SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Zdarec chlapi.
Koupil jsem tento soustruh a teď plánuji jeho dokončení:
http://aukro.cz/soustruh-domaci-vyroby-i2618611868.html
Je potřeba dořešit náhon... prvně jsem chtěl dělat nějakou převodovku, ale nakonec dodělám řemenici.
Problém je následující - řemenice, co je na soustruhu má průměr 8-12-16-18cm a náhonová řemenice má rozměry 8-8-8-8cm... a otáčky soustruhu jsou 950ot/min. Soustruh má 2,5KW.
Takže se ptám.. jakou volit náhodnovou řemenici, aby byly otáčky optimální a daly se měnit v praktickém rozsahu? Není motor 2,5KW zbytečně silný, nestačil by poloviční?
Ještě musím zajistit koníka a taky plánuju za stůl upevnít stojanovou vrtačku a vyrobit tak i frézu, ale nejdůležitější je pro mě teď ten náhon.
Případně, kdyby byly někde tabulky jak měnit otáčky v závislosti na velikosti obrobku...?
Mockrát dík, Svíťa.
Offline
Každý materiál má doporučený řezný rychlosti - od toho se odvíjí otáčky v závislosti na průměru. Tyhle hodnoty vyčteš OBECNĚ ze strojnických tabulek, hodně informací(přesné řezné podmínky) se dá také zjistit z tabulek od výrobců nástrojů.
K tomu motoru - slabší motor určitě nepoužívej(běžně jsou tam motory 5 kW a víc), dál by bylo vhodný pohánět vřeteno více řemeny - ten motor je na to tak udělanej, proto má víc drážek se stejným průměrem - jeden řemen je málo.Podle mě by bylo nejlepší pohánět vřeteno více řemeny a otáčky měnit nějakou převodovkou bez přehazování řemenů.
Editoval Szabitch (03-10-2012 21:47:49)
Offline
No, ten motor nemá takovou řemenici kvůli víc řemenům... protože nahoře bys to těžko uchytil, když jsou tam čtyři různé průměry.. Bývalý majitel si to takhle nechal udělat, aby mohl přehazovat jedním řemenem rychlost univerzálky.. bohužel si nespočítal, jaká s tímto uspořádáním rychlost bude...
Offline
Jestli k tomu můžu jako laik co dodat, na klínové řemeny jsou taky ve Strojnických tabulkách tabulky, je tam minimální průměr řemenice, maximální průměr, rozsah povolených rychlostí či otáček, maximální povolený přenášený výkon řemenem, víc už nepřenese, protože prokluzuje....
Není nic jednoduššího než při volbě řemenů a řemenic se držet v rozsahu té tabulky, udělat to tak, aby se přenášel plný výkon elektromotoru a pokud je potřeba delší životnost a spolehlivost, nepoužívat mezní hodnoty z tabulky.
Teda pokud to jsou nějaké standartní řemeny, které se v té tabulce najdou, ne nějaký azijský atyp....
Z hlavy mám pocit, že na 8 cm řemenici a to ještě jen na 950 otáčkách jeden běžný klínový řemen 2,5 kilowatt nepřenese ani náhodou , 4 řemeny tak tak....., jestli ten elekromotor s řemenicí nebyl původně určen k pohonu něčeho jiného 4 klínovými řemeny současně.....
8 cm řemenice bude pro běžné klínové řemeny asi už minimální průměr, kde už bude snížené přilnutí k řemenici i zvýšená lámavost řemenu.....
Ale je to už takových 10 let, co jsem ty tabulky držel v ruce......
Ještě mě napadlo k tomu soustruhu, elektronika se zlepšuje mílovými kroky, jestli by dneska nebylo dobré řešení počet řemenových převodů zmenšit a motor místo toho napájet frekvenčním měničem. Při troše hledání a trpělivosti by použitý třífázový frekvenční měnič na motor 2,5 kilowatt měl jít dneska sehnat i pod 10 tisíc. Použitelný regulační rozsah pro běžné elektromotory by se měl pohybovat někde od 25 do 90 herzů, přirozeně v krajních hodnotách by elektromotor neměl plný výkon. ale i tak by to mohlo být výrazné zlepšení.
