SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Stránky: 1
Dobrý den,
chtěl bych vás požádal o radu, jaký drát použít pro svaření nerezového výfuku (materiál 1.4301, síla 1,5mm). K dispozici mám MIG/MAG Alfa in ABC155 a ochranný plyn CO2.
Co jsem tak hledal zde na foru, tak nejvhodnější by měl být trubičkový drát Bohler EAS 2 FD. Volal jsem do olomoucké pobočky firmy Chobola (v okolí Liberce jsem nenašel prodejnu kde by ho měli v návinu po 1kg) a tam mi pán řekl, že při použtí tohoto drátu je třeba otočit výstupní polaritu agregátu
Je to opravdu nutné? Musel bych kvůli tomu celkem dost rozložit svářečku a to se mi moc nechce.
Případně nexistuje nějaký jiný svářecí drát, který bych mohl použít? Jaké parametry by měl svár, kdybych použil "klasický měděný" drát?
Měděným drátem jsem již svářel nerezové sací potrubí a vše bez problémů drží a nekoroduje, ale bojím se, že teplem namáhané výfukové potrubí by praskalo, hlavně v místech za turbem, kde se teploty pohybují kolem 800°C
Děkuji za rady
Offline
V CO2 skutečně jen trubičkovým drátem. EAS 2 FD je stejnorodý přídavný materiál na 1.4301. A není pravda, že se musí přepólovat.
Žádný trubičkový drát Böhler ani T-PUT (dříve Thyssen) se nemusí přepólovat, všechny jsou na plus, nelegované i nerezové.
Na tomto e-shopu ho máte v návinu po ca. 3 kg: http://www.svarecky-elektrody.cz/
K té mědi, určitě to nepůjde. Výfuky se nedělají čistou mědí. Dráty jsou bronzové, CuAl8 nebo lépe CuAl8Ni2. S těmi jde i nerez, ale plech výfuku bývá nelegovaný pohliníkovaný. A používá se to jen u posledního dílu, kde je podstatně nižší teplota.
Editoval JardaK (22-01-2013 16:07:24)
Offline
Tazatel zrejme mel na mysli drat na nelegovane oceli ktery je kvuli korozi pomedeny.Ten je vsam na svareni nerezovych oceli naprosto nevhodny.
Offline
JardaK napsal(a):
V CO2 skutečně jen trubičkovým drátem. EAS 2 FD je stejnorodý přídavný materiál na 1.4301. A není pravda, že se musí přepólovat.
Žádný trubičkový drát Böhler ani T-PUT (dříve Thyssen) se nemusí přepólovat, všechny jsou na plus, nelegované i nerezové.
Na tomto e-shopu ho máte v návinu po ca. 3 kg: http://www.svarecky-elektrody.cz/
K té mědi, určitě to nepůjde. Výfuky se nedělají čistou mědí. Dráty jsou bronzové, CuAl8 nebo lépe CuAl8Ni2. S těmi jde i nerez, ale plech výfuku bývá nelegovaný pohliníkovaný. A používá se to jen u posledního dílu, kde je podstatně nižší teplota.
Naprosto souhlasím. Netřeba nic přepólovat. Jen mne napadá, jestli pan kolega nemyslel tím "měděným" drátem obyčejný plný poměděný drát pro uhlík. oceli. To bych rovněž pro nerez 304 absolutně nedoporučoval, neboť vznikne svarový kov neurčitelných vlastností jak korozní a tepelné odolnosti, tak pevnosti.
Offline
Já bych též volil tig- hladčí sváry, hezčí sváry a lépe ovladatelná lázeň. NAvíc, pokud se mohou ty dva díly do sebe trochu zasunout, tak nebude třeba ani přídavný materiál!.
Offline
Děkuji všem za rady a omlouvám se za nepřesné vyjádření ohledně "měděného" drátu. Myslel jsem tím plný poměděný drát pro uhlíkové oceli. Jsem amatér a svářím jen velmi sporadicky, takže mi chybí znalosti.
