SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Dobrý den,mám dotaz,potřebuju svařit titanový svod výfuku motocyklu prasklý v koleni za válcem.Myslel jsem že to půjde normálně TIGem bez přídavného materiálu jen roztavit a slít podobně jako nerez.Lázeň udělám nádhernou,slití proběhne také v pohodě,ale 2 vteřiny po dokončení svaru to praskne v tom samém místě co byla původní prasklina.Předpokládal jsem že v tomto místě bude pnutí už z výroby díky ohybu tak jsem to celé zajistil přípravky,nicméně bezvýsledně.Přídavný materiál jsem už objednal u Castolini ale zajímalo by mě jestli je na to nějaký fígl(doporučili mi předehřev na cca 100 stupňů).Díky za každou vychytávku,v titanu jsem elév.
Offline
kadacek napsal(a):
Dobrý den,mám dotaz,potřebuju svařit titanový svod výfuku motocyklu prasklý v koleni za válcem.Myslel jsem že to půjde normálně TIGem bez přídavného materiálu jen roztavit a slít podobně jako nerez.Lázeň udělám nádhernou,slití proběhne také v pohodě,ale 2 vteřiny po dokončení svaru to praskne v tom samém místě co byla původní prasklina.Předpokládal jsem že v tomto místě bude pnutí už z výroby díky ohybu tak jsem to celé zajistil přípravky,nicméně bezvýsledně.Přídavný materiál jsem už objednal u Castolini ale zajímalo by mě jestli je na to nějaký fígl(doporučili mi předehřev na cca 100 stupňů).Díky za každou vychytávku,v titanu jsem elév.
No, z praxe mohu říci, že pouhým roztavením TIG hořákem, bez přídavného materiálu často dochází k jevu jež popisujete. Doporučuji tento postup: Provést svaření s přídavným materálem a to s dodáním velkého množství přídavného materiálu do tavné lázně. (větší převýšení svarové housenky) Pro dokonalý výsledek je dobré zajistit pokrytí i kořene sváru Argonem. To znamená ucpat všechny konce nejlépe skelnou vatou a zajistit přívod Argonu jedním z nich dovnitř potrubí tak, aby vyplnil celý vnitřní prostor a mohl protékat z jednoho konce na druhý. Průtok Ar by měl postačovat 5 L. Ponechat dostatečně dlouhou dobu průtoku před zahájením svařování tak, aby všechen vzduch byl vytlačen a nechat proudit během celého svařovacího procesu až do vychladnutí. Je to poněkud komplikované, je potřeba dvě láhve s argonem a redukční ventily. (Nejlepší vůbec je provést svařování tak, aby svařenec byl celý v ochr. atmosféře Ar., což je pro amatéra problém.)
Pochopitelně musí předcházet příprava pro svár, to jest očištění prasklého místa, vybroušení, atd... a bezpodmínečně použít Ar 100% čistoty! Titan je velmi reaktivní za vysokých teplot a reaguje se všemi plyny obsaženými v Argonu čistoty 99,6, který běžně vyhovuje pro svařování nerezu. Dále je dost důležité použít TIG hořák s plynovou čočkou, to jest uvnitř hubice je vidět takové sítko. Jinak dochází k turbulenci a nepravidelnému výtoku Ar z hubice, což může způsobit smíchávání Ar s okolním vzduchem. Hubici zvolit velikost 12 - 19mm průměr. Průtok Ar volit 10 - 15. Když zvolíte příliš veliký průtok, může dojít ke strhávání okolního vzduchu do tavné lázně a tím její degradaci. Zvolíte-li příliš malý průtok může malý závan okolního vzduchu odfouknout proudící Ar a tím narušit ochr. atm. Tímto způsobem zajistíte co nejdokonalejší pokrytí tavné lázně a bezprostředního teplem afektovanéno okolí Argonem, což je při svařování Titania velmi důležité. Elektrodu thoriovanou. Podrobnější popis by překročil možnosti tohoto fóra. Jestli čtete anglicky tak tady více: http://www.timet.com/fab-p27.htm
Hodně zdaru!
Editoval Frank (22-07-2008 03:06:55)
Offline
Díky moc za rady,jeví se mi to trochu krkolomné ale zkusím a uvidím.Přeju pěkný den do USA.Honza
Offline
Věřte tomu, že popsaný postup vůbec není krkolomný a podrobný popis by se určitě nevešel na stránku A4. Pokud jste skutečně postupoval tak jak jste popsal, tak už máte zaděláno na problém. Na vnitřní straně trubky, tedy na té důležitější pro chod motoru, už teď máte napěněný průpal, který už nejde odstranit. Že se změní proudění spalin tím, že kolem toho kořene sváru budou turbulence, to asi víte. Že na místě turbulencí vzroste teplota stěny a měrný odpor, to se určitě taky projeví.