Editoval Radim (04-10-2012 08:55:11)
Offline
Myslel jsem to presne tak jak pise Radim, motor ma puvodni remenici pro vice remenu. Kazdopadne kdyz by si chtel menit otacky remenem a zachoval puvodni remenice, musel by jsi mit ke kazde rychlosti jiny remen, ale to je uz mimo.
Asi by bylo nejjednodusi ridit motor frekvencnim menicem, na motoru nechat tu 80 mm remenici a na vreteno poridit podobnou.
Offline
ak si dobre pametam tak 10mm remen prenesie 3kw pri 1500 ot,uhol opasania 180 stupnov a remenica 150mm,13-ka remen prenesie 4kw a 17-ka az 5 kw v praxi sa ale vzdy pouzivaju nasobky tychto hodnot,priklad nahon kompresoru na OT64-ktory ma prikon nieco okolo 2,5-3kw ma dvojitu 200mm remenicu na dva 17mm remene
Offline
Chlapi a z čeho případně použít převodovku? Snad ne řemenicovou? Kdybych už dával převodovku, tak bych to nekombinoval řemenama..
Říkal jsem si třeba převodovku ze spartaka, ale to bych musel dát motor do boku a zabralo by to moc místa... Co třeba převodovku z Jawy250 - kývačky? Zvládla by to? Nebo nějaké návrhy? Dík.
Offline
Vzhledem k vykonu motoru jawy 250 by to urcite stacilo;),mozna by nebyly od veci dve prevodovky jednu z motorky a druhou z auta a mit tak mnohem vetsi rozsah otacek od rezani zavitu po obrabeni malych prumeru.Krom toho prevodovky dnes vyjdou na cenu srotu a na foru nasetraktory je kalkulator kde si krasne spocitate otacky;) a treba casem muzete prihodit i menic.
Offline
Jelikož nemám strojní posuv tak asi moc závitů nenařežu..:-(
Offline
Kdyby byl frekvenční měnič řešení(moc se v nich nepohybuju) , tak bych natáhl čtyři řemeny a dal ten měnič.. určitě bych ho zvládl zbastlit...
Offline
No nevim jestli se tady nevymýšlí kolo. Na soustruhu stačí dvě až čtyři základní rychlosti "nahrubo", tam neni problém přehodit řemen a zbytek řeší zmíněný FM. Starší je za pár korun a ani nový už nejsou tak strašlivě drahý jako před lety. Bastlit převodovku z auta nebo motorky je imho špatná cesta. Ostatně jako ve všem - kdyby bylo dané řešení dobré, jistě by se běžně používalo... Jinak frekvenčák má spoustu dalších výhod, např. ochrana motoru před přetížením, možnost provozovat 3f motor tam kde je jen jedna fáze k dispozici (pozor ale na max. proud), ale hlavně je k nezaplacení při řezání závitů na "hobby" soustruzích, kde zajistí definované dobrzdění motoru a nedotáčí se univerzála ještě 1-5 otáček podle toho jak se zrovna povede vypnout a jakou bere šponu... Ale určitě nevyřešíš celou škálu myslitelných operací na soutruhu s jedním stálým převodem, protože FM musí s běžným asynchronním motorem běhat v nějakýnm rozumným režimu. Tedy ne 0Hz až třeba 2kHz (což by motor zabilo) ale například 5Hz - 60Hz (drsňáci dejme tomu až 80Hz ale motoru už se to moc líbit nebude, jednak bude hřát a druhak se bude točit výrazně rychleji než na co je konstruován, což by se dvojpólovýmu motoru už nemuselo líbit ani mechanicky). Takže jen FM a jeden převod celý rozsah otáček (od někoka ot./s pro řezání závitů až po třeba 1000ot/min. pro drobnější díly) prostě nepokryje. Takže nějakej základní převod nebo předloha bude potřeba. Jinak dávat na 2,5kW motor čtyři řemeny považuju za nesmysl, stejně tak dát obě řemenice 80mm. Pak samozřejmě síla na řemen bude veliká, ztráty a namáhání taky.
Editoval Pruduch (04-10-2012 20:59:15)
Offline
Měli byste návrh na nějaký frekvenční měnič(buď hotovou stavebenici nebo nějké schéma či inzerát)? Pokud může plynule redukovat otáčky, proč tedy vůbec řešit převody řemenící?
