelné kapacitě - provedení odporů a hlavně době a četnosti rozběhů (v létě bude jiná, než v zimě), odlehčení motoru při rozběhu atd. Přesně spočítat to neumím. U trafa je to jiný, tam to stačí na několik period, než se nasytí jádro a to jsou řádově setiny sekund, u motoru jsou to řádově sekundy než se roztočí, tj. stokrát delší tepelná zátěž na odpory.
Editoval Zdenek11 (13-02-2014 15:04:24)
Offline
1drátek z licny je 5A, 3 vydrží 15A, při 10 drátkách se už hodně ohřívá písek, teplo se nestačí odvádět tak to určitě trvale 50A nedá, tak max 40A.
Offline
2 až 3kW, to ještě jde, viděl jsem odporník na lokomotivu (vyrábí Lekov), hezký děrovaný nerezový plech (čtvercové díry), uvnitř byly vidět pěkné porcelánové izolátory, přívody asi na M10.
Ale taky to mělo slabiny, např cena, váha přes 500kg a rozměry skříně.
Offline
No asi by stačily odpory i s menším výkonem, zvlášť kdyby se motor nezapínal moc často nebo byly dobře chlazené (počítal jsem s hodně nepříznivými vlivy), ale i tak by to byly pěkní macci. Nejlepší by asi bylo vyzkoušet to v praxi. Myslím Kramlík tady psal, že má nějaký odporový drát, a Steatit s.r.o. prodává snad milion druhů keramických tělísek různých tvarů a velikostí, mohl by to zkusit.
Offline