SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
z akeho drotu vyrobit nahradne Hroty do trafospájkovačky
Offline
najlepsie je na to pouzit vodice z telekominukacnych vysokofrekvencnych alebo rozhlasovych kablov,neni to prave bezny sortiment predavany v obchode a keby aj bol cena za kabel by bola astronomicka ale pokial sa najda daky znamy na telekomunikaciach je po probleme,dnes sa ale skor pouzivaju hroty ktore maju na funkcnej ploche na tom koncovom (haciku) nabodovany iny druh kovu ako je med,takyto hrot ma mnohonasobne vacsiu zivotnost
Offline
Normální oholená Cu (CYKY apod) průřezu 1,5 - netřeba vymýšlet složitosti. Pocínuje se to krásně narozdíl od komerčních hotových !stříbrných" smyček. Ty "věčné" smyčky stojí za prd, přepaluje se na tom pájka, blbě se to cínuje atd...
Offline
Pruduch napsal(a):
Normální oholená Cu (CYKY apod) průřezu 1,5 - netřeba vymýšlet složitosti. Pocínuje se to krásně narozdíl od komerčních hotových !stříbrných" smyček. Ty "věčné" smyčky stojí za prd, přepaluje se na tom pájka, blbě se to cínuje atd...
Presne tak!
Offline
prv som pracoval ako kabelar...takze tohto drotu mam dost,na ucilisti sme ich ako ucni vyrabali ako na beziacom pase...mne sa tie bodovane hroty osvedcili,je pravda ze sa horsie "cinuju" ale inac som s nim spokojny
Offline
Já jsem zvyklý na drát 1čku . 1,5ka je pro elektroniku silná .
Offline
Já jsme kdysi rozebral indukční cívku a používal na smyčky drát z ní, cca milimetr silný. Jinak souhlas, dá se tam použít skoro každý drát přiměřeného průřezu, delší a tenčí na jemnější pájení, kratší a silnější na větší výkon. Třeba na opravu děravého smaltovaného hrnce..... Jen nesmí být příliš silný nebo krátký, aby už po krátké době samotná pájka moc nehřála.
Nyní používám právě ty "poželezněné" kupované smyčky. Tam je cenné to, že drát je silnější a vlastní špička tenčí, takže teplo se soustřeďuje na špičce. A špičky jsou s více průměry , na jemné pájení používám tenčí špičku, na pájení nějakých výkonových polovodičů používám silnější špičku Při práci s transformátorou páječkou cín na špičce sleduji a pokud tavidlo příliš kouří, pájku průběžně na sekundy vypínám a zase zapínám, takže cín se mně nepřepaluje. Dělám to automaticky, ani na to nemyslím.
Offline
Také používám běžné oholené CYKY 1,5 mm2. Když se přepálí poslední, vždy oholím drát a udělám 5-10 smyček do foroty (podle nálady). Ale je fakt, že jsem si natolik zvykl na mikropáječku s regulací teploty, že po pistolovce sahám opravdu jen ve vyjímečných případech, kde je potřeba dělat něco "humpoláckého".
Offline
Transformátorka má jednu velkou výhodu , není jen pro spájení , ale i odpájení . Toho není jiný nástroj jednoduše schopen . Pokud mohu desku dobře postavit , je odpájení švába dílem pár sekund .
Offline
Trafopajku osobne používam len na spajkovanie káblov a na vyspájkovanie súčiastok ako tu už bolo spomenute.
Ine využitie pre to nemam.
Pracujem prevažne z CMOS obvodmi a pod .....
Čo sa týka toho večného hrotu, je to vyborna vec , ale výkonovo nestači (nepoda taky výkon ako medny drôt).
Tiež je tento hrot určeny iba pre tavenie spajky.
Ak niekto s tym hrotom pali plasty a podobne veci , alebo necha len tak bezučelne prepaľovať hrot , potom ta vrstva na ktorej drži spájka zijde dole a viac na to už nič nechytne....
A nesmie sa to ošrkrabovať nožom ako sme zvyknuty čistiť hroty po zoškvarenej kalafune.
Offline
Když už je tady o tom řeč...
Trafopájkou dělím silonovou síťovinu do oken. Udělám lihovým centrofixem dráhu , která jde podle silonového vlákna a potom jen jedu horkou smyčkou. Vlákna se spečou a než síťovinu použiji, drží pohromadě, nerozplétají se.
Pájku potom vytahuji, když je třeba dělit provaz nebo popruh z termoplastu, třeba polypropylenu, taky žhavá smyčka to zapeče a potom se to netřepí.
Taky už jsem lepil milimetřík na něčem tavným lepidlem, nechtělo se mi roztápět pistoli na lepení a pájku jsem měl po ruce....
A nedávno jsem vytlačil upevnění silonového šneku ve mlýnku na mák, drží to tam na kovovém kolíčku pr. asi 3 milimetry, tak než koupím za 200 nový mlýnek na mák, zkusím z kousku silonu tam těch pár milimetrů kubických natavit zpátky. Třeba se to povede....
