SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Zdravim ctenare fora. Mam par dotazu ohledne opravy praskliny na vyfukovych svodech OA.
Predne bych se rad zeptal, jak se da v domacich podminkach zjistit material, ze ktereho jsou svody vyrobeny. Predpokladam seda litina, ale je to jen nepodlozeny odhad. Je najaka metoda?
Dalsi vec je samotna oprava. Svody jsou praskla kvuli pnuti. Jednotlive trubky se asi teplem krouti, ale priruba pohyb neumozni. Proto zrejme vznikla prasklina. Ma oprava vubec smysl a lze dalsi poruse predejit?
Opravu planuji obalovanou elektrodou (mam jen stridave RTB-3). Prasklinu bude asi vhodne napred upravit drazkovanim. Procetl jsem par "navodu" ale stale nevim... Prekovani neni z prostorovych duvodu mozne. Do zahybu se sotva dostanu elektrodou. Predehrev by nemel byt problem (IR teplomer), ale rizene ochlazovani uz problem asi bude.
Pri pripravach jsem narazil hned na problem s dostupnosti elektrod. U prodejce "v prazske Kolbence" jsem nakoupil par elektrod (podle doporuceni prodavace), ale doma jsem z katalogoveho listu vycetl, ze jsou pro tento ucel nepouzitelne (??? - muj zaver). "nikelitky" pry nemaji. Takze se s prosikem ptam, kde sehnat vhodne elektrody idealne v kusovem mnozstvi? Drazkovaci el. jsem nakonec nemel ani odvahu u prodejce poptavat .
Budu vdecny za kazdou radu (mimo "nech si udelat") a pripadny tip na prodejce elektrod (nejlepe v Praze ci okoli).
Rad bych se necemu priucil a zaroven udelal uzitecnou praci.
Petr
Offline
pkod napsal(a):
Budu vdecny za kazdou radu (mimo "nech si udelat") a pripadny tip na prodejce elektrod (nejlepe v Praze ci okoli).
Rad bych se necemu priucil a zaroven udelal uzitecnou praci.
Petr
Tou obalenou elektrodou to zrovna nejlépe nepůjde. TIG metoda a čistý Ni drát by v daném případě byla nejvýhodnější. Vzhledem k nutné těsnosti svarového spoje. Drážkování nedoporučuji. Lépe je pro vytvoření drážky použití wolframcarbidových nástrojů:
http://www.specialtycarbide.com/pointed … eburs.html
http://www.specialtycarbide.com/flameshapeburs.html
http://www.specialtycarbide.com/miniatureseries.html
Předehřev v tomto případě nutný není. Rovněž řízené ochlazování není nutné.
Nicméně poznamenávám, že jedná-li se o staré výfukové potrubí, prostouplé zplodinami spalování hluboko do materiálu, nesvaří to nikdo na světě. A to právě bývá příčina popraskání starých výfukových potrubí. Degradace materiálu teplem a zplodinami spalování. Držím palce při pokusu.
Offline
Jeste jednou bych rad poprosil o radu, kde koupit "nikelitky" v mnozstvi par kusu. Cele baleni neuzivim a navic by to byl drahy spas...
Frank: TIG nemam, ale stejne by to TIGem asi moc neslo. Je tam malo mista. Elektrodou se tam snad nejak dostanu.
Offline
pkod napsal(a):
Jeste jednou bych rad poprosil o radu, kde koupit "nikelitky" v mnozstvi par kusu. Cele baleni neuzivim a navic by to byl drahy spas...
Frank: TIG nemam, ale stejne by to TIGem asi moc neslo. Je tam malo mista. Elektrodou se tam snad nejak dostanu.
No jo, tak to někdy bývá. Obvykle to praskne v tom nejvíc nedostupným místě . Pokud nemáte k sehnání nikelitky, lze v nouzi použít následující řešení. Sežeňte si měděný tenký drát, takový jakým se vinou cívky různých el. přístrojů. Průměr tak 0,3 - 0,4mm. Tím oviňte normální rutilovou elektrodu, průměr 2 - 2,5mm, hustě, závit vedle závitu. (možná bude problém, aby vinutí na elektrodě drželo, s tím si musíte nějak poradit). Takto upravenou elektrodou lze v nouzi svařovat litinu, ale výsledek je pochopitelně horší, než nikelitkou. Měď z toho vinutí na obalu přejde do tavné lázně a vznikne jakýsi druh bronzu, prostě výsledný spoj není tolik tvrdý a křehký. Na čisté šedé litině to jde docela OK také použít nerez rutilku. (nejlepší E 309 -16, jestli se u vás nechá sehnat). Ale jak zmiňuji, nečekejte zázrak. Jestli je to starý, odlitek, degradovaný teplem a zplodinami, nejde to dobře, nebo vůbec.
Offline
Tak nakonec elektrody mam. Musim za to podekovat cloveku, ktery zde vystupuje pod jmenem "Petr". A verejne mu take musim podekovat za vstricnost, ochotu a navic za kratky, ale prijemny pokec kolem svarovani.
S vysledky meho snazeni se pochlubim, hned jak bude co prezentovat
Samozrejme dekuji za rady i Frankovi.
Offline
zdarvím, nějaké nikelitky mám tak kdyby někdo potřeboval na pokusy. pár jich věnuju, jsou nevyužité.
Offline
zdravím sice je tohle téma jíž taré a rada je tzv vepřová ale výfukové svody jdou krásně vařit co2 naprosto obyčejným drátem je to vyskoušené a drží to již na mnoho kusech
Offline
Zdravím. U litiny se dá udělat zkouška podle JISKRY,sekáčem dleTŘÍSKY, podle lomu,velikosti zrna,rozložení grafitu, těžko vysvětlova to se musí přímo vidět.......jak vám hoši pomoct?
Offline
Ahoj te, přesně jak píše David, akorát to stejně popraská. Já to také vařím CO, ale prasklinu na koncích navrtám vrtákem, vybrousím a předehřeju autogenem, potom zabalím do nehořlavé deky a nechám pomalu chladnout, zatím drží vše co jsem svařil.
Offline
Podívej se na datum příspěvku, na který reaguješ.
Offline