Offline
Stavebnici určitě ne, neni to tak triviální věc. Nový měniče v rozumný ceně jsou třeba od Siemensu řada Sinamic G110, použitý jsou občas k mání na aukru, občas na c-n-c foru, nebo nový od číňanů na ebay (myslím kolem 3,5kW jsem tam viděl za rozumný peníze). Zase tak detailně to nesleduju. Vysvětlení ostatního viz výše (něco jsem tam dopsal). Jinak aby mně někdo nechytal za slovo, jsou různý soustruhy, ty "dospělý" samozřejmě převodovky maj (taky spoustu dalších věcí - více motorů, spojky, různý udělátka pro řezání závitů atd), ale bastlit převodovku na podobnej v podstatě pořád hobby soustruh je imho moc práce s nevalným výsledkem. Dále - pro amatéra je někdy lepší když ten řemen klouzne. V profi praxi by to samozřejmě znamenalo okamžitý zničení nástroje... nedá se to úplně generalizovat. Ale doma radši občas zlomím nůž než abych musel opravovat půlku soustruhu po kolizi. Mám menšího číňana soustruh (250*550) kde je origo 4st. převod řemenem plus předloha taky se čtyřma řemenicema, takže osm rychlostí, ale na malý úběry stejně člověk obvykle nepotřebuje obří výkon, a na velký zase nestačí tuhost stroje. Takže řemen přehodím "tak nějak" (malej nebo velkej průměr obrobku) a podle potřeby otáčky doladím měničem. Samozřejmě že ten Tvůj soustruh je větší, takže je to zase trochu jinak, ale taky na tom pořád asi těžko vytočíš 200mm řemenici z kusu kulatiny tvarovým nožem najednou, jako se to dělá na opravdu velkým soutruhu... furt je to spíš takový šmrdlání . Ona se ta plynulá možnost změny otáček někdy hodí i třeba při upichování nebo obrábění čela, kde už hraje dost velkou roli v řezný rychlosti jeslti jsem na obvodu nebo u středu obrobku.
Rozsah otáček si musíš zvolit sám podle materiálu a velikosti obrobku (a vzhledem k tomu co snese vřeteno). Řezný rychlosti VBD najdeš v katalozích těch destiček, pro klasiku HSS něco najdeš třeba tady http://www.tumlikovo.cz/rubriky/rezne-p … -nastroju/ . To, že u soustruhu řezná rychlost = obvodová rychlost je snad jasný (a přepočet převodů a otáček motorů).
PS: Za informacemi o soustružení nebo stavbách a úpravách mašin je dobré zavítat třeba na to cnc forum c-n-c.cz (řeší se tam i konvenční obrábění a je tam spousta hodně šikovných lidiček) nebo na web ze kterýho jsem sem dal odkaz (web mistra tumlika), je tam ke stažení i spousta manuálů soustruhů ze kterých se dá naučit a okoukat spousta věcí.
Editoval Pruduch (04-10-2012 20:56:33)
Offline
Co jsem právě viděl rozsahy, v jakých běhá obyčejný asynchronní elektromotor, tak to bylo právě těch 20 Herz až 90 Herz. Na 50 herz je takový motor vyladěný, tam nejvíc točí a nejmíň se hřeje, při 90 herz je už vysoká ztráta vířivými proudy a na druhé straně při nízkých kmitočtech 20 herz je už v těch sinusových špičkách i určitý stejnosměrný proud , který hřeje odporovou zátěž - cívky a elektromotor má taky malý záběr. 5 herzů je na elektromotor konstruovaný pro 50 herz strašně málo.
S konkrétním elektromotorem to bude nutné vyzkoušet.
C se týká funkcí měniče, třeba ochrana před přetížením, definované dobrždění atd, levnější měniče nemusí mít všechny tyto funkce.
Offline
Svito, co vlastně chceš na tom soustruhu dělat? Ono soustruh bez možností řezání závitů, bez posuvů, bez průchozího vřetene (zřejmě), s dělaným koníkem, točnou délkou pouze 300 mm, "pofiderným" vřeteníkem, s mizernou tuhostí, bez převodovky, atd. - nevím, nevím, jestli má cenu ještě do něj investovat.