Co se týká věčného hrotu, potvrzuji zkušenosti m.evila , delším pálením plastů povrch smáčivý cínem ze smyčky spolehlivě zmizí.
Editoval Radim (31-03-2011 13:15:50)
Offline
Výkon trafopájky je poměrně velký a pokud není dostatečný odvod tepla například pájením silnějších vodičů, dochází k přepalování hrotu a i cínu, takže místo pěkně rozlité pájky je nevzhledný spoj pochybné kvality. Pokud jednoduše zapnete a držíte, hrot se přehřeje. Takže zásada č.1: nepřepalovat hrot. Já to řeším velmi častým zapínáním a vypínáním spínače. Prodlevy už řídím podle citu. Potom nemám ani problémy s tzv. věčnými hroty, stále pěkně na ně chytá cín. Divy také dělá časté namáčení teplého (ne přehřátého) hrotu do kalafuny.Zásada č.2: je třeba používat přídavné tavidlo, protože pájka (s tavidlem) ho obsahuje jen nejnutnější množství a při opravě spoje už tam není. Je nebetyčný rozdíl mezi spojem s dostatkem tavidla nebo bez něj. Přebytečné tavidlo opláchnete lihem, naproti tomu špatný spoj bude zlobit stále. Takže nepřepalovat a bohatě kalafunovat.
Moderní chemie nabízí i lepší tavidla než kalafuna, ale pozor na účel pájení. Samotné vodiče výborně spájíte např. za pomoci tavidla Razant, ale varuju před jeho aplikací do elektroniky, vytváří totiž vodivé cesty a elektronika se může stát nefunkční, ačkoli všechny součástky jsou dobré. Pájení, jako ostatně všechno, vyžaduje "svoje" a není na škodu si ho procvičit.
Offline
Medený hrot ti aj tak prehorí .
Offline
pouzivam uz roky...cca 10-12rokov vecny hrot
kupil som ich asi 5 /uz to neviem presne lebo sa stratili ako skoro kazda zelezna zasoba co sa zasysli/
dodnes funguje perfektne.
cinujem autoelektriku a nejake domace opravy.
Offline
ja som uz pocul o vecnom reznom kotuci do uhlovej brusky,nahodeny je tam uz 3 roky,pokial sa s tym "pracuje prilezitostne" to je nieco ako vecne gumy na aute,bratranec ma na svojim starom ruskom zile ci uvaze nahodene gumy co maju cez 50 rokov,auto bola ulozenka ma to necelych 5000 km,su tvrde ako bakelit ale v beznej prevadzke sa asi sotva niekto s takym dacim stretne
Offline
vecny hrot asi nieje to spravne pomenovanie /ale v obchodoch aj na nete ich takto maju popisane/
neviem ci pajkovacku pouzivam prilezitostne ale klasicke oholene vodice som musel menit relativne casto.
tento hrot urceny na pajkovanie drzi roky cize pre mna jasna volba.
ako pri kazdom vyrobku plati neexistuje nic vecne , alebo nerozbitne ak to pouzivame nespravne , alebo to pouziva blbec.
Offline
Podle toho, co mi kdysi v bývalé práci říkal můj tehdejší šéf- ing. , CSc-, tak měděný hrot pájky se postupně "rozpouští" v cínu (měď + cín = bronz) a to tím rychleji, čím vyšší je jeho teplota. Proto je důležité nepřehřívat ani hrot ani pájku. A ten věčný se prý vyrobí tak, že se měděný drát (asi galvanicky) poželezí a pak pocínuje. A právě ta vrstvička železa brání rozpouštění mědi.
Offline
Nás pred rokmi v škole učili to isté.
Medený hrot sa v spájke rozpúšťa .
Offline
Za ta léta mám vyzkoušeno že u pistolové pájky z hlediska rychlosti prohřátí a kvality vneseného tepla je ideální měděný elektrikářský drát.
Jen je potřeba smirkem očistit vrstvu laku a pak naohýbat. Vždy si jich udělám víc na jednou a radši je měním než se vztekat a čekat než se prohřeje tzv nekonečný hrot.
Offline
Hroty na trafopájku jsou skutečně nejjednodušeji zhotovitelné z elektrikářského vodiče CY o průřezu 1,5qmm (průměr 1,4mm), což je vlastně původní materiál průmyslově vyráběných smyček, jenže ty bývaly ještě navrch postříbřené.
Aby nedocházelo k jejich rychlému přepálení, je dobré používat cínovou pájku s malým obsahem mědi (asi 2%), tím se výrazně sníží rozpouštění mědi v cínu.
Pro pájení větších spojů pájkou o příkonu 100W nebo 125W lze smyčku udělat i z průřezu 2,5qmm (průměr 1,8mm). Pro pájky 75 a 90W silnější smyčku nedoporučuji, silně se přehřívají.
Offline