Při dokonalém zaplavení místa svařování z obou stran kvalitním argonem máte tak 60ti % pravděpodobnost úspěchu na venkovní stěně. Vnitřek asi budete muset nějak opatrně po svařování vybrousit, či spíše vyfrézovat.
Offline
Díky za další praktický názor,tou krkolomností jsem měl na mysli spíš ty dvě bomby atd.,nicméně z vlastní zkušenosti vím,že příprava je tou důležitější fází než samotné svařování.Co se týče spodní strany svaru,tak tam mě to zase tolik nebolí neboť prasklina je na vnitřní straně oblouku kolena a jedná se o 4takt motocross kde ten vliv v tak těsné blízkosti válce není až tak velký.Každopádně ještě jednou díky.
Offline
Tak jsem to zavařil,argon 4.8,titan drát od castolini průměr 1,6,bez předehřevu, a výsledek mě překvapil.Esteticky ten svar nemá chybu,tavná lázeň se dělá hnedle sama,všechno se to krásně spojuje,radost vařit.Pevnostně ve studeném stavu taky dobré ale mám dotaz na odborníky:síla stěny je 1,5
mm,dokonce se mi podařilo nenadělat na vnitřní straně prakticky žádné nerovnosti,takže jsem nad míru spokojen,ale máte nějakou zkušenost jak ten svar ovlivní mechanické vlastnosti materiálu z hlediska tepelného namáhání?Mám na mysli rožhavený výfuk se kterým se vletí do louže vody apod.Jestli se neraduju předčasně.Nemám možnost vyzkoušet to prakticky,v provozních podmínkách,tak bych rád nějaký fundovaný názor.Díky
Offline
OK, držel jsem Vám palec. Ono svařování jako takové je vcelku snadné, jak sám poznáváte. Při síle stěny 1,5 mm mluvit o předehřevu je směšné. Svařoval jste Argonem 4.8 tak to by bylo OK. To je nejnižší akcepovatelná hranice čistoty Ar pro svařování Ti. Do jaké míry byla ovlivněna pevnost a elastičnost je těžké odpovědět. Záleží hodně na složení materiálu jak základního, tak přídavného. Kdybych to měl zde na stole udělám Vám rozbor během několika minut pomocí Niton analyzer. http://www.geotechnical.net/images/NitonXLt.jpg
Hodně poznáte podle vzhledu sváru - jestliže je stříbřitě lesklý jak povrch, tak kořen, zřejmě jste provedl dobrou práci. Jesliže je povrch neleský, šedivý, nebo dokonce namodralý, svědčí to o tom, že došlo k oxidaci vinou špatného pokrytí argonem. V tom případě mohlo dojít k povrchovým mikroskopickým prasklinkám, které mohou docela drasticky snížit pevnost a hlavně životnost takového spoje při namáhání jež popisujete. To prověří čas.
Offline
tak tohle dokázal předvést Franta - Pepa z JZD s titanovým výfukem, asi chyběl ve škole na materiály nebo je to třeba v zemědělkách neučí. ale sebevědomí a ruce v kapsách a plivat přes rameno to jim nechybí!!! Huff to jsem se dneska nakrkla oprava trvala dýl málem jsem připálila guláš.
foto před a po opravě a to prý byla původně jen prasklina...fujky...
Offline
evik napsal(a):
tak tohle dokázal předvést Franta - Pepa z JZD s titanovým výfukem, asi chyběl ve škole na materiály nebo je to třeba v zemědělkách neučí. ale sebevědomí a ruce v kapsách a plivat přes rameno to jim nechybí!!! Huff to jsem se dneska nakrkla oprava trvala dýl málem jsem připálila guláš.
Tak to se ten můj jmenovec (Franta) moc nevyznamenal! Že on nepoznal, že se jedná o Ti a začal to svařovat nerezem??? Už jsem takovýho experta viděl i tady. Přines mi to jeden známej, byl to titanovej výfuk od Bavoráka. On to nepoznal, zkoušeli to vařit nerezem a pak mi to zoufalej přines, že prej co s tím? No jo, no. Tak jsem ty popraskaný sváry odbrousil (odpadly skoro samy ) a zavařil to titanovým drátem a OK.