Nebyla by pro tebe vhodnější nějaká "osmnáctka" (SV 18) nebo něco takového? http://aukro.cz/prodam-soustruh-malo-po … 84523.html
Offline
Samozřejmě že když je menší kmitočet, tak je menší "tah". I kdyby byl moment konstantní v celým rozsahu, což není, (vektorový měniče sice s tímto poradí docela slušně, ale z principu jmenovitej moment dosáhnout nejde při těch třeba 10Hz), tak výkon samozřejmě bude menší úměrně otáčkám. Ale ten Sinamic prostě od těch 5 nebo 10Hz chodí celkem slušně - nepsal bych to kdybych to neměl vyzkoušený. Ono jde o to co člověk na tom soustruhu dělá, ale když třeba řežu závity (což tady stejně připadá v úvahu jen okem/závitníkem), kde nejvíc potřebuju pomalý otáčky, tak díky velkýmu převodu kterej tak jako tak musím "zařadit" mi menší moment motoru nevadí, protože i tak je díky řemenovýmu převodu moment na vřetenu velkej až kam. Ale samozřejmě snažit se dát stálej převod od motoru na vřeteno 1:1, stáhnout na měniči frekvenci na 5Hz a snažit se přetáčet čtvrtmetrový brzdový bubny je nesmysl. Jako u všeho je třeba použít mozek a selskou logiku, protože když tu budu popisovat všechno do nejmenších detailů, tak se z toho všichni zblázníme...
Ano měnič je velkej pomocník, ale není samospasitelnej, takže když se snižuje kmitočet, klesá výkon (a i moment) z logiky věci. Takže nějakej mechanickej převod (řemenovej) na hrubý nastavení rozsahu otáček je nutnost. Původní tazatel tam převod má, takže stačí vhodně zvolit motor, tedy počet pólů, tedy jmenovitý otáčky (pokud by ten motor co u toho je nevyhovoval) a s měničem a čtyřmi stupni pokryje všechno co kdy bude u takovýhodle soustruhu potřebovat. A bez bastlení převodovky ze Spartaka a kejvačky... Nejsem soustružník tak si netroufám odhadnout kolik snese to vřeteno, ale rozumnej rozsah otáček bych viděl tak do 1000 (možná 1500 ale to už bude se 160 univerzálou dost hukot). A dolní hranici řekněme 100-200 a tam se pak dá krásně jít dolů tím měničem.
Takže ještě konkrétně - když se vrátím k původnímu příspěvku. Je tam řeč o 950ot/min (psáno otáčky soustruhu, ale předpokládám že to jsou otáčky motoru). Motor má řemenici 80mm. Ta stupňovitá na vřetenu je 80,120,160,180. Tedy mám otáčky od 950 do 422. Sice při převodu 1:1 s řemenicí 80mm a 2,5kW se tomu řemenu bude zdát o čertech, ale klidně bych to nechal jak to je, protože při vyšších otáčkách se obvykle bere málo materiálu a není to produkční stroj, takže to vpohodě vydrží mnoho let. Pořídil bych měnič, relace 3-6tisíc (6t. za novej) - tedy se dostanu s rozsahem otáček dejme tomu od cca 85 ot/min do 1230ot/min (plusmínus aby mně někdo nechytal za slovo) při 10Hz - 60Hz a neni co řešit. Motor chytit výkyvně na delší rameno, aby se řemen dopínal vlastní vahou motoru a aby to pokrylo rozdíl v osových vzdálenostech pro ty "schody" na řemenici (obvykle se tohle dělá tak, že se na motoru jsou řemenice taky odstupňovaný, ale opačně než na vřetenu, takže osová vzdálenost motor/vřeteno je stejná, ale když už to tady takhle je tak by se to dalo asi nechat) a je hotovo. Kdyby se náhodou vyskytla někdy v budoucnosti nutnost převody upgradovat, tak by to řešila jiná řemenice i na motor (pak by rozsah změny převodu byl větší), případně jinej motor (více otáček) a/nebo jednoduchá předloha (opět větší rozsah otáček a menší zatížení řemenu než když táhne velkým momentem při malých otáčkách jako by to bylo při stávajícím stavu). Jakýmkoli převodovkám z auta a podobným "zubovým" bych se osobně vyhnul.
PS: ...ještě bych měl takovou poznámku k tomu plánovanýmu frézování stojanovou vrtačkou dobastlenou k soustruhu. To je slepá ulička, rovnou na to zapomeň. Když už frézovat, tak frézu do vřetena a obrobek do přípravku na suport. Žádná vrtačka nemá dostatečnou tuhost aby se s ní dalo frézovat.
Editoval Pruduch (05-10-2012 18:45:37)
Offline
Radim napsal(a):
Co jsem právě viděl rozsahy, v jakých běhá obyčejný asynchronní elektromotor, tak to bylo právě těch 20 Herz až 90 Herz. Na 50 herz je takový motor vyladěný, tam nejvíc točí a nejmíň se hřeje, při 90 herz je už vysoká ztráta vířivými proudy a na druhé straně při nízkých kmitočtech 20 herz je už v těch sinusových špičkách i určitý stejnosměrný proud , který hřeje odporovou zátěž - cívky a elektromotor má taky malý záběr. 5 herzů je na elektromotor konstruovaný pro 50 herz strašně málo.
S konkrétním elektromotorem to bude nutné vyzkoušet.
C se týká funkcí měniče, třeba ochrana před přetížením, definované dobrždění atd, levnější měniče nemusí mít všechny tyto funkce.
Ja ziju v tom , ze frekvencni menic budi motor PWM pulsy o kmitoctu radu kHz , a vysledny prubeh napeti a proudu vinuti motoru se ridi prave PWM. Jestli je to jinak , tak me opravte.
Jinak se priklanim k nejrychlejsimu a nejjednodussimu reseni ala. Pruduch. Ale cena soustruhu + menice - nevim nevim. To uz by byl asi i nejaky tovarni. Prevodovka ze spartaku misto menice by utvorila rozsah asi 100-950 , ale zase je to pracne.
Offline
No, takže frekvenční měnič zamítám... dávat dalších X tisíc je zbytečnost, to už by bylo lepší prodat a připlatit za jiný soustruh i s posuvem.
Japa: Bohužel s tebou můžu souhlasit jen v chybějícím strojním posuvu... Celý základ je ze žebráku, myslím že i vřeteník.. určitě není dělaný... vřeteno je průchozí skoro 40mmetry..
Nebudu na tom dělat žádnou sériovou výrobu, jen nějaké drobnosti ohledně veteránů a bastlení..
Nejmenší kolečko na vřeteníku jsem myslím napsal špatně.. bude tam kolem 10cm, takže nejvyšší převod ještě nižší..
Zatím to asi dodělám tak jak to je s tím, že časem dám na motor větší řemenici..
Jinak ta sv18ka by mi vzala celou dílnu... kdybych nad něčím uvažoval, tak nad origo Žebrákem nebo mn80 nebo něčím podobným.. pokud máte nějaké náměty na další modely..?
Offline
MN80 bych na to nedoporucoval , to je temer doslova "modelarskej" soustruh
Offline
pa: modelářský, ale co jsem slyšel, tak v malých soustruhách nejlepší...
Ale pokud bych narazil na něco zajímavého... Moc neznám všechny typy malých soustruhů(krom toho žebráku), nejsem soustružník, jen elektrotechnik a domácí kutil, tak kdyby mi někdo dal další náměty na malé soustruhy(povedené) po kterých jít...? Jinak tohoto dám do použitelného stavu, za minimální náklady a budu na tom dělat to co půjde..
Offline
Zdravím,
koupit malý soustruh není vůbec žádný problém;problém je jejich cena.
I když za ty peníze co jsi za tu ''hračku'' dal tak by jsi měl krásnou TOSku,sice trochu větších rozměrů ale naprosto funkční a spolehlivou.
Offline
pa napsal(a):
Ja ziju v tom , ze frekvencni menic budi motor PWM pulsy o kmitoctu radu kHz , a vysledny prubeh napeti a proudu vinuti motoru se ridi prave PWM. Jestli je to jinak , tak me opravte.
