SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Spocitat to sice nedokazu ale vim ze nejobycejnejsi vazaci drat o prumeru 5,5 vydrzel v tahu cca 900 kg drat o prumeru 5,5 ma cca 16 mm2 cep o prumeru 18 ma prurez cca 255.5 mm2 .Zde vsak bude predpokladam zatizeni na smyk.Kdyz budu pocitat se zatizeni dratu bylo pred pretrzenim cca 50kg na mm2 tak u cepu mi vychazi cca 16 kg na mm2 drat byl fakt mekota z oceli tridy 10 a kdyz se pouzije 11 353 nosnost cepu bude cepu sice bude dostatecna nicmene netusim zda to bude stacit s prihlednutim na pozadovany korficient bezpecnosti a pripadne dynamicke namahani.Osobne bych v tomto pripade zvolil prumer cca 25 mm. Cepy na sklapeni byvaji vetsinou prumeru kolem 50 mm.Vychazim jen ze svych zkusenosti a toto neni navod na konstrukci zvedaciho zarizeni. Je treba provest konstrukcni vypocet s ohledem na podminky pouziti.
Offline
ti napovím jaký druh namáhání je na tom čepu, jak budeš namáhat svár a pak už je to jen dosazení do vzorečku. Namáhání na střih na každém čepu je F/2 sa to ti stačí Vzorečky najdeš v tabulkách. Myslím že jsou i na ulož to
Offline
Ty čepi maji průměr 38mm zavareno kolem dokola na cepu ukos 5x45stupňů vareno na 3 housenky o kvalitu svaru se nebojim svařeni mě živí jde mi o to jestli to vydrzí náš konstrukter me s tim poslal k šípku že ma moc prace. Poradi někdo? Sam to spočítat neumím dekuji.
Offline
Sorry za off topic ale František, aké konkrétne tabulky(presný názov) máš na mysli?toto by sa mi hodilo....Dakujeeem
Offline
ja se tu s tím se.u a pak vidím že čepy maj 38 mm tak to vydrží s přehledem i s dostatečnou rezervou
Offline
V nejednodušším přiblížení se svar nahradí mezikružím, které je namáhané na ohyb a na smyk.
Jako vnitřní průměr vezmeme průměr čepu 38mm. Vnější bude průměr čepu zvětšený o 2a.
Plocha mezikruží je:
A = pi/4*[(38+2*8)^2-38^2] = 1156 mm^2
Na jeden čep působí síla 20 kN, takže smykové napětí je:
tau = F/A = 20000/1156 = 17,3 MPa
Dále je třeba vypočítat průřezový modul v ohybu pro mezikruží:
Wo = pi*D^3/32*[1-(d/D)^4]
Kde D = 38+2*8 = 54
Po dosazení
Wo = 11668 mm^3
Pro výpočet momentu vezmeme za rameno síly polovinu délky čepu:
Mo = 20000*30 = 600000 Nmm
Ohybové napětí je potom
sigma = Mo/Wo = 600000/11668 = 51,4 MPa
Nejnepříznivěji se napětí sečtou v místech nahoře a dole (podle kresby), kde je smykové napětí kolmo na svar. Ekvivalentní napětí bude:
Sigma = odmocnina(sigma^2 + tau^2) = 54,2 MPa
Materiálem má být běžná konstrukční ocel. Uvažujeme S235. Rezerva do meze kluzu je jistě postačující.
Samozřejmě se předpokládá opakované zatížení. Pro svarový kov se bere mez únavy 92 MPa. To je pro střídavé namáhání (tah – tlak) a pro 5x10^6 cyklů. Pro střídavý smyk je to 37 MPa pro 10^8 cyklů. Ovšem je nutno počítat se značným vlivem koncentrace napětí. To se zahrnuje pomocí třídy svaru. Pro daný typ svaru a způsob namáhání jsem třídu svaru nenašel, ale v tabulce, kterou mám k disposici, jsou nejnižší hodnoty kolem 40. Tento svar je zrovna nešťastně právě v místě, kde bude velká koncentrace napětí.
Potom pro součást bude mez únavy normálového napětí (těch 225 je zase tabulková hodnota pro ocel):
sigma-u = 92/(225/40) = 16,4 MPa
tau-u = 37/(145/40) = 10,3 MPa
Tyto hodnoty dávají tušit, že na sto milionů cyklů nebo více to nebude. I když amplitudy napětí jsou poloviny dříve vypočtených hodnot.