Ale hlavně, že jste to opravila a neodnes to ten guláš, to by byla věčná škoda... Zdraví, F.
Offline
Hmm, ten špica opravář zemědělskejch strojů to svářel eldou, černým, a pak magem, dala jsem to sem proto aby si podobní machři zapamatovali že když to dělá problém, což poznám hned, aby nepokračovali, majitel skoro brečel.....asi když zjistil cenu nového výfuku...hi..zdravím za Velkou vodu, gulášek byl pivní a šmakoval....
Offline
Tak to předčilo veškerá očekávání Je dobře, že jste to sem dala. Taky jsem za svůj život zažil podobné tragikomické případy, kdy dotyčnej kupř. svařoval hliník obyčejnou bazickou eldou E-7018 a strašně se divil, že to nedrží....
No jo, když tady za Velkou vodou jsou kurzy moc drahý a učební obory skoro žádný. Proto tady preferují už hotové odborníky. Hmm, pivní gulášek, to už jsem neměl, ani nepamatuju.
BTW: koukal jsem, že velkou vodu tam teď máte vy a je mi líto těch postižených... Doufám, že Sázava moc nezlobila.
Editoval Frank (04-06-2013 02:42:58)
Offline
Tsss, zato u nás je odborníků!!!Máme tu nejvíc zemědělských učilišť a inžinýrů na hektar v celé EU a tím taky největší plantáže kopřiv, bodláků a jiných léčivek, polské maso, španělské brambory. Na polích hezky žlutá řepka, jasně zelená kukuřička na biomasu, a ekonomů že by se s nima dalo topit.......A je prima když někde svářím že mi ještě do toho radí.....hi, na Sázavě v poho, ale venku zima a mokro....zdravím
Offline
Evik, máš pravdu, ale větší problém vidím v tom, že máme tolik všelijakých sociologů, politologů a jiných tak potřebných odborníků. Ta řepka a kukuřice je důsledek jejich činnosti. Bohužel máš pravdu také v tom, že i u odborníků potřebných profesí bývají znalosti prachmizerné.
Offline
Spíš to vidím tak, že firmy škrtají mnohonásobně víc než současný ministr financí. Pokud nenajdou odborníka nebo "odborníka" , který hned od druhého dne je tu práci schopen dělat, obvykle jedno, jak kvalitně, nechají místo neobsazené a jen řvou, že nejsou lidi. Kdo má kvalifikaci jen kousek vedle požadovaného oboru nebo má v zaměstnání nějakou přestávku a tudíž by firma musela na jeho zapracování vynaložit trochu peněz, tak to né, takové lidi neberou.
Na rozdíl od doby před takovými 5 - 10 lety nebo ještě dříve, kdy firmy v první řadě vybíraly lidi podle spolehlivosti, učenlivosti, pilnosti a až v druhé řadě podle nějaké specializace a svoje odborníky si častěji vychovávaly než by je hotové koukali sebrat někde na pracovním trhu.
Papaláši z firem řvou a chtějí po státu, aby strkal ještě víc peněz do zbytnělého školství, aby jim zadarmo vychovával další odborníky, zatímco relativně schopní lidi stojí na pracáku v jedné řadě s chronickými nemakačenky a profesionálnímu pobírači dávek.
A není tady jeden pracovní trh, ale spousta oborových pracovních trhů. Člověk, který se profesí trefí do toho prosperujícícho pracovního trhu, je v pohodě, kdo se netrefí, má smůlu a kromě všelijakých náhražkových zaměstnání práci nesežene. A změnit obor, pokud už je člověk ze školy, je za takových podmínek taky velice obtížné.
Editoval Radim (04-06-2013 20:58:31)
Offline
V podstate sa to da zhrnut ze clovek bez praxe nema na trhu cenu ... len co bude dalej.
Offline
ten zvar po čase opat praskne,síce nie za mesiac ale po roku už začne. Trvalá oprava by bola vystužením miesta -zvačšit hrubku steny. Zo skuseností z okolia motorkárov,ktorý mali prasknutý zvod-titan,nerez po dlhšom čase materiál opat praskol vedla zvaru. Najčastejšie sa lamu hned pri hlave,kde je material oslabený.
Offline
Hmm, si snad děláte kozy, nejsem trubka, ten náhradní titanový plech je o 0,5 mm silnější ....hi že vy máte taky zemědělku?
Offline
Ja nie som zvárač, ale Brembo možno myslel, že to praskanie je častejšie na strane starého materiálu vedľa zvaru (kde nepomôže zosilnenie len nového materiálu).
evik: Týmto nespochybňujem tvoju prácu, vedomosti. Som si istý, že si to spravila dobre.