Pokud je možné použít trubičkový drát Bohler bez přepólování, tak jej koupím u firmy Chobola, protože mi pán do telefonu říkal, že májí i kilový návin (3kg bych asi nevyužil).
TIGem bych si to mohl nechat dovařit v jedné zdejší firmě, ale stejně to potřebuju minimálně nabodovat na autě, aby šlo potrubí přesně kudy má a o nic neškrtalo a jelikož mám doma jen MIG/MAG tak mi nezbývá jiná možnost než jít touhle cestou.
Offline
LJay napsal(a):
TIGem bych si to mohl nechat dovařit v jedné zdejší firmě, ale stejně to potřebuju minimálně nabodovat na autě, aby šlo potrubí přesně kudy má a o nic neškrtalo a jelikož mám doma jen MIG/MAG tak mi nezbývá jiná možnost než jít touhle cestou.
To už by se vyplatilo to udělat tou trubičkou MIGem v CO2 celé, když už budete mít kilo drátu.
Záleží jaké máte praktické zkušenosti. Faktem je, že při síle stěny 1.5 mm a ještě k tomu na trubce malého průměru to zrovna jednoduché není. Takže ten TIG bych rovněž doporučil, včetně toho nastehování, zejména pokud požadujete precizní provedení. V tom případě použít příd. drát ER 308 nebo ER 308L.
Offline
Souhlas s tím WIG, s tloušťkou stěny jste na hraně. Je fakt, že svar na trubce při tl. stěny pod 2 mm bude vyžadovat cvik. Na tu 0,9 drát je třeba min 100A / 21 V.
Předchozí informace berte jako vysvětlení k tomu trubičkovému drátu a doporučení, pokud jste již pro MAG rozhodnut. Pak máte dál uvedeny parametry.
Pro spolehlivý, stabilní sprchový oblouk počítejte s 100 A / 23 V / 9 m/min.
Minimální doporučené tl. stěny jsou 1,5 mm pro koutový svar a 2 mm pro tupý svar. A na rovném plechu, ujet pár cm rovně a obkroužit trubku malého průměru není totéž. Jinak v čistém CO2 počítejte s napětím ca. o 1-2 V vyšším.
Offline
Svařák napsal(a):
Toto MIG MAGem ? Bych to spíš viděl na TIG a drát dolegovaný niklem RW 316 L či podobně.
RW 308 L ovšem taky vyhoví i spoji i peněžence...
Pro vyšší teploty ESAB doporučuje spíš drát OK AUTROD 318Si (OK 16,31). Drát 308 jen do teploty 400*C.
Offline
Žádný z uváděných materiálu není žáruvzdorný, natož žárupevný, všechny jsou korozivzdorné, tím spíše typy L, tzn. 308L a 316L.
318 je na tom trochu lépe, protože není L, tzn. nízkouhlíkový, může mít obsah uhlíku vyšší, proto vychází lépe i pevnost za vyšších teplot. ale pořád jde o korozivzdorný materiál.
Nicméně má-li tazatel svařenec z 1.4301, tak je stejnorodý přídavný materiál 308L. Cokoliv lepšího než 308L, 347 nebo 307 by bylo zbytečné.
Ta teplota uváděná v katalozích u korozivzdorných materiálů, tzn. 300-350-400°C není žáruvzdornost, ale odolnost vlhké mezikrystalické korozi.
kemppin napsal(a):
Svařák napsal(a):
Toto MIG MAGem ? Bych to spíš viděl na TIG a drát dolegovaný niklem RW 316 L či podobně.
RW 308 L ovšem taky vyhoví i spoji i peněžence...Pro vyšší teploty ESAB doporučuje spíš drát OK AUTROD 318Si (OK 16,31). Drát 308 jen do teploty 400*C.
Offline
Zdravím, ty výfuky se do sebe zapasujou? Nebo jen přiloží k sobě a svaří? Pokud se napasujou, tak by to stačilo svařit bez přídavnýho materiáli WIGem...........
Offline
Stránky: 1