Požadovaný sinusový průběh se přirozeně nějak modeluje. Nejjednodušeji a u malých výkonů prostým přepínáním 0 - maximum a následným vyhlazováním ve filtrech s cívkami a kondenzátory. Potom se uplatní to PWM, buď modelováním sinusoidy přepínáním z více konstatních úrovní anebo rovnou modulováním PWM. Víc o tom ale nevím.
Každopádně ale ty desítky kiloherz z PWM si nemohou dovolit pustit přímo na elektromotor, protože to by potom byla vysílačka. Takže už kvůli rušení musí být tyto vysoké kmitočky téměř úplně odfiltrovány uvnitř střídače a do motoru jde tak prakticky jenom jeho pracovní kmitočet 50 herz +- regulace.
Jinak ale předpokládám v následujících pár letech docela prudký rozvoj frekvenčních měničů a pád ceny použitých, protože kvalitní frekvenční měnic je použit prakticky v každé fotovoltaické elektrárně
Editoval Radim (06-10-2012 08:00:10)
Offline
Radim napsal(a):
Takže už kvůli rušení musí být tyto vysoké kmitočky téměř úplně odfiltrovány uvnitř střídače a do motoru jde tak prakticky jenom jeho pracovní kmitočet 50 herz +- regulace.
Tak to tedy ani náhodou. To platí jen u těch nejprimitivnějších a nejhůř fungujících (skalárních) měničů (a ani tam se nic nevyhlazuje cívkami a kondenzátory aby z toho lezla sinusovka). Jakejkoli rozumnej měnič (s vektorovým řízením) funguje podstatně sofistikovaněji a motor budí právě tou PWMkou (a to ještě ne úplně triviálně). Navíc "pozná" jak se motor točí (z toho do se indukuje ve vinutí) a podle toho řídí průběhy na výstupu (mimo jiné i fázový posun napětí a proudu), takže z motoru dostane mnohem větší moment i při menších otáčkách než by měl při tupým buzením sinusem odpovídajícího kmitočtu. Pročpak asi motory řízený FM pískají? . Takže pa má samozřejmě naprostou pravdu. Jinak měniče samozřejmě jsou zdrojem rušení, proto se taky motory připojujou stíněným kabelem a musí se často dělat i další opatření například proti zarušení řídících obvodů stroje a podobně.
PS: http://www.google.cz/search?q=vektorov% … annel=fflb
Editoval Pruduch (06-10-2012 12:28:26)
Offline
No chtěl jsem to napsat už v předešlém příspěvku, že s měniči moc zkušeností nemám. Pár zapojení jsem viděl kdysi jako bastlíř a svého času jsem zkoumal možnost využití měniče k jednomu pohonu. A tam nebylo o připojování stíněným kabelem nic. Ale budiž, měničů může být hodně druhů. Motor pískat může, protože spousta materiálů v magnetickém poli vykazuje magnetostrikci neboli vlivem magnetického pole mění své mechanické rozměry a tak pokud je ten kmitočet v akustickém pásmu, produkuje příslušný zvuk.
Akorát mám trochu pochybnosti o tom, že se ty kiloherzy z PWM řízení v měniči nějakým filtrem ani trochu nevyhlazují. Takových 300 volt a pár ampér o kmitočtu pár desítek kiloherz kolem motoru by muselo masívně rušit i přes stíněný kabel. Nehledě k vzniku vysokých ztrát indukovanými proudy ve vodivých dílech motoru.
Spíš to bude tím, že ekonomické bude stáhnout filtry to vysokofrekvenční rušicí napětí na několik voltů, víc ne a stíněný přívod je tam proto, aby se to rušivé napětí nedostalo třeba do ovládací části měniče a nerozházelo tam ovládání nebo do jiné digitální elektroniky.
Jinak ale nejjednodušší dá se říct frekvenční měniče jsou měniče zapnuto vypnuto do příslušně velkého trafa, kde se dá říct, že to vlastní trafo působí jak filtr a dělá z toho lépe či hůře přibližnou sinusovku. Potom taky na maximálně pár stovek watt výkonu mohou být měniče postavené na principu obyčejného nízkofrekvenčního zesilovače, přirozeně pokud nevadí velmi malá účinnost.
Offline