Offline
Brembo napsal(a):
ten zvar po čase opat praskne,síce nie za mesiac ale po roku už začne. Trvalá oprava by bola vystužením miesta -zvačšit hrubku steny. Zo skuseností z okolia motorkárov,ktorý mali prasknutý zvod-titan,nerez po dlhšom čase materiál opat praskol vedla zvaru. Najčastejšie sa lamu hned pri hlave,kde je material oslabený.
To nemůžete takto jednoznačně tvrdit. Je třeba si uvědomit jakým podmínkám svár musí odolávat. Drastické změny teplot, namáhání vibracemi ap. Za takových podmínek titanový svod často praskne sám od sebe, aniž na něj bylo sáhnuto svářečkou. Při svařování hodně záleží na složení slitiny titanu, použitém příd. drátu a čistotě Ar.
Teplota tání titanu je ca. 1668°C. Za této teploty dochází u titanu k reakci s N,C,H a O. Všechny tyto prvky zbytkově obsahuje Ar, čistoty 4,6, který běžně vyhovuje pro svařování nerez ocelí. Pokud není použit Ar čistoty 5,0 mohou ty produkty reakce způsobit ve sváru nepatrné vměsky nitridů, karbidů a oxidů Ti. Zbytkový vodík může způsobit mikroporositu. Tyto faktory mohou způsobit snížení mechanických vlastností takového spoje, zejména z dlohodobého hlediska.
Offline
To sqad, děkuji za podporu, víte, ptala jsem se na to praskání vedle svaru, šéf říká že většinou je to kombinace dynamického namáhání s vrubovým účinkem přechodu svaru do zákl. materiálu.Proto to ještě zalešťujeme lamelákem.Sice to profukujem pod kořen, ale je to použitý výfuk, to je olej, karbon, i když to očistíte, fajnové to není.Přesto nám to většinou drží.Tady mě mrzela zbytečná práce, tu trhlinku bych opravila mnohem rychleji než toto.Zároveň děkuji p.Frankovi za fundované odborné zdůvodnění a popis daného problému, zase jsem o něco chytřejší.....hi..zdravím
Offline
Výfuky opravujeme stejně, jako Evik. Takhle se provádí opravy u mašin dle drážních norem od začátku. Přes trhlinu (jejíž konce navrtáme malým vrtáčkem) dáváme záplatu dle normy, která je přes trhlinu alespoň 5 cm na všechny strany- my děláme pro jistotu o něco více, aneb jak nám to vyjde (vždy víc). Dneska jsem zrovna opravoval jeden velkej- svody oděšly do věčných lovišť a výfuk, ač 5 let starý měl díky skapávající vodě díru cca 2x30mm (pnutí je hold pěkná sviňa)...
Offline
Ja nie som zvárač, ale Brembo možno myslel, že to praskanie je častejšie na strane starého materiálu vedľa zvaru (kde nepomôže zosilnenie len nového materiálu).
evik: Týmto nespochybňujem tvoju prácu, vedomosti. Som si istý, že si to spravila dobre. Vedla zvaru,ako píšeš,nie zvar. Zosilnením som myslel náhradu alebo privarenie nového materialu-trubky. Na moto su výfuky fixne uchytené-teda su pevne priskrutkované,takže pri zohriatí nemaju možnost sa posunut ale naopak menia tvar-ohybaju sa. Praskaju na najslabšom mieste a to je najčastejšie niekolko centimetrov od hlavy. U auta je výfukové potrubie na silentblokoch,tam nevzniká až tak velké namáhanie.
Offline
Hmm, chci Vás pánové poprosit o názor na vhodnost použití titanu na topný registr do galvanoven, vzhledem k teplotě top. média, pára, a kyselina sírová, investorovi se to nějak rozpouští....dám sem foto,....děkuji
Offline
Titan se prakticky nedá svařit s jiným kovem (US Navy i Rusko tento spoj na ponorkých umí - ve vakuu). Je i řada komplikací při navařování přírub, protože jiné připojení ke stávajícímu zařízení není možné. Navíc i jednotlivé skupiny (Grupe) titanu mají svá omezení. Před mnoha léty jsem spolupracoval v jedné děčínské firmě při výrobě rozměrných titanových výměníků, kde se vevařovaly trubky do sítnic. Byl to horor a výrobní cena byla přímo děsivá. Pro dané namáhání existují "nerezové" materiály, které to i s rezervou vydrží.
Offline