Předpokládejme, že za životnost se bude chtít sklápět 100000krát (10^5). Potom bude časovaná mez únavy pro tah-tlak (při exponentu Wöhlerovy křivky 3)
sigma-u-N = 16,4*(5x10^6/10^5)^(1/3) = 60 MPa
A pro smyk (exponent Wöhlerovy křivky 5)
tau-u-N = 10,3*(10^8/10^5)^(1/5) = 41 MPa
Teď to zkombinujeme podle směrnice FKM Analytical Strength Assesment (tady je k nalezení: http://www.scribd.com/doc/42058547/FKM- … th-Edition)
Stanovíme poměry amplitud napětí vzhledem k časové mezi únavy
as = sigma/sigma-u-N = 27/60 = 0,45
at = tau/tau-u-N = 17,3/41 = 0,42
aekv = odmocnina(as^2+at^2)) = 0,62.
To v zásadě znamená, že po 100000 cyklech bude bezpečnost vzhledem k únavě 1/0,62 = 1,61.
Výpočet je velmi zjednodušený.
V kořeni svaru bude nepříjemný vrub. Pro výpočet stability proti šíření trhliny z kořene svaru je obtížné získat potřebné hodnoty. Alespoň doporučuji pro svařování použít přídavný materiál s co největší tažností.
Dále doporučuji provést na čepech před přivařením sražení cca 10x45°, při vaření nejprve udělat 1/2V svar, kterým se toto sražení vyplní a až na to ten kouťák a8. Při svařování nepřerušovat svar v místě největšího namáhání. Problémem může být deformace válce.
Offline
kmet napsal(a):
Tento svar je zrovna nešťastně právě v místě, kde bude velká koncentrace napětí.
.
proto renomovaní výrobci mailerů pro tento díl používají výkovek, nebo čepy jsou zalisovány do otvorů v masivní objímce a svar je uvnitř - směrem k válci....
- Avia sklápěč o nosnosti 3 tuny má průměry čepů cca 20mm
Offline
Uš je to hotové.Zavařeno takhle je tam sražení 5x45° plus radius objímky proti čelu čepu. Zavařen půlV svar potom kouťák a8 dokola
Bourači to že original je výkovek vím ale mam majler s uložením na koule nahoře i dole a potřebuju ho uložit na kolíbku tak jak jinak na to?
Navíc tahle uprava ušetří 80mm na světlé výšce vlečky. A to je do lesa dost velký rozdíl.
Offline
jaryn123 napsal(a):
jak jinak na to?
tu objímku co obepíná válec - větší vnější průměr (tlustší stěnu) a pro čepy do ní provrtat díry - zalisovat a zavařit zevnitř
ty vektory namáhání tam vidím jinak než kmet, ale jsem línej to počítat, nicméně: pokud budeš zvedat nějakou korbu + 4tuny dříví - tohle provedení co máš to s přehledem vydrží (kvalitně provařeno)
problém bych možná viděl - úplně zvedlá korba, v horní poloze zajištěná řetězem, tlakem hydraulického čerpadla budou čepy namáhány mnohem větší silou než 4tuny, záleží na pojistném ventilu. Pokud tam žádný doraz neuvažuješ a píst chodí až nadoraz - je to OK.
Offline
Bouraci doraz nebude a ty 4 tuny se na vlecku daji jen kdyz se poveze sterk nebo pisek jinak tak 2.5 as 3 tuny to je zhruba 4.5 PRM siroveho dreva v metrech a pri rozmeru korby 2500X1250X600 se tam ani vic nevejde. Jinak ty dorazi jsou dost nebezpecny jen na posledni nejslabsi dil 70mm je sila na pistu 6 tun a na prvni 110mm 14.3 tunx a to us urve lecos spousta tristranejch tater sla do srotu jen proto ze si neodjistili korbu a ta se i s šasi zkroutila jak papir.
Offline
jak tu objímku připevníš k válci?
Offline
objimka je natesno a z vrchu a ze spodu prijde privarit nahore ctyri stehy po 20mm zespod to same.
Editoval jaryn123 (24-03-2012 07:18:20)
Offline
nebojíš se že "pokurvíš" vnitřní plochu válce? Těma svarama?
Offline
Nebojim ten valec ma 12.5 mm stenu a kdyz se svari s rozumem dva svary proti sobe a nechat schladnout a potom teprv pokracovat tak se nic nestane varime na valce v praci a jedinej problem je v miste kde sou manzety ty se spali saz-dva
Offline
tak jo dej pak fotky sem nebo na traktory, tady v Doksech je nádherný počasí - jdu dělat jarní úklid
Offline
Pro Petr K Dost dlouho sem hladal něco co je psané jako kuchařka na podobné výpočty ať to pochopí každý. Tady něco je http://www.347.vsb.cz/cz/soubory.asp?se … predmet_25
Pdf 4 a pdf 